اروپا پیام ایران را دریافت کرده است

اروپا پیام ایران را دریافت کرده است

به گزارش الف، سازمان تروریستی منافقین که یکی از جنایت‌کار‌ترین گروه‌های اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی محسوب می‌شود، این روزها در تنگنای شدیدی قرار گرفته. اتفاقات رخ‌داده و برخورد اروپایی‌ها با این سازمان و همچنین تحولات رخ‌داده ماه‌های اخیر در رابطه با ایران، حاکی از آن است که اروپایی‌ها واقعیت‌های موجود را درک کرده و تصمیم به تغییر خط مشی خود نسبت به ایران گرفته‌اند.

ممنوعیت برگزاری گردهمایی پس از ۱۴ سال

گردهمایی منافقین که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲ به طور سالیانه در پاریس برگزار می‌شد، بنا به تصمیم پلیس فرانسه لغو شد. خبرگزاری رویترز در این‌باره نوشت:‌ «نامه‌ای از سوی پلیس فرانسه به گروه مجاهدین‌خلق ارسال و در آن قید شده به دلیل مخاطره امنیتی چشمگیر، این گردهمایی نباید برگزار شود.»

هر چند مقر اصلی منافقین کشور فرانسه نیست اما این کشور و شهر پاریس همواره یکی از مراکز اصلی فعالیت‌های سیاسی این گروهک محسوب می‌شود و گردهمایی‌های سالیانه آنان با دعوت از ضد ایرانی‌ترین چهره‌های سیاسی جهان، از جمله سیاست‌مداران آمریکایی و صهیونیستی برگزار می‌شد که حالا امسال با ممانعت فرانسویان مواجه شده است.

اتفاقی بی‌سابقه در آلبانی

لغو گردهمایی سالیانه منافقین در فرانسه، تنها مسئله مربوط به این گروهک نیست و در اقدامی بی‌سابقه، روز گذشته پلیس آلبانی با حمله به مقر آن‌ها در اردوگاه اشرف۳، بیش از ۷۰ نفر را بازداشت کرد. طبق اعلام رسانه‌های این کشور اعضای این گروهک با یگان ضدتروریسم پلیس آلبانی درگیر شدند که بر اثر این درگیری یک نفر از منافقین کشته شد.

پلیس ایالتی آلبانی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام در چهارچوب یک برنامه عملیاتی بر اساس دستور صادر شده از سوی دادگاه ویژه مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته این کشور انجام شده. بر اساس گفته‌های پلیس این کشور، گروهک منافقین داخل اردوگاه یک مرکز هکری ایجاد کرده بودند که با آن به مؤسسات خارجی حملات سایبری انجام می‌دادند. .

همچنین وزارت کشور آلبانی در بیانیه‌ای با اشاره به این واقعه اعلام کرد: «عملیات پلیس مطابق با قوانین و بر اساس حکم دادگاه عالی مبارزه با تروریسم صورت گرفته است. مطابق توافق میان ما و سازمان (گروهک منافقین) در سال ۲۰۱۴، اعضای این گروه صرفاً به‌دلایل انسان‌دوستانه در کشور ما پناهنده شده بودند، اما با انجام اقدامات تروریستی و سایبری این توافق را نقض کرده‌اند.»

اروپا پیام ایران را دریافت کرده است

برای درک بهتر رفتار اخیر اروپایی‌ها بهتر است به ماه‌های گذشته برگردیم؛ پاییز ۱۴۰۱ و التهاب خیابان‌های ایران؛ مقطعی که اروپا با رویکردی رادیکالی و مواضع خصمانه خود مقابل ایران ایستاد اما با مقاومت و ایستادگی کشور و متعاقباً مقابله به مثلی که صورت گرفت، عقب‌نشینی و به سمت مدیریت و کاهش تنش با ایران حرکت کرد.

تغییر رویکرد در مذاکرات هسته‌ای، آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات کشورمان از زندان بلژیک و گفت‌وگوی تلفنی طولانی‌مدت اخیر امانوئل مکرون با سید ابراهیم رئیسی که در آن رئیس‌جمهور فرانسه بر تعامل با ایران تاکید کرده بود و همچنین برخوردهای اخیر با منافقین، حاکی از آن است که اروپا، پیام ایران را درک کرده و به واقعیت‌های موجود پی‌برده است.

اروپایی‌ها به این درک رسیده‌اند که به جای فشار بر ایران، به تعامل روی آورند و تداوم رویکردهای خصمانه به سود آن‌ها نخواهد بود. ایران بارها به صراحت اعلام کرده که سیاست اعمال فشار، بدون هزینه نخواهد بود و آن‌ها پیامد رویکرد خصم‌گرایانه خود را خواهند دید و تحولات موجود، نشان‌دهنده تمایل اروپا برای مدیریت و کاهش تنش با ایران است؛ البته که برای قضاوت درباره این امر زود است و گذر زمان، حسن‌نیت یا سوءنیت آنان را مشخص خواهد ساخت.


پست های مرتبط

پیام بگذارید