از مرکز خیریه تماس می گیریم خدمتتون!


حتما شما هم بارها در معرض تماس های تلفنی یا درخواست های خصوصی و عمومی برای کمک و مشارکت در یک امر خیر که بیشتر مربوط به رفع نیازمندی های فرد یا خانواده خاصی است قرار گرفته اید.
و حتما شما هم علیرغم تمایل به کمک در این موارد همیشه در دل تان با تردیدهای زیادی مواجه بوده اید.

جدا از مواردی که همه ما با اعتماد به دوستان و آشنایان دعوت کننده به این امر خداپسندانه در حد وسع خودمان اقدام به پرداخت وجوه مختلفی می کنیم دستکم مواردی که شامل تماس های تلفنی از مراکز مختلف با عناوین مختلف می شود، -مراکزی که معلوم هم نیست شماره تلفن شهروندان را از کجا آورده اند - واقعا جای تردید و تامل دارد و لازم است که نهادهای نظارتی مربوط به مراکز خیریه برای حفاظت از اعتبار این نهادها و جلوگیری از گسترش بی اعتمادی به این امور خداپسندانه و انساندوستانه وارد عمل شوند.

برخی شنیده ها حاکی است حتی در مراکز رسمی و دارای مجوز برای این فعالیت ها نیز حقوق اپراتورهای تماس گیرنده با شهروندان به شکل پورسانت و بسته به تعداد جذب خیرین و حامیان پرداخت می شود! نکته ای که در صورت صحت موقعیتی متناقض می آفریند و طنز سیاه غریبی را به تصویر می کشد.

متاسفانه سال هاست که با گسترش ابزارهای ارتباطی، برخی اطلاعات کلان به خصوص اطلاعات مربوط به شماره های تلفن شهروندان با سرعت عجیبی در میان مشاغل مختلف عموما تبلیغاتی دست به دست می شود و در غیاب سازوکار نظارتی موثر از این اطلاعات در راستای سوداگری های مختلف استفاده می شود. یقینا تماس های تلفنی غیرواقعی در پوشش جذب کمک های خداپسندانه نیز از این قبیل سوداگری هاست که هر چند با ظاهر موجهی صورت می گیرد اما از هر اقدام مجرمانه و غیرانسانی دیگری زشت تر است چرا که به قول قدیمی ها به کمرنگ شدن راه و رسم نیکی کردن و انسانیت در جامعه می انجامد.

راه معمول دیگر در جذب این کمک ها مراجعه حضوری افراد مدعی نمایندگی فلان خیریه و موسسه به منازل است که از این راه هم معلوم نیست مبالغ جمع آوری شده به نیازمندان واقعی برسد!

مراکز خیریه فعال در کشور باید خودشان در این زمینه پیشقدم شوند و ضمن شفاف کردن نوع ارتباط خود با شهروندان در امر جذب کمک های انساندوستانه، همچنین نحوه هزینه کرد و مصارف خود، با آموزش شهروندان و کمک به آنان برای انتخاب راه درست در این مسیر، تسهیل کننده فعالیت های خیرخواهانه شهروندان باشند.


پست های مرتبط

پیام بگذارید