پاسخ قالیباف به معاون رئیس‌جمهور/ واکنش روزنامه دولت به انتقادات از آمار تورمی رئیسی/آمریکا در برجام فرصت‌سوزی کرد


آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۸ شهریورماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸۷۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۳۷۳ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۳ هزار و ۸۲۰ نفر رسید.

در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۳۹۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۴۵۲ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۱۲۲ نفر نیز دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۹۷۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۴۱ هزار و ۴۱۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

پاسخ قالیباف به معاون رئیس‌جمهور

اوایل تیرماه تعدادی از نمایندگان متقاضی استیضاح وزیر صمت شدند. در روزی که قرار بود این استیضاح اعلام وصول شود محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از عزم دولت برای احیای وزارت بازرگانی خبر داد و گفت پس از تفکیک وزرات صمت به دو وزراتخانه دولت دو وزیر برای هر یک از وزراتخانه ها معرفی خواهد کرد.

با گذشت حدود دو ماه از این اتفاق، موضوع احیای وزارت بازرگانی همچنان معلق مانده است. دولت که خواهان احیای وزارت بازرگانی است بر این نکته پافشاری می کند که طرح باقی مانده از مجلس دهم درباره این موضوع باید دوباره در دستور کار مجلس قرار گیرد و نمایندگان نیز ظاهرا بر ارائه لایحه توسط دولت تاکید دارند و موضوع همچنان بی سرانجام باقی مانده است.

از سوی دیگر چند روز پیش معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفتگویی مدعی شد دولت در صورت احیای وزارت بازرگانی فقط یک وزیر برای این وزارتخانه معرفی می کند.

سیدمحمد حسینی به تسنیم گفته بود: آن روزی که مسئله استیضاح مطرح شد موافقت کردیم که وزارت بازرگانی تشکیل شود، یعنی بار سنگینی بر دوش یک نفر هست و اعلام کردیم که ما هم این را تفکیک را قبول داریم و انجام شود، ولی این‌که از جهت حقوقی برای وزارت صمت که تا حالا صنعت، معدن و تجارت بوده است نهایت اینکه تجارتش حذف می‌شود، هویتش که هست و صنعت و معدن به‌جای خودش هست، یک بخشی از وظایفش کم و کاسته شده است، یعنی به‌قول معروف بار وزیر کمتر می‌شود پس نیازی نیست که وزیر صمت را مجدداً معرفی کنیم.

این موضع معاون رئیس جمهور با واکنش برخی نماندگان متقاضی استیضاح وزیر صمت روبرو شد.

به گزارش ایسنا، لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین در تذکری شفاهی در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی گفت: معاون پارلمانی رئیس جمهور در امور مجلس صحبت‌هایی داشتند که خیلی اشکال داشت آقای حسینی برخلاف وعده‌ای که رئیس جمهور داده بود که دو ماه به دولت برای استیضاح فرصت دهید که دو وزیر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بازرگانی به مجلس معرفی شوند گفته‌اند که تنها یک وزیر به مجلس معرفی خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: چرا اظهارات معاون پارلمانی رئیس جمهور خلاف اظهارات شخص رئیس جمهور است؟ اینچنین نگاه کردن تمسخر به کار کارشناسی مجلس شورای اسلامی است. استیضاح وزیر صمت هنوز پابرجاست و اگر دو وزیر به مجلس معرفی نشوند قطعا دوباره دنبال خواهد شد.

قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر سیاهکلی بیان کرد: در بحث وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بازرگانی نیز همچنان نظر رئیس جمهور همان نکته‌ای است که بنده اشاره کردم و در صحبت‌هایی که روز گذشته با معاون پارلمانی داشتم گفتند که صحبت من با رسانه‌ها چیز دیگری بوده و در تیتر اینگونه مطرح شده که دولت یک وزیر به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند. قرار شد امروز در رسانه‌ها این موضوع را اصلاح کنند.

***

واکنش روزنامه دولت به انتقادات از آمار تورمی رئیسی

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور روز گذشته در نشست خبری خود آمار از عملکرد دولت خود در کاهش تورم ارائه داد. رئیسی گفت: «در شهریور ۱۴۰۰ تورم قریب به ۶۰ درصد بود. دولت کاری کرد که تورم افزایش نیابد؛ یعنی خلق پول و استقراض نکند و پایه پولی را بالا نبرد. کار به جایی رسید که در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ روند کاهشی یافت و به حدود ۳۵ درصد رسید... اکنون تورم ۴۰ درصد و نیم است و در مقایسه با شهریور سال گذشته ۲۰درصد کمتر است.»

این آمار با انتقاد برخی از افراد همراه شد. مثلا عباس عبدی، تحلیلگر اصلاح طلب در اعتماد نوشت: «گرچه آمارها مغشوش و غيردقيق بيان شده ولي بدون ترديد آمارهاي مربوط به تورم سال گذشته و امسال غلط است و نه تنها كمتر نشده كه بيشتر هم شده است. كافي است گزارش‌هاي مركز آمار ايران كه نهاد رسمي براي انتشار اين آمار است را مطالعه كنند. اين حد از اشتباه پذيرفتني نيست.»

روزنامه ایران در واکنش به این انتقادات نوشت: «با مرور دقیق گفته‌های رئیس جمهور درنشست خبری روزگذشته و بدون سوگیری‌های سیاسی که تنها با هدف تخریب صورت می‌گیرد؛ اشتباه بودن نقد منتقدان آشکار می‌شود.

اول اینکه رئیس جمهور درسخنان خود تورم 60 درصدی شهریور ماه سال گذشته را با شهریور امسال (که البته دراوایل آن هستیم) مقایسه نکرده و آخرین آمار اعلامی مربوط به مردادماه را بیان کرده است.

بدین ترتیب طعنه سیاسی منتقدان به اینکه رئیس‌جمهور تورم شهریور پارسال با شهریور امسال که هنوز نیامده را مقایسه کرده؛ کاملاً بی‌اساس و به قول ایشان این نوع نقد شایسته هیچ منتقدی نیست!

نکته دیگری که تخریب کنندگان بدون توجه به آن اقدام به نقد کرده‌اند این است که مرجع آمار تورم اعلامی ازسوی رئیس‌جمهور بانک مرکزی و مرکزآمار ایران است. این درحالی است که منتقدان تنها با اشاره به آمار مرکزآمار ایران، نرخ اعلام شده رئیس جمهور را زیرسؤال برده‌اند.

اما همانگونه که بانک مرکزی پیش از این نیز دراوایل تیرماه امسال درپاسخ به همین افراد، از تورم سالانه نزدیک به 60 درصدی در شهریورماه سال گذشته خبرداده بود؛ استناد رئیس‌جمهور به آمار اعلامی بانک مرکزی بوده است. درهمین راستا، بانک مرکزی تورم سالانه مرداد ماه امسال را نیز40.1 درصد اعلام کرده است.

سومین نکته اساسی که مورد غفلت تخریب کنندگان‌قرار گرفته است و به صورت ناشیانه‌ای موجب به خطا رفتن نقد آنها شده این است که تورم اعلام‌شده ازسوی رئیس جمهور براساس تورم 12 ماهه منتهی یا همان تورم سالانه است که در شهریور 1400 قریب به 60 درصد و درمرداد امسال نزدیک به 40.5 درصد است. بنابراین، استناد این منتقدان به تورم نقطه به نقطه همان اشتباه اساسی است که آنها را به ترکستان برده است.

کما اینکه آمار مرکزآمار ایران از نرخ تورم سالانه نیز روند نزولی این شاخص دریک‌سال اخیر را با وجود اجرای سیاست اصلاح ارزترجیحی تأیید می‌کند. طبق اعلام مرکزآمار ایران درحالی که نرخ تورم سالانه در مرداد و شهریور سال گذشته به ترتیب 45.1 و 45.8 درصد بوده این نرخ در مردادماه امسال به 41.5 درصد کاهش یافته است.»

***

رای پرونده متروپل صادر شد

به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده متروپل گفت: از روز وقوع تا امروز ،۳ ماه و ۸ روز می‌گذرد و قول داده بودیم روند رسیدگی با سرعت انجام شود. پرونده مورد بحث که ناظر بر اتهامات ۲۱ نفر از جمله شهردار اسبق، سابق و فعلی آبادان و نماینده سازمان نظام مهندسی بر وقوع قتل شبه عمدی ۴۳ نفر اعم از ۳۶ مرد و ۷ زن بود. متعاقب این قضیه، بررسی‌ها صورت گرفت و با صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال شد و رأی پرونده صادر شده است. به میزان تقصیر هر کدام از متهمین به پرداخت دیه کامل زن مسلمان در حق اولیای دم و پرداخت دیه کامل مرد مسلمان و دیه مصدومان این حادثه محکوم شدند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: هر کدام به سه سال حبس تعزیری درجه ۵ با احتساب ایام بازداشت و به انتشار محکومیت، دو سال انفصال از خدمات دولتی هر یک از متهمان دولتی، دو سال منع اشتغال و لغو پروانه اشتغال، محرومیت از عضویت در نظام مهندسی محکوم شدند.

وی افزود: متهم اصلی متوفی حسین عبدالباقی ۷۵ درصد مقصر بوده و دیه اولیای دم از اموال این فرد که پیشتر توقیف شده، تادیه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته شده مهدی جهانگیری دوران محکومیتش را خارج از زندان سپری می کند؟ آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: مهدی جهانگیری تاکنون رد مال و جزای نقدی در نظر گرفته شده در دادنامه‌اش را انجام داده است. او کمتر از ۸۰ روز حبس دارد و می‌تواند از مرخصی استفاده کند و مطابق مقررات به وی مرخصی اعطا شده است. گفتنی است او در اتهام پولشویی تبرئه شده است.

***

هیات رئیسه فراکسیون اکثریت مجلس انتخاب شد

به گزارش ایسنا، صبح امروز سه شنبه، جلسه شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی‌ در محل برگزاری جلسات علنی مجلس برای تعیین هیات رییسه این فراکسیون در دو سال آینده برگزار شد.

محمدباقر قالیباف به اتفاق آرای اعضای شورای مرکزی به عنوان رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی انتخاب شد.

همچنین محسن پیرهادی نماینده تهران ‌و ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز، به عنوان نواب رییس، ابوالفضل عموئی نمانیده تهران به عنوان سخنگو، احد آزادیخواه نماینده ملایر، مالک شریعتی نماینده تهران و فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین به عنوان دبیران فراکسیون انقلاب اسلامی تعیین شدند.

صدیف بدری نماینده اردبیل نیز به عنوان خزانه دار انتخاب شد.

***

تحلیل باهنر از کاهش مشارکت در انتخابات

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا درباره کاهش مشارکت مردم در انتخابات به تسنیم گفت: «رکود حضور مردم در انتخابات مجلس واقعیتی است که نباید نادیده انگاشت. در انتخابات مجلس یازدهم به‌تعبیر کارشناسان رکورد کمینه ثبت شد، این موضوع با سرمایه اجتماعی ارتباط دارد.

من از مدت‌ها پیش به‌دنبال این بودم که مراکز پژوهشی حاکمیتی و دولتی در مورد این موضوع بررسی کنند که؛ عوامل کاهش سرمایه اجتماعی و مشارکت مردم در انتخابات چیست؟ البته نخبگان، کارشناسان و مردم عوامل را می‌شناسند، اما در مورد وزن هر کدام از عامل‌ها اختلاف‌نظرهای جدی وجود دارد.

کرونا قطعاً تاثیر جدی داشت، عملکرد ضعیف دولت گذشته و مسائل معیشتی و... نیز اثر داشته است و این‌که رقابت‌های جدی حزبی وجود نداشت نیز اثرگذار بود. بین کاندیداهای انتخابات‌های ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی باید نمایندگان اکثریت مردم که با نظام مشکلی ندارند، حضور داشته باشند.

رأی سیاه به‌معنای آن کسانی که نظام، انقلاب و هیچ چیز را قبول ندارند، در کشور کمتر از 10 درصد است. یک عده از مردم سیاسی، متدین، انقلابی و حزب‌اللهی هستند اما جمعیت بسیاری، سیاسی و... نیستند، مشکلی هم با نظام و انقلاب ندارند اما منافع ملی و امنیت ملی را درک می‌کنند و فقط می‌خواهند زندگی کنند.

بنابراین بین کاندیداها باید کسانی باشند که هر کس بتواند لیست مورد نظر خود را پیدا کند. اگر احساس عمومی این باشد که یک عده یا یک تفکر در حال حذف است (البته بحث من در مورد فتنه‌گران نیست؛ آن‌ها را هیچ حکومت و کشوری تحمل نمی‌کند) اعتمادشان از بین می‌رود.

تمامی جناح‌ها باید بتوانند در انتخابات‌ها لیست قدرتمندی داشته باشند. این‌که گفته شود هر کس وابسته به اصلاح‌طلبان است، فتنه‌گر است، اشتباه می‌باشد. من بسیاری از اصلاح‌طلبان را می‌شناسم که انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی را قبول دارند.

باید روندها و بررسی‌ها به‌گونه‌ای باشد تا مردمی که نظام را قبول دارند به‌سوی صندوق‌های رأی جذب شوند نه اینکه احساس کنند حضورشان فایده‌ای ندارد و کسی را ندارند که به آن رأی بدهند؛ این کار باید از سوی حاکمیت اتفاق بیفتد.

البته احزاب هم نقش مهمی دارند. نظام مردم‌سالاری دینی باید سه چهار حزب قدرتمند، چارچوب‌دار و فراگیر داشته باشد.»

***

پس از احیای برجام از چه کارهایی باید پرهیز کنیم؟

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه درباره احیای برجام به ایسنا گفت: «در مورد احیای برجام هم، همه می دانیم دولت به صورت جدی در این زمینه در حال کار کردن است و بعد از یک مدتی توقف، دوباره کار فشرده آغاز شد و در حال جلو رفتن است. مسلما از لحاظ روانی احیای برجام بسیار موثر است.

گشایش در فروش نفت بیشتر، گشایش در کار های بانکی تاثیرات خودش را دارد. اما باید ببنیم به چه صورتی اجرایی می شود. این خیلی مهم است. کسی منکر اهمیت احیای برجام نیست. در صورت احیای برجام برخی کشورهایی که الان با ما رابطه دارند، راحت‌تر با ما کار خواهند کرد. احیای برجام مثبت است اما این گونه نیست که اگر برجام نباشد ما کنار دیوار صبر کنیم تا برجام بیاید. در یک سال اخیر ، روندی در حوزه دیپلماسی اقتصادی کشور ایجاد و وارد ریل شده است که در صورت احیای برجام، سرعت این ریل بیشتر می‌شود.

ما باید تلاش کنیم در این زمان در آنجاهایی که نقاط ضعف‌مان است، خودکفا شویم. در زمانی که برجام برگشت باید خیلی حواسمان باشد که دوباره دست به واردات نزنیم و در جهت خودکفایی و استقلال حرکت کنیم. مثلا آنقدر باید پالایشگاه بسازیم که یک بشکه نفت کشور صادر نشود و محصولات آن را صادر کنیم چرا که بشکه نفت را می توانند تعقیب کنند ولی محصولات آن را نه. ماالان نفت می‌فروشیم چون پالایشگاه نداریم اگر پالایشگاه به اندازه کافی داشته باشیم و محصولات پتروشیمی و بنزین تولید کنیم دیگر نیازی به فروش نفت نداریم....

به نظرم یک دلیلی که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که موضوع برجام حل شود این است که می‌بینند که با نیامدن‌شان مشکلات مان در حال حل شدن است و تا حدودی حل شده است و اگر ما این تحرک را نداشتیم، آنها فشار بیشتری به ما وارد می کردند.»

***

راه جلوگیری از بروز فساد از نگاه خاندوزی

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جمع نمازگزاران مسجد سادات اخوی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص جلوگیری از وقوع اختلاس و فساد در کشور اظهار داشت: من معتقدم، صرف انتصاب یک مدیر ضد فساد در یک سمت حساس برای جلوگیری از وقوع فساد کافی نیست، بلکه او باید احساس کند، انجام هر هزینه‌ای در معرض نظارت دستگاه‌های نظارتی و به‌ویژه مردم قرار دارد؛ بدین شکل است که احتمال لغزش به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

وی با تأکید بر ضرورت شفافیت همه اموال و دارایی‌های دولت، عنوان داشت: مردم باید بدانند اموال دولت دست چه کسی است و با آن چه کار می‌کند.

وزیر اقتصاد با اشاره به تهیه فهرست اموال و دارایی‌های اعلام نشده دولت و تقاضای کمک از مردم برای معرفی این اموال به وزارت اقتصاد در قبال پاداش، اظهار داشت: این، معنا و صورت واقعی نقش آفرینی مردم در اقتصاد کشور است.

خاندوزی عنوان کرد: با این مقدمات نتیجه می‌گیریم، علاج بلندمدت مسئله فساد، نظارت‌پذیر و شفاف کردن فرآیندها و دارایی‌های دولت برای بیش از ۸۵ میلیون نفر مردم ایران و تبدیل آنها به ناظران واقعی و نشاندن مسئولان در اتاق شیشه‌ای است.

***

آمریکا در برجام فرصت‌سوزی کرد

امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره روابط ایران و آمریکا به فردا گفت: «طبیعی است که می‌شود روابط ایران و آمریکا بهبود یابد اما این موضوع بیشتر به آمریکا بازمی‌گردد زیرا عمده علت تیره و تار بودن روابط دو کشور، آمریکا بوده است. آمریکا قدرتی بزرگ است که از قضا مداخله‌گر هم هست و دائم دیده‌ایم در کشورهای مختلف دخالت کرده است؛ از جمله ایران که نخستین دخالتش در کودتای 28مرداد سال32 بود و بعد از آن شرایط را به نحوی پیش برد که امروز وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم میزان خسارت‌هایی که از جانب آمریکا بر ما تحمیل شده، کم نبوده است؛ بنابراین این آمریکاست که باید گام‌های مهمی در راستای عادی‌شدن روابطش با ایران بردارد. فرصت‌هایی در چهاردهه گذشته وجود داشته است که آمریکا از آنها استفاده نکرده و به نوعی فرصت‌سوزی کرده است».

او ادامه داد: «برجام فرصت خوبی برای آمریکا بود تا اعتمادسازی کند و این توافق می‌توانست الگوی خوبی برای مسائل دیگر باشد تا آرام‌آرام اختلافات و چالش‌های میان ایران و آمریکا رفع شود اما آمریکا فرصت‌سوزی کرد و با خروج بی‌دلیلش از برجام بر عمق بی‌اعتمادی‌ها افزود و حالا هم اگر برجام احیا و تحریم‌ها رفع شود و آمریکا به تعهداتش کاملا عمل کند، بازهم زمان بسیار زیادی می‌خواهد تا اعتمادسازی صورت بگیرد».


پست های مرتبط

پیام بگذارید