نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران در گفت و گو با الف نه فقط صدور مجوز، بلکه تمدید مجوز هم دردسر دارد !


شرایط سخت صدور مجوزهای کسب‌وکار مشکلات عدیده‌ای را به‌وجود آورده است. استعلام اطلاعات و مدارک غیر ضروری، عدم یکپارچه سازی سامانه مجوزها و همچنین اعمال سلیقه در صدور مجوزها باعث شده که بسیاری از کسب و کارها در انحصار قرار بگیرد؛ بنابراین رقابت این کسب و کارها از بین رفته و انگیزه‌ای برای ارائه خدمات بهتر به مردم و کسب مشتری بیشتر در آن‌ها معنا ندارد.

اما یلدا راهدار، نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران یکی از مسائلی که در مورد مجوزهای کسب و کار کمتر به آن پرداخته می‌شود را تمدید مجوزها می داند و می گوید: "علاوه بر مشکلات و دوندگی‌هایی که فرد برای دریافت مجوز کسب و کار با آن رو به روست و همچنین انحصاراتی که در صدور مجوزهای کسب و کار وجود دارد، تمدید مجوزها نیز فرد را دچار مشقاتی می‌کند. این در حالی است که اگر تغییراتی در اطلاعات صاحب کسب و کار ایجاد نشده باشد، مجوزش نیازمند تمدید نیست و فقط صاحب کسب و کار را درگیر اقدامات غیر ضروری می‌کند و او را از ادامه فعالیت بازمی‌دارد".

وی بیان کرد: "در واقع مجوزهای کسب و کار مدت زمان محدودی دارد و مثلا پس از 1 سال تاریخ آن منقضی می‌شود؛ به همین دلیل صاحب کسب و کار ناچار است که دوباره تمام مراحل دریافت مجوز را برای تمدید آن طی کند. در همین راستا صاحبان کسب و کارها بایستی حقوقی را برای حداقل دو نفر کارمند در نظر بگیرند تا صرفا اطلاعات کسب و کار را وارد سامانه‌های مختلف کند".

نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران، با انتقاد به این سامانه‌ها گفت: "این سامانه‌ها به یکدیگر مرتبط نیستند و بایستی اطلاعات یکسانی را در آن‌ها وارد کرد. همچنین فرد بایستی حداقل دو ماه منتظر تایید اطلاعات توسط اپراتور باشد. به همین دلیل انتظار می‌رود سامانه‌هایی که برای دریافت مجوز طراحی شده‌اند یکپارچه باشند".

راهدار در ادامه اظهار کرد: "همچنین سازمان صمت بایستی از ایجاد محدودیت‌ بر سر راه متقاضیان کسب و کار خودداری کند. برای مثال استعلام میزان تحصیلات از یک سرمایه‌گذار که قرار است تعدادی نیروی متخصص را به استخدام خود دراورد چه ضرورتی دارد؟ این مسئله باعث می‌شود که بسیاری از افراد یک مدرک تحصیلی از دانشگاه‌ها جعل کند".

وی تصریح کرد: "گفتنی است که پس از دوندگی‌های فراوان که فرد موفق به دریافت مجوز برای ایجاد کسب و کار خود شده است، فعالیت خود را شروع کرده و مجبور است در فضایی بیمار مطابق با دستورالعمل‌های مختلفی که صادر می‌شود فعالیت کند. این فرایند پیچیده باعث شده که بسیاری از افراد از ادامه فعالیت خود منصرف شده و به دلالی بپردازند".
نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران در پایان تاکید کرد که در حال حاضر قانونی برای عدم اعمال سلیقه در صدور مجوزهای کسب و کار وجود ندارد و این به عنوان یکی از معضلات صدور مجوزها است.


پست های مرتبط

پیام بگذارید