پهپادهای مقاومت و کابوسی که برای اسرائیل تمامی ندارد

پهپادهای مقاومت و کابوسی که برای اسرائیل تمامی ندارد

به گزارش الف، موشک‌های نقطه‌زن حزب‌الله بزرگترین دغدغه رژیم صهیونیستی بعد از جنگ جولای 2006 بود و اسرائیلی‌ها برای جلوگیری از توسعه پروژه موشک‌های دقیق مقاومت لبنان از هیچ تلاشی دریغ نکردند. استراتژی «جنگ بین جنگ‌ها» نیز در چارچوب تلاش‌های تل‌آویو جهت جلوگیری از پیشرفته این پروژه بود.

بزرگترین برگ برنده رژیم صهیونیستی در مقابل اعراب از زمان آغاز اشغالگری این رژیم در فلسطین و همچنین عاملی که موجب شکست ارتش کشورهای عربی در جنگ ژوئن 1967 شد، قدرت نیروی هوایی ارتش اسرائیل بود که تحت حمایت کامل آمریکا و اروپا قرار داشت. به این ترتیب صهیونیست‌ها همواره سعی کرده‌اند از برتری هوایی خود در منطقه که ضامن بقای موجودیت آنهاست محافظت کنند. اما تغییر توازن قوا و معادلات منطقه از دهه هشتاد میلادی هم‌زمان با حمله رژیم اشغالگر به لبنان و ظهور مقاومت در این کشور، برتری هوایی رژیم صهیونیستی را به چالش کشید.

اصلی ترین عامل شکست اسطوره نیروی هوایی اسرائیل، پیشرفت چشمگیر مقاومت در عرصه موشکی بود که موجب عقب‌نشینی و شکست این رژیم در جنگ جولای با حزب‌الله شد. بعد از آن گروه‌های فلسطینی نیز که قبلا پیشرفته‌ترین سلاح‌های آنها تفنگ بود، به تدریج مجهز به فناوری موشکی شدند و طی جنگ‌های مختلفی که در دو دهه گذشته بین مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده، جبهه داخلی رژیم صهیونیستی هرگز از موشک‌های مقاومت در امان نبوده است.

اما هم‌زمان با توسعه پروژه موشکی مقاومت، پهپادها نیز به عنوان سلاحی مدرن و موثر که در جنگ‌ آینده خطری بزرگ برای جبهه داخلی و مواضع حساس و حیاتی اسرائیل به وجود خواهند آورد، طی چند سال گذشته تبدیل به یکی از بزرگترین کابوس‌های رژیم اشغالگر شده است. توسعه قدرت پهپادی ایران و انتقال این قدرت به متحدانش در محور مقاومت منبع اصلی نگرانی صهیونیست‌هاست که به ویژه در جنگ چندجبهه‌ای سناریویی فاجعه بار برای اسرائیل رقم خواهد زد.

در این میان محافل و مراکز مطالعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی به شکلی گسترده پروژه پهپادی حزب‌الله را مورد بررسی قرار داده و ابراز نگرانی می‌کنند که حزب‌الله برخی مواضع حساس اسرائیل را مد نظر قرار دارد که در صورت آغاز جنگ بعدی، در وهله نخست آنها را هدف حملات پهپادی خود قرار خواهد داد.

آنچه که موجب افزایش نگرانی صهیونیست‌ها در این زمینه شده، مانور بی‌سابقه‌ای است که حزب‌الله در مه گذشته در بیست و سومین سالگرد عید مقاومت و آزادی برگزار کرد که البته شامل رونمایی از مهمترین سلاح این حزب یعنی موشک‌های دقیق نمی‌شد اما پهپادهای حزب‌الله در این مانور حضور داشتند.

علاوه بر آن یک منبع نزدیک به مقاومت لبنان اخیرا فاش کرد که حزب‌الله هفته گذشته در مرزهای فلسطین اشغالی یک مانور پهپادی برگزار کرد که البته خبر آن رسانه‌ای نشد و تصویر و عکسی از این مانور منتشر نگشت اما پیام آن به اسرائیل رسید.

سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله در دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد« قاسم سلیمانی» در سخنرانی خود به قدرت پهپادی حزب‌الله اشاره و تاکید کرد که مقاومت سال‌ها پیش ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را در در داخل لبنان آغاز کرده و توانایی تبدیل موشک‌های موجود به هزاران موشک دقیق را دارد. سید نصرالله همچنین پیشرفت موشکی و پهپادی مقاومت لبنان را به واقعیت مسیر بحرانی رژیم اشغالگر که به سمت فروپاشی حرکت می‌کند ربط داد.

به فاصله کمی از این سخنرانی سید حسن نصرالله در فوریه 2022 پهپاد «حسان» حزب‌الله در آسمان منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی به پرواز درآمد و بعد از 40 دقیقه بدون اینکه سامانه‌های ارتش اسرائیل بتوانند آن را رهگیری کنند به جنوب لبنان برگشت. بعد از آن توان پهپادی حزب‌الله به طرز چشمگیری مورد توجه اسرائیلی‌ها قرار گرفت.

نکته قابل توجه آن است که مقاومت لبنان هرگز اطلاعات دقیقی درباره قدرت پهپادی خود منتشر نکرده و همین مسئله اسرائیلی‌ها را وارد چالش می‌کند. بر این اساس محافل و مراکز رژیم صهیونیستی تحقیقات گسترده‌ای درباره پهپادهای حزب‌الله انجام داده و بیشتر اطلاعاتی که از توان پهپادی مقاومت لبنان در دسترس قرار دارد توسط مراکز اسرائیلی منتشر شده است.

در همین زمینه مرکز مطالعاتی آلما رژیم صهیونیستی با اشاره به اقدامات حزب‌الله برای تقویت ناوگان پهپادی خود گزارش داد که شمار پهپادهای حزب‌الله به 2 هزار فروند می‌رسد که یک پیشرفت بزرگ برای این حزب در حوزه پهپادی است؛ چرا که حزب‌الله در سال 2013 تنها 200 پهپاد در اختیار داشت.

«یونی بن مناخیم» تحلیلگر صهیونیست نیز در مقاله‌ای به همین منظور اعلام کرد که هماهنگی و دقت بالای محور مقاومت در عملیاتی کردن این سلاح تهاجمی جدید (پهپاد) ، آن را به سلاحی بسیار خطرناک در خاورمیانه تبدیل کرده است.

وبسایت عبری «نتسیف» در یادداشتی درباره خطر جنگ با حزب‌الله نوشت که اسرائیل نگران پهپادهایی است که در اختیار حزب‌الله قرار دارد و خطری واقعی برای اسرائیل است. این خطر زمانی تشدید می‌شود که می بینیم حزب‌الله پهپادهای شناسایی خود را در نزدیکی اسرائیل مستقر کرده و این پهپادها با هدف جمع‌آوری اطلاعات در آسمان اسرائیل (فلسطین اشغالی) به پرواز درمی‌آیند. هدف حزب‌الله آن است که در جنگ آینده از خلال پهپادها سامانه‌های دفاعی اسرائیل را سردرگم کند.

موسسات امنیتی اسرائیل نیز با اشاره به اینکه پهپادها از مهمترین سلاح‌های کاربردی در جنگ آینده هستند اعلام کردند که حزب‌الله از طریق پهپادهای خود بر تحرکات ارتش اسرائیل در مرز با لبنان نظارت می‌کند.

علاوه بر پهپادهای حزب‌الله، افشای وجود کارخانه‌های تولید پهپاد در نوار غزه بر میزان نگرانی اشغالگران افزوده است و آنها مجبورند هم‌زمان از چند جبهه با خطر حملات پهپادی مواجه شوند.

البته اصلی‌ترین نگرانی اسرائیلی‌ها درباره قدرت پهپادی محور مقاومت مربوط به پهپادهای ایرانی و پیشرفت کشورمان در این حوزه است.

اکتبر 2022 مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی اعلام کرد، پروژه پهپادی ایران خطرناک‌ترین تهدید بالقوه برای اسرائیل است. خطر این پهپادها که قابلیت کنترل از راه دور دارند، به تهدید موشک‌ها و بمب‌ها اضافه می‌شود.

در نوامبر سال گذشته میلادی نیز روزنامه عبری جروزالم پست اعلام کرد که اسرائیل می‌ترسد حزب الله و متحدان ایران در سوریه، عراق و یمن در هرگونه جنگ احتمالی آینده علیه اسرائیل از پهپادهای ایرانی استفاده کنند.جنگ آینده در چند جبهه خواهد بود و اسرائیل روزانه با هزاران موشک، راکت و صدها پهپاد ایرانی مورد حمله قرار خواهد گرفت و در نتیجه این حملات، هر روز صدها موضع و مرکز حساس تخریب خواهد شد.


پست های مرتبط

پیام بگذارید