انتشار شایعه درخواست وزیر امور خارجه برای برکناری باقری/ جنجال صحبت‌های جدید ظریف

آخرین آمار کرونا در ایران

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۱۶۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۶۰۱ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۴۲۹ نفر رسید.

در حال حاضر ۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۴۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

آخرین آمارهای کرونا در کشور/ ۱۸ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی

فعالیت ۲۷۰۰ مرکز جامع سلامت برای واکسیناسیون/ تزریق نوع واکسن با مشاوره مراکز سلامت

***

ورود مسافر از تمامی مرزها باید همراه با تست کرونا باشد

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از کرونا با توجه به شرایط جدید این بیماری، گفت: ورود مسافر از تمامی مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی باید همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام تست تشخیص کرونا باشد.

رئیسی در مورد شرایط کرونا در کشور گفت: با وجود مشارکت مردم و زحمات کادر درمان باید دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود تا با سویه جدیدی از بیماری مواجه نشویم و یا اگر سویه جدیدی نیز ایجاد شد، گسترش و فراگیری در کشورمان پیدا نکند.

رئیس جمهور با اشاره به تاثیر گذار بودن رعایت اصول بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: لازم است افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن دُز یادآور واکسن اهتمام بیشتری داشته باشند.

***

هشدار درباره ورود پیک جدیدی از اومیکرون در ایران

مسعود یونسیان، دبیرکمیته پژوهش و اپدیمیولوژی ستاد ملی کرونا در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به مشاهده ساب واریانت اومیکرونBA.5 در یک نمونه 20 نفری از مبتلایان به کرونا از سوی انستیتو پاستور اظهار کرد: این افراد عمدتا کسانی هستند که از یکی از مبادی وارد ایران شده بودند، با این حال این ویروس در کشور خواهد چرخید.

یونسیان ادامه داد: برآورد یکی از محققان پاستور این بود که در هفته‌های آینده این واریانت در کشور غالب خواهد شد، از چهار هفته قبل نیز این واریانت در بسیاری از کشورهای جهان غالب شده است.

وی افزود: در همه کشورها و قاره‌ها پس از فروکش کردن موج قبلی اومیکرون موج کوتاهی را همزمان با غالب شدن BA.5 داشته‌اند. شدت بیماری‌زایی این ساب واریانت تفاوت چندانی با سایر ساب‌واریانت‌ها دیگر اومیکرون ندارد با این حال فرار از واکسن این واریانت بیشتر بوده و در نتیجه به صورت منطقی می‌توان گفت که این افزایش رشد موارد ابتلا با غالب شدن BA.5 همراه بوده است.

یونسیان بیان کرد: در کشور ما هم مسلما این پیک کوتاه نیز رخ خواهد داد.

***

مصطفی تاج‌زاده به اتهام اقدام علیه امنیت کشور بازداشت شد
فارس نوشت: عصر روز جمعه مصطفی تاج‌زاده به اتهام اقدام علیه امنیت کشور با دستور قضایی بازداشت شد. مصطفی تاج‌زاده از محکومین امنیتی فتنه ۸۸، عصر روز جمعه به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور بازداشت شد.

دیگر اتهام تاج‌زاده نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی بوده است که به این ترتیب حکم بازداشت وی از سوی مقام قضایی صادر شده است.

***

وضعیت جالب مذاکرات؛ تیم ایران هم فشار خارجی تحمل می‌کند هم فشار داخلی

باشگاه خبرنگاران نوشت: عصر سه شنبه هفته گذشته مذاکرات لغو تحریم‌ها این بار به جای وین در دوحه برگزار شد و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به عنوان واسط ایران و آمریکا با علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه به گفتگو نشست.گفتگوها که تمام شد علی باقری بلافاصله در سفری از پیش تعیین نشده مستقیم از دوحه به مسکو رفت و با هیات مذاکره کننده روسیه به سرپرستی میخائیل اولیانوف که خود او خبر سفر باقری را در صفحه شخصی اش منتشر کرده بود، گفتگو کرد.

این اقدام معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان باعث بروز حواشی در فضای سیاسی کشور شد؛ از مردم عادی گرفته تا رجال سیاسی هر یک به آن واکنشی نشان دادند که گاهی مثبت بود و گاهی هم منفی؛ اینکه چرا علی باقری مستقیم از دوحه به مسکو رفته و یا حاصل این سفرهای متعدد و پرتکرار چیست دو موضوعی بودند که در اظهار نظرات بیشتر به آن پرداخته شد؛ اما چه چیز این سفر غیرعادی بود؟

در بحبوحه پیچیدگی مذاکرات لغو تحریم‌ها که آمریکا ضمن حفظ فشار حداکثری بر روی ایران خواسته های فرا برجامی از قبیل برجام موشکی و منطقه ای دارد طرح چنین حواشی چقدر با منطق مذاکرات تطابق دارد؟ آیا طرح گاه و بی گاه چنین مسائلی از قبیل پخش شایعات نامه درخواست وزیر امور خارجه برای برکناری مذاکره کننده ارشدکشورمان به رئیس جمهور که با تکذیب حسین امیرعبداللهیان نیز مواجه شد، برهم زننده تمرکز تیم مذاکره کننده یا منحرف کننده مذاکرات از مسیر واقعی خود نیست؟...

آیا زمان آن نرسیده که قطبیدگی‌های سیاسی را رها کنیم و همه‌وهمه فقط به منافع ایران بیاندیشیم ؟

***

همه رکوردهای منفی اقتصاد به نام دولت قبل

روزنامه ایران نوشت: در روز ششم تیرماه، جبهه اصلاحات ایران در نامه‌ای به امضای بهزاد نبوی به دولت سیزدهم با برشمردن مشکلات اقتصادی ایران، راهکارهایی را نیز ارائه کرد که عمده آن به مذاکرات و برجام مربوط می‌شد. در بخشی از این نامه، علاوه بر اجرای سیاست مردمی کردن یارانه‌ها از دولت سیزدهم و بهره‌گیری از مدیران جوان و انقلابی در پست‌های مدیریتی نیز انتقاد شده است.

خط ‌مشی دولت سیزدهم تکرار شیوه دولت‌های گذشته نیست که تا پایان هشت سال فعالیت خود همچنان به دولت‌های قبلی می‌تاختند، اما نجابت دولت در تبیین این وضعیت موجب توهم برخی جریانات سیاسی و حزبی شده؛ بانیان وضع موجود که باید پاسخگوی عملکرد هشت ساله خود باشند در کمتر از 10 ماه داعیه‌دار راه‌حل‌های بدیع شده‌اند. جبهه اصلاحات باید پاسخگوی عملکرد اسفبار دولت منتسب به خود باشد و به جای نامه‌نگاری، بابت فجایعی که بدتر از حمله مغول به ایران توسط دولت‌های به اصطلاح تدبیر و امید در این هشت سال رقم خورد از پیشگاه مردم شریف ایران عذرخواهی نماید.

سال‌ها فعالان اقتصادی را منتظر فرجام برجام بلاتکلیف گذاشتند، چه شد؟ آیا بعد از سال‌ها مذاکره و حتی مذاکره مستقیم با امریکا چیزی نصیب مردم گردید؟ میانگین رشد اقتصادی هشت ساله 0.4 درصد یعنی در حدود صفر بوده است؛ میزان سرمایه‌گذاری به منفی 4.6 درصد رسیده است؛ آیا جریان‌هایی که حالا داعیه‌دار شده‌اند در هشت سال گذشته نمی‌توانستند با این نسخه‌ها، حداقل سرمایه‌گذاری را به نرخ استهلاک برسانند؟ آیا اساساً ساز وکارهایی نظیر اینستکس خواب و رؤیایی بیش نبود؟ آیا صدور دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های متعدد و پیاپی و بعضاً دارای تناقض دولت وقت در حوزه‌های مختلف تجارت، تولید و کسب و کار فضایی را برای کسب و کار و تجارت باثبات و قابل پیش‌بینی فراهم می‌کرد؟

***

رمزگشایی از معمای تحقق اندک درآمد نفتی بودجه

روزنامه خراسان نوشت: در شرایطی که آمارهای داخلی و حتی بین المللی غیررسمی فروش نفت ایران را در محدوده 800 هزار تا یک میلیون بشکه در روز تخمین می زنند و قیمت نفت هم در ماه های اخیر بالای 100 دلار بوده است، گزارش عملکرد بودجه در دو ماه نخست سال نشان می دهد که فقط 13 درصد منابع ریالی بودجه در این بخش وصول شده است. دلیل این مسئله چه می تواند باشد؟...

در همین حال محمد روستا، مدیر مالی شرکت ملی نفت ایران با ارائه توضیحاتی اعلام کرده است که در سه ماه نخست سال ۱۴۰۱، حدود ۷۰ درصد از تعهدهای درآمدی ارزی وزارت نفت وصول شده و حتی بعضی از مطالبات معوق کشور نیز تسویه شده است.

وی البته تأکید کرده که چگونگی نحوه تسعیر این درآمد ارزی به ریال و تسهیم آن از تکالیف دیگر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی و خزانه‌داری است.

به این ترتیب ابهام چرایی تبدیل نشدن بخش زیادی از درآمد ارزی فروش نفت به ریال ابهامی است که همچنان پابرجاست. با این حال پاسخ را باید در نرخ ارز مورد محاسبه درآمد فروش نفت در بودجه پیدا کرد. در قانون بودجه امسال، درآمد 484 هزار میلیارد تومانی نفت در بودجه با احتساب ارز به نرخ ای تی اس (23 هزار تومان) در نظر گرفته شده است. این در حالی است که دولت دو ماه نخست امسال ارز 4200 را اختصاص داد و اواخر اردیبهشت اقدام به حذف ارز 4200 کرد. به این ترتیب برای تبدیل درآمد ارزی نفت فروخته شده به ریال از نرخ 4200 تومان استفاده شده که موجب تحقق بسیار پایین درآمد نفت شده است و در ماه های آینده با احتساب نرخ 23 هزار تومان، درآمد ریالی فروش نفت 5.5 برابر خواهد شد. درآمدی که البته محل هزینه آن در قالب یارانه جایگزین ارز 4200، پیش بینی شده است.

***

بازهم عذرخواهی ظریف؟

روزنامه صبح نو نوشت: اگرچه ظرافتش در پیشبرد برنامه‌ها حتی اگر دستاوردی هم نداشته باشد، موافقانش را راضی می‌کند اما اظهارات نسنجیده گاه‌وبیگاهش چه تکیه بر کرسی وزارت داشته باشد یا به‌قول خودش به دانشگاه بازگشته باشد، حتی هم‌مسلکی‌هایش را هم به دردسر می‌اندازد. روی سخن ما با محمدجواد ظریف است که در گذشته با معنابخشی افراطی به قدرت نظامی دشمنان و بازی سیاسی با دستاوردهای میدانی شهیدسلیمانی، رویه مخرب خود را به‌خوبی به نمایش گذاشته است.

ظریف حالا و در شرایطی که در ماه‌های گذشته با تحویل دادن کلید وزارت خارجه بعد از هشت سال از کانون توجهات دور شده بود، بار دیگر با موضع‌گیری جنجالی، به‌دنبال بازگشت به فضای رسانه‌ای است...

وجود جریانات سازشکار در داخل کشور اگرچه یکی از دلایل اصلی فشار مضاعف دشمنان در سال‌های گذشته بوده است اما یکی از شخصیت‌های که به‌خوبی این نقش را معنا بخشیده، وزیر خارجه‌ای است که به گمان او، هر ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی دشمنان خام‌اندیشی است و تنها منجر به هزینه می‌شود. اگرچه هزینه سازشی که او و همفکرانش بر ایران تحمیل کردند هم کمتر از آن چیزی که تصور می‌کنند، نیست.

ظریف که تمام تلاشش را برای زدن پنبه قانون مجلس یکبار دیگر به کار گرفته است تا بی‌کفایتی‌های خودش را توجیه کند، باز هم با موج‌سواری روی باورهای مردم به‌دنبال انعکاس بیشتر اظهاراتش است؛ راهبردی که پیش از این هم بارها شاهد آن بوده‌ایم و تنها با یک عذرخواهی به پایان رسیده است. اهانت به شهدا که حالا بی‌هیچ تردیدی ازسوی وزیر خارجه سابق به رسانه‌ها کشیده شده است، باید بیش از گذشته موردتوجه مسوولان قرار گیرد تا یکبار دیگر شاهد تکرار آن نباشیم.

***

نان گران نمی‌شود

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: بانک‌های کشور در ارائه تسهیلات با تنگنا مواجه‌اند لذا برای اینکه پروژه‌های مهم‌تر توسط بانک‌ها حمایت شوند باید برای دریافت تسهیلات پروژه‌ها را اولویت‌بندی کنیم؛ اینکه بانک‌ها به همه درخواست‌های خرد مردم جواب دهند امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه ارائه تسهیلات به کسانی که جریان پول در حساب آنها برقرار بوده و یا افراد بازنشسته الزامی بوده و اگر بانکی از این کار امتناع کند با آن برخورد می‌شود خاطرنشان کرد: یکی از تأکیدات رئیس جمهور عدم افزایش قیمت نان به عنوان قوت غالب مردم است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی اظهار داشت: اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه آرد و نان به دولت امکان می‌دهد که میزان خروج آرد از شبکه توزیع را پیدا کند و با اجرای این طرح تلاش داریم که زنجیره کارخانجات آرد تا توزیع درب نانوایی‌ها را با تعداد خرید مردم وصل کنیم.

***

امور کلان کشوری و استانی در حاشیه مانده/ ۸۰درصد زمان نمایندگان مجلس صرف مسائل جزیی می‌شود

وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه استانی که در محل خانه مطبوعات و رسانه‌های استان آذربایجان‌غربی برگزار شد، اظهار داشت: متأسفانه حدود 80 درصد زمان نمایندگان مجلس به مسائل جزئی و حاشیه‌ای مربوط می‌شود و این امر باعث بازماندن از مسائل اصلی است. امورات کلان کشوری و استانی در حاشیه می‌مانند و مسائل حاشیه‌ای به‌عنوان موضوعات اصلی مطرح می‌شوند.

وی ادامه داد: وظیفه نمایندگان، ورود به پیگیری و مطالبه موضوعات مهم و اساسی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، زیرساختی و دیگر مسائل است که باید توسط مردم و رسانه‌ها مطالبه شود و نمایندگان نیز به‌عنوان خادمان ملت در زمینه برآورده ساختن این موضوعات ورود کنند.

***

چرا تشکیل وزارت بازرگانی ضرورتی ندارد؟

باشگاه خبرنگاران نوشت: احیای وزارت بازرگانی مدتی است که با چراغ سبز دولت سیزدهم، مورد بحث و بررسی کارشناسان قرار گرفته است...

اخیرا بحث احیای وزارت بازرگانی برای پنجمین بار طی ۱۰ سال اخیر در دستور کار مجلس قرار گرفته و این در حالی است که پیش از این، لایحه دولت سابق مبنی بر تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت، سه بار در صحن علنی مجلس رد شده بود و نهایتا بار چهارم، در مهر ۱۳۹۸، پس از اخذ نظر مثبت اکثریت نمایندگان مجلس، به علت مغایرت تبصره یک این طرح با اصول ۸۵ و ۱۳۳ قانون اساسی، از کسب تاییدیه شورای نگهبان باز مانده بود.

تجربه سه دهه فعالیت مستقل وزارت بازرگانی و منفک بودن بخش‌های متولی تولید و تجارت از یک دیگر اثبات کرده، ناهماهنگی بین این دو بخش تا چه اندازه می‌تواند منجر به ایجاد ناکارآمدی برای هر دو شود. نکته حائز اهمیت در ماده واحده «طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی»، این است که طبق نص این ماده واحده، از تاریخ تصویب این قانون، کلیه وظایف و اختیارات وزارت بازرگانی که مطابق با «قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی»، مصوب اسفند ۱۳۹۱، به وزارت جهاد کشاورزی تفویض شده بود، مجددا به وزارت تجارت و خدمات بازرگانی منتقل خواهد شد..

وزارت بازرگانی در زمان فعالیت خود، بار‌ها به بهانه‌هایی، چون تنظیم بازار، حقوق مصرف‌کننده، رقابت‌پذیری و بی‌توجهی به مصالح تولید، واردات کالا‌های اساسی را آزاد کرده و این ناهماهنگی‌ها با متولی وقت تولید محصولات کشاورزی، یعنی وزارت جهاد کشاورزی باعث ایجاد ضرر‌های بسیاری به بخش کشاورزی کشور شد.

تجربیات ... از زمان فعالیت و حیات وزارت بازرگانی به خوبی نشان می‌دهد، احیای مجدد این وزارتخانه و منفک شدن دوباره متولیان تولید و تجارت از یکدیگر، تا چه اندازه می‌تواند برای کشور هزینه‌ساز باشد. مطالعات بر روی سازوکار اجرایی بخش‌های تولیدی و تجاری کشور‌های پیشرفته از نظر اقتصادی، چه در حوزه کشاورزی و چه در سایر زمینه‌ها نشان می‌دهد، قاطبه این کشور‌ها یا از الگوی تجمیع مدیریت تولید و تجارت در یک وزارتخانه پیروی می‌کنند یا در صورت منفک بودن بخش‌های مدیریتی تولید و تجارت از یکدیگر، نهادی بالادستی فعالیت‌های این دو بخش را با یکدیگر هماهنگ و همسو خواهد کرد.

***

واکنش دادستان تهران در خصوص اظهار نظرهای تفرقه افکنانه

میزان نوشت: مدتی است برخی از افراد صاحب تریبون به عنوان مفسر و تحلیل‌گر مسائل مختلف جامعه در فضای مجازی در قالب فیلم و یا رشته توئیت اقدام به بیان و انتشار برخی نظرهای غیردقیق و موجب تفرقه در جامعه علیه افراد یا اقشار مختلف می‌کنند که منجر به ایجاد التهاب در فضای رسانه ای و اجتماعی شده است.

علی صالحی در واکنش به این موضوع، بیان کرد: برخی از جرایم نیازمند شکایت شاکیان خصوصی تحت عنوان نشر اکاذیب و افترا است تا به عنوان مرجع رسیدگی کننده به موضوع ورود کنیم.

دادستان تهران تصریح کرد: در برخی از مواقع نیز دادستان به عنوان مدعی العموم در مقام تعقیب می‌تواند به موارد ورود و موضوع را رسیدگی و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

***

شیوه جدید دشمن ایجاد یاس و ناامیدی در میان مردم است

وزیر اطلاعات با بیان این که دشمن در جنگ تحریم و به کارگیری انواع توطئه ها علیه ملت ایران شکست خورده است گفت: گسترش نارضایتی ها و نا امید سازی مردم از اهداف دشمن است و افزایش امید در جامعه با تلاش های جهادی دولتمردان موجب رضایت و همراهی مردم شده است.

حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات گفت: اکنون که یک دولت انقلابی و مردمی، تصمیم به ایجاد تحولات اساسی در حوزه اقتصاد گرفته است، دشمن تصمیم دارد با برنامه ریزی و تلاش مضاعف، مسائل اقتصادی کشور را امنیتی کرده و به دنبال سوء استفاده از مطالبات انباشته شده مردم است.

وی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین در جلوگیری از مخدوش کردن امنیت روانی مردم و مقابله با جنگ رسانه‌ای گفت: علیرغم همه فشار‌های اقتصادی و معیشتی، بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده در داخل و خارج ازکشور و بر اساس اعلام سازمان‌های معتبر جهانی، مردم ایران به آینده امیدوارند و این امر یکی از نقاط قوتی است که باید از آن بهره برد و افقی را ایجاد کرد، تا این نقشه و توطئه دشمن نیز با شکست مواجه شود.

حجت الاسلام والمسلمین خطیب گفت: دشمن از بیرون و خارج از مرز‌های کشور، با اقدام به ترور، تخریب و جنگ سایبری، شرایطی را فراهم کرده تا با تحریک جامعه و افزایش سطح نارضایتی در میان مردم در جهت عدم موفقیت دولت و نظام تلاش کنند.

وی با اشاره به تلاش دشمن جهت مخدوش کردن امنیت روانی مردم جامعه گفت: یکی از اقداماتی که دولت با جدیّت به آن توجه دارد، این است که تلاش دشمن در مخدوش کردن امنیت روانی جامعه را خنثی کند و یکی از شعار‌های اصلی این دولت، مبارزه با فساد است و یکی از گلوگاه‌های اصلی فساد، رانت‌های کلانی است که با توجیه خدمت و مبارزه با تورم، در قالب ارز ترجیحی و سایر تسهیلات، در اختیار افراد خاصی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

وزیر اطلاعات: افزایش امید در جامعه با تلاش‌های جهادی دولتمردان موجب رضایت و همراهی مردم شده است


پست های مرتبط

پیام بگذارید