ارزیابی قالیباف از عملکرد دولت سیزدهم/ وعده فاطمی امین درباره تولید خودروی اقتصادی/ واکنش رئیسی به گزارش تخلفات فولاد مبارکه


آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز (۲ شهریورماه ۱۴۰۱) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۵۹۱ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۳ هزار و ۵۵۰ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۰۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۴ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۹۸۳ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۷۱۱ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۵۷۳ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۸۱۲ هزار و ۲۶۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۶۶ هزار و ۵۸۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

ارزیابی قالیباف از عملکرد دولت رئیسی

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نشست علنی در نطق پیش از دستور گفت: دولت سیزدهم رویکردهای درستی را در حوزه های مختلف در پیش گرفته که امیدآفرین است؛ در سالی که گذشت این دولت بارهای بزرگی را از زمین برداشت و برخی از کارهای بر زمین مانده را به پیش برد.

رئیس قوه مقننه کشورمان، مدیریت مهار فراگیری کرونا که از افتخارات ایران عزیزمان در دنیا است را نتیجه تلاش های دولت سیزدهم دانست و افزود: سفرهای استانی خستگی ناپذیر ریاست محترم جمهور تصویر جدیدی از مردمی بودن دولت را نشان داده و حضور میدانی اعضای کابینه برای مردم امیدبخش بوده است.

دکترقالیباف یادآور شد: رویکرد توجه به ظرفیت های اقتصادی آسیا نویدبخش است که به نتایج عملیاتی در توسعه روابط با کشورهای همسایه منجر شد؛ رتبه بندی معلمان عملیاتی شد و اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مورد تاکید دولتمردان است.

وی افزود: این موفقیت ها و موارد دیگری از این دست سبب ایجاد تحولات اساسی و مورد رضایت ملت در زمینه رفع و خنثی سازی تحریم ها و رشد و توسعه ایران عزیز خواهد شد؛ مجلس و دولت در این زمان ثابت کردند که می توانند با همکاری و همدلی با یکدیگر در چارچوب قانون، اختیارات و وظایف خود کارهای بزرگی را در کشور به انجام رسانند و تحولاتی جدی رقم بزنند.

***

انتقاد روزنامه همشهری از مجلس بابت گزارش تخلفات فولاد مبارکه

همشهری نوشت: «گزارش هیأت تحقیق و تفحص به‌صورت علنی منتشر شد؛ چرا؟ ثمره این انتشار علنی چه بود؟ رئیس هیات تحقیق و تفحص گفته است از انتشار علنی گزارش بی‌خبرم و آن‌را تایید نمی‌کنم. آیا عذر بدتر از گناه نیست؟ کدام نماینده یا نمایندگانی دچار چنین خطای نابخشودنی شدند؟ نهاد نظارتی مجلس کجاست؟

گزارشی که در حد یک ارزیابی کارشناسی است و باید به دادگاه ارجاع شود تا مورد قضاوت محکمه قرار بگیرد چرا باید در دسترس رسانه‌های اهریمنی قرار بگیرد تا بر سر انقلاب و کشور آتش بریزند؟

مطابق گزارش تحقیق و تفحص، فولاد مبارکه متهم است به فساد 90هزار میلیارد تومانی. طبیعی است که در ذهن مردم همین یک عدد می ماند. از طرفی دشمن بزرگی عدد را بهانه کرده است تا مدعی فساد سیستمی شود...

از این 90هزار میلیارد‌تومان، 57 هزار میلیارد تومان(نسبت را توجه کنیم) با عنوان عدم‌نفع آمده است. یعنی فولاد مبارکه می توانسته است از محل فروش، درآمد بیشتری کسب کند اما با قیمت‌گذاری پایین دچار عدم نفع شده است.

حالا چرا قیمت پایین فروخته است؟ چون به تصمیم دولت عمل کرده است. دولت چرا این تصمیم را گرفته است؟ خواسته قیمت بازار آزاد را شکسته و مواداولیه را با قیمت پایین‌تری به خودرو ساز و تولید‌کننده لوازم خانگی وغیره برساند و تورم را کنترل کند. فرضاً بر این تصمیم دولت ان‌قلت کارشناسی باشد؛ این یعنی فساد فولاد مبارکه؟

مدتی پیش رئیس مجلس از تذکر رهبری بابت نام‌بردن از افراد در گزارش کمیسیون خبر دادند که بدون اثبات در محکمه در صحن علنی منتشر شده بود.سوال این‌است که آن تذکر تنها برای همان مورد بود؟ شامل این مورد نمی‌شد؟ چرا تکرار؟»

توضیحات روابط عمومی مجلس درباره تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه

روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در توضیحاتی پیرامون تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت فولاد مبارکه اصفهان، اعلام کرد: تحقیق و تفحص مجلس از جمله ساختارسازی‌های قانون اساسی مترقی جمهوری اسلامی است که امکان نظارت نمایندگان مردم برای مبارزه با تخلف و فساد را ایجاد می‌کند، این گزارش خود بهترین شاهد بر فاسد نبودن ساختار نظام است که از درون ساختارهای خود تخلف و فساد را پیدا و افشا می‌کند. این موضوع از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که با ساختارهای متعدد نظارتی در قوای مختلف اجازه فاسد شدن سیستم و ساختار خود را نمی‌دهد...

مجلس بر اساس قانون، رعایت حق الناس و تاکید رهبر معظم انقلاب، به خود اجازه نمی‌دهد قبل از بررسی دستگاه قضایی اسامی اشخاص را علنی کند. به همین دلیل در گزارشی که در صحن علنی قرائت و رسما منتشر شد و گزارش رسمی تحقیق و تفحص محسوب می شود، اسامی ذکر نشده و لیستی منتشر نشده است. آن‌چه در فضای رسانه‌ای منتشر شده است نسخه ای از گزارش تحقیق و تفحص است که باید بعد از بررسی نهایی و اصلاح لازم به قوه قضائیه ارجاع شود و برای انتشار عمومی نبوده است. این نسخه گزارش حتی برای نمایندگان مجلس نیز بارگذاری نشده است و دستگاه‌های نظارتی در حال بررسی چگونگی انتشار رسانه‌ای آن هستند.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در توییتی نوشت: «راه صحیح مبارزه با فساد، ورود تحصصی و قانونی به نقاط آسیب پذیر است، شرکت‌های خصولتی مثل فولاد مبارکه سالها حیاط خلوت بوده‌اند و حالا باید شفاف شوند. البته مجلس لیستی از این تحقیق و تفحص علنی نکرده و با اعلام مصادیق قبل از رسیدگی قضایی مخالف است. برخورد سیاسی ،مبارزه با فساد را به حاشیه می برد.»

***

اثر تورمی حذف 4200 تخلیه شد؟

خراسان نوشت: «مرکز آمار با انتشار گزارش تورم مرداد از رسیدن تورم ماهانه (سرعت افزایش قیمت ها طی یک ماه) به 2 درصد خبر داد که پس از تورم ماهانه 12.2 درصد خرداد و 4.6 درصد تیر، نشان از عبور کامل شاخص قیمت ها از تورم حذف ارز 4200 تومان و رسیدن به پایین ترین سطح رشد قیمت ماهانه در سال 1401 است و به منزله بازگشت مجدد تورم به مسیر نزولی است.

براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه به نقطه (مقایسه میانگین قیمت ها در یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز پس از جهش خرداد و تیر در مرداد مجدد نزولی شد و از 54 درصد به 52.2 درصد کاهش یافت. با این حال نرخ تورم سالانه (مقایسه میانگین قیمت ها در 12 ماه اخیر به نسبت میانگین قیمت ها در 12 ماه قبل) به روند صعودی خود ادامه داد و از 40.5 درصد در تیر به 41.5 درصد در مرداد افزایش یافت. کاهش تورم ماهانه را می توان ناشی از مهار رشد قیمت خوراکی ها دانست.

در شرایطی که میانگین قیمت خوراکی ها که طی خرداد 25.4 درصد و طی تیر 5.7 درصد افزایش یافته بود، در مرداد فقط 1.4 درصد افزایش یافت که نشان از فروکش کردن تب افزایش قیمت خوراکی ها پس از جهش ناشی از حذف ارز 4200 است. هرچند در این میان تورم نقطه به نقطه خوراکی ها در مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل 81.2 درصد است که نشان دهنده رشد شدید قیمت خوراکی ها طی یک سال اخیر است.»

***

توضیح ستاد امربه معروف درباره جریمه بدحجابی

حجت‌الاسلام سیدعلی خان‌محمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر دربارۀ برخی حواشی شکل‌گرفته دربارۀ عفاف و حجاب به تسنیم گفت: ما از همان ابتدا مطرح کردیم که بدحجابی جرم نیست بلکه تخلف است و باید با آن برخورد لازم صورت گیرد. ما با مدل فعلی برخورد گشت ارشاد موافق نیستیم و پیشنهاد دادیم طرحشان را ارتقاء دهند، چرا که مثل سابق نمی‌توان با مردم رفتار کرد، از این جهت بود که آن را تخلف در نظر گرفتیم نه جرم که تاکنون مورد موافقت نهادهای مربوطه قرار گرفته منتها به تصویب نرسیده است.، مثلاً یک نفری که چراغ قرمز را عبور می‌کند به‌عنوان متخلف با او برخورد می‌کنیم نه مجرم.

وی افزود: در این راستا حاشیۀ دیگری که برای ستاد در حوزه عفاف و حجاب پیش آمد، تعیین نرخ جرائم تخلفِ بدحجابی و کشف حجاب بود که متأسفانه از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد، این قضیه را از اساس تکذیب می‌کنیم. طرحی که به تصویب نرسیده است، چگونه قابلیت اجرا دارد؟ ما از مجموعه‌های رسانه‌ای کشور درخواست داریم غیر از منابع رسمی که همان سامانه ستاد امر به معروف کشور است، اخبار را دریافت نکنند، بنابراین ابتدا طرح جامع ستاد را باید ببینیم. بالاخره ما باید این فضای دوقطبی در حوزۀ عفاف و حجاب را سامان دهیم؛ این امر مستلزم طرح جامعی بود که نگارش آن صورت گرفت.

سخنگوی ستاد امر به معروف با بیان اینکه "این طرح را به کمیسیون فرهنگی مجلس و ریاست‌جمهوری ارائه دادیم"، گفت: همان طور که اشاره شد، طرح هنوز تصویب نشده است. دستورالعمل‌هایی را هم در حوزۀ امر به معروف به دستگاه‌های دولتی ارائه دادیم که یکی از شاخصه‌های آن، عفاف و حجاب بود که وظیفۀ ستاد، ابلاغ و نظارت این طرح است، چرا که از همان ابتدا اصرار داشتیم که طرح عفاف و حجاب ابتدا باید از ادارات دستگاه‌های دولتی شروع شود، باید گشت ارشاد ما ابتدا سراغ سلبریتی‌های هنجارشکن برود، همان‌ها که الگوی مردم هستند. دربارۀ صداوسیما هم جلساتی را شکل دادیم و بناست طی روزهای آینده دربارۀ فرهنگ‌سازی بحث عفاف و حجاب با مسئولان آنها جلسات دیگری تدارک ببینیم.

***

واکنش رئیسی به گزارش تخلفات فولاد مبارکه

سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت، هفته دولت را فرصت مناسبی برای ارائه گزارش اقدامات و عملکردها به مردم و همچنین فرصتی برای ارزیابی خدمات و عملکرد یکساله وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: در میان مردم و با مردم بودن ویژگی این دولت است و باید اقدامات انجام شده هنرمندانه به اطلاع مردم رسانده شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: یکی از شاخص‌های مهم برای دولت مردمی، احیای اعتماد مردم است و باید تمام تلاش‌ها و اقدامات در جهت خدمت به مردم و حل مشکلات و حفظ و تقویت امید مردم باشد.

رئیسی هرگونه سخن یا اقدامی را که باعث ناامیدی و کاهش اعتماد مردم شود، خط قرمز دولت مردمی دانست و خاطرنشان کرد: نباید با انتشار برخی گزارش‌های غیر مستند در رسانه‌ها، مردم را نگران کرد و همه همکاران دولت تلاش کنند موضوعات بین دستگاهی را فورا حل و فصل کنند و نتیجه اقدامات انجام شده را به اطلاع مردم برسانند.

رئیس جمهور با اشاره به توصیه سال گذشته، رهبر معظم انقلاب اسلامی به هیات دولت در زمینه حرکت اندیشه‌ورزانه و عقلانی خاطرنشان کرد: وزرا و مسئولان دستگاه‌ها باید کارآمدی و استفاده از نیروهای انقلابی و نخبه را برای اجرای طرح‌های توسعه کشور سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

***

وعده فاطمی امین درباره تولید خودروی اقتصادی

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خانه ملت درباره برخی گلایه‌مندی‌ها مبنی بر اینکه با وجود اینکه بخش قابل توجهی از هزینه‌های تولید مانند هزینه انرژی، دستمزد، مالیات، برخی از قطعات و ... ریالی هستند اما قیمت خودرو پابه پای دلار گران می‌شود، گفت: قطعا قیمت تمام شده در صنعت خودروسازی ایران بالاست و باید کاهش یابد به همین دلیل در سال 1401 باید 15 درصد قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد البته این به معنای کاهش قیمت خودرو نیست در واقع زیان خودروسازان باید کمتر شود.

فاطمی امین درباره خودروهای جایگزین تیبا و سمند، توضیح داد: ناقص بودن سبد محصولات یکی از نقص‌های صنعت خودرو کشور است، در صنعت خودروسازی کشورمان خودروهایی با رنج قیمتی 15 تا 20 هزار دلار موجود بوده و در حال تولید است اما متاسفانه محصول با کیفیتی در سطح خودروهای کمتر از 10 هزار دلار که اقتصادی نامیده می‌شود، نداریم.

وی با اشاره به اینکه تولید محصول جدید حداقل به 18 ماه زمان نیاز دارد، ادامه داد: تولید خودروی اقتصادی در ایران خودرو سایپا آغاز شده و برآورد می‌شود شهریور سال آینده به تولید انبوه برسانند اما از آنجا که نمی‌توان در این مدت صبر کرد در آئین نامه واردات خودرو امتیازات بسیار ویژه‌ای را برای واردات خودروهای اقتصادی نسبت به سایر خودرو در نظر گرفتیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما خودرو وارد نمی‌کنیم و بخش خصوصی وارد می‌کند، اضافه کرد: با توجه به اینکه امتیازاتی برای واردات خودروی اقتصادی در نظر گرفته شده، برآورد ما این است که اکثرا خودروهایی وارد شود که اقتصادی باشد.

***

واکنش وزیر ارتباطات به ادعای اجرای طرح صیانت

عیسی زارع پور در حاشیه تجدید میثاق هیأت دولت با آرمان های امام خمینی(س) در خصوص ارتباط اختلالات پیش آمده در اینترنت با اجرای چراغ خاموش طرح صیانت، به جماران گفت: اختلالات یک هفته گذشته حادثه ای بود که برطرف شد، الآن ما هیچ اختلالی نداریم. چیزی که هنوز تصویب نشده و در مجلس است را چه طور دولت می تواند اجرا کند؟! من بارها گفته ام که چیزی به عنوان قانون یا طرح صیانت نداریم. بحث هایی در مجلس هست و هنور تبدیل به قانون نشده و تا چیزی قانون نشود مکلف به اجرا نیستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: ما مکلفیم یک شبکه پرسرعت، با کیفیت و امن برای آحاد مردم ایجاد کنیم و داریم برای آن تلاش می کنیم. حادثه مثل همه جای دنیا پیش می آید. سه هفته پیش در کانادا 24 ساعت کل اینترنت کشور قطع بود، این اختلالات پیش می آید.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص دلیل اختلالات هفته گذشته اینستاگرام نیز گفت: خطوطی که ترافیک اینستاگرام روی آنها بود چند ساعت دچار قطعی شده بودند و آن هم حل شد و الآن ما داشبورد داریم و لحظه ای چک می کنیم؛ هیچ مسأله ای نداریم. اختلال مقطعی پیش می آید مثلا هفته گذشته 45 گیگ ما به طور مقطعی قطع بود. این طبیعت شبکه است.

***

قیمت یارانه اصلاح می شود؟

به گزارش ایسنا، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در پاسخ به این پرسش که اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ به کجا رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر همان چند موردی است که فرستاده شده بود. مورد تازه‌ای از طرف دولت فرستاده نشده است.

وی افزود: در این زمینه، یک بحث مربوط به یارانه بود که قرار بود اگر قیمت‌ها تا شهریور اصلاح نشود، میزان یارانه بر اساس آن قیمت تنظیم شود که الان ما باید اصلاحیه یارانه را بدهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: درباره افزایش حقوق کارمندان در حال بررسی هستیم تا اگر منابع آن تامین شود، تا شهریور تصمیم‌گیری شود و برای سیر مراحل تصویب به مجلس برود.

***

۵۸.۵ درصد مردم، دریافت کالابرگ را به یارانه نقدی ترجیح می‌د‌هند

موسسه افکارسنجی ملت وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس، به اجرای یک پروژه با عنوان «افکارسنجی درباره نگرش مردم به طرح اصلاح یارانه‌ها و توزیع کالابرگ» در کل کشور اقدام کرده است.

نتایج این افکارسنجی نشان می‌دهد ۶۰.۶ درصد مردم نسبت به کلیت طرح اصلاح یارانه‌ها نظر منفی دارند که مهمترین دلیل آن، افزایش قیمت کالاهای دیگری است که قرار نبود براساس اجرای این طرح، گران شوند. با توجه به همین موضوع می‌توان فهمید که چرا ۸۸.۶ درصد مردم میزان یارانه واریزی را کافی نمی‌دانند. بالطبع خانواده‌های پرجمعیت بیشتر تحت تأثیر فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت‌ها قرار می‌گیرند که نتایج این افکارسنجی نیز مؤید آن است.

یافته‌های این نظرسنجی حاکی از آن است که قدرت خرید کالاهای اساسی از سوی خانوارها‌ نسبت به قبل از اجرای طرح (ابتدای سال)، کمتر شده است.

بنابراین نظرسنجی و مطابق نظر مردم، ۵۸.۵ درصد از مردم ترجیح می‌دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند و در مقابل ۲۸.۶ درصد ترجیح می‌دهند به ازای هر فرد ماهانه مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزارتومان یارانه نقدی اختصاص یابد.

گفتنی است براساس نظرسنجی موسسه افکارسنجی ملت، در بین افرادی که کالابرگ را به یارانه نقدی ترجیح داده‌اند، ۵۶.۲ درصد اظهار کرده‌اند که حتی اگر کالابرگ فقط در فروشگاه‌های مشخصی قابل استفاده باشد، باز آن را به یارانه نقدی ترجیح می‌دهند.

***

تراز نمره ملاک آزمون کانون وکلا شد

نمایندگان مجلس با بررسی قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار مجددا تأکید کردند: در آزمون کانون وکلا، تراز نمره ملاک قبولی داوطلبان است و این مورد در آزمون اخیر اعمال می‌شود.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید درباره طرح دوفوریتی استفساریه مواد (3) ،(4) و (5) قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار با 173 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن موافقت کردند.


پست های مرتبط

پیام بگذارید