چرا صهیونیست‌ها بیش از ۳ روز مقابل جهاد اسلامی دوام نیاوردند؟


به گزارش الف، در جنگ اخیر میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها که با تجاوزات هوایی رژیم اشغالگر به نوار غزه آغاز شد و ده‌ها شهید و بیش از 350 مجروح در میان فلسطینیان بر جای گذاشت، مقاومت فلسطین تا آخرین لحظه به موشک‌باران شهرک‌های اطراف نوار غزه ادامه داد و این موشک‌ها تا پایان نبردی که 3 روز ادامه داشت به قدس اشغالی نیز رسید.

رژیم صهیونیستی که بار دیگر با محاسباتی اشتباه دست به تجاوز علیه فلسطینیان زده و تصور می‌کرد که گروه‌های مقاومت، جنبش جهاد اسلامی را در برابر ارتش اسرائیل تنها خواهند گذاشت بعد از مشاهده اتحاد صفوف مقاومت و شلیک نزدیک به هزار موشک و راکت از جانب فلسطینیان به سراسر اراضی اشغالی دست به دامن مصر شد تا با میانجیگری میان اسرائیل و جهاد اسلامی یک توافق آتش‌بس میان دو طرف اعلام کند.

قابل توجه است که طی این سه روز هنوز سایر گروه‌های مقاومت همچون حماس به میدان نیامده بودند و صهیونیست‌ها که به دنبال نابودی جهاد اسلامی و «سرایا القدس» شاخه نظامی این جنبش بودند متوجه شدند که ادامه تنش‌ها می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری داشته باشد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این زمینه گزارش داد، همانطور که دیدیم جهاد اسلامی تنها طی چند روز درگیری توانست موشک‌های خود را به شهرک‌های اسرائیلی برساند.

یکی از اقدامات رژیم صهیونیستی در این جنگ 3 روزه برای ضربه زدن به جهاد اسلامی فعال‌سازی سیاست ترور بود، به طوری که در نخستین روز از تجاوزات هوایی اشغالگران علیه نوار غزه که یک مجتمع مسکونی هدف قرار داده شد «تیسیر الجعبری» فرمانده جهاد اسلامی به شهادت رسید. اما قدرت و روحیه نظامی این جنبش نه تنها کاهش نیافت بلکه تقویت نیز شد و در نهایت صهیونیست‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد.

بنابراین «یائیر لاپید» نخست‌وزیر کابینه موقت رژیم صهیونیستی متوجه شد که او هم مانند «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر پیشین این رژیم نمی‌تواند از طریق تجاوز به فلسطینیان دستاوری برای خود کسب کند. حتی بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های صهیونیستی ورود به جنگ با غزه را یک اقدام احمقانه از سوی کابینه لاپید تلقی کردند.

صهیونیست‌ها معتقدند علت احمقانه بودن این جنگ برای کابینه اسرائیل آن است که اگر یائیر لاپید به دنبال ابقا در منصب خود است نیاز به جلب نظر افکار عمومی شهرک‌نشینان دارد. این درحالی است که صحنه فرار اسرائیلی‌ها به پناهگاه‌ها و رعب و وحشت ایجاد شده میان آنها بعد از به صدا در آمدن آژیرهای خطر ناشی از شلیک موشک‌های مقاومت، بار دیگر اعتماد شهرک‌نشینان اسرائیلی به کابینه و ارتش خود را متزلزل کرد.

اما گذشته از پیامدهایی که این جنگ برای صهیونیست‌ها داشت، علی‌رغم شهید و زخمی شدن شمار زیادی از فلسطینیان که بار دیگر چهره جنایتکار اسرائیل را در سطح جهان به نمایش گذاشت، مقاومت فلسطین و به طور ویژه جهاد اسلامی دستاوردهای متعددی کسب کرد که بارزترین آن اتحاد کرانه باختری و نوار غزه است. به فاصله کوتاهی از اعلام آتش‌بس جنگ 3 روزه غزه، فلسطینیان در اردوگاه جنین واقع در کرانه باختری یکصدا برای دفاع از غزه و مردم آن قیام کردند که در جریان یورش نظامیان صهیونیست به این منطقه سه جوان فلسطینیِ زیر 30 سال که یکی از آنها «ابراهیم النابلسی» فرمانده گردان‌های شهداء الاقصی، شاخه نظامی جنبش فتح بود به شهادت رسیدند.

این مسئله نشان داد که تلاش‌های اسرائیل برای جدا کردن کرانه باختری از نوار غزه ناکام بوده و مقاومت فلسطین در سراسر اراضی اشغالی متحد و یکپارچه است. همچنین چندین دلیل وجود دارد که بنا به گفته کارشناسان و ناظران امور منطقه از جمله «عبدالباری عطوان» تحلیلگر شناخته شده جهان عرب و سردبیر روزنامه رای‌الیوم، اسرائیل متوجه شد که قدرت ادامه این جنگ را ندارد.

اول اینکه صهیونیست‌ها دیدند در همین مدت کوتاه موشک‌های جهاد اسلامی تا شهرک‌های اسدود و عسقلان و حتی قدس اشغالی نیز رسید، بنابراین ادامه جنگ به معنای افزایش میزان ترس و وحشت شهرک نشینان اسرائیلی و تشدید فشارها علیه ارتش و کابینه اسرائیل خواهد شد.

از آن گذشته بر خلاف جنگ 12 روزه مه 2021 که رژیم‌های عربی دست کم با سکوت خود از تجاوزات اشغالگران علیه فلسطینیان حمایت می‌کردند این بار حتی کشورهایی مانند عربستان که در پی سازش با صهیونیست‌ها هستند نیز این تجاوزات را محکوم و از مقاومت فلسطین تمجید کردند.

اما مهمتر از همه بعد از موضع‌گیری‌های سایر گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله جنبش حماس در حمایت از جهاد اسلامی، اسرائیل متوجه شد که تداوم جنگ ، موجب خواهد شد تا حماس در راس همه گروه‌های فلسطینی وارد رویارویی مستقیم با ارتش صهیونیستی گردد که اگر جنگ به این مرحله می‌رسید هیچ کس نمی‌توانست زمانی برای پایان آن و یا پیامدهایی که خواهد داشت تعیین کند. به ویژه در شرایطی که صهیونیست‌ها در جبهه شمالی نیز تحت تهدید حزب‌الله لبنان قرار دارند.

در این زمینه سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله که پیش از این به اسرائیلی‌ها درباره هرگونه تجاوز به حقوق دریایی لبنان اخطار داده و آنها را علنا تهدید به جنگ کرده بود، در سخنرانی روزعاشورا درباره تجاوزات اسرائیل علیه فلسطینیان نیز هشدار داده و ضمن اعلام حمایت از مقاومت فلسطین و جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد، هیچ گونه تجاوز به هریک از شخصیت‌های فلسطینی در لبنان بدون پاسخ نخواهد ماند.

بنابراین صهیونیست‌ها در ارزیابی‌های خود متوجه شدند که ادامه جنگ با نوار غزه علاوه بر پیامدهای ذکر شده، می‌تواند جبهه جدیدی از درگیری‌ها با حزب‌الله را نیز باز کرده و همه تلاش‌های واشنگتن و تل‌آویو در مسیر مهار تهدیدهای مقاومت لبنان و شخص سید حسن نصرالله را نابود کند.


پست های مرتبط

پیام بگذارید