وعده سخنگوی قوه قضائیه درباره ماجرای شاسی‌بلندها/ روایت لیلاز از زمستان سخت اروپا

وعده سخنگوی قوه قضائیه درباره ماجرای شاسی‌بلندها/ روایت لیلاز از زمستان سخت اروپا

وعده سخنگوی قوه قضائیه درباره ماجرای شاسی‌بلندها

به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با اشاره به تعقیب و محاکمه مدیران دولتی گفت: به دنبال این هستیم تا در حوزه مبارزه با فساد راه‌هایی که مفسدان می‌توانند از آن‌ها فرار کنند را شناسایی کنیم و در این راستا ۲۱۰ گلوگاه فساد خیز شناسایی و به دولت اعلام شده است. خروجی این موضوع پیشگیری از اقدامات فساد زا است، همچنین قوه قضائیه در دوره تحول و تعالی نشان داده در بحث با مبارزه با فساد به دنبال جنجال‌های تبلیغاتی نیست و آنچه منطبق با موازین قانونی است انجام می‌شود و اطلاع رسانی شفاف و ضابطه مند انجام خواهد شد.

وی گفت: برای مثال سفرهای استانی رئیس قوه قضائیه تخلفات دستگاه‌ها مشخص و نمایان شدند اما هیچگونه جنجال آفرینی بیهوده ایجاد نشد و دولت و دستگاه قضایی آماده اقدام در برابر هرگونه مفسده هستند و در سال گذشته ۳۹۵ پرونده فساد بررسی شدند.

ستایشی در پاسخ به این سوال که شاکی خصوصی پرونده احمدعلیرضا بیگی در رابطه ماشین‌های شاسی بلند چه شخصی است؟ گفت: وزیر وقت صمت مبادرت به شکایت کرده است و پرونده به دادسرا ارجاع شد و منجر به قرار جلب دادرسی و کیفرخواست شد و جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم قانونی به دادگاه ارائه شد که دادگاه نقص تحقیقات گرفته و مجدد به شعبه دادرسی ارجاع داده شده است. در این رابطه هیئت نظارت بر نمایندگان و دادستان به عنوان مدعی العموم پیگیر شدند و تصمیمات لازم اتخاذ شد و در آتی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

***

روایت لیلاز از زمستان سخت اروپا

سعید لیلاز، تحلیلگر سیاسی و اقتصادی به روزنامه سازندگی گفت: «به خاطر جنگ اوکراین رشد اقتصادی امسال در اکثر کشورهای جهان پایین بود. اینکه گفتند زمستان سخت بر روی اروپا تاثیرگذار نبود، عوامانه است. بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار نفر انسان امثال بیشتر از سال گذشته از سرما جان باختند و برای اینکه این تلفات بیشتر نشود، اروپا مجبور شد رشد اقتصادی خودش را پایین بیاورد که قیمت سوخت در جهان از یک حدی فراتر نرود و به زغال سنگ روی آوردند.

حتی به قبل از شرایط پیمان پاریس بازگشتند و بسیاری از اصول محیط زیستی خودشان را زیر پا گذاشتند. اروپایی‌ها زمستان سخت را بیشتر از ما در ایران جدی گرفته بودند و آنها زمستان سخت را مسخره نمی‌کنند. ما به خاطر روحیه ضد روسی زمستان سخت را مسخره می‌کنیم ولی زمستان سخت یک ترس واقعی بود که بخشی از آن تحقق پیدا کرد و بخشی هم با صرف هزینه‌های هنگفت مالی محقق نشد و رشد اقتصادی جهان غرب دو الی سه درصد کمتر شد.

غرب در یک سری از مسائل تن به خواسته‌های روسیه داد. روسیه ۱۵ ماه جلوی تمام جهان غرب ایستادگی کرد و اقتصاد آن حتی رشد داشت و این به خاطر این است که اروپایی‌ها از ترس زمستان‌های سرد خودشان، صادرات غلات روسیه را آزاد و دالان برای عبور غلات درست کردند.

گزارش‌هایی داریم که روسیه نفت خودش را از ایران به هندوستان صادر می‌کند و هند، نفت روسیه را به اروپا صادر می‌کند. اروپایی‌ها متوجه شدند آمریکایی سر آنها کلاه گذاشته‌اند. یک نفر در ایران و یا دنیا سوال نکرد چندی پیش چه کسی خط لوله نورد استریم را منفجر کرد؟ هیچ کسی سوال نکرد. در جهان نخبگان ایران و در جهان روشنفکران جهان هرگز این سوال را کسی از کسی نخواهد پرسید. زیرا بدیهی است که می‌دانند کار آمریکایی‌ها بود و خودشان می‌دانند خط لوله نورد استریم منفجر شد تا آمریکا اروپایی‌ها را به زانو در بیاورد و اروپا کاملاً به دامان آمریکا بیفتد.»

***

انتقاد شدید نمایندگان از وزیر کشور

به گزارش فارس معاون سیاسی وزیر کشور به تازگی ابلاغیه‌ای را امضا کرد که در یکی از بندهای این ابلاغیه آمده است فرمانداران، بخشداران و معاونین فرمانداران، ضمن تداوم پشبرد امور شهرستان در روابط با نمایندگان محترم مجلس در دوره باقی مانده تا انتخابات نسبت به عدم همراهی و معیت نماینده محترم شهرستان در موضوعات و جلسات شائبه دار حساسیت لازم را داشته باشند.

برخی نمایندگان این بند از ابلاغیه را به معنای عدم تعامل دولت با مجلس تلقی کردند و استیضاح وزیر کشور را کلید زدند. سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در جلسه علنی صبح امروز در این باره گفت: بر اساس اصل 62 قانون اساسی دوره نمایندگی مجلس چهار ساله است. همچنین بر اساس اصل 84 نماینده می‌تواند در تمام مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر کند. همچنین بر اساس اصل 76 تحقیق و تفحص حق نماینده قلمداد می شود. همچنین بر اساس اصل 71 نماینده در عموم مسائل کشور قانون گذاری می کند و همه اینها در طول مدت چهار سال باید انجام شود. اینکه معاون وزیر کشور نمایندگی مجلس را به سه سال محدود کردند، مغایر قانون اساسی است.

جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر کشور

محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه غیر علنی امروز مجلس در خصوص بخشنامه اخیر وزارت کشور درباره اعمال محدودیت برای نمایندگان گفت: اخیرا معاونت سیاسی وزارت کشور بخشنامه‌ای صادر کرد که به موجب آن محدودیت برای حضور نمایندگان در کارها و پروژه‌ها اعمال می‌شد. بخشنامه‌ای که توهین به نمایندگان بود.

وی افزود: نمایندگان از این بخشنامه بسیار ناراحت بودند چون به نظر آنها این توهینی به خانه ملت و مردم و نمایندگان است؛ در همین راستا امروز مجلس جلسه‌ای غیرعلنی را با وزیر کشور برگزار کرد که آقای وحیدی توضیح داد که این بخشنامه بدون هماهنگی و اطلاع او صادر شده است؛ لذا بلافاصله بعد از اطلاع این بخشنامه را لغو کرده است.

وی افزود: با این وجود نمایندگان قانع نشدند که کسی با چنین ادبیات و نگاه در جایگاه بسیار حساس ریاست ستاد انتخابات باشد. چون خدشه به انتخابات وارد می‌شود. لذا خواستار عزل و برکناری و استعفای معاون سیاسی شدند که خود دکتر وحیدی هم تایید کرد.

این عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه گفت: مقرر شد وزیر کشور با معاون سیاسی برخورد جدی کند و در این صورت نمایندگان قانع شدند.

حاشیه‌های حضور وزیر کشور در صحن علنی مجلس

به گزارش ایسنا، پیش از آغاز جلسه غیرعلنی، وحیدی وزیر کشور وارد مجلس شد که همزمان با ورود او نمایندگان به نشانه مخالفت با بخشنامه اخیر معاون سیاسی وزیر کشور درباره محدودیت همکاری استانداران و فرمانداران با نمایندگان «دو دو» کردند.

تعدادی از نمایندگان مجلس دور وزیر کشور جمع شده و با فریاد، اعتراض خود را بیان می کردند؛ روندی که باعث اخلال در جلسه علنی شد و چندین بار قالیباف از نمایندگان خواست که در رای گیری برای بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شرکت کنند.

در نهایت تعدادی از اعضای هیات رئیسه بین نمایندگان معترض رفته و از آن ها خواستند برای دقایقی تا غیرعلنی شدن جلسه صبر کنند.

انتقاد یک نماینده از برخورد مجلس با وزیر کشور

غلامرضا نوری نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که «طی دو روز اخیر صدور نامه‌ای از سوی معاون سیاسی وزیر کشور منجر به اعتراضات گسترده نمایندگان شده و کار به مرحله تنظیم تقاضای استیضاح هم رسیده، شما هم نامه استیضاح وزیر کشور را امضاء کرده‌اید؟»، گفت: خیر، من این استیضاح وزیر کشور را امضاء نکردم و علت آن هم این است که این مساله برای ما تازگی ندارد. درست است که این نامه را اکنون نوشته‌اند و منتشر شده ولی تقریبا از روزی که دولت سیزدهم مستقر شده همین روال و مواردی که در بخشنامه آمده در جریان بود و از همان روز اول با ما به این شیوه برخورد می‌شد و می‌شود.

نوری در پاسخ به این سوال که «الان جمعی از نمایندگان نسبت به عملکرد وزیر کشور معترض شدند و شنیده‌ می‌شود حدود ۱۰۰ نماینده یا بیشتر تقاضای استیضاح را امضا‌ء کرده‌اند، چرا شما تصمیم به امضاء این تقاضای استیضاح نگرفتید؟»، تصریح کرد: ببینید من نمی‌گویم که کار معاون وزیر درست بوده است، من هم معتقدم که این کار اقدام نادرستی بود اما دلیل اصلی من برای امضاء نکردن استیضاح این است که ما طی حدود یک سال گذشته اتفاقاتی را داشتیم که هم کشور، هم نظام، هم فرهنگ عمومی جامعه ما و هم مردم عزیز از عدم مدیریت وزیر کشور و اتفاقات زیادی که در کشور رخ داد، خیلی آسیب دیدند و به عقیده من عدم مدیریت وزیر کشور نقش پررنگی داشت.

وی ادامه داد: این که ما آن همه مسائل مهم را بگذاریم و الان به خاطر این که نامه‌ای درخصوص نحوه رفتار مسئولان اجرایی در استان‌ها و شهرستان‌ها با نمایندگان صادر شده و اصطلاحاً به خودمان یک سوزن یا جوالدوز زدند، واکنش نشان دهیم و به این علت و با این عنوان اقدام به استیضاح کنیم به نظر من شاید چندان متناسب با واقعیت‌های جامعه نباشد.

توضیح خبرگزاری دولت درباره بخشنامه جنجالی

ایرنا نوشت: بر اساس آنچه در بند ۴ بخشنامه‌ معاون وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور با هدف تأمین و تضمین رویکرد سلامت انتخابات ۱۱ اسفند آمده، به معاونین سیاسی، فرمانداران و بخشداران تأکید شده ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان‌ها در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و ... با نمایندگان مجلس در مدت باقی‌مانده تا انتخابات به‌گونه‌ای تعامل کنند که هیچ‌گونه شائبه و سوءبرداشتی از همراهی آنها در جلسات دولتی و پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های منطقه‌ای به‌وجود نیاید.

این تصریح صرفاً به‌منظور پیشگیری از هرگونه بهره‌برداری سیاسی از پروژه‌ها برای تأثیرگذاری بر افکارعمومی و جذب آرای مردم بوده که بی‌تردید، به نفع نمایندگان و از طرفی به نفع دولت و هم اقدامی لازم و هوشمندانه در جهت سلامت فرایند انتخابات است و هیچ منعی برای حضور نمایندگان در مراسم بهره‌برداری از طرح‌ها نیست و اگر چنین رویکردی به جلسات دولتی هم تعمیم داده شده، باید آن را به جهت تبرّی منتخبان ملت در مجلس و خادمان مردم در دولت، به طریق اولی تدبیری خردمندانه و قابل تقدیر دانست.

***

اصلاح‌طلبان اصرار دارند بهزاد نبوی ریاست جبهه اصلاحات را بر عهده گیرد

محسن آرمین فعال سیاسی و عضو جبهه اصلاحات ایران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به موضوعات مطرح شده در اولین جلسه اعضای جدید جبهه اصلاحات گفت: در این جلسه تمام اعضا اصرار داشتند که آقای نبوی، ریاست جبهه اصلاحات را بر عهده بگیرند.

وی در پاسخ به اینکه طی روز های گذشته صحبت‌هایی مبنی بر ریاست وی یا آقایان هاشمی، رسولی و خانم منصوری برای ریاست در جبهه اصلاحات مطرح است، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و بنده به هیچ عنوان گزینه ریاست جبهه اصلاحات نیستم.

***

روایت سخنگوی دولت از پیگیری وعده های انتخاباتی رئیسی

به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با تحقق وعده ها و شعارهای دولت در طی این دو سال تصریح کرد: رییس جمهور همواره تاکید داشته اند که دولت باید صادق الوعد باشد و این مهم مورد تاکید رهبر انقلا نیز هست. از همان ابتدای دولت فهرستی از وعده هایی که آقای رئیس جمهور به مردم ارائه کرده، تهیه و به تفکیک به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد و دبیرخانه هیات دولت پیگیری اجرایی شدن و پیشرفت اجرای این وعده ها را به صورت‌مستمر و دوره ای انجام داده است و گزارش ها مستمرا تقدیم رئیس جمهور می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: در طی این مدت برخی از گزارش های تحقق وعده های دولت تقدیم اهالی رسانه شده است و در آینده هم این اتفاق را شاهد خواهیم بود.

به گفته سخنگوی دولت قریب ۸۰ وعده انتخاباتی رئیس جمهور پایش شده است و در دولت مورد پیگیری قرار گرفته است.

سخنگوی دولت درباره واکنش ها به ابلاغیه اخیر وزارت کشور درباره انتخابات خاطر نشان کرد: معاون سیاسی وزارت کشور که مسئولیت ستاد اجرایی انتخابات را عهده دار است در راستای انجام وظایف قانونی خود ابلاغیه‌ای را صادر کرد.

وی این ابلاغیه را در راستای تامین و تضمین هرچه بیشتر سلامت انتخابات و جلوگیری از تخلفات دانست.

بهادری جهرمی با بیان‌ اینکه برای برخورد با متخلف بهتر است موردی برخورد شود، مطرح‌کرد: برای جلوگیری از برخی تخلفات معدود انتخاباتی، ضرورتی به صدور یک ابلاغیه عمومی که همه را زیر سوال ببرد وجود نداشت. به همین دلیل وزیر کشور بلافاصله این ابلاغیه را اصلاح و به نمایندگان هم اطلاع‌رسانی شد.

***

اعتماد مجلس به نیکبخت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش خانه ملت، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، صلاحیت و برنامه‌های محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در نهایت دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست نتیجه رأی نمایندگان به وزیر پیشنهادی را قرائت کرد که براساس آن نمایندگان مجلس با 198 رأی موافق، 40 رأی مخالف، 10 رأی ممتنع و بدون رأی باطله از مجموع 248 نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه جهاد کشاورزی را به نیکبخت سپردند.

***

دادستان کل کشور :بگونه‌ای حرف بزنیم که تعابیر و کلماتمان مورد سواستفاده قرار نگیرد

به گزارش فارس، در آیین تودیع و معارفه دادستان استان اردبیل،حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور با بیان اینکه در اجرای عدالت وظیفه داریم بر عملکرد دستگاه‌ها نظارت کنیم گفت: اقتدار دستگاه‌های قضایی و انتظامی در اجرای درست قانون و در این راه تعامل در چارچوب قانون در اولویت قرار دارد.

منتظری با اشاره به اینکه ضابطین بال دستگاه‌های قضایی هستند تصریح کرد: در مسئله ای که اخیرا در فضای مجازی از سوی یکی از عوامل انتظامی منتشر شده تاکید بر اجرا و عمل به قانون و کوتاه نیامدن از قانون است اما باید به گونه‌ای حرف بزنیم که تعابیر و کلماتمان مورد سواستفاده قرار نگیرد.


پست های مرتبط

پیام بگذارید