واکنش کرباسچی به یادداشت میرحسین موسوی/تاکید قالیباف بر اجرای کالابرگ / انتقاد باهنر از شورای نگهبان بابت ردصلاحیت لاریجانی


آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶۲۷۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۷۹۸ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۲ هزار و ۹۴۴ نفر رسید.

در حال حاضر ۷۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۱۵۵ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۷۱۱ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۸۹۲ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۷۵۸ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۱ هزار و ۴۲۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.



واکنش کرباسچی به یادداشت میرحسین موسوی

غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی اصلاح طلب و دبیرکل پیشین حزب کارگزاران سازندگی درباره یادداشت اخیر میرحسین موسوی گفتگویی با روزنامه خود یعنی روزنامه هم‌میهن داشته است. کرباسچی در این گفتگو چند بار بیان کرده است که نمی شود فردی را که در حصر است نقد کرد و مطالبه نقد موسوی را موجه نمی داند.

اما کرباسچی در بخش دیگری از سخنانش دو ایده عمده یادداشت موسوی را تلویحا نقد کرده است. او درباره حضور نظامی ایران در سوریه گفته است: «مساله سوریه، واقعا مساله پیچیده‌‌ای است. اینکه یک نیروی نظامی که به آنجا رفته تا چه اندازه برخوردهایش درست بوده، جای بررسی دارد. در هر برخورد نظامی، کسی نمی‌‌تواند ادعا کند تک‌‌تک اتفاقاتی که در آنجا افتاده، کار درستی بوده است.

ولی از طرف دیگر، مخالفان با این پرسش مواجه هستند که اگر جمهوری اسلامی در این قضیه ورود نمی‌‌کرد و نیروهای نظامی ایران به‌‌عنوان مستشار یا هر عنوان دیگری آنجا دخالت نمی‌‌کردند، آیا مساله سوریه به‌‌نحو مطلوبی حل می‌‌شد و مثلا یک نظام دموکراتیک و عادلانه سر کار می‌‌آمد؟

آن‌‌‌‌هم در کشوری که با این‌‌همه چنددستگی‌‌های قومی و مذهبی روبه‌‌روست و از یک طرف، ترکیه و از طرف دیگر، اسرائیل و از یک طرف، کشورهای عربی و نیز آمریکا، روسیه، فرانسه… در آن دخالت دارند. شما لیبی را ببینید! بعد از این‌‌همه سال که هیچ مداخله‌‌ای هم از ناحیه کشوری مثل ایران هم نبوده، می‌‌بینیم که در نتیجه تضاد منافع نیروهای رقیب، کشور لیبی بر باد رفته است و معلوم هم نیست چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.»

کرباسچی درباره شائبه موروثی شدن رهبری گفت: «اینکه ما شائبه‌‌ای را درباره آینده حکومت مطرح کنیم و بعد بگوییم اگر نیست، تکذیب کنید؛ مناسب نیست. برای طرح چنین مسائلی، حتما باید دلایل و شواهدی داشته باشیم. ما بارها از زبان خود رهبری در سخنرانی‌‌های مختلف شنیدیم و از جمله یک‌‌بار در حرم امام بیان کردند که یکی از خدمات امام، این بود که حکومت موروثی و سلطنت را در این کشور پایان داد.

حالا با این سابقه، چه دلیلی دارد شایعاتی را طرح کنیم؟ ضمن آنکه گاهی اوقات این مساله به ذهن می‌‌رسد که شاید از ناحیه کسانی این مسائل دامن زده می‌‌شود که به‌‌نوعی می‌‌خواهند قبح قضیه را بریزند.»

***

هشدار روزنامه اصولگرا به دولت درباره سفرهای استانی

خراسان نوشت: «یکی از عواملی که ممکن است اتفاق خوبی را که در سفرهای استانی رقم خورده، به ناامیدی مردم تبدیل کند، به ثمر ننشستن وعده‌ها و مصوباتی است که در سفرهای استانی به تصویب رسیده است. چون در صورت به ثمر ننشستن مصوبات هم دولت متهم به انجام کارهای پوپولیستی می‌شود و هم مردم دیگر به وعده مسئولان چشم امیدی ندارند و این خطر بزرگی برای این سفرها به حساب می‌آید.

به همین دلیل نیاز است کارگروه‌‌هایی در دولت و رسانه‌ها ایجاد شود تا پیگیر مصوبات و تصمیمات دولت در سفرها باشند. البته پیش از این معاون اجرایی رئیس‌جمهور وعده داده بود سامانه‌ای برای رصد مصوبات سفرهای استانی در دسترس همه قرار خواهد گرفت که این موضوع می‌تواند به دولت برای پیگیری مصوبات کمک بزرگی کند.»

***

تاکید قالیباف بر اجرای کالابرگ الکترونیک با قیمت شهریور 1400

به گزارش تسنیم، شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس طی سخنانی اظهار داشت: رئیس مجلس موظف است آخرین وضعیت کشور را به اطلاع نمایندگان برساند، هم در بحث برجام مطالبی شنیده می‌شود که نمایندگان از جزئیات آن مطلع نیستند و هم در وضعیت اقتصادی و شرایط روز کشور مطالباتی وجود دارد که شما باید پاسخگو باشید.

وی افزود: جناب آقای قالیباف، شما مرد میدان و نیروی جهادی هستید، براساس مصوبه مجلس قرار است قیمت‌هایی که به دست مردم و دهک‌های پایین می‌رسد، براساس قیمت شهریور 1400 باشد، اما امروز قیمت‌ها به‌حدی افزایش یافته و لجام‌گسیخته است که ما از طرح آن شرم داریم و هرجا سخنگوی دولت از پاسخگویی کم می‌آورد، مشکل را به گردن مصوبه مجلس می‌اندازد، اما این سؤال مطرح است که کدام مصوبه مجلس اجرا شده است.

وی خطاب به رئیس مجلس گفت: شما را به خدا بفرمایید آیا مجلس براساس گفته امامین انقلاب هنوز در رأس امور است یا نه و اگر در رأس امور است مصوبات نشست سران قوا چرا خلاف مصوبات مجلس است. ما شنیده‌ایم در بحث قیمت‌ها قرار است در جلسه سران تصمیم‌گیری شود، اما باید این در مجلس تصمیم‌گیری شود، چرا که ما پاسخگوی مردم هستیم و در تمام روز بین آنها هستیم.

قالیباف در پاسخ به حسن‌پور تأکید کرد: درخصوص قیمت‌ها، مصوبه مجلس سبد خانوار و کالابرگ است و همین‌طور بازگشت قیمت‌ها به شهریور 1400 و هیچ مصوبه‌ای هم در جلسه سران که بخواهد این قانون را لغو کند، تصمیم‌گیری نشده است و این موضوع روشن و مشخص است، همچنین در رابطه با موافقت‌نامه‌ها نیز سازمان برنامه گزارش داده‌اند که این موافقت‌نامه‌ها امضا شده است و 12 همت هم به استان‌ها در یک هفته گذشته واگذاری انجام شد و باید پیگیری شود تا بقیه امور نیز پیش برود.

وی اضافه کرد: البته قبول داریم که هر سال این بخش اول تنخواه نقدی پرداخت می‌شد، اما امسال به‌صورت اوراق بوده است که البته دولت مشکلات خود را دارد، اما به‌هرحال حتماً ما از رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه توضیحات نسبت به این موضوعات مرتبط با موافقت‌نامه‌ها و سایر بحث‌ها به صحن مجلس دعوت خواهیم کرد.

***

توضیحات رستم قاسمی درباره توییت های ضدبرجامی

در روزهای اخیر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حساب توییتر خود توییت هایی در مخالفت با برجام منتشر شد.

وی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره نظراتش در خصوص برجام که در فضای مجازی منتشر کرده و حواشی زیادی را به دنبال داشته است، گفت: ما نظرات آقای رئیس‌جمهور و حضرت آقا را اعلام کردیم. چیزی غیر از این نگفتیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه گفته می‌شود اکنون که به توافق نزدیک هستیم شاید برخی از اظهارات آن نتیجه‌ای را که منتظرش هستیم حاصل نکند، بیان کرد: ما هم توافق را قبول داریم و نوشتیم توافق مقتدر با نظرات آقای رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: ما مخالف توافق نیستیم.

***

خیز عارف برای نامزدی در انتخابات؟

جوان نوشت: «علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به سخنانی از محمدرضا عارف، پیش‌بینی کرده که او تصمیم دارد «بدون توجه به رأی جبهه اصلاحات» وارد عرصه انتخابات شود...

عارف بار‌ها به قیمت شکست اعتبار خود، برای همراهی با جبهه اصلاحات و با دستور خاتمی از انتخابات کنار کشید، اما هیچ گاه کسی در جبهه اصلاحات از او سپاسگزار نبود. برعکس، همواره اصلاح‌طلبان از عارف به دلیل آنچه مواضع محافظه کارانه نامیده می‌شد، انتقاد کردند و ترجیح می‌دادند او در مسیر خواسته‌های رادیکال آنان فعال‌تر عمل کند.

با این حال پیش‌بینی صوفی می‌تواند درست نباشد. چه آنکه عارف بار‌ها دم از شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدا زده، تا مراحلی هم پیش رفته، اما در نهایت کنار کشیده و انصراف داده است. در نتیجه حتی اگر عارف صریح و علنی هم برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۴ اعلام کاندیداتوری کند، چندان قابل اعتنا و اعتماد نخواهد بود.

از سویی برخی اصلاح‌طلبان تندرو هم در سال‌های گذشته بار‌ها از تحریم انتخابات گفته‌اند، کسانی همچون سعید حجاریان. نگاه آنان به انتخابات‌های آینده هم اینگونه خواهد بود و تغییری در مواضع‌شان دیده نمی‌شود. بخشی از توده‌های اصلاح‌طلب هم از سر نارضایتی از عملکرد اصلاح‌طلبان، تحت تأثیر این تندرو‌ها خواهند بود و یحتمل پای صندوق نخواهند آمد یا اگر بیایند کاندیدایشان شخصی همچون عارف که با تبلیغات تندروها، محافظه‌کار معرفی می‌شود، نخواهد بود.

همه این عوامل باعث می‌شود شانس عارف برای پیروزی کم باشد و این شانس کم در کنار حرف‌شنوی همواره عارف از خاتمی باعث می‌شود همچنان عارف چندان جدی گرفته نشود. مگر اینکه خاتمی خواب دیگری برای جبهه اصلاحات دیده باشد.»

***

انتقاد باهنر از شورای نگهبان بابت ردصلاحیت لاریجانی

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره قانون انتخابات به ایلنا گفت: «ما چندین سال قبل، در مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی انتخابات را تصویب کردیم. پیشنهادهایی محضر حضرت آقا تقدیم کردیم و ایشان هم سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ فرمودند و قرار شد قانون جامع انتخابات را دولت و مجلس بنویسند. دولت هم لایحه خود را با تاخیر داد.

اخیرا هم شنیدم حضرت آقا به دولت دستور دادند که این مسئله را حل کند. قانون انتخابات ما یک قانون جامع نیست اینکه ما ۲۹۰ کرسی مجلس داریم و پانزده هزار نفر برای این کرسی‌ها ثبت‌نام می‌کنند، خیلی کار غیرعادی است.

الان برای۳۰۰ کرسی ۱۵ هزار نفر می‌آیند ثبت نام می‌کنند. برای انتخابات ریاست جمهوری اگر ولشان کنیم دیدیم که برخی وقت‌ها ۱۵۰ نفر می‌آیند ثبت نام می‌کنند....

معتقدم قانون انتخابات باید درست شود. چون در سیاست‌های کلی انتخابات هم توجهات خوبی به این مسئله شده است. دولت و مجلس باید همت کنند قانون جامع انتخابات داشته باشیم که اولاً ورودی‌ها اینطوری باز نباشد که هر کسی از راه برسد در انتخابات ثبت‌نام کند...

از آن طرف هم انتخابات باید به گونه‌ای باشد که در آن فضای سیاسی باز باشد. یعنی اگر در انتخابات ریاست جمهوری ۵ نفر هم تایید می‌شوند _ من هم معتقدم نباید بیش از این تعداد تایید شوند_ اما باید همین تعداد، ۵ تفکر موجود کشور را نمایندگی کنند. بحث ما امروز، هنجارشکنان و فتنه‌گرها نیست.

اگر کسی خواست علیه نظام کار کند تحویل قوه قضائیه یا سازمان‌های اطلاعاتی می‌شود. اما کسی که می‌خواهد در چارچوب نظام کار کند نه. من مدعی هستم باید در انتخابات ریاست‌جمهوری وقتی تمام شهروندان ایران پای صندوق می‌روند کاندیدای مطلوبی بین نامزدها ببینند تا در انتخابات شرکت کنند وگرنه ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

البته من نمی‌گویم ۵۰ درصدی که در انتخابات اخیر شرکت نکردند همه آنها کاندیدای گمشده داشتند، معمولاً این طور است که ۳۰ درصد مردم حالش را ندارند که در انتخابات شرکت کنند یا اینکه می‌گویند فرقی نمی‌کند در انتخابات شرکت کنیم یا نکنیم. اما ۴۹ درصد رکورد کمینه بدی بود و باید در همه بخش‌ها باز شود.

من معتقدم در سیاست فضا باید باز شود، در اقتصاد فضا باید باز شود، صاحبان سرمایه بتوانند با امید، فناوری‌های جدید، کارآفرینی‌های جدید و شرکت‌های دانش بنیان به میدان بیایند و کار راه بیاندازند و حتی در فضای فرهنگی باید رقابت‌هایی در چارچوب سیاست‌های نظام وجود داشته باشد. سرمایه اجتماعی که بزرگترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی است، خدایی ناکرده نباید کاهش پیدا کند و آن را از دست بدهیم اگر اینطور شود، به مشکل برخواهیم خورد.

در مورد آقای لاریجانی هم همین بحث‌ها مطرح شد. چیزی که به ذهن می‌رسد این است که ردصلاحیت آقای لاریجانی مخصوصاً با آن دلایلی که شورای نگهبان آورد، چیز عجیبی است. اینکه شورای نگهبان در پاسخ بگوید رای ما مخفی است و آقایانی که رای دادند دلایل رای‌شان را نمی‌گویند و اعلام نمی‌کنند، درست نیست. این طور که نمی‌شود.

آقایان باید حداقل دلایل رای خود را بگویند که به این دلیل و به این دلیل فلانی صلاحیت ندارد یا دارد. اگر اینطور باشد آن گاه متهم می‌شوند به اعمال سلیقه که انصافا فقها و حقوقدانان شورای نگهبان دنبال اعمال سلیقه نیستند.»

***

انتخاب دوباره چمران به‌عنوان رئیس شورای اسلامی شهر تهران

به گزارش تسنیم؛ در جریان هشتاد و پنجمین شورای اسلامی شهر تهران مهدی چمران با پیشنهاد پرویز سروری به‌عنوان کاندیدای ریاست شورای شهر تهران معرفی شد.

در ادامه و پس از رأی‌گیری، مهدی چمران از 21 رأی مأخوذه با 21 رأی در ریاست شورای شهر تهران ابقاع شد.

سوده نجفی و جعفر شربیانی نیز هرکدام به‌ترتیب با کسب 19 رأی و 21 رای مأخوده به‌عنوان منشی‌های هیئت رئیسه شورای شهر تهران در دومین سال از شورای ششم ابقا شدند.

پرویز سروری با کسب 21 رأی به‌عنوان نایب‌رئیس شورای شهر تهران در دومین سال از شورای ششم ابقا شد.

***

زنان ایرانی به حجاب اعتقاد دارند

جهان نیوز نوشت: «پژوهش «یافته‌های پیمایش ملی فرهنگ پوشش و حجاب» در سال ۱۳۹۵، نشان می دهد که 88.9 درصد از زنان پاسخگو گفته‌اند که اساساً به حجاب اعتقاد دارند. البته اینکه چه نوع پوششی دارند؟ خود موضوعی دیگر است.

به طور کلی، برخی گمان می کنند که وقتی دو تار موی یک زن یا دختر نوجوان و جوان بیرون می زند، این یعنی اینکه آنها اعتقادی به حجاب ندارند؛ یا از روی اجبار روسری بر سر می گذارند! اما حقیقت این است که رعایت نکردن حد کامل حجاب و یا شل حجابی و بدحجابی لزوماً دلیل بر عدم اعتقاد به حجاب نیست.

بخش قابل توجهی از زنان و دختران به دلیل عدم اطلاع گمان می کنند که بیرون آمدن قسمتی از موها و یا قسمت هایی از بدن در برابر نامحرم، اشکالی ندارد. عده ای هستند که خود را ملزم به پوشش عرفی می دانند و فقط در مورد رعایت آن دغدغه دارند. برخی هم نسبت به حدود شرعی پوشش آگاهی دارند، اما در رعایت آن دچار سستی هستند. مانند کسی که اعتقاد به نماز خواندن دارد اما ممکن است گاهی نماز بخواند و گاهی نخواند.

اما با مشاهده هیچکدام از این سه گروه در کوچه و خیابان نمی توانیم قضاوت کنیم که این افراد مخالف با حجاب هستند.

البته این را نمی توان انکار کرد که به جز سه دسته مذکور، دسته ای دیگر هستند که چه در حکومت جمهوری اسلامی و چه در ممالک کفر زندگی کنند، به طور کلی نه تنها اعتقادی به حجاب ندارند، بلکه ممکن است ضد حجاب هم باشند و در این راه حتی دیگران را تمسخر کنند؛ اما این عده در اقلیت بوده و اعتقاد و نظر آنها در جامعه ما قابل اعتناء نیست.»

***

فزایش مجدد حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری در دستور کار دولت

به گزارش ایسنا، سازمان‌های "امور اداری و استخدامی" و "برنامه و بودجه" در پیشنهادی مشترک، افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری را جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به دولت ارایه کرده اند.

این پیشنهاد با هدف بهبود و کمک به معیشت کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشکری و ارتقای قدرت خرید آنها به دولت ارایه شده است و قرار است مجددا حقوق افراد مشمول، افزایش یابد.




پست های مرتبط

پیام بگذارید