خط و نشان اسلامی برای بسته‌شدن پرونده ایران در آژانس/ ماجرای استعفای رستم قاسمی/ پیام محرمانه مکرون به رئیسی


آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۹ شهریورماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۳۴۹ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۳ هزار و ۸۶۷ نفر رسید.

در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۸۶۴ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۱۰۵ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۸۷۶ نفر دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۸۴۵ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۵۱ هزار و ۸۷۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

خط و نشان اسلامی برای بسته‌شدن پرونده ایران در آژانس

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این‌که برخی گزارش‌های رسانه ای مدعی هستند ایران از درخواستش برای بسته شدن سوالات پادمانی عبور کرده است؟ اظهار کرد: آنچه ما نوشتیم قاطع است. ما قصد و تاکیدمان این است که اگر برای روز "باز اجرا" این سوالات بسته نشود، یعنی روز "باز اجرا"یی وجود ندارد. عقب‌نشینی هم نکردیم و نمی‌توانیم هم عقب‌نشینی کنیم. ما نمی‌توانیم بنشینیم مردم ایران را به دلایل واهی تحریم کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این‌که از متن پیش‌نویس احیای برجام به ویژه در بخش تعهدات هسته‌ای و ضمانت‌های لازم برای برگشت پذیری دفاع می‌کنید و آن را قبول دارید؟ خاطرنشان کرد: آنچه کار شده تصمیم کلی کشور است.

وی در پاسخ به این‌که اگر بعدا انتقاد شود که صنعت هسته‌ای از بین رفت یا سایت فردو را به زمین فوتبال تبدیل کردید، پاسخ‌تان چه خواهد بود؟ گفت: مذاکره داد و ستد است، کلاس انشا نیست که حرف‌های قشنگ آنجا بزنید. اکثر مطالب در مذاکرات هم بر سر لغو تحریم‌هاست و توجه اصلی بر ماندگاری و پایداری دستور لغو تحریم‌هاست که به هر بهانه نخواهند آنها را برگردانند که سختی مذاکرات هم همین جاست.

اسلامی خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌مان این بوده و هست که قدرت و ظرفیت مذاکره کننده مان را در مذاکرات افزایش دهیم. ما در شرایط و محیطی در فضای بین‌­الملل هستیم که هر که زورش بیش سهمش بیشتر. در این فضا چیزی نیست که با خواهش بتوانیم بگیریم، زورگیر را فقط با زور می­‌توان زمین زد. کشور ما هم هزینه‌های استقلالش سنگین بوده، اما زیرساخت و پیشرفت‌های بزرگ و خوبی هم اتفاق افتاده است. اگر خودمان، خودمان را تضعیف نکنیم رشدمان تصاعدی اتفاق می‌افتد.

***

ماجرای استعفای رستم قاسمی

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور در گفت‌وگو با ایسنا درباره احتمال تغییر در کابینه و احتمال برکناری یا استعفای رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: از ابتدای تشکیل دولت عده‌ای شروع کردند به گمانه زنی و هر از چندی برای خودشان لیست می‌دادند که این افراد می‌خواهند تغییر کنند، ولی دیدیم که در این یکسال این شایعات تحقق نیافت.

معاون پارلمانی رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه اخیرا با معاون پارلمانی وزارت راه و شهرسازی صحبت داشته‌ام، تصریح کرد: وی به بنده گفت مهندس رستم قاسمی به خاطر مشکل جسمی و عمل پزشکی در سر کار حاضر نشده و همین موجب بروز شایعاتی شده، اما برخی نمایندگان هم به دیدار وی رفته اند و ایشان به کار خود ادامه خواهند داد.

حسینی درباره بازداشت اخیر یکی از مسوولان وزارت راه گفت: با هر فرد متخلفی در هر وزارتخانه‌ و دستگاهی برخورد خواهد شد.افراد دیگری هم بوده‌اند که وقتی تخلف آنها برای دولت مشخص شده، برکنار شده اند و دستگیری این فرد ربطی به اینکه رستم قاسمی در محل کار حاضر نشده، ندارد و او همانطور که گفتم به علت مشکل جسمی به طور موقت در دفتر حاضر نشده، اگر چه در همین حال هم کارها را پیگیری کرده است.

***

پیام محرمانه مکرون به رئیسی

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری از درخواست یکی از روسای ارشد اروپای غربی برای میانجی‌گری سیدابراهیم رئیسی در جنگ روسیه و اوکراین خبر داده بود، اما این مقام اروپایی کیست؟

محمد جمشیدی در حساب کاربری خود در توئیتر با اعلام این موضوع، از ارسال «یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم» از تهران به مسکو خبر داد.

در پی انتشار این توییت، خبرنگار ایسنا کسب اطلاع کرده است که مقام ارشد اروپایی که خواستار میانجی‌گری رییس جمهوری ایران شده است، امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه است.

جمشیدی در توئیت خود توضیح داده بود که پس از مجموعه‌ای از رایزنی‌ها، این بسته ابتکار صلح در کنار یک «پیام مهم» از سوی امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه به مسکو ارسال شده است.

در همین راستا حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه عصر روز سه‌شنبه در خصوص اهدافش از سفر به روسیه اظهار کرد: هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین براساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است. برخی طرف‌های غربی خواهان نقش‌آفرینی فعال تهران در این موضوع هستند.

***

بی‌عملی دولت و رئیس‌جمهور در مسئله معرفی وزیر رفاه

24 خردادماه در پی استعفای حجت الله عبدالملکی از وزرات کار و رفاه اجتماعی، محمدهادی زاهدی‌وفا به عنوان سرپرست این وزارتخانه مشغول به کار شد. مطابق اصل یكصد و سی و پنجم «رئیس‏ جمهور می‏تواند برای وزارتخانه‏‌هایی كه وزیر ندارند حداكثر برای مدت سه ماه سرپرست تعیین نماید.»

طبیعتا و ناظر به این اصل، مهلت فعالیت سرپرست وزارتخانه تا 24 شهریور ماه است و پس از آن تاریخ از نظر قانونی اجازه فعالیت ندارد. در سه ماه گذشته دولت مدام امروز و فردا کرد و یک موضوع ساده را انقدر کش داد که اکنون در فاصله کمتر از دوهفته تا مهلت پایان سرپرستی هنوز وزیری به مجلس معرفی نشده است.

طبق گفته معاون پارلمانی دولت، قرار بود امروز رئیس جمهور وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

حتی احمد نادری نماینده تهران در مجلس امروز در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها از معرفی وزیر پیشنهادی تا ساعات آینده خبر داده و محمدهادی زاهدی وفا را گزینه نهایی رئیس جمهور معرفی کرد.

انتظار منطقی از دولت این بود که رئیس جمهور وزیر پیشنهادی را به گونه ای معرفی کند که قبل از تعطیلی دوهفته ای جلسات مجلس، جلسه رای اعتماد برگزار شود و وزیر جدید در وزارتخانه مستقر شود اما ظاهرا نباید از دولتها انتظار منطقی داشت.

اینگونه شد که تا پایان جلسه علنی امروز مجلس، وزیر پیشنهادی معرفی نشد و جلسه آینده نیز در تاریخ 29 شهریور برگزار خواهد شد.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی امروز چهارشنبه (9 شهریور) مجلس شورای اسلامی را به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی مجلس روز سه شنبه 29 شهریور خواهد بود.

دولت محترم و رئیس جمهور سه ماه فرصت داشتند که گزینه مورد نظر خود را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کنند، اما بی عملی ایشان باعث شد که اکنون دوباره و برای موضوعی چنین ساده دولت مجبور به استفاده از حکم حکومتی شود.

ظاهرا و با توجه به شرایطی که پیش آمده رئیس جمهور باید از رهبری برای ادامه فعالیت سرپرست وزارتخانه اجازه بگیرد. ظاهرا تقدیر همه روسای جمهور این است که موضوع ساده معرفی وزیر در وقت مناسب خود را به موضوعی پیچیده تبدیل کنند و در نهایت هم به حکم حکومتی متوسل شوند.

***

توصیه روزنامه رسالت به دولت: وعده منطقی بده

رسالت نوشت: « ایجاد امید از نقطه صفر و شروع، یک‌مقدار تلاش و انرژی می‌برد؛ اما احیای امید بعد از یک دوره ناامیدکننده، تلاش و انرژی مضاعفی لازم دارد؛ خصوصا وقتی‌که دوره قبلی، نام خود را دولت «تدبیر و امید»گذاشته باشد ولی در عمل با «تدمیر امید» کار خود را به پایان رساند...

عمل به وعده‌ها، حضور میدانی، کار و تلاش و خدمت‌رسانی شبانه‌روزی و خالصانه از مصادیق امیدآفرینی و خلف وعده، کارهای نمایشی، عدم انسجام در آراء و اظهارات مدیران ارشد نیز از نمونه‌هایی است که موجب خدشه‌دار شدن اعتماد و امید مردم می‌شود. ایجاد امید و توقع، درصورتی ممدوح است که با تخلف از وعده و عدم تحقق توقعات، همراه نشود وگرنه سکوت و وعده ندادن به‌مراتب بهتر یا به‌عبارتی کم‌هزینه‌تر است. از طرفی وعده منطقی دادن و عمل به آن، به‌شدت در جلب و تقویت سرمایه اجتماعی و ارتقای اعتماد عمومی مؤثر است...

امروز دیگر کسی از پشت شیشه دودی ماشین خود نظرسنجی نمی‌کند و از چشم‌های مردم، پی به رضایت یا عدم رضایتشان نمی‌برد؛ امروز نفر اول اجرایی کشور، چشم در چشم مردم، دست در دست ملت، درد آنان را می‌شنود، می‌فهمد و لمس می‌کند و برای حل آن، شب و روز نمی‌شناسد. همین خواستن، حرکت و همت؛ توانستن، رسیدن و برکت به‌همراه می‌آورد.

همه موارد پیش‌گفته اما به یک چاشنی خطرناک، به اسم معیشت می‌رسد که اگر خدای‌ناکرده بهبود نیابد، آنچه امیدآفرین نامیدیم نیز رنگ می‌بازد؛ در این راستا نه اعداد و ارقام و آمار بلکه سفره مردم، بیانگر وضعیت حقیقی است. اقدامات شجاعانه دولت، باید رصد و آثار و تبعات آن کنترل و اصلاح شود وگرنه به ضد خودش بدل خواهد شد.»

***

پاسخ دادستان کل کشور به احتمال تبادل زندانیان در جریان مذاکرات

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مذاکرات احیای برجام در جریان است و سخنگوی وزارت امور خارجه بارها از آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با ایالات متحده خبر داده است، آیا احتمال تبادل زندانی در صورت احیای برجام یا حتی عدم احیای آن وجود دارد، گفت: ما وظیفه داریم که مشکلات شهروندان خودمان در هرجای دنیا را دنبال کرده و از آن‌ها حمایت کنیم منتها روابط میان کشورها بسیار می‌تواند در این حوزه موثر باشد. سطح روابط و کیفیت روابط در این زمینه موثر است.

وی ادامه داد: ما با کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه و به ویژه کشورهایی که با آن‌ها در این رابطه قرارداد داریم در رابطه با رفع مشکلات ایرانیانی که در این کشورها هستند و مبادله زندانیان، خیلی راحت‌تر می‌توانیم کار انجام دهیم. این روابط و قراردادها با کشوری مثل آمریکا وجود ندارد و ناچار باید از طریق دیپلماتیک کارها پیش برود.

دادستان کل کشور تاکید کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که تلاش کنیم ایرانیان و شهروندان عزیز ما در هرجای دنیا که هستند از حمایت قضایی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران برخوردار باشند.

***

بازگشت به خانه اول؛ طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی تحویل هیات رئیسه شد

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با ایسنا، بیان کرد: از آنجا که یک آشفتگی در وزارت راه، شهرسازی وجود دارد مجلس طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را تهیه کرد و امروز تحویل هیات رییسه شد.این طرح بعد از تعطیلات دو هفته آتی در صحن مجلس اعلام وصول خواهد شد. شخص رییس جمهور و رییس مجلس و کمیسیون عمران نیز با تفکیک وزارت راه، شهرسازی و جدا شدن حوزه مسکن از حوزه راه موافق هستند. امیدواریم این تفکیک انجام شود.

***

تاکید رئیسی بر ارزیابی مدیران

به گزارش مهر، سیدابراهیم رئیسی ا در جشنواره شهید رجایی گفت: ارزیابی مدیران باید به صورت دائم انجام شود تا موجب رشد و تعالی نظام اداری کشور شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مدیریت در همه نظام و سازمانهای اداری در دنیا وجود دارد گفت: نکته مهم آن است که چه باید کرد تا نظام اداری در هر کشور، اقلیم نظام کارآمد باشد؟

وی با بیان اینکه ما ۴ حوزه پاسخگویی را تعریف کرده ایم، افزود: پاسخگویی به خداوند متعال، پاسخگویی به عموم شهروندان، پاسخگویی به ارباب رجوع و پاسخگویی به سلسله مراتب اداری این ۴ حوزه را در بر می‌گیرد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) در نامه به مالک اشتر، اصل را هم بر گزینش صحیح افراد و هم نظارت دائم نسبت به کارکنان می‌دانند. البته کارآمدترین نوع کنترل، نظام خود کنترلی است که فرد خود را موظف به این امر بداند، چه ناظر بالای سر او باشد و چه نباشد.

رئیسی تاکید کرد: کنترل لازم و ضروری است، البته کنترل برای مچ‌گیری نیست بلکه برای تداوم اعتماد است و تداوم اعتماد نیز در گرو نظارت است، از این رو نظارت به صورت سیستمی باید وجود داشته باشد و این به معنای سلب اعتماد نیست.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارت بیرونی، کمک به نظارت درونی سازمان‌ها هستند، گفت: به هر میزان اخلاق و معنویت در یک سازمان رشد کند، به همان میزان شاهد کاهش ناهنجاری‌های اداری و تخلفات خواهیم بود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: نظام اداری ما باید کارآمد جلوه کند که این قضیه منوط به کارآمدی کارکنان اداری است.

رئیسی با بیان اینکه نظام اداری باید نظامی کارآمد باشد، افزود: باید متناسب با مأموریت، سازمان کار تشکیل شده و بعد متناسب با این امر، افراد به کار گرفته شوند. این نظام اداری کارآمد است.


پست های مرتبط

پیام بگذارید