دانشیار اقتصاد در گفت و گو با الف: دولت سخت تلاش می کند اما هنوز تحولی در اقتصاد ایران مشاهده نمی شود


علی معصومی‌نیا دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با الف می گوید: پرواضح است که دولت در این مسیر گاه به بن بست هایی هم بخورد چراکه کم کاری های دولت گذشته در همه زمینه ها گره های کوری را در بنیان اقتصاد کشور انداخته که باز کردن آن نیازمند کمک اقتصاددانان و صاحب نظران به دولت است.

به گفته وی در برنامه های اعلامی خصوصا در زمینه اقتصاد به عنوان یکی از مهمترین مشکلات کشور، نارسایی‌های آشکاری مشاهده می شود.

معصومی نیا ادعا می کند که تاکنون در زمینه اقتصاد برنامه ای جامع از سوی دولت مشاهده نگردیده است. تنها برخی برنامه های بخشی توسط نامزدهای برخی وزارتخانه ها ارائه گردیده است. البته هر زمان انجام شود جلو ضرر گرفته خواهد شد.

عضو شورای سیاستگذاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم اظهار می کند: در مورد بانک مرکزی و سازمان برنامه باید بگویم که تاکنون برنامه ای ارائه نگردیده است.برنامه وزارت اقتصاد هم اعلام شده است اما کاستی های زیادی در آن مشاهده می شود. اجرای این برنامه سبب تحول در اقتصاد ایران نخواهد شد.

معصومی نیا توضیح می دهد: در برنامه وزارت اقتصاد متاسفانه اموری کلی ارائه گردیده که جنبه برنامه ای ندارد، اولویت بندی و تقدم و تاخر در آن صورت نگرفته است. برای نمونه اموری مانند ایجاد ثبات اقتصاد کلان،افزایش رشد اقتصادی و اشتغال، توسعه صادرات، دیپلماسی اقتصادی و مانند اینها مطرح شده که همان مواردی است که در کتب اقتصاد کلان رایج مطرح گردیده و تاکنون هم مطرح بوده است.

وی اذعان کرد :مشکلات برنامه زیاد است. خلاصه اینکه این برنامه در مجموع سبب تداوم وضع کنونی خواهد شد، بهترین کمک این است از رئیس جمهور درخواست کنیم این برنامه تغییر اساسی کند.

راه برون رفت از شرایط کنونی

معصومی نیا تاکید می کند: تا وقتی ساختار های اقتصادی اصلاح نشود بسیج مردمی هم امکان ندارد. وقتی دشمنان از تحریم ظالمانه دست بر نمی دارند باید از توان ملت با برنامه ریزی درست برای رفع مشکلات استفاده نمود. زمینه این کار بخوبی فراهم است این امر در ابتدا هم گفته شد. آقای رئیسی بدانند این خیرخواهی ها از سر دلسوزی است. ما دغدغه داریم که این دولت بتواند به بهترین نحو اقتصاد را متحول کند؛ خود رئیس جمهور بر تحول تأکید دارند و آقای میرکاظمی در معارفه خود گفت که باید ریل های ساختاری را تغییر دهیم و این مسأله کاملا درست است اما در برنامه دیده نشده و بدون برنامه تحولی بعید است اتفاق درخوری رخ دهد.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می شود یک برنامه عملیاتی جامع بر اساس اقتصاد اسلامی، اقتصاد مقاومتی و شرایط ویژه اقتصاد ایران با کمک از صاحبنظران تدوین شود. گر چه این کار باید خیلی پیش از این انجام می شد اما بقول معروف هر وقت جلوی ضرر گرفته شود نفع است.


پست های مرتبط

پیام بگذارید