روایت اسلامی از مزاحمت فرانسه در مذاکرات/ کنایه رئیسی به روحانی/ حقوق وزرا چقدر است؟


آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۷ شهریورماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹۶۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۴۵۸ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۳ هزار و ۷۷۶ نفر رسید.

در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایرن

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۱۱۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۳۶۳ هزار و ۲۹۹ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۱۳۷ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۶۵ هزار و ۵۵۳ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۵۶ هزار و ۷۴۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

کنایه رئیسی به روحانی

به گزارش ایرنا، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در نشست خبری گفت: در یکسال اخیر تلاش کردیم و نخستین تغییر رویکردی که ما بر آن تاکید کردیم،توجه به خواست مردم و حضور در میان مردم بود و تاکید بنده و دولت این است که همواره با مردم باشیم که حضور در ۳۱ استان و و بیش از ۵۰ شهر و روستا در راستای همین نگاه انجام شده است. حضور در مجامع کارگری، کشاورزی، تعلیم و تربیت و سایر موارد در همین راستا بوده است و کسانی که ملامت می‌کردند ثمر این حضور در بین مردم چیست و نگران آن بودند، تجربه میان مردم بودن و لذت آن را نچشیده‌اند.

رئیس جمهور به تفاوت مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی اشاره کرد و گفت: فرق می‌کند که انسان پشت میز بنشیند و نشسته مدیریت کند یا اینکه در میدان حضور پیدا کند، با مردم بودن و مشکلات مردم را از نزدیک احساس کردن یک رویکرد و اصل به شمار می‌رود و شناخت مساله و حل رفع آن و دنبال کردن مسایل مردم نیز در کنار هم قرار دارد. همواره به دولتمردان تاکید شده است که باید این نگاه را به مردم داشته باشد. اینکه مردم مشکل دارو داشتند و از نزدیک نبینیم که مشکل دارو دارند، یعنی چه و چه باید کرد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات گشت ارشاد مدیران و در کنار آن برقراری امنیت اجتماعی، گفت: من گشت ارشاد مدیران وعده دادم و به آن عمل کردم. گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شد و در حال سرکشی در دستگاه‌های مختلف است. نتیجه بعضی از تخلفات به محض گزارش، برکناری خواهد بود که حتی شامل مدیر کل و معاون وزیر است.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: در این مدت گزارش‌هایی بوده که توسط دولت پیگیری و تحویل دستگاه قضایی شده است.

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: گشت مدیران فعال‌تر از همیشه خواهد شد و فقط برای یقه گرفتن نیست. بلکه برای آن است که مدیری توجه نکند و از بک کاستی غفلت کند، این ارشاد و بازرسی او را متوجه کند. یعنی وقتی گشت وارد دستگاهی می‌شود، حتما به این معنی نیست که فرد فاسدی وجود دارد و اجرای قانون، نبودن فساد و روابط سالم را پیگیری می‌کند.

***

روایت اسلامی از مزاحمت فرانسه در مذاکرات

به گزارش تسنیم محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان لرستان گفت: نکته اصلی که دشمنان با آن مخالفند و در انحصار ابرقدرت‌هاست بحث چرخه سوخت است و همه ابرقدرت‌های شرق و غرب حتی چین و روسیه هم مخالف هستند که ما چرخه سوخت داشته باشیم؛ زمان شاه هم با او برای چرخه سوخت درگیر بودند که ما در حال چاپ مستندات آن هستیم و گفتند که ایران نباید چرخه سوخت داشته باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با برشمردن اهمیت چرخه سوخت هسته‌ای و این اینکه این چرخه قدرت‌ساز است، عنوان کرد: چرخه سوخت در انحصار و سلطه ابرقدرت‌هاست و دعوا با ایران هم برای همین موضوع است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ابراز اینکه فرانسوی‌ها بیشترین ظلم را در طول تاریخ در قضیه هسته‌ای به ایران کردند، عنوان کرد: یک میلیارد دلار از پول ما را گرفتند تا روی چرخه سوخت هسته‌ای سرمایه‌گذاری کنند، اما به ما گفتند "شرکت تأسیس کنید و هر وقت سوخت خواستید ما به شما سوخت می‌دهیم". بعد از 50 سال هیچ چیزی دست ما را نگرفته و سودی برای ما نداشته است، بیشترین مزاحمت را هم فرانسه در مذاکرات هسته‌ای روی چرخه سوخت هسته‌ای داشته است.

وی با یادآوری اینکه "74 درصد برق تولیدی آن‌ها برق اتمی است و ما بعد از این‌همه سال یک نیروگاه داریم"، اعلام کرد: ما یک هدف‌گذاری 10هزارمگاواتی در ساخت نیروگاه‌ها کردیم که بتوانیم بومی و ایرانی کار کنیم و کار را جایی برسانیم که جمهوری اسلامی ایران خودش طراح و سازنده نیروگاه اتمی شود.

***

بی‌اطلاعی مجلس از زمان معرفی وزیر پیشنهادی رفاه

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص آخرین وضعیت معرفی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هنوز خبری از اینکه دولت در چه روزی قصد معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس را دارد به دست ما نرسیده است اما زمان دولت برای معرفی وزیر رو به اتمام است.

وی درخصوص تعطیلات تابستانی نمایندگان و تداخل آن با معرفی وزیر، اظهار داشت: مجلس در این ایام تعطیل نخواهد بود و تنها جلسات صحن علنی برگزار نمی‌شود، هر زمان دولت نامه معرفی وزیر را به مجلس ارسال کند، ما درخصوص آن تصمیم خواهیم گرفت.

حاجی دلیگانی در پاسخ به این سوال که «آیا جلسه رأی اعتماد بعد از تعطیلات تابستانی خواهد بود؟»، عنوان کرد: این مساله بستگی دارد به اینکه نامه معرفی وزیر چه زمانی به مجلس برسد، وقتی که نامه به مجلس ارسال شود، بسته به زمانی که می‌تواند جلسات مجلس منعقد شود، اعلام وصول خواهد شد.

بذرپاش فعلا برای وزارت رفاه مطرح نیست

حسن لطفی سخنگوی کمییسیون اجتماعی به همشهری آنلاین گفت: هیچ خبری از معرفی وزیر کار به مجلس نیست. در حالی که مهلت قانونی دولت نیز روبه پایان است اما به کمیسیون اجتماعی و صحن علنی مجلس چیزی ارسال نشده است.

لطفی درباره گزینه های احتمالی که نام برخی از آن ها در رسانه ها مطرح شده نیز افزود: هیچ گزینه‌ای هم مطرح نیست. گزینه‌هایی که نام آن‌ها مطرح می شود نیز در حد شایعات و رسما هیچ گزینه ای به مجلس معرفی نشده است.

لطفی شایعات درباره معرفی مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر پیشنهادی کار را هم رد کرد و گفت: نام ایشان فعلا مطرح نیست اما فکر می‌کنم از جمله گزینه هایی هستند که در صورت معرفی در مجلس اقبال کافی برای تصدی کرسی وزارت کار را دارند.

***

حقوق وزرا چقدر است؟

میثم لطیفی، معاون رییس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی در گفتگو با خبرآنلاین، در پاسخ به این سئوال که بالاترین حقوقی که در دولت پرداخت می‌شود چقدر است؟ گفت: بالاترین حقوقی غالبا به اعضای هیات علمی و پزشکان پرداخت می‌شود چرا که این دو گروه کارانه دریافت می‌کنند.

میثم لطیفی ادامه داد: این افراد به ازای خدمتی که ارائه می‌دهند، قانون اجازه داده است حق‌التالیف یا حق‌التدریس یا کارانه دریافت کنند اما آنچه روی حکم کارگزینی کارکنان دولت درج شده است؛ کمتر از بیست میلیون تومان است و برای اعضای هیات علمی و پزشکان نیز کمتر از سی و نه میلیون تومان است.

او در جواب این سئوال که حقوق وزرا در ایران چقدر است؟ گفت: حقوق وزرا در ایران از این میزان کمتر است.

معاون رییس جمهوری در توضیح این مطلب ادامه داد: حقوق وزرا نیز به برخی مولفه‌ها بستگی دارد.اگر وزرا عضو هیات علمی باشند باز در این قالب قرار می‌گیرند و اگر کارمند دولت باشند و تحت پوشش قانون خدمات کشوری قرار گیرند، کمتر از بیست میلیون تومان حکم می‌گیرند.

وی گفت: البته به واسطه‌ی اضافه‌کاری و ... دریافتی آنها بیشتر می‌شود اما در کارکنان دولت قانونی اجازه نداریم کسی بیش از سی و نه میلیون تومان حقوق بگیرد.به گفته‌ی وی در قانون بودجه‌ی سال ١۴٠١ این نکته درج شده است.

وی تاکید کرد: حقوق وزرا در دولت سیزدهم افزایش زیادی نداشته است.

***

دستور اژه‌ای برای بررسی سریع تخلفات فولاد مبارکه

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در نشست شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به واصل شدن گزارش تحقیق و تفحص مجلس پیرامون فولاد مبارکه به دستگاه قضایی، مجدداً خطاب به دادستان تهران تاکید کرد که شعبه ویژه‌ای را برای رسیدگی به این موضوع اختصاص دهد و همه جوانب قضیه مذکور با نهایت دقت، مورد بررسی قرار گیرد تا به آنچه حق و انصاف است، عمل شود.

رئیس قوه قضاییه در همین راستا گفت: پیرامون خیلی از این گزارشاتی که واصل می‌شود بخصوص در مواردی که خود اعضای تحقیق و تفحص تصریح دارند هنوز جمعبندی نهایی را انجام نداده و هنوز همه دفاعیات را استماع نکرده‌اند، بعضاً اخبار و مسائل خامی در سطح جامعه منتشر می‌گردد که خود متولیان تحقیق و تفحص، این اخبار را قبول ندارند؛ کمااینکه در مورد اخیر مرتبط با فولاد مبارکه نیز برخی نمایندگان مجلس توضیحاتی را ارائه کردند؛ لذا ضرورت دارد گزارش تحقیق و تفحص اخیر مجلس هر چه سریع‌تر و در نهایت دقت و انصاف و رعایت ضوابط قانونی مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد و آن مقدار که مطابق با حق و حقیقت است به صورت مستدل و متقن به مردم اعلام شود و آن مقداری دیگر نیز که برخلاف واقع است و ذهنیت هایی را ایجاد کرده، برای مردم تبیین شود.

***

جزئیات راستی‌آزمایی توافق توسط ایران

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس درباره نگاه مجلس به مذاکرات به ایسنا گفت: با توجه به اینکه توضیحاتی از جزییات مذاکرات به مجلس داده شده، فضای عمومی مجلس نسبت به مذاکرات خوب است. در جلسه غیرعلنی اخیر یکی از نمایندگان ضمن بیان انتقاداتی مطرح می کرد که ما به ازای مذاکرات، امتیازاتی نگرفتیم که آقای باقری در پاسخ به چگونگی فروش نفت و راستی آزمایی آن اشاره کرد. ظاهرا قرار شده در بازه زمانی ۱۲۰ روزه، ۵۰ میلیون بشکه نفت به کشورهایی فروخته شود که تاکنون حق خرید نفت بدون اجازه آمریکا را نداشته‌اند، در این شرایط ما می‌توانیم راستی آزمایی کنیم که آمریکا در رفع تحریم‌ها راست و یا دروغ می‌گوید؛ این یک روش هوشمندانه است چون در حال حاضر که کشورهایی مانند چین از ما نفت خریداری می‌کنند.

برخی نمایندگان برای اجاره مسکن مشکل دارند

امیرآبادی فراهانی درباره پرداخت ودیعه مسکن به نمایندگان گفت: در ابتدای هر دوره، مجلس مبلغی به نمایندگان برای اجاره خانه در تهران پرداخت می‌کند که این میزان در سال اول مجلس یازدهم ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان ودیعه مسکن بود که این پول هم به صورت ماهیانه از حقوق نماینده کم می‌شود. این پول حقوق نبوده و یک وام است. ممکن است بگویند کارمندان هم به اجبار از شهرستان به تهران منتقل می شوند اما به همین کارمند، مدیرکل و مسوول خانه سازمانی داده می‌شود در صورتی که چنین امکاناتی برای نمایندگان وجود ندارد. همین الان ما نماینده‌ای داریم که می‌گوید صاحبخانه او اجاره را دو برابر کرده و برای پرداخت اجاره و ودیعه مسکن با مشکل مواجه شده است.

***

کیهان: به صورت کلی با توافق مخالف نیستیم

کیهان نوشت: «دائم در این شیپور می‌دمند که کیهان مخالف برجام است و این توضیح را بارها کیهان عنوان کرده که مخالفت کیهان با توافقی است که در آن منافع ملت ایران حاصل نمی‌شود و دست غرب برای بدعهدی باز گذاشته می‌شود اما این موضوع را این جماعت نمی‌خواهند بفهمند و یا فهمیدن و بیان کردنش موافق منافع آنها نیست و کیهان را به صورت کلی مخالف توافق عنوان می‌کنند.

با این همه مضحک بودن ادعای این فرد وقتی بیشتر می‌شود که به یاد‌آوریم نتانیاهو پس از فتنه 88 صراحتا گفت: «اصلاح‌طلب‌ها بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در داخل ایران هستند» صهیونیست‌­ها هم بر اخذ تضمین و خطوط قرمز ایران اصرار دارند؟!

این جماعت مدعی می‌شوند کیهان و رژیم صهیونیستی در موضوع برجام هم صدا هستند. باید از آنها پرسید یعنی اسرائیل هم مانند کیهان معتقد است که باید خطوط قرمز ایران حفظ شود؟! و معتقد است تحریم‌ها باید لغو شود؟! و معتقد است برنامه هسته‌ای ایران نباید آسیب ببیند؟! و بر اخذ تضمین از طرف غربی اصرار دارد؟! یا از قضا این جماعت اصلاح‌طلب است که می‌گوید بی‌خیال تضمین و... شوید؟!»

***

امسال کسری گاز داریم

به گزارش تسنیم، جواد اوجی، وزیر نفت در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت تولید گاز برای فصل سرما خاطرنشان کرد: امسال کسری گاز در کشور وجود دارد چون سرمایه‌گذاری در سال‌های قبل انجام نشده بود.

اوجی بیان کرد: به همین خاطر نیاز است که در بخش بالادستی حوزه صنعت نفت و گاز کشور سرمایه‌گذاری کلان انجام شود که با تحقق آن ان‌شاءالله کسری گاز جبران خواهد شد.

وی اضافه کرد: الحمدلله همکاران ما در شرکت‌های تابعه وزارت نفت با تدابیر خوبی که اندیشیده‌اند مانند سال گذشته نخواهیم گذاشت مردم دچار چالش و مشکل شوند.


پست های مرتبط

پیام بگذارید