تشکیل یک گروه اقتصادی برای کنترل چین و ایران


در نام این گروه I اول حرف کشورهای هند و اسراییل و U اول حرف کشورهای امارات و آمریکاست. اولین بیانیه مشترک این گروه در روز افتتاحیه آن یعنی 14 ژوییه 2022 منتشر شد که مصادف است با روز امضای توفق اقدام جامع مشترک میان ایران و کشورهای 1 5 در سال 2015 است.

در افتتاحیه I2U2 نارندار مودی نخست وزیر هند، جوبایدن رییس جمهور آمریکا، یاییرلاپید نخست وزیر رژیم صهونیستی و محمدزاید آل نهیان رییس دولت امارات متحده عربی شرکت و گفتگو کردند. تشویق سرمایه گذاری های مشترک در شش حوزه مشخص و متقابل آب، فضا، سلامت، انرژی، حمل و نقل، امنیت غذایی و همچنین تلاش برای استفاده از سرمایه و تخصص بخش خصوصی برای کمک به نوسازی زیرساخت ها، مسیرهای توسعه کم کربن برای صنایع، بهبود سلامت و ترویج فناوری های نوظهور از اهداف این گروه است.

در اجلاس نخست این گروه امارات متحده عربی 2 میلیارد دلار برای توسعه مجموعه پارک های غذایی یکپارچه در هند سرمایه گذاری خواهد کرد، همچنین پروژه انرژی های تجدیدپذیر ترکیبی نیز در هند ادامه دارد، مانند ایالت گجرات تشکیل 300هزار مگاوات ظرفیت های بادی و خورشیدی که توسط یک سیستم ذخیره انرژی تکمیل شده است. با توجه به نیازهای واقعی همه طرف های همکاری اصلی I2U2 بر رشد اقتصادی و هم افزایی تجاری متمرکز است، بر خلاف چهارگانه مبتنی بر دفاع و امنیت.

امارات متحده عربی در تلاش است تا به موثرترین بازیگر جهانی در منطقه تبدیل شود و یکی از ارکان این استراتژی چرخش به آسیاست. اما برخلاف چرخش آمریکا به آسیا با هدف مقابله با چین، امارات چین را یکی از شرکای اصلی خود در دستیابی به این هدف می داند.

I2U2 همچنین یکی از راههایی است که امارات روابط خود را با دو شریک اصلی آسیایی خود یعنی چین و هند متعادل کند. امارات سومین شریک تجاری هند است و اخیرا نیز توافق نامه تجارت آزاد میان دو کشور به امضا رسید که انتظار می رود تجارت دو جانبه خود را از 59 میلیارد دلار به بیش از 100میلیارد دلار در پنج سال افزایش دهد. امارات اخیرا نیز یک توافق نامه تجارت آزاد با رژیم صهونیستی امضا کرده است و در حال برنامه ریزی برای افزایش تجارت سالانه به بیش از 10 میلیارد دلار است.

راجا موهان مدیر موسسه مطالعات جنوب آسیا برای گنجاندن مصر در این چارچوب به دلیل قرار گرفتن آن در قله دریای مدیترانه، مصر را مرکز و قلب خاورمیانه بزرگ دانست.

همچنین یکی از مشاوران امنیت ملی سابق اسراییل اظهار داشت که تشکیل گروه جدید یک تحول مهم است که در آن مشارکت هند می تواند بازی های منطقه را تغییر دهد. یاکوف آمیدور گفت: در حالی که اسراییل آماده استقبال از جوبایدن رییس جمهور ایالات متحده طی یک برنامه فشرده است هند می تواند به تقویت و گسترش دامنه توافقات ابراهیم و دعوت کشورهای جدید کمک کند. او معتقد است که هند این توانایی را دارد که با استدلال اینکه تصمیمات به نفع جهان است، همه چیز را تغییر و تحت فشار قرار دهد.

هند و رژیم صهیونیستی درحال مذاکره برای توافقات تجارت آزاد هستند و همچنین هند تلاش دارد زمینه مقابله با کرسی های اسلامی را بهانه ای برای جلب حمایت رژیم در برابر پاکستان قرار دهد.

به نظر می رسد که گروه چهارگانه آسیا اقیانوس آرام توسط آمریکا، هند و ژاپن راه اندازی شد که برای مقابله با نفوذ چین در منطقه هند و اقانوس آرام باشد و I2U2 نیز احتمالا سدخطرناکی برای ایران بعد از برجام و روسیه در خاورمیانه خواهد بود. قرار است که در آینده ای نزدیک استرالیا و ژاپن به این گروه بپیوندند و مصر و عربستان هم در I2U2 پذیرفته شوند.

*کارشناس ارشد روابط بین الملل


پست های مرتبط

پیام بگذارید