واکنش وزیر اطلاعات به بازداشت مشاور رستم قاسمی/ توضیحات معاون رئیسی درباره وزیر پیشنهادی رفاه/ دستور رئیسی درباره خروج فرزند یکی از مسئولان از کشور


آمار کرونا در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۴۳ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۸۵ نفر رسید.

در حال حاضر ۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۰۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

طبق اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۵ میلیون و ۳۴ هزار و ۴۳ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۶۶۸ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۴۶۸ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۱۷۹ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۳۷ هزار و ۵۷۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

واکنش وزیر اطلاعات به بازداشت مشاور رستم قاسمی

به گزارش ایرنا، سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود موارد مشابهی به‌مانند دستگیری یکی از اعضا و منتسبین به وزیر راه، انجام گرفته یا نه؟ اظهار داشت: چنین چیزی وجود نداشته و این موارد هم صحت ندارد؛ کسانی که برخی اخبار را در این‌باره منتشر کردند، واقعیت‌ها را بیان نداشتند و با آبروی افراد بازی می‌شود.

وزیر اطلاعات در ادامه گفت: اما درباره «قاسم مکارم» اقدامات صورت گرفته است و اکنون در دستگاه قضایی در حال پیگیری است و به گفته رییس جمهور دولت مدعی مبارزه با فساد است و نسبت به آن کوتاهی نخواهد کرد.

وزیر اطلاعات هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره سرانجام پرونده تبعه سوئدی اظهار داشت:منتظر نظر و گزارش سخنگوی قوه قضاییه باشید.

وزیر اطلاعات همچنین خبر بازداشت برادر همسر یکی از وزیران را تکذیب کرد و آن را دروغ خواند.

گفتنی است رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درباره بازداشت مشاورش گفت: یک نفر از مقامات اطرافیان ما بازداشت شده و ما اطلاع نداریم به چه دلیل بازداشت شده است. شاید افرادی از نظر سیاسی با من زاویه داشته باشند، اما اگر کسی در موضوع اقتصادی مسئله‌ای داشته باشد، حتی اگر چشمم هم باشد باید تخلیه شود.

قاسمی با حضور در برنامه صف اول گفت: من در دوره‌ای مسئولیت بزرگی در نیروی قدس سپاه و قرارگاه خاتم و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه داشتم و در این مسایل حساس هستم. درباره این موضوع هم چون اطلاعاتی درباره بازداشت وی ندارم، اظهارنظری نمی‌کنم.

***

توضیحات معاون رئیسی درباره وزیر پیشنهادی رفاه

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: محمد هادی زاهدی وفا به عنوان وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه معرفی شده و ایشان از جهت علمی، مدیریتی و اجرایی و اخلاقی ویژگی هایی داشتند که از طرف رئیس جمهور انتخاب شدند. زاهدی وفا دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری اقتصاد تورنتو و اوتاوای کاناداست است و با اقتصاد اسلامی هم به خوبی آشنایی دارد و سال ها رییس دانشکده اقتصاد بوده و برخی نمایندگان مجلس و وزرا و مسئولان فعلی از شاگردان او بودند.

معاون پارلمانی رییس جمهور اضافه کرد: وی در شورای های مختلف شستا و موضوعات مختلف حضور داشتنه و اشراف خوبی در مورد مسائل اقتصادی کشور دارد و می تواند در وزارت و هم در دولت شخص موثر و موفقی باشند. امیدوارم نمایندگان مجلس با رأی بالا ایشان را به عنوان وزیر انتخاب کنند.‌ البته به دلیل اینکه نمایندگان در تعطیلات هستند فرصت کمتری برای جلسه با کمیسیون ها داریم.

حسینی در واکنش به ادعای دو تابعیتی بودن زاهدی وفا نیز تصریح کرد: هم در داخل و هم در خارج مطالب جعلی و نادرستی را منتشر کردند که وی برای تحصیل به خارج رفته بوده و به ایران بازگشته یا گفتند پسر وی در اروپا بوده در صورتی که ایشان اصلا اولاد ذکور ندارد. اینها برای تخریب یک چهره علمی است. انتظار داریم رسانه ها اخبار را نادانسته منتشر نکنند.

***

دستور رئیسی درباره خروج فرزند یکی از مسئولان از کشور

مهدی عرفاتی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «اخیرا فرزند یک معاون وزیر برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی ویزا گرفته بود و قصد خروج داشت که به محض اطلاع رئیس جمهور، دستور صادر شد؛ اگر فرزند رفت، پدر هم برود! گذشت آن دوران که افتخار مقامات عالی دولت، اقامت فرزندانشان در خارج از کشور باشد. مسئولان مراقب ⁧گشت ارشاد⁩ باشند».

***

توپ برجام در زمین غرب است

علی‌اصغر زرگر کارشناس حقوق بین الملل در آرمان ملی نوشت: «به نظر مي‌رسد يکي از مسائل مهمي که در اين ميان باعث شده تا طرفين هنوز نتوانند به نقطه‌اي مشترک براي توافق برسند مسائلي است که در رابطه با پادمان و پرونده هسته‌اي ايران سابق بر اين مطرح بوده که ديگر نبايد مطرح شود چرا که در زمان انعقاد خود برجام يک بار براي هميشه اين پرونده بسته شده و باز کردن دوباره اين پرونده چندان صحيح نيست.

آژانس نيز تمام مانيتورينگ و بازرسي‌ها را به حداکثر انجام داده و لذا مسائلي که کهنه است و به سال‌هاي گذشته مربوط مي‌شود مباحث کهنه‌اي که بايد از برجام حذف شود و دستمايه بحث و امتيازگيري قرار نگيرد. هر چند که آمريکايي‌ها به ادعاي خودشان آژانس را نهادي مستقل مي‌دانند که کار خود را انجام مي‌دهد و عملکردش ربطي به مذاکرات احياي برجام ندارد. اما ايران فعلا بر روي اين موضع پافشاري مي‌کند چرا که ايران در اين اوضاع و احوال تا حدودي توانسته نفت خود را به فروش برساند و از راه‌هاي مختلفي پول آن را به داخل بياورد.

لذا ايران از اين فرصت که اروپا و غرب درگير مساله کمبود انرژي است استفاده مي‌کند و تا حد امکان نفت خود را در بازار به فروش مي‌رساند. از همين جهت است که اگر به هر دليلي توافق به انجام نرسيد ايران همين روال را که تاکنون داشته ادامه خواهد داد و با فروش نفت خود و متمايل شدن به شرق بر موضع خود در باب پادمان خواهد ايستاد. و توپ برجام در زمين غربي‌هاست و آنها هستند که بايد تصميم‌گيري کنند.»

***

تورم پیش‌نگر کاهش یافت

خراسان نوشت: تورم تولیدکننده یکی از مولفه های مهم در پیش بینی تورم در ماه های آینده به شمار می رود. چرا که بخش عمده تورم، به افزایش هزینه تولید و قیمت محصولی که تولیدکننده به دست حلقه های بعدی توزیع می رساند، بستگی دارد. به عبارت دیگر تورم تولیدکننده به معنای رشد قیمت کالای عرضه شده توسط تولیدکننده است و به دلیل همین موارد، از آن به تورم پیش نگر یاد می شود.

تازه ترین داده های بانک مرکزی نشان می دهد که نرخ تورم ماهانه تولیدکننده از 8.5درصد در اردیبهشت ماه به 0.2درصد در مردادماه رسیده و بر این اساس وزارت اقتصاد پیش بینی کرده که با توجه به استمرار سیاست های دولت برای کنترل تورم و کاهش قیمت کالاهای اساسی در جهان، افت محسوسی در نرخ تورم مصرف کننده در نیمه دوم امسال اتفاق بیفتد.

***

واکنش وزیر کشور به شایعه گرانی بنزین

احمد وحیدی در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به موضوع بنزین مبنی بر اینکه عده‌ای ‌شایعه گرانی بنزین و یا کاهش سهمیه‌ها را در جامعه مطرح می‌کنند اظهار داشت: به هیچ وجه تغییری در سهمیه بنزین و قیمت بنزین رخ نخواهد داد و مردم عزیز خیالشان راحت باشد.

وی با بیان اینکه سهمیه دوم بنزین هم کاملاً برقرار است و مشکلی از این بابت وجود ندارد، گفت: متأسفانه عده‌ای در کشور شایعه گرانی بنزین و یا کاهش سهمیه بنزین 1500تومانی را مطرح می‌کنند که بنده کاملاً این شایعه‌ها را تکذیب می‌کنم.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه "درخواست ما از مردم عزیز کشورمان این است که به هیچ وجه نگران نباشند" عنوان کرد: روال عادی در جایگاه‌های سوخت برقرار است و قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد‌، از سوی دیگر هم رسانه‌های معاند کارشان این است که با راه‌اندازی برخی شایعه‌ها، آرامش مردم‌ را سلب کنند و کاملاً هم اهدافشان مشخص است چون دشمن ما هستند.

***

برخی اصولگرایان نگاه بسته ای درباره مذاکرات دارند

عباس سلیمی نمین تحلیلگر سیاسی اصولگرا در رابطه با مخالفت برخی اصولگرایان با برجام گفت: اصولگرایان مبانی دارند که می توانند با این مبانی ارزیابی کنند، شرایط کنونی به گونه ای است که ما از قله فشارهای آمریکا عبور می کنیم در این عبور از قله باید شناخت دقیق باشیم و از این رو برخی از اصولگرایان افراطی را در ارزیابی مذاکرات تیم رییسی می بینیم. هرچند‌ که جریان حامی برخی از دوستان اصولگرای ما هستند و اگرچه پشت آن دفاع از اصول است ولی فقدان فهم شرایط کنونی در نگاه آنها موج می زند و بسیار پر رنگ است. اصولگرایان معتدل برای ارزیابی خود و خطوط قرمز یک سری مبانی دارند اما فهم مسائل جاری جامعه را برای خود اصل می دانند. برخی از اصولگرایان تندرو چندان به مذاکره راضی نیستند و حتی نوع توافق را قابل خدشه می دانند. طبیعی است که توافق دادوستد است و باید در این دادوستدها با هوشمندی عمل شود و از حقوق و عزت و اقتدار جامعه صیانت شود و منافع ملی در نظر گرفته شود. برخی از اصولگرایان خطوط قرمز خود را منطبق با این اصل قرار نمی دهند و این قابل دفاع نیست.

او در پایان گفت: برخی از اصولگرایان در امری مثل مذاکره چندان با دولت همراه نیستند ولو اینکه دولت همه تلاش خود را برای حفظ منابع ملی اعمال کرده باشد. آنها نگاهی بسته در این زمینه دارند و این مساله از جانب همه اصولگرایان مورد قبول نیست.

***

انتقاد از نگاه کمّی وزیر علوم به تعداد دانشجویان

اطلاعات نوشت: «وزیر علوم با افتخار می‌گوید در بدو انقلاب تعداد کل دانشجویان کشور، ۱۷۰ هزار نفر بود. الان تنها تعداد دانشجویان دکتری کشور این تعداد است و بالغ بر ۳ میلیون دانشجو در حال تحصیل هستند که سی‌ درصد آنها دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند… آیا این نکته به تنهایی برای احساس غرور و افتخار کفایت می‌کند؟ در اینکه در زمینه ایجاد ظرفیت برای تحصیلات دانشگاهی بسیار پرشتاب عمل شده تردیدی نیست. در بسیاری از موارد ظرفیت‌هایی که پس از انقلاب ایجاد شده با ابتدای انقلاب قابل مقایسه نیست...

اما داشتن نگاه کمی به حوزه آموزش و افتخار کردن به افزایش چشمگیر دانشجویان و از جمله دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا وقتی مایه مباهات است که خروجی این صدها مرکز دانشگاهی و تعداد عظیم دانشجو، هم به کار خودشان بیاید و هم به کار ملک و ملت و توسعه کشور. حداقل در این مورد این افزایش کمی نه تنها موجب مباهات نیست بلکه نقدهای جدی برآن وارد است.

ایران دارای حدود ۲۶۵۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی است. باجمعیتی که تازه به ۸۵ میلیون نفر رسیده است. و چین با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر کمتر از ۲۵۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی دارد. این رقم در هند با جمعیتی نزدیک به جمعیت چین از این هم به مراتب کمتر و حدود ۱۷۰۰ دانشگاه است. این تعداد در کشورهای توسعه یافته از این هم کمتر است. جالب است بدانید که کشورهای اسکاندیناوی که از جمله کشورهای دارای تکنولوژی و توسعه یافته به حساب می‌آیند تعداد دانشگاه‌هایشان هر کدام به صد مرکز هم نمی‌رسد. آمریکا به عنوان اقتصاد اول جهان و دارای رتبه برتر و سرآمدی در تولید علم و ثروت، ۳۲۰۰ دانشگاه دارد که ۶۰ درصد دانشگاه‌های برتر جهان از آن جمله‌اند...

شایسته است وزیر محترم علوم و نیز وزیر آموزش و پرورش برای کارآمد کردن آموزش و از جمله آموزش دانشگاهی و ایجاد تحول ساختاری مناسب در آن به آسیب شناسی دقیق و اقدامات مفید دست بزنند و به جای افتخار به رشد کمی دانشگاه و دانشجو طرحی در اندازند تا جوان فارغ‌التحصیل حسرتی بیش از کارگر کم سواد به خاطر بیکاری نداشته باشد. راستی برای ۱۷ هزار دانشجوی دکترا و آینده آنان هم برنامه‌ای تمهید کرده‌ایم؟ یا داریم؟»

***

درآمد تولید در استان‌ها به خود استان‌ها تعلق می‌گیرد

به گزارش برنا، سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اقدام سازمان مالیات در جهت مالیات استان‌ها، گفت: اقدامی که سازمان مالیات درحال حاضر انجام می‌دهد این است که اگر تولیدی در استانی صورت می‌گیرد شرکت‌‍‌ها و تولیدی‌ها به جای اینکه در تهران باشند به خود آن استان منتقل می‌شود و چون این ثروت در آن استان خلق می‌شود درآمد حاصل از آن نیز به خود آن استان تعلق می‌گیرد.

میرکاظمی افزود: اگر ارزش‌افزوده‌ای نیز مشمول آن میشود به همان استانی که در حال تولید است تعلق می‌گیرد.

***

اخطار کتبی ایران به کشورهای میزبان ارتش آمریکا

به گزارش ایرنا، سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروی‌های مسلح در صفحه شخصی خود نوشت: در ماه‌های اخیر ارتش تروریست آمریکا تلاش کرده جای خالی خود را که با عقب بردن ناوهای هواپیمابر، بالگردبر و ناوشکن‌ها از خلیج فارس و دریای عمان به وجود آمده و موجب وحشت وابستگان او شده بود را با اتصال منطقه مورد غصب رژیم صهیونیستی و ارتش کودک کش آن به فرماندهی سنتکام، جبران کند.

رئیس ستاد کل نیروی‌های مسلح اضافه کرد: معنای این اقدام این است که از نگاه ما امکانات جاسوسی (و حتی عملیاتی) آمریکا و هم پیمان‌های او در اختیار رژیم غاصب صهیونیستی نیز قرار خواهد گرفت و این موجب افزایش تهدید برای کشور عزیزمان خواهد شد.

وی افزود: ما علاوه بر اعلام و اخطار کتبی و انتقال پیام از طریق وزارت امور خارجه به کشورهای میزبان ارتش آمریکا، با توسعه حضور و تعمیق گشت‌های هوایی و دریایی و تعمیق اشراف اطلاعاتی و انجام رزمایش‌های گوناگون دریایی، موشکی و پهپادی و ...، آمادگی و اخطار خود را اعلام کرده و می‌کنیم.

باقری تصریح کرد: توصیه دائمی و دوستانه ما به کشورهای همسایه، برادری و همکاری برای برقراری امنیت منطقه توسط کشورهای خودمان و عدم اتکا به بیگانگان است.

***

دور دوم سفرهای استانی از مهر آغاز می شود

به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره زمان آغاز دور دوم سفرهای استانی دولت، اظهارکرد: از اواسط مهر دور دوم سفرهای استانی آغاز می شود، ولی هنوز مشخص نشده که از کدام استان این سفرها مقصد اول خواهد بود. البته این دور با تفاوت هایی نسبت به دور اول انجام می شود از جمله نظارت شخص رئیس جمهور بر تحقق وعده‌ها، دستورات و مصوبات سفرهای استانی. از سویی دولت در ساخت مسکن و اشتغال هدفگذاری کرده است و در دور دوم به این دو موضوع توجه ویژه می‌شود. البته به طرح‌هایی که به تزریق منابع نیاز دارند، توجه بیشتری می شود.

مرتضوی در پایان یادآور شد: در دور دوم سفرها تلاش بیشتری در خصوص طرح های ریلی، آزادراه ها و بزرگراه ها و راه های شریانی، تامین منابع آب و تکمیل سدها انجام می شود.


پست های مرتبط

پیام بگذارید