نقره داغ شدن صهیونیست ها در روسیه


به گزارش الف، گذشته از آثار و پیامدهای متعدد جنگ روسیه و اوکراین بر جهان، یکی از تاثیرات این جنگ را می‌توان در مناسبات مسکو و تل‌آویو یافت. با وجود اینکه رژیم صهیونیستی ابتدا تلاش داشت موضعی بی‌طرف در این جنگ اتخاذ کرده و موجب خشم روس‌ها نشود اما در نهایت نتوانست در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کرده و ناچار شد در جبهه مقابل مسکو بایستد. علاوه بر موضع‌گیری‌های مقامات صهیونیست علیه روسیه در جنگ اوکراین، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که شماری از مزدوران اسرائیلی در اوکراین علیه روس‌ها می‌جنگند و اسرائیل نمی‌تواند از این موضوع خبر نداشته باشد.

چندی قبل نیز «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه گفت: «خون یهودی در رگ‌های هیتلر جریان داشته است.». این اظهارات لاوروف واکنش تند رژیم صهیونیستی را به همراه داشت و موجب شد این رژیم سفیر روسیه را احضار کند. علاوه بر آن مقامات اسرائیلی نیز از ابتدای این جنگ مرتب با مقامات اوکراینی در تماس بوده و گزارش‌های مربوط به درگیری‌ها را دریافت می‌کنند.

همین مسائل مقدمه‌ای برای آغاز تنش‌های جدی در روابط روسیه و اسرائیل بود تا اینکه ماه گذشته وزارت دادگستری روسیه اعلام کرد که تصمیم به انحلال «آژانس یهود» در این کشور گرفته است؛ تصمیمی که نگرانی مقامات اسرائیلی را برانگیخت. رسانه‌های صهیونیستی این اقدام مسکو را تغییری منفی و یک پس‌رفت واقعی در روابط مسکو و تل‌آویو می‌دانند. آنها در انتشار این خبر اعلام کردند که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه قانون جدید این کشور را برای فلج کردن سازمان‌های یهودی و اسرائیلی امضا کرده است.

گذشته از فضای متنشنج در روابط روسیه و رژیم صهیونیستی، محافل اسرائیلی با ابراز نگرانی درباره تبعات انحلال آژانس یهود در روسیه معتقدند که این تصمیم مسکو می‌تواند محدودیت‌های زیادی برای مهاجرت یهودیان به اسرائیل (فلسطین اشغالی) ایجاد کند؛ چرا که یکی از اهداف اصلی آژانس یهود در کشورهای مختلف تشویق یهودیان سراسر جهان به مهاجرت به اسرائیل و تسهیل این روند است. این برای نخستین بار در 30 سال گذشته است که تلاش برای انتقال یهودیان از روسیه به فلسطین اشغالی با محدودیت مواجه می‌شود.

منابع روسی در توضیح تصمیم مقامات این کشور برای انحلال آژانس یهود اعلام کردند که این تصمیم صرفا به خاطر تنش‌های به وجود آمده در روابط اسرائیل و روسیه نبوده بلکه در نتیجه فعالیت‌های غیرقانونی آژانس یهود در این کشور اتخاذ شده است.

بر این اساس مسکو در اوایل ماه جاری میلادی نامه‌ای به آژانس یهود ارسال کرده و درباره نقض قوانین حریم خصوصی در روسیه به این آژانس هشدار داده بود؛ زیرا آژانس مذکور مشغول جمع‌آوری اطلاعات از یهودیانی بوده که قصد مهاجرت به اراضی اشغالی را دارند.

به همین منظور روسیه تحقیقاتی را درباره فعالیت‌های غیرقانونی آژانس یهود در این کشور آغاز کرده و همین امر نگرانی مقامات صهیونیست را برانگیخته است. با نگاهی به فعالیت‌ها و ماموریت آژانس یهود در سراسر جهان و اهمیتی که این آژانس برای صهیونیست‌ها دارد می‌توان علت عمق نگرانی اسرائیل از انحلال آن در روسیه را درک کرد.

آژانس «یهود برای اسرائیل» که در سال 1908 یعنی چند دهه قبل از تاسیس رژیم جعلی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین ایجاد شد، موسسه اجرایی جنبش صهیونیستی است.

هم‌زمان با استعمارگری انگلیس در فلسطین در سال 1920 آژانس مذکور نیز به رسمیت شناخته شد و نقش مهمی در هماهنگی برای مهاجرت یهودیان به فلسطین داشت.

به طور کلی ماموریت و اهداف آژانس یهود در داخل و خارج فلسطین اشغالی را می‌توان به این صورت تقسیم‌بندی کرد:
-توسعه و تسهیل روند مهاجرت یهودیان به فلسطین.
-کمک به اسکان و جذب مهاجران بهودی جدید در فلسطین.
-ادامه خرید زمین‌های فلسطینیان و قرار دادن آنها در مالکیت یهودیان صهیونیست.
- گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل در فلسطین.
-احیای زبان و ادبیات عبری.

این موارد به معنای آن است که بسته شدن دفاتر آژانس یهود در هرکجای جهان و به ویژه کشور بزرگی مانند روسیه که یهودیان زیادی را در خود جای داده ضربه بزرگی به روند مهاجرت یهودیان به فلسطین اشغالی خواهد زد. اطلاعات نشان می‌دهد که در سال 2021 حدود 7 هزار نفر از روسیه به اراضی اشغالی فلسطین مهاجرت کردند و از زمان آغاز جنگ اوکراین این تعداد به 16 هزار نفر رسید اما در حال حاضر انتقال یهودیان به فلسطین اشغالی با محدودیت مواجه شده است. همچنین منابع عبری فاش کردند که آژانس یهود تلاش دارد محرمانه دفتر خود را از روسیه به فلسطین اشغالی منتقل کند.

از آن گذشته اقدام روسیه برای مسدود کردن فعالیت‌های آژانس یهود و به طور کلی انحلال این آژانس نشان می‌دهد که روابط مسکو و تل‌آویو حتی بعد از پایان جنگ اوکراین نیز به وضعیت عادی برنخواهد گشت.



پست های مرتبط

پیام بگذارید