آیا «ابومازن» بر سر حرفش می ماند؟!


به گزارش الف، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که همواره به همسویی با رژیم صهیونیستی معروف بوده و در هماهنگی امنیتی کامل با این رژیم عمل می‌کند اخیرا در جریان سفر خود به آلمان مواضعی اتخاذ کرد که کمی عجیب به نظر می‌رسید و به مذاق صهیونیست‌ها نیز خوش نیامد.

ابومازن در نشستی خبری با «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آماده است از جانب ملت فلسطین به خاطر حمله به کاروان اسرائیل در المپیک 1972 عذرخواهی کند؟ گفت که خودِ اسرائیل 5 کشتار علیه فلسطینیان مرتکب شده و جنایت‌های آن در این زمینه همچنان ادامه دارد. اسرائیل از سال ۱۹۴۷ تا به امروز ۵۰ قتل عام را در ۵۰ مکان فلسطینی مرتکب شده است. ۵۰کشتار ۵۰ هولوکاست.

این صحبت‌های ابومازن خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت و این رژیم از جامعه جهانی خواست تا به آن واکنش نشان دهند. اما درباره اینکه محمود عباس با پیشینه طولانی خود در همکاری با اشغالگران در بازه زمانی فعلی چنین مواضعی را علیه آنها اتخاذ می‌کند، ناظران معتقدند که این امر تصادفی نبوده و از نظر سیاسی اهمیت بالایی دارد.

رژیم صهیونیستی که طی هفته‌های گذشته تجاوزات و جنایات خود علیه فلسطینیان را تشدید کرده و در جنگ 3 روزه غزه صدها فلسطینی را زخمی و شهید کرد کمپین گسترده‌ای علیه محمود عباس به راه انداخته و اظهارات وی درباره هولوکاست را توهین به اسرائیل می‌داند. «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک بیانیه مطبوعاتی اظهارات ابومازن را ننگ اخلاقی و تحریف وحشتناک تاریخ توصیف کرد. شبکه‌های صهیونیستی نیز با اشاره به داستان ادعایی خود از هولوکاست اعلام کردند که شش میلیون یهودی در هولوکاست نابود شدند و تاریخ هرگز محمود عباس را نخواهد بخشید.

اما گستاخانه‌ترین واکنش اسرائیلی‌ها مربوط به بنی گانتس، وزیر جنگ این رژیم است که گفت، محمود عباس مقایسه بی اساس و تاسف باری میان هولوکاست که آلمان‌ها برای نابودی قوم یهود انجام دادند، با اقدامات ارتش اسرائیل که از شهروندان خود در برابر تروریسم وحشیانه محافظت می‌کند، انجام داده است!

تحلیلگران فلسطینی بر این باورند که محمود عباس همچنان به عنوان یک سازشکار جایگاه خوبی در میان فلسطینیان ندارد و طی 30 سال گذشته با اتخاذ سیاست هماهنگی امنیتی با اسرائیل و گماشتن بیش از 60 هزار نیروی امنیتی جهت حمایت از صهیونیست‌ها به ملت فلسطین خیانت کرده و این بزرگترین ننگ در تاریخ است. همچنین ابومازن بعد از سخنان خود درباره جنایت‌های رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان مجددا خواستار سازش و صلح میان ملت فلسطین و اشغالگران شد.

عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه رای‌الیوم که اصالت فلسطینی دارد معتقد است ابومازن باید در پاسخ به صدر اعظم آلمان که اظهارات وی را محکوم کرده بود می‌گفت، شما نژادپرستانی هستید که با تبعید مستقیم یا غیرمستقیم یهودیان به فلسطین نقش بزرگی در فاجعه اشغال این کشور توسط صهیونیست‌ها داشتید. به این ترتیب آلمانی‌ها باید مجبور به عذرخواهی از مردم فلسطین باشند نه برعکس.

از آن گذشته صهیونیست‌ها که از واژه هولوکاست به عنوان یک دستاویز مذهبی جهت مشروعیت‌بخشی به موجودیت خود و اشغالگری در سرزمین‌های فلسطین استفاده می‌کنند، جنایت‌هایی به مراتب بدتر از آن در کشورهای عربی همچون لبنان و مصر و سوریه و ... مرتکب شده و میلیون‌ها نفر را قتل عام کرده‌اند. درحال حاضر نیز هولوکاست و کشتار فلسطینیان توسط رژیم اشغالگر همچنان ادامه دارد و این رژیم هیچ یک از قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت درخصوص احترام به حقوق فلسطینی‌ها را اجرا نمی‌کند. بنابراین اسرائیلی‌ها حتی آخرین کسانی که باید درباره حقوق بشر و کشتار بی‌رحمانه انسان‌ها صحبت کنند نیز نیستند.

در این بین شاید ظاهرا ابومازن یک موضع ملی در دفاع از فلسطینیان مقابل رژیم اشغالگر اتخاذ کرده باشد اما این به معنای تغییر سیاست‌های وی یا کل ساختار تشکیلات خودگردان فلسطین نیست. البته این اظهارات در بازه زمانی فعلی که موج تنش‌های مردم فلسطین در مناطق مختلف با صهیونیست‌ها به اوج خود رسیده می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد و بر مشروعیت مقاومت مردمی فلسطینیان تاکید کند. اما در هر صورت نمی‌توان به موضع‌گیری‌های این چنینی ابومازن خوشبین بود؛ چه بسا که او این صحبت‌ها را در قالب مانوری برای جلب توجه فلسطینیان انجام داده تا جایگاه سقوط کرده خود در میان ملت فلسطین را بازیابی کند.

تجربه نشان داده که تشکیلات خودگردان فلسطین و در راس آنها محمود عباس هرگز از مسیر پوچ و نابودکننده سازش و هماهنگی با اشغالگران برنمی‌گردند. مشابه این اتفاق در سال 2019 رخ داد؛ زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده از طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» رونمایی کرده بود. در آن زمان محمود عباس اعلام کرد که هماهنگی امنیتی با اسرائیلی‌ها را قطع می‌کند اما بعد از گذشت چند روز از تصمیم خود برگشت.

به طور کلی مردم فلسطین نیز به خوبی درک کرده‌اند برای احقاق حقوق خود نباید به تشکیلات خودگردان یا امثال ابومازن دل خوش کنند و تحولات به خوبی ثابت کرده تنها راه مقابله با اشغالگری و پس گرفتن زمین‌های فلسطین، مقاومت مسلحانه است.


پست های مرتبط

پیام بگذارید