واکنش قالیباف به ادعای ربا گرفتن بانک‌ها/ روایت اوجی از فروش و دریافت پول نفت/ پاسخ اسلامی به اتهامات پادمانی گروسی


آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از روز گذشته تا امروز اول شهریور ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۲۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۷۲۶ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۶ بیمار مبتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۳ هزار و ۵۰۵ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۰۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۷۸۰ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۷۷۷ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۱۲۳ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۶۸۰ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۶۸ هزار و ۴۳۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

واکنش قالیباف به ادعای ربا گرفتن بانک‌ها

به گزارش تسنیم، محمدرضا صباغیان نماینده بافق در جلسه علنی مجلس در جریان ادامه بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به موضوع اهداف بانک مرکزی در پیشنهادی، گفت: موضوع مدیریت و برنامه‌ریزی جهت صفر کردن سود بانکی ظرف 10 سال را پیشنهاد می‌دهیم.

وی افزود: چند سوال مطرح می‌شود، آیا ما قانونگذاران و بانکداران در نظام اسلامی هدفی داریم که سود بانکی را صفر کنیم یا خیر؟

نماینده بافق در مجلس ادامه داد: سوال دیگر این است که اگر ما این موضوع را مصوب نکنیم و از کنارش بگذریم که سود بانکی صفر بشود یا نشود، آیا بانک‌های ما به دلیل درآمدی که دارند هرگز به این فکر می‌کنند که سود بانکی را صفر کنند؟ آیا هدف بانک مرکزی کاهش سود بانکی است؟

صباغیان با اشاره به پیشنهاد مدیریت و برنامه‌ریزی جهت صفر کردن سود بانکی ظرف 10 سال، مطرح کرد: آیا بانک مرکزی این هدف را دارد چرا که بانک‌های ما دچار ربا هستند؟ ما چه بگوییم چه نگوییم بانک‌ها سود می‌گیرند و موسسات مالی ما برای خدمت تشکیل شده اما سر مردم کلاه گذاشته‌اند.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که بانک مرکزی که مقام تصمیم‌گیری دارد و مقام عالی بانک‌ها است ظرف 10 سال، هدفش این باشد که سود بانکی را صفر کند، از نمایندگان می‌خواهم به این موضوع رأی مثبت بدهند. این موضوع می‌تواند جزو تحقق عدالت اجتماعی باشد. همه ما ادعا می کنیم که بانکداری ما اسلامی است اما بانک های ما فقط کلمه اسلامی را به یدک می‌کشند!

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات نماینده بافق، گفت: آقای صباغیان !من این نکته را مطرح می‌کنم و شما در هر پیشنهادی مرتب این موضوع را می‌گویید که بانک‌های ما ربا می‌گیرند این موضوع درست نیست که از بلندگوی جمهوری اسلامی در مجلس، می‌فرمایید که بانک‌های ما ربا می‌گیرند.

رئیس مجلس ادامه داد: این حرف صحیح نیست، همه قراردادها و عقودی که در بانک‌ها انجام و تائید می‌شود و جاری و ساری است در شورای فقهی تائید شده و شرعی است.

قالیباف گفت: نکته‌ای که شما می‌فرمایید این است که در منتهی‌الیه زنجیره کارهای بانکی عده‌ای یا افرادی با مجموعه بانک کار صوری انجام می‌دهند و این موضوع را نباید جزو قوانین و مقررات بانک‌ها قرار دهید، خواهش می‌کنم به این موضوع دقت کنید.

***

انتقاد روزنامه اصولگرا از انتصاب فرد غیرمتخصص به ریاست کانون پرورش فکری

فرهیختگان درباره انتصاب حامد علامتی به ریاست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نوشت: «کسی به‌عنوان رئیس جدید کانون پرورش انتخاب شده که مهم‌ترین مزیتش نزدیکی به یکی از رجال سیاسی کشور است.

البته یکی از رجال سیاسی که حوزه فعالیتش هیچ ‌ارتباطی با فعالیت‌های کانون ندارد و از این جهت هم نمی‌تواند حتی باعث جلب نظرات ویژه به‌سمت این سازمان شود.

رئیس جدید کانون سوابقی در حوزه تعلیم‌وتربیت دارد و با بدنه آموزش‌وپرورش آشناست؛ هرچند در این حوزه هم یک نخبه ویژه نیست و از او چه به‌لحاظ قبول مسئولیت‌های سطح بالا و اندوختن تجربیات مهم و چه از لحاظ خلاقیت‌هایی که نشان بدهد آماده صعود در پلکان مدیریتی است، کارنامه درخشانی دیده نشده است... او اما به‌شکل واضحی به نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی که نایب‌رئیس فعلی مجلس هم هست، نزدیکی دارد...»

***

شهادت یکی از رزمندگان مدافع حرم در سوریه

به گزارش سپاه نیوز ؛ روابط عمومی نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد : رزمنده مدافع حرم سردار ابوالفضل علیجانی از رزمندگان دانشگاه علوم و فنون حضرت امیرالمومنین علیه السلام نیروی زمینی سپاه روز گذشته (دوشنبه) حین انجام ماموریت مستشاری در سوریه به شهادت رسید.

شهید علیجانی اهل شهرستان درچه استان اصفهان بود.

***

بورل: منتظر پاسخ آمریکا در این هفته هستیم

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دنبال پاسخ ایران به متن پیشنهادی این اتحادیه اعلام کرد که بیشتر کشورهای طرف مذاکره هسته‌ای با ایران با پیشنهاد اتحادیه اروپا در وین موافق هستند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، بورل در مصاحبه با تلویزیون TVE با اشاره به کشورهای طرف مذاکرات وین گفت: بیشتر آنها موافق هستند، اما هنوز جوابی از امریکا دریافت نکرده‌ایم. انتظار داریم واشنگتن این هفته پاسخ دهد.

بورل همچنین مدعی شد که ایران درخواست چند اصلاح در پیشنهاد اتحادیه اروپا داده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته در حاشیه سمیناری در اسپانیا تصریح کرد: فکر می‌کنم پاسخ ایران معقول است. پاسخ ایران به آمریکا انتقال داده شده و واشنگتن هنوز جواب نداده است. منتظر آمریکا هستیم و امیدواریم که این پاسخ به ما اجازه دهد روند مذاکرات را تکمیل کنیم. نسبت به این مسئله امیدواریم اما نمی‌توان در مورد آن به شما اطمینان بدهم.

دستاوردهای ایران در مذاکرات جدید

فرهیختگان نوشت: «دولت ایران فارغ از تفاوت‌های کلانی که توافق به خود دیده است در مذاکرات احیای برجام به دستاوردهایی رسید که پیش از این در نسخه اولیه حاصل نشده بودند. این دستاوردها شامل موارد ذیل است:

1. باقی‌ماندن زیرساخت سانتریفیوژهای پیشرفته

سانتریفیوژهای پیشرفته نصب‌شده در دوره تعدیل تعهدات برجام به یک عامل اختلافی بزرگ تبدیل شده بودند به‌گونه‌ای که غرب بر نابودی آنها اصرار داشت. با این وجود این دستگاه‌ها پس از جمع‌آوری در داخل ایران انبار خواهند شد.

2. بالارفتن حجم کیک زرد دریافتی مابه‌ازای اورانیوم غنی‌شده

طبق توافق ۲۰۱۵ به‌ازای خروج ۱۱ تن سوخت، ۱۹۷ تن کیک زرد وارد شد. در مذاکرات احیای برجام نیز در مراحل اولیه قرار بود درازای مواد غنی‌شده فعلی که از لحاظ حجمی کمتر از سال ۲۰۱۵ است، ۱۳۰ تن کیک زرد دریافت شود که این میزان اکنون به 250 تن رسیده است.

3. برداشته شدن تحریم‌هایی با برچسب غیرهسته‌ای

درصورت احیای برجام در دوره کنونی، آمریکا بسیاری از تحریم‌های نهادهای حاکمیتی را به‌همراه تحریم‌های 17 بانک که براساس موضوعات غیرهسته‌ای مورد تحریم قرار گرفته بودند، برمی‌دارد.

4. وجود راستی‌آزمایی

در دوره جدید، احیای برجام به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده است که دوره راستی‌آزمایی آن تا 4ماه طول می‌کشد. در این دوره قرار نیست ابتدا ایران تمام تعهدات خود را انجام داده و سپس غرب پس از تایید آنها وارد اجرای تعهداتش شود. اساسا راستی‌آزمایی یک موضوع جدید در برجام است.

5. افزایش زمان معافیت شرکت‌ها درصورت خروج مجدد آمریکا

براساس مذاکرات احیای برجام اگر آمریکا بار دیگر به‌صورت یکجانبه از توافق خارج شود شرکت‌های درحال همکاری با ایران تا 5سال از معافیت برخوردار خواهند بود.

6. مهار اهرم بی‌افسار رهاشده اسنپ‌بک

اهرم موسوم به «اسنپ‌بک» که یک کشور عضو برجام درصورت استفاده از آن می‌تواند بدون قیدوشرط و به‌راحتی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند، در مذاکرات احیای برجام از مهار برخوردار شده است. بر این اساس شکایت یک عضو برجام درباره تخطی ایران از تعهداتش باید در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی شود.»

***

انتقاد نمایندگان مجلس از مرکز وکلای قوه قضائیه

به گزارش مهر، سید شمس الدین حسینی، نماینده تنکابن در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی، اظهار داشت: اقدام مرکز وکلای قوه قضائیه خلاف قانون است.

وی بیان کرد: مرکز وکلا اگر ابهامی داشته است، باید پیش از اعلام نتیجه حرف از استفساریه می‌زدند، نه اینکه پس از اعلام نتیجه حق حدود ۱۰۰ هزار داوطلب را به دلیل تعارض منافع نادیده بگیرند و امروز صحبت از استفساریه کنند.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حقوق مردم در این راستا لطمه خورده و ای کاش بر اساس نامه‌ای که رئیس مجلس به رئیس قوه قضائیه نوشت، تأمل صورت می‌گرفت. مرکز وکلا اگر قائل به نظر مجلس بود، مجلس نظر خود را اعلام کرده بود، اما اگر قائل به استفساریه بودند، نیز باید صبر می‌کردند تا مجلس استفساریه دهد.

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز نیز در تذکر شفاهی درباره آزمون وکالت، گفت: حق حدود ۹۰ هزار جوانی که با امید در این شرایط بد اقتصادی و مشکلات اشتغال، تحصیلات دانشگاهی انجام داده و در این آزمون شرکت کرده‌اند، رعایت نشده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مرکز وکلای قوه قضائیه، قانون به حق و مشخص مجلس را که یکی از قوانین خوب در بحث تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است، دور زده است.

وی تصریح کرد: اگر شعار می‌دهیم که قانون باید رعایت شود بهترین کار این است که خودمان اجرا کننده باشیم، نه اینکه حدود ۹۰ هزار جوان در آزمون شرکت کنند و فقط ۲۵۰۰ نفر قبول شوند. این در حالی است که سال قبل حدود ۷ هزار نفر قبول شدند و این موضوع تعارض منافع است.

جعفر قادری، نماینده شیراز در طی تذکر شفاهی، اظهار داشت: رئیس مجلس بارها گفته است که با مسئولان قوه قضائیه نشست‌های هماهنگی برگزار می‌شود و سوال این است که در این جلسات هماهنگی چه می‌گذرد و چرا کوچک‌ترین مسائل مورد هماهنگی قرار نمی‌گیرد؟

وی بیان کرد: مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در بحث نمره آزمون وکلا کاملاً شفاف است. چرا ما باید قانون مصوب کنیم و قوه مجریه یا قوه قضائیه به بهانه‌های مختلف قانون را اجرایی نکنند؟

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منظور مجلس شورای اسلامی از نمره آزمون وکالت کاملاً مشخص بوده و این توهین به جایگاه مجلس است که قانون را نادیده گرفته و بگویند ابهام دارد. باید با قدرت از جایگاه مجلس شورای اسلامی دفاع کنیم.

موافقت مجلس با بررسی دو فوریتی طرح تعیین تکلیف آزمون وکلا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای دو فوریت برای طرح استفساریه و قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار درباره تعیین تکلیف آزمون وکلا موافقت کردند.

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با تقاضای دوفوریت برای طرح استفساریه و مواد 3 ، 4 و 5 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب 24 اسفند 1400 ، با 176 رأی موافق، 17 مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 227 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

***

تایید صلاحیت تاج در بلاتکلیفی

حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال دیشب در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نهادهای قضایی فقط دو تن از سه نامزد تایید شده از سوی کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال را تایید کرده‌اند و در انتظار روشن شدن وضعیت نفر سوم هستیم.

بررسی‌های ایسنا نشان می‌دهد نهادهای قضایی و امنیتی که صلاحیت نامزدها را بررسی می‌کنند، تاکنون میرشاد ماجدی و عزیزالله محمدی را برای حضور در انتخابات این فدراسیون که هشتم شهریور برگزار می‌شود تایید کرده‌اند و فعلا وضعیت مهدی تاج روشن نیست.

فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه، دو هفته قبل یعنی ۲۱ روز قبل از انتخابات فدراسیون فوتبال اسامی نامزدهای تایید شده از سوی کمیته بدوی را در شرایطی اعلام کرد که هنوز استعلام‌های قانونی برای تایید صلاحیت از سوی نهادهای قضایی و امنیتی اعلام نشده بود.

طبق اساسنامه فیفا و فدراسیون فوتبال ایران، هیچ کدام از نامزدهای فدراسیون فوتبال نباید پرونده قضایی مفتوح و منجر به حکم داشته باشند. این قانون در راستای صیانت از فوتبال تایید شده است.

***

انتقاد زیدآبادی از رفتار جناح های سیاسی

احمد زیدآبادی تحلیلگر سیاسی به ایلنا گفت: کل رفتار سیاسی در ایران آلوده است. همه این اختلافات و نزاعات بر سر تأمین یک منفعت عمومی یا منفعت ملی یا مصلحت عمومی نیست و همه در صدد اثبات خود، حذف و نفی رقیب هستند. از این جهت رفتارهایشان هم به طور فصلی تغییر می‌کند. یعنی به جای اینکه یک سری سلسله سیاست‌های روشن و مشخص باشد و براساس آن خودشان عمل و هم براساس آن معیارها طرف رقیب خود را نقد کنند، در کل به دنبال تسویه حساب‌های دوره‌ای و فصلی و بدون چارچوب‌های روشن هستند. یعنی اگر در موضوعی که خودشان مخالف بودند، توسط رقیبشان صورت بگیرد هیاهو می‌کنند و اگر در چیزی که خودشان موافق باشند و به دست رقیبشان صورت بگیرد در آن صورت هم به همان میزان سر و صدا و نقدهای تند می‌کنند.

این فعال سیاسی گفت: بالاخره این موارد انحطاط سیاسی بوده که در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد و در کشور ما هم در نقطه اوج قرار دارد. چون هیچ کس براساس برنامه خود دیگری را نقد نمی‌کند. نگاه می‌کند طرف مقابل چه کرده و او را نقد می‌کند و این شرایط واقعا فضاحت بار است!

زیدآبادی افزود: اگر دو جریان سیاسی چارچوب و برنامه مشخصی را تدوین کنند و براساس آن نقد کنند، می‌تواند وضعیت آرامتری را به وجود آورد اما متاسفانه این طور پیش نمی‌رود اما به هر حال نباید طرف مقابل را در موقعیتی به لحاظ روانی قرار داد تا آن چیزی که به نفع کشور است به دلیل فشار روانی به او بخواهد انجام نشود. در این زمینه باید خویشتنداری و گذشت برقرار باشد چون اصل، انجام کار درست است نه اینکه به دست چه کسی و چرا انجام می‌شود.

***

واکنش اسلامی به ادعاهای پادمانی گروسی

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه تجدید میثاق هیأت دولت با آرمان های امام خمینی(س) در واکنش به اتهامات پادمانی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران، به جماران گفت: موضوع بسیار حائز اهمیت است که ایران عضو NPT است، کلیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران طبق ضوابط پادمان انجام می شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران مستقر است و فعالیت های هسته ای ایران را تحت نظارت دقیق خودش دارد و ایران تمام فعالیت های خودش را از نخستین روز با هماهنگی و ضوابط آژانس دنبال کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: جنجال آفرینی هایی که رژیم صهیونیستی، منافقین و ضد انقلاب پرچمدار آن هستند، موارد اتهامی است. ما از مدیرکل آژانس انتظار نداریم هیاهویی که ضد انقلاب و رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته ای ایران ایجاد کرده اند و بیش از 20 سال است که اینها را دامن می زنند و دنبال می کنند، اهمیت بدهد و مزاحمت برای برنامه توسعه ای کشور ایجاد کند.

وی اظهار داشت: ما به هیچ وجه نمی پذیریم که مواضع و فشارهای رژیم صهیونیستی به عنوان دستور کار مدیرکل آژانس مورد پیگیری قرار بگیرد. قدر مسلم اینکه اگر برجام یک دلیل داشته باشد، که تنها یک دلیل داشته، برای عبور و پاسخ دادن به همین اتهامات بوده که 20 سال است علیه کشور مطرح می کنند و حرف جدیدی نیست.

اسلامی تأکید کرد: موارد ادعایی، مکان های ادعایی و مدارک ادعایی ساخته و پرداخته ضد انقلاب و رژیم صهیونیستی است و بارها جوابش را گرفته اند. اگر قرار باشد این به عنوان یک اهرم فشار سیاسی استفاده شود، راه به جایی نخواهد برد؛ کما اینکه در برجام هم توافق کردند و کنار گذاشتند.

***

روایت اوجی از فروش و دریافت پول نفت

جواد اوجی، وزیر نفت در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به پرسشی درباره بازگشت پول نفت به کشور گفت: با مشتریانی که پیدا کردیم، نوع قراردادها و بازارهای جدید، هر مقدار نفتی که فروخته‌ایم، یک تاریخ سررسید دارد و ما سر تاریخ پول محموله‌های صادراتی نفت خام را گرفته‌ایم و افزون بر آن معوقه‌ها را نیز دریافت کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: در بحث صادرات گاز نیز از کشور عراق ۲.۶ میلیارد دلار طلب از سال‌های ۹۶ تا ۹۸ داشتیم که بخشی از آن را سال گذشته و بخشی را نیز تیرماه امسال دریافت کردیم و طلب ما در بحث گاز نیز به‌روز است.

وزیر نفت تصریح کرد: خوشبختانه بالاترین رقم صادرات گاز و نیز سوآپ را به کشورهایی نظیر ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان داشته‌ایم.

اوجی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برخی شایعات مطرح‌شده درباره ارزان‌فروشی نفت، گفت: امیدواریم روزی بتوانیم همه موارد را شفاف به مردم نشان دهیم. اتفاقاً در بحث فروش نفت همکاران ما در شرکت ملی نفت و امور بین‌الملل این شرکت ابتکارهای خوبی انجام دادند که حتی هزینه‌های انتقال هم کمتر شد، یعنی ما با شیوه‌ای کار می‌کنیم که در بعضی از بازارها و برخی مشتریان، هزینه انتقال پول و کارمزد کمتر است و خبر دارم که بعضی از مشتریان ما حتی کارمزد هم دریافت نمی‌کنند.

وی درباره افزایش فروش نفت گفت: درصد فروش از نظر حجمی بالا رفته است، افزون بر آن همه مطالبات وصول شده است و بحث افزایش قیمت نفت هم‌زمان با آغاز دولت سیزدهم و مناقشه روسیه و اوکراین نیز در افزایش درآمدهای نفتی تأثیرگذار بوده است.


پست های مرتبط

پیام بگذارید