۳۴ سال حبس تنها برای چند توئیت!


به گزارش الف، از چند روز گذشته صدور حکم 34 سال حبس برای یک فعال زن شیعه در عربستان جنجال زیادی در محافل حقوق بشری جهان و همچنین رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. آنگونه که منابع خبری فاش کرده‌اند تنها جرم این زن بازنشر چند توئیت و دنبال کردن معارضان نظام سعودی در توئیتر بوده است.

«سلمی شهاب» فعال زن سعودی که مادر دو کودک است بعد از اینکه از تعطیلات تابستانی خود در انگلیس به عربستان برگشت توسط سرویس امنیتی کشورش بازداشت و ابتدا به 3 سال حبس محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر در حکمی عجیب و جنجالی او را به 34 سال حبس محکوم کرد. این حکم واکنش کشورها و نهادهای مختلف در سراسر جهان از جمله سازمان ملل را نیز به دنبال داشت و همه آن را محکوم کردند. این حکم طولانی‌ترین مجازات زندان برای یک فعال زن حقوق بشری محسوب می‌شود.

این اقدام سرکوبگرانه از جانب مقامات سعودی و به طور خاص «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در شرایطی صورت می‌گیرد که او بعد از مانورهای حقوق بشری «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در بدو ورود به کاخ سفید، در حالتی از انزوا به سر می‌برد و برای خروج از این وضعیت حاضر شد برخی اقدامات نمادین همچون آزاد کردن چند زندانی سیاسی از جمله خانم «لجین الهذلول» انجام دهد که در سال 2018 به جرم رانندگی بازداشت شده بود.

در شرایطی که محافل حقوق بشری جهان و به ویژه آمریکایی‌ها و غربی‌ها بعد از قتل وحشیانه «جمال خاشقجی» ستون‌نویس واشنگتن پست به دستور بن سلمان موضع‌گیری تندی علیه شاهزاده جوان سعودی داشتند و امیدوار بودند او تحت فشارهای بایدن، وضعیت سیاه حقوق بشر در عربستان را اصلاح کند اما این امیدها دوام چندانی نداشت.

12 مارس 2022 برابر با 21 اسفند 1400 بود که خبر اعدام دسته جمعی 81 نفر در عربستان خشم و ناراحتی هر انسان آزاده‌ای در جهان را برانگیخت و نماد تازه‌ای از چهره جنایتکار آل سعود را به نمایش گذاشت. در آن زمان بسیاری معتقد بودند که رژیم سعودی از سرگرمی دنیا به جنگ اوکراین و روسیه برای ارتکاب این جنایت سوء استفاده کرده است.

طی چند ماه گذشته نیز کمپین سرکوبگری‌های عربستان تحت حکومت محمد بن سلمان کم و بیش ادامه داشت تا اینکه حکم 34 سال حبس برای سلمی شهاب موجب شد تا نام این کشور با کارنامه سیاه حقوق بشری خود بر سر زبان‌ها بیفتد. سلمی شهاب همچنین 34 سال بعد از آزادی نیز نمی‌تواند به خارج از عربستان سفر کند! به این معنا که این زن 33 ساله زمانی که در آستانه 70 سالگی قرار بگیرد از زندان آزاد خواهد شد و اگر عمرش از حد معمول طولانی باشد در 101 سالگی می‌تواند به خارج از کشور سفر کند! سلمی شهاب که دو دختر دارد و قرار است به نوعی توسط آل سعود زنده به گور شود در توییت اخیر خود خواستار آزادی همه زندانیان مظلومِ آزادی بیان شده بود اما اکنون خودش باید بهترین سال‌های عمرش را در بند و شکنجه بگذراند.

اینکه عربستان یک فعال حقوق بشری را به اتهام تروریسم و تحریک علیه امنیت ملی بازداشت و شکنجه یا اعدام کند مسئله عجیبی نیست و این اتفاق پیش از این بارها رخ داده؛ اما نکته جدید در زمان‌بندی آن است. بسیاری از رسانه‌ها و محافل حقوق بشری به این نکته اشاره دارند که حکم ناعادلانه 34 سال حبس برای یک فعال زن در زمانی صادر شده که در سایه تغییر سیاست‌های آمریکا و اروپا به دلیل نیاز آنها به نفت عربستان، دولت سعودی و شخص محمد بن سلمان از انزوای چهارساله خود بعد از قتل خاشقجی خارج شده‌اند.

بعد از سفری که اخیرا بایدن به منطقه داشت و علی‌رغم موضع‌گیری‌های قبلی خود علیه ولیعهد سعودی و بدون در نظر گرفتن وعده‌های حقوق بشری خود با وی دیدار کرد، اروپایی‌ها نیز با آغوش باز از محمد بن سلمان استقبال و اعلام کردند که در حال حاضر حل بحران انرژی غرب و ایالات متحده مهمتر از هرچیزی بوده و این کشورها با هر طرفی که بتواند سوخت مورد نیاز آنها را تامین کند تعامل خوبی خواهند داشت.

حکم هولناک 34 سال حبس برای یک فعال زنی که 2 فرزند کوچک دارد نشان می‌دهد که بن سلمان بعد از رهایی از بند انزوایی که آمریکا و غرب برای او به وجود آورده بودند بدون ترس از هرگونه پیامد احتمالی به سیاست‌های قبلی خود در سرکوب مخالفان حتی با شیبی تندتر ادامه خواهد داد. این وضعیت زمانی خطرناک‌تر می‌شود که محمد بن سلمان در تکاپو برای فراهم کردن شرایطی جهت نشستن بر تخت پادشاهی است.

به این ترتیب گذشته از فعالان و معارضان و سایر شاهزادگان سعودی حتی نزدیکان محمد بن سلمان مانند برادران و یا پدرش نیز از موج سرکوبگری‌های وی در امان نخواهند بود. اما شاید بدترین سناریو برای سعودی‌ها زمانی باشد که محمد بن سلمان رسما تاج و تخت پادشاهی را در اختیار بگیرد. در این صورت شرایط خفقان‌آور جامعه عربستان علیرغم اصلات ادعایی شاهزاده جوان به مراتب سخت‌تر خواهد شد و بعید نیست که تاریخ شاهد ورق تازه‌ای از جنایت‌های حقوق بشری آل سعود باشد.


پست های مرتبط

پیام بگذارید