روایت‌های جهانی از یک وداعِ باشکوه

به گزارش الف عزاداری های گسترده مردمی همزمان با اعلام خبر رحلت حضرت امام خمینی(ره) و متعاقبا، وداع باشکوه مردم با ایشان، قاب های بی نظیری را در دل تاریخ به ثبت رساند که البته با توجه به پیام های جهانی انقلاب اسلامی ایران، بازتاب های گسترده بین المللی نیز پیدا کرد.

تایمز:خمینی به طبقات محروم اعتماد به نفس بخشید

روزنامه "تایمز" انگلستان در مطلبی، امام خمینی(ره) را شخصیتی دانست که میلیون ها ایرانی با وی پیوندهای عاطفی عمیقی داشتند و درست به همین دلیل نیز اعلام خبر رحلت وی، با عزاداری های گسترده میلیونی همراه بود. مساله ای که نمود عینی آن را جهان در مراسم تشییع ایشان هم دید. این روزنامه می نویسد: «آیت الله خمینی فردی بود که با کلام جاودویی خود مردم عادی را مسحور می کرد. او با زبانی عادی و به دور از تکلف با مردم سخن می گفت و تا حدی زیادی به طبقات فقیر و محروم نیز اعتماد به نفس می بخشید. درست همین نوعِ برخورد امام خمینی بود که موجب شد تا هر مانعی که بر سر راه انقلاب اسلامی وجود دارد، به سادگی رفع شود».

امام خمینی واقعیت های سیاسی قرن بیستم را تغییر داد

رادیو کلن آلمان هم در گزارش خبری خود به مناسبت ارتحال امام خمینی و متعاقبا وداع باشکوه مردم با ایشان می گوید: «بدون تردید امام خمینی(ره) در تاریخ جهان در ردیف مردانی حضور خواهد داشت که واقعیت های سیاسی قرن بیستم را تغییر دادند.»

اشپیگل: زندگی خمینی دور از تجملات بود

نشریه آلمانی اشپیگل هم در گزارشی اختصاصی ضمن حاکم شدن اندوه فراگیر در ایران به مناسبت ارتحال امام خمینی(ره) نوشت: «امام خمینی در تمام طول عمر خود، حتی به اذعان و اعتراف دشمنان و مخالفانش، زندگی توام با تواضع و دور از تجملات را پیشه کرد و در این رابطه حتی کوچکترین لکه سیاهی نیز در پرونده وی به چشم نمی خورد».

خبرگزاری آلمان و مسیح قرن بیستم!

خبرگزاری آلمان هم درگزارشی اختصاصی با اشاره به ارتحال امام خمینی (ره) تاکید کرد که «اکثریت شیعیان جهان عزادار فردی شده اند که وی را مسیحِ قرن بیستم می دانند.»

ایندیپندنت و یک نظریه پرداز برجسته سیاسی

روزنامه ایندیپندنت نیز در مطلبی اختصاصی، به این نکته اشاره کرد که «امام خمینی یک نظریه پرداز و تئوریسین برجسته سیاسی بود که اندیشه خود را که ظاهرا برای تحقق آن به سال ها زمان نیاز بود، با رهبری خویش و در مدت زمان کوتاهی محقق کرد». این روزنامه در ادامه به این نکته اشاره می کند که «به ندرت شاهد بوده ایم یک فرد بتواند به تنهایی سیر تاریخ را تغییر دهد. با این حال، این کار دقیقا همان اقدامی بود که آیت الله خمینی انجام داد.»

جمهوری اسلامی، یک نظام پایدار و پرقدرت

نشریه اکونومیست نیز ضمن اشاره به عزاداری میلیونی مردم ایران به مناسبت ارتحال آیت الله خمینی می نویسد: «ایران با اعلام خبر رحلت آیت الله خمینی، سراسر غم و اندوه شده است. عزادارای میلیون ها نفر برای وی نشان می دهد که نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، یک نظام پایدار و پُرقدرت است.»

فایننشیال تایمز و امیدهای بربادرفته غرب پس از درگذشت امام خمینی

نشریه فایننشیال تایمز نیز ضمن اشاره به عزاداری گسترده ایرانی ها برای آیت الله خمینی پس از اعلام خبر رحلت ایشان می نویسد: «تمامی افرادی که فکر می کردند با فوت رهبر انقلاب اسلامی ایران، رویه ها و سیاست های این کشور تغییر پیدا خواهد کرد و نظام اسلامی ایران در دستورکارهای غرب و شرق استحاله می شود، اکنون به وضوح امیدهای خود را بر باد رفته می بینند.»

پیشقراول تجدید حیات اسلام گرایی

روزنامه ماینیچی ژاپن هم ضمن پوشش اخبار مرتبط با ارتحال امام راحل(ره)، به طور خاص بر این مساله تاکید کرد که «امام خمینی نه تنها بنیانگذار و رهبر مذهبی انقلاب اسلامی بود بلکه ایشان را باید پیشقراول تجدید حیات اسلام گرایی و حرکت های اسلامی در جهان نیز به شمار آورد.»

معلم ایستادگی در برابر ستم

روزنامه ملیت ترکیه هم در پوشش خبر رحلت امام خمینی(ره) می نویسد: «ایشان به جهانیان درس های زیادی را آموخت. وی ایستادگی و قیام در برابر ستم و ستمگر را به ملت ها آموخت. او همچنین درس عزت و شرف و ایستادگی در برابر کافران و البته مقاومت در برابر دشمنانِ تا بُن دندان مسلح را نیز به مسلمانان آموخت.»

روزنامه نگار اسپانیایی روایت گر اندوه عمیق ایرانیان

خاویر جالنزولا روزنامه نگار شناخته شده اسپانیایی نیز در گزارش خود جهت پوشش خبر ارتحال امام خمینی(ره) و سپس حضور میلیون ها نفر در مراسم تشییع ایشان می نویسد: «این روزها باید دل انسان از سنگ باشد اگر تحت تاثیر اندوه عمیق مردم در ایران به مناسب ارتحال آیت الله خمینی قرار نگیرد.»

وی روایت هایی دقیق از عزاداری های مردم در مناطق مختلف تهران ارائه می کند که در بحبوحه آن ها خود وی نیز شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته است. وی با تعجب می گوید که برخی از ایرانی ها تا حدی از ارتحال آیت الله خمینی ناراحت هستند که گفته اند دیگر دلیلی برای زنده ماندن پیش روی خود نمی بینند.

پیوند عاطفی عمیق با توده ها

تلویزیون دولت دانمارک نیز با پوشش گسترده عزاداری میلیونی مردم ایران در سوگ ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، به طور خاص از پیوند عاطفی عمیق توده های مختلف مردم با امام خمینی(ره) خبر داد.

مخالف نفوذ غرب و محبوب قلب میلیون ها ایرانی

روزنامه دیلی تلگراف هم با اشاره به اندوه فراوان میلیون ها ایرانی از درگذشت آیت الله خمینی، بر این مساله تاکید کرد که «امام خمینی با اتکای به ارزش های اسلامی و البته پس زدن سلطه و نفوذ غرب در امور مختلف جامعه ایران، عملا خود را به محبوب قلب های توده های ملت ایران تبدیل کرد و عزاداری میلیون ها ایرانی برای وی نیز نمود عینی این دلبستگی عاطفی است».


پست های مرتبط

پیام بگذارید