قدرت گرفتن راست‌های افراطی‌ و تسریع روند فروپاشی اسرائیل

به گزارش الف، در پی سقوط کابینه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی و تداوم بحران سیاسی این رژیم نتایج برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در دور پنجم از انتخابات کنست که قرار است نوامبر آینده برگزار گردد احتمالا احزاب راست‌افراطی اسرائیل بتوانند قدرت را پس بگیرند.

در این میان برخی معتقدند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و حزب راست‌افراطی وی می‌توانند با کسب 34 کرسی در کنست آینده به قدرت برگردند. از آن گذشته «ایتمار بن جفیر» نماینده افراطی کنست که سابقه عضویت در گروه‌های تروریستی صهیونیستی را نیز دارد رهبری یک حزب راست‌افراطی برای انتخابات آینده کنست را به دست گرفته است.

بن جفیر شاگرد «مئیر کاهانا» خاخام افراطی صهیونیست و از باقی‌ماندگان جنبش تروریستی «کاخ» است. جنبش تروریستی کاخ در سال 1960 توسط مائیر کاهانا تشکیل شده و یک ایدئولوژی نژادپرستانه علیه اعراب اتخاذ کرد و خواستار آواره کردن فلسطینیان بود؛ چه فلسطینیانی که بعد از سال ۱۹۴۸ در اراضی اشغالی باقی مانده بودند و چه فلسطینی‌های ساکن اراضی ۱۹۶۷. در مرحله فعلی نیز جنبش جدیدی از پیروان جنبش تروریستی کاخ در اراضی اشغالی به وجود آمده که در میان آن‌ها ایتمار بن جفیر ظهور کرد و حامی و مدافع همه کسانی است که به فلسطینی‌ها و اعراب حمله می‌کنند. ردپای ایتمار بن جفیر و طرفداران وی در همه جنایت‌هایی که ماه رمضان سال جاری در مسجدالاقصی علیه فلسطینیان رخ داد دیده می‌شود و او همواره شهرک‌نشینان صهیونیست را تحریک به حمله علیه مقدسات فلسطینیان و کشتار آنها می‌کند.

علاوه بر آن ظهور دوباره راست‌های افراطی‌ اسرائیل شکاف‌های مذهبی و اختلافات داخلی در جامعه صهیونیستی را که سیر صعودی دارد، بیشتر از قبل خواهد کرد. درحالی که برخی از صهیونیست‌ها طرفدار این احزاب راست‌افراطی بوده و معتقدند که اسرائیل برای بقا نیاز به یک حکومت نژادپرست دارد که فلسطین را از همه اعراب پاک کند و تنها یهودیان صهیونیست را بر این سرزمین مسلط سازد، دسته‌ای دیگر از اسرائیلی‌ها بر این باورند که این اتفاق نه تنها به نفع اسرائیل نیست بلکه روند فروپاشی آن را تسریع می‌کند.

در این بین کارشناسان و مراکز مطالعاتی رژیم صهیونیستی و نیز رسانه‌های این رژیم با توجه به اعترافات مقامات و نیز نتایج نظرسنجی‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی درباره آینده حکومت یهودی ابراز نگرانی می‌کنند. به عنوان مثال در نظرسنجی شهرک‌نشینان دیده می‌شود که برخی از آنها معتقدند هرکسی که فکر می‌کند اسرائیل مدت زیادی دوام خواهد داشت، درواقع به واقعیت‌ها توجه نکرده است.

در یکی از این نظرسنجی‌ها که توسط رسانه‌های عبری زبان انجام شد شماری از اسرائیلی‌ها معتقد بودند که این رژیم 10 تا 20 سال بیشتر دوام نخواهد داشت. همچنین اطلاعات کارشناسان صهیونیست نیز نشان می‌دهد آنها بر این باورند که گذشته از تهدیدات خارجی آنچه که نابودی اسرائیل را تسریع می‌کند بحران و اختلافات داخلی بوده و در نهایت این رژیم به دست خود اسرائیلی‌ها نابود خواهد شد.

اما کسانی که با بازگشت راست‌های افراطی‌ و به قدرت رسیدن اشخاصی چون بنیامین نتانیاهو و ایتمار بن جفیر مخالفند می‌گویند که اگر اسرائیلی‌ها واقعا به دنبال حل بحران سیاسی و کاهش اختلافات داخلی هستند، اولین راهکار آن حذف نتانیاهو از عرصه قدرت است، زیرا اگر او به قدرت برگردد اسرائیل ممکن است وارد میدان درگیری‌های تازه با حزب‌الله لبنان یا مقاومت فلسطین شود؛ جنگ‌هایی که می‌تواند منجر به فرار چند میلیون اسرائیلی از مناطق مختلف فلسطین شود.

به همین منظور محافل و حتی مقامات ارشد رژیم صهیونیستی اعتراف می‌کنند که چالش‌های داخلی به شدت موجب تضعیف اسرائیل شده و حتی بقای آن را به چالش می‌کشد. آنها حتی درباره وقوع جنگ داخلی نیز هشدار داده و به ماجرای ترور «اسحاق رابین» نخست‌وزیر وقت اسرائیل در دهه نود میلادی اشاره می‌کنند و معتقدند که اکنون نیز شرایط، مشابه همان دوره است.

نکته قابل توجه در میان اعترافات مقامات صهیونیست همچون «نفتالی بنت»، «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو و ... به احتمال نابودی اسرائیل این است که این اعترافات در زمانی صورت گرفته که آنها در منصب قدرت بودند. علاوه بر آن برای نخستین بار است که مقامات سیاسی رژیم صهیونیستی به این مسئله اعتراف می‌کنند؛ زیرا الگوی سیاسی اسرائیل همواره مبتنی بر تعریف و تمجید از استراتژی و وضعیت پایداری اسرائیل و دادن اطمینان خاطر به شهرک‌نشینان بوده است.

بنابراین زمانی که سیاستمداران و مقامات صهیونیست آن هم در زمان قدرت خود درباره فروپاشی اسرائیل هشدار می‌دهند دست کم به این معناست که شکاف و بحران داخلی این رژیم به اوج رسیده است. این مسئله اعتماد شهرک‌نشینان به ارتش و حکومت اسرائیل را بیش از پیش کاهش می‌دهد که در نهایت نتایجی همچون فرار و مهاجرت معکوس برای صهیونیست‌ها به همراه دارد؛ به طوری که اغلب شهرک‌نشینان اسرائیلی در حال تهیه پاسپورت دوم برای فرزندان خود جهت فرار به کشورهای دیگر در مواقعی همچون جنگ داخلی یا جنگ با گروه‌های مقاومت هستند و به یکدیگر توصیه می‌کنند حتما یک پاسپورت غیراسرائیلی داشته باشند.


پست های مرتبط

پیام بگذارید