چرا صهیونیست‌ها برای جلوگیری از احیای برجام دست و پا می‌زنند؟


به گزارش الف، در شرایطی که بحران سیاسی رژیم صهیونیستی هم‌زمان با تهدیدات حزب‌الله در پرونده مرزبندی دریایی، اسرائیلی‌ها را در وضعیتی پیچیده و سردرگم قرار داده، با انتشار اخباری مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات وین و احتمال رسیدن به توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی درباره پرونده هسته‌ای کشورمان، صهیونیست‌ها خود را در برابر یک چالش جدی‌تر می‌بینند.

بعد از گزارش اروپا درباره احتمال احیای برجام، مقامات صهیونیست به تکاپو افتاده و تلاش کردند آمریکایی‌ها را متقاعد کنند که همچنان خارج از توافق هسته‌ای با ایران بماند. «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم اشغالگر اخیرا به همین منظور سفری به آمریکا داشته و «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز با «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده تماس گرفت تا او را از بازگشت به توافق هسته‌ای ایران منصرف کند، اما بایدن جواب تماس او را نداد.

در این بین رسانه‌های صهیونیستی از جمله روزنامه یدیعوت آحارانوت فاش کردند که مقامات اسرائیلی از آمریکایی‌ها خشمیگن بوده و احساس می‌کنند که ایالات متحده آنها را فریب داده است. مسئولان تل‌آویو همچنین با مقامات آمریکایی تماس گرفته و با لحنی تند به آنها گفتند، شما گفته بودید که توافقی با ایران وجود ندارد و ما را از پیشرفت مذاکرات وین مطلع نکردید.

برخی کارشناسان و تحلیلگران صهیونیست نیز احتمال احیای برجام را خنجری از پشت به اسرائیل می‌دانند که توسط غرب و آمریکا زده شده و معتقدند که ایران برنده این توافق خواهد بود.

«دیوید بارنیا» رئیس سرویس جاسوسی موساد از جمله مقامات بارز اسرائیل است که از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و آن را یک فاجعه راهبردی برای اسرائیل می‌داند. «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نیز «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین این رژیم و رهبر حزب لیکود را متهم به شکست تلاش‌های اسرائیل در مهار پروژه هسته‌ای ایران کرد. اولمرت اخیرا در گفتگو با رادیو اسرائیل اعلام کرد که نتانیاهو با تحریک دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا موجب خروج وی از توافق هسته‌ای شد که همین امر عاملی برای پیشرفت پروژه هسته‌ای ایران بود.

به طور کلی اغلب موافقان و مخالفان احیای برجام در جهان معتقدند که در این توافق، ایران دست برتر را دارد و علاوه بر پیشرفت پروژه هسته‌ای خود می‌تواند از شر تحریم‌های سنگین آمریکا و غرب نیز راحت شود. به همین دلیل می‌توان علت نگرانی عمیق اسرائیلی‌ها از احیای توافق مذکور را درک کرد.

اما گذشته از مواردی که گفته شد ترس صهیونیست‌ها و سایر مخالفان احیای برجام در جهان و منطقه غرب آسیا عوامل دیگری نیز دارد. ناظران بر این باورند که اسرائیلی‌ها می‌ترسند بعد از بازگشت به توافق هسته‌ای، ایران تبدیل به یک قدرت بی‌رقیب در منطقه و نیز الگوی سایر کشورهای غرب آسیا شود؛ به ویژه اینکه بعد از تشکیل محور مقاومت به رهبری تهران، رویکرد استقلال‌طلبانه ایران به سایر کشورهای منطقه نیز انتقال یافته و نمونه بارز آن را در مقاومت ملت یمن مقابل استکبار آمریکایی-سعودی می‌بینیم.

از طرف دیگر درحالی که جهان از حالت تک قطبی خارج شده و قدرت جهانی از انحصار آمریکا درآمده و حتی تحریم‌های ایالات متحده علیه کشورهای مختلف از جمله روسیه و ایران، نتایج مورد نظر آن را محقق نمی‌سازد، متحدان واشنگتن از جمله رژیم صهیونیستی موجودیت و امنیت خود را در خطر می‌بینند. شاید پیش از این تنها امید صهیونیست‌ها برای ماندن در منطقه، محاصره اقتصادی آمریکا علیه ایران و مقابله قدرت‌های جهانی با پروژه هسته‌ای کشورمان بود اما اسرائیلی‌ها معتقدند که بعد از احیای برجام، دست این رژیم مقابل تهران در منطقه کاملا بسته خواهد بود.

بر همین اساس اخیرا یک مقام امنیتی صهیونیستی به کشورهای غربی درباره الگوگیری کشورهای منطقه از ایران هشدار داده است. طبیعتا منظور اسرائیلی‌ها از کشورهای منطقه‌ که می‌توانند ایران را الگوی خود قرار دهند کشوری مانند سوریه که جزء جدانشدنی محور مقاومت و از متحدان قدیمی ایران است، نمی‌باشد. بلکه آنها نگرانند که هم‌پیمانان آمریکا در منطقه خلیج فارس و حتی مصر و دیگر کشورهای عربی، ایران را الگوی خود قرار بدهند.

روشن است که این مسئله با برنامه‌ها و اهدافی که اسرائیل برای تحقق آنها هزینه‌های زیادی صرف کرده، همخوانی ندارد. رژیم صهیونیستی بعد از تکاپوی فراوان برای عادی‌سازی با چند رژیم عربی قصد داشت یک ائتلاف نظامی علیه ایران تشکیل دهد اما همین کشورها ضمن تلاش برای همگرایی با ایران و برقراری روابط راهبردی با آن اعلام کردند که وارد هیچ ائتلافی علیه تهران نخواهند شد.

علاوه بر آن صهیونیست‌ها در ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که احیای برجام و رفع تحریم‌های ایران به معنای تقویت جایگاه و قدرت کل محور مقاومت در منطقه خواهد بود و این امر خطرات راهبردی زیادی برای اسرائیل در سطح امنیتی خواهد داشت. به ویژه اینکه آمریکا نیز دیگر قدرت و سیطره گذشته خود بر غرب آسیا را ندارد. بعد از خروج نظامیان آمریکا از عراق شاخص‌ها نشان می‌دهد که قصد رزمندگان مقاومت برای اخراج اشغالگران آمریکایی از سوریه نیز جدی شده و حملات مکرر اخیر به پایگاه‌های نظامی واشنگتن در شمال و شمال شرق سوریه گویای این امر است.

در پایان اطلاعات نشان می‌دهد که خود صهیونیست‌ها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه تلاش‌هایشان برای تاثیرگذاری بر موضع آمریکا و اروپا درباره توافق هسته‌ای ایران نتیجه‌ای ندارد و همانطور که «عاموس یادلین» رئیس مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد اسرائیلی‌ها خود را برای هماهنگی با آمریکا در مرحله بعد از احیای برجام آماده می‌کنند.


پست های مرتبط

پیام بگذارید