روایت مخبر از میراث دولت روحانی/ احتمال توافق از نگاه امیرعبداللهیان/ روایت ذوالنوری از روند مذاکرات در دولت روحانی و رئیسی


آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۳۴۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۲۵۴ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۳ هزار و ۱۵ نفر رسید.

در حال حاضر ۷۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ‌تا کنون ۶۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۸۵۵ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۶۱۷ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۴۴۱ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

به این ترتیب مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۹۱۳ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۱ هزار و ۱۵۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.


توضیحات مخبر درباره میراث دولت روحانی

به گزارش ایسنا، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در نشستی با حضور اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی، به ترسیم شرایط و اوضاع کشور در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم پرداخت و گزارشی از اقدامات ویژه و ضربتی صورت گرفته برای جبران کاستی ها و رفع نواقص به جا مانده از دولت گذشته ارائه کرد.

وی افزود: در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، تورم حدود پنجاه درصد، فروش نفت و وصول درآمدها پایین و هزینه های جاری کشور به دو برابر افزایش پیدا کرده بود و تنخواهی که باید در طول سال هزینه می شد ظرف چند ماه توسط دولت دوازدهم مصرف و ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی که برای سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته شده بود نیز ظرف همان ماه ها توسط دولت قبل هزینه شده بود که این مسائل شرایط بسیار سختی را پیش روی دولت سیزدهم قرار داده بود.

مخبر به اقدامات دولت سیزدهم برای تحقق وعده های رئیس جمهور در حوزه اشتغال و مسکن نیز اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر زمین مورد نیاز برای ساخت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شده که این عدد تا پایان سال به ۳ میلیون واحد خواهد رسید و برنامه دولت برای احداث مسکن این است که با استفاده از ظرفیت و مشارکت خود مردم بتواند هدفگذاری انجام شده در تولید مسکن را تحقق بخشد.

معاون اول رییس جمهور همچنین به تشریح برنامه های دولت سیزدهم برای مدیریت منابع آب کشور پرداخت و گفت: دولت از ۴ روش انتقال آب از دریا،‌ آب شیرین کن ها، انرژی هسته ای و منابع آب ژرف به دنبال تامین آب مورد نیاز کشور است تا صنعت، کشاورزی و مردم در اقصی نقاط کشور بتوانند از آب مناسب برخوردار باشند.

***

روایت ذوالنوری از روند مذاکرات در دولت روحانی و رئیسی

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در گفت و گو با برنا در رابطه با متن توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا و احیای برجام گفت: در دولت گذشته برای احیای برجام و بازگشت آمریکا به برجام اقداماتی انجام گرفت و شش دور آقای عراقچی و تیم تحت امر ایشان برای مذاکره به وین رفتند، ولی ایرادهای متعددی به متن توافق بود زیرا منافع ملت ما را تامین نمی‌کرد‌.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اقداماتی صورت گرفت و کمیته تطبیقی تشکیل شد که من هم عضو آن کمیته بودم و جلسات سنگینی گذاشته شد و در آن جلسات ضعف ها شناسایی شد. پس از جلسات هنگامی که ضعف‌ها به جناب آقای روحانی گوشزد کردیم ایشان گفتند که من با این شکل نمی‌توانم مذاکره کنم، مذاکره بماند دولت بعد خودش تصمیم بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عنوان کرد: اواخر دولت قبل آقایان در دولت می‌گفتند که اگر ظرف این چند هفته باقی مانده از دولت روحانی یعنی تا زمانی که دولت آقای رئیسی تنفیذ و رای اعتمادش انجام نشده، اگر با آمریکا توافق نکنیم، پرونده‌های ایران به سازمان امنیت سازمان ملل می‌رود و قطعنامه‌های تعلیقی گذشته برمی‌گردد و بلافاصله علیه ما جنگ خواهد شد.

ذوالنوری گفت: اکنون با گذشت حدود یکسال ثابت شد که این حرفها تهدید بود و می خواستند به هر توافقی که آنها می خواهند ملت ایران تن بدهد. دیدیم که این اتفاق نیفتاد و ما همانجا هم پاسخ دادیم که اینگونه که شما می گویید نیست. تیم مذاکره کننده ما تابحال سنگ جلوی پای کسی نینداخته است و با هدف توافق هم رفتند و به دنبال یک توافق قیمتی بودند که منافع ملی ومردم را تامین کند و نه توافق به هر قیمتی.

نماینده مردم قم تاکید کرد: ما جزییات آخرین متن توافق دولت قبلی را می دانستیم که چه متنی بود و الان هم می دانیم چه اتفاقاتی در وین و دوحه افتاده است، این توافق نسبت به وین شش خیلی متفاوت است و بسیاری از مسائلی که دغدغه ما بود بحمدالله در آن گنجانده شده و آنچه که اتفاق می افتد به نفع ملت است. گرچه ممکن است بصورت پراکنده بنده یا یک کارشناس دیگر ایراد و انتقادی هم داشته باشیم ولی همیشه اینگونه نیست که ایده ال من یا کس دیگری برآورده شود بهرحال من مطمئن به کار تیم مذاکره کننده هستم و در جریان کارهایی که دارد اتفاق می افتد هستیم منتها بعضی از آنها فعلا قابل بیان نیست چون ممکن است در روند توافق یک مقداری فضای رسانه ای تاثیر بگذارد.

***

پیش‌بینی سخنگوی وزارت خارجه از احتمال توافق

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با دور اخیر مذاکرات وین و نگاه ایران به طرح ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا و جمع بندی که انریکه مورا دیپلمات ارشد مذاکره کننده اروپایی در این دور از مذاکرات ارائه داد، گفت: این دور از گفت‌وگوها، گفت‌وگوهای سنگین و حساسی بود، به صورت عام پیشرفت نسبی و قابل توجهی داشتیم، حرکت به سمت جلو بود. در برخی از زمینه‌های مورد مطالبه ما پیشرفت‌های نسبی حاصل شد و بخش‌هایی از انتظارات ما تامین شد.

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده به صورت جدی و با حداکثر تلاش ظاهر شد و در این مسیر حرکت کرد که توقعات، انتظارات و مطالبات ایران را منتقل کند. همانطور که گفتم پیشرفت‌های نسبی حاصل شده اما این پیشرفت‌ها به صورت کامل تامین کننده مطالبات قانون ایران نیست. ما انتظارات دیگری از طرف مقابل داریم که معتقدیم باید تامین شود.

وی با بیان اینکه از ماحصل این گفت‌وگوها مذاکره کننده‌های اروپایی یک جمع بندی به طرف‌های مذاکره کننده حاضر ارائه کرد که برای بررسی بیشتر و انجام مشورت‌های لازم تیم‌های مذاکره کننده به پایتخت‌هایشان برگشتند، گفت: تیم‌ها به پایتخت‌هایشان برگشتند تا در مورد این جمع بندی و مطالب مطرح شده بررسی‌ها انجام شود و نظرات تکمیلی ارائه شود. مشورت‌های جدی در عالیترین سطوح در این زمینه در کشور انجام شده و در حال انجام است.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: ما به صورت دقیق می‌توانیم بگوییم که در مرحله پیشرفت قرار داریم اما اینکه بگوییم به توافق نزدیک شدیم و این دور از گفت‌وگوها به توافق منتهی می‌شود معطوف به برآورده شدن انتظارات ایران است، حتما زمینه برای توافق است مشروط به اینکه خطوط قرمز ما رعایت شود. منافع اساسی ایران که بر آن تاکید داریم محقق و تامین شود و در صورت تحقق چنین موضوعی حتما زمینه برای انجام توافق در آینده نزدیک وجود دارد.

وی تاکید کرد: امیدواریم در سایه واقع بینی که انتظار داریم در طرف مقابل شکل بگیرد این رخداد به زودی تحقق پیدا کند.

کیهان: زمزمه توافق به گوش می‌رسد

کیهان نوشت: «از گوشه و کنار زمزمه توافقی نیمه نصفه به گوش می‌رسد حال ‌آنکه اولاً) اقدامات متناقض آمریکایی‌ها در بحبوبه مذاکرات به‌ویژه یکی دو ماه گذشته و حتی برخی اقدامات تبلیغی آن‌ها طی چند روز گذشته، نشان‌دهنده این واقعیت است که غربی‌ها در قبال ایران حسن نیت و ابتکار عملی از خود نشان نداده و از ابزار تحریم دست بر نداشته‌اند

ثانیاً) آنچه آمریکا به دنبال آن است فرسایشی کردن مذاکرات، شرطی کردن اقتصاد کشور به برجام و از همه مهمتر کاهش قیمت نفت است. آن‌ها در شرایطی که با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند می‌خواهند از یکسو قیمت نفت را کنترل کرده و از سوی دیگر ابزار تحریم علیه ایران را از دست ندهند.

شایان ذکر است تیم مذاکره‌کننده کشورمان که تاکنون بر اصول اصلی جمهوری اسلامی ایران (لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین و راستی آزمایی طرف مقابل) هم در مذاکرات وین و هم در دوحه پافشاری کرده و هربار دشمنان نظام را ناامید کرده‌اند بایستی ضمن در نظر گرفتن جمیع اقدامات و رفتارهای غیرسازنده غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها، دستاورد ارزشمند خود (مقاومت در برابر نظام سلطه) را حفظ کرده و بازهم پای استفیای حقوق ملت ایران و بهره‌مندی از منافع اقتصادی برجام بایستند و برای برخی مدعیان اصلاحات که به دنبال بستن با کدخدا بودند و به قول خودشان زبان دنیا را بلد بودند! تفاوت‌های روشنی از توافق قوی جدید و توافق ضعیف قبلی را به تصویر بکشند.»

احتمال توافق از نگاه امیرعبداللهیان

امیرعبداللهیان بیان کرد: تیم با نگاه به این‌که می‌خواهیم توافق انجام شود اعزام شده است و صرفنظر از نگاه فردی من یا دیگران، تصمیم کشور این است که چنانچه خطوط قرمز ما رعایت و منافع ما تامین شود، توافق را کار معقولی می‌دانیم ولو این‌که دوست داشتیم سقف توافق فراتر از برجام باشد. وقتی وارد مذاکره شدیم، علاقه‌مند بودیم اگر ایراداتی در برجام وجود دارد که حتی بخشی از ایرادات را تیم قبلی که همکاران ما هستند، تایید می‌کنند. بله تا اینجا را توانستیم بگیریم از این به بعد را نتوانستیم بگیریم. یکی از دلایلی که تا الان طولانی شده به این خاطر است که نمی‌خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم. روی خطوط قرمز ایستادیم و برایمان مهم است روی خطوط قرمزی که درباره آن منطق داریم بایستیم، روی بخش‌هایی از آن هم نتیجه گرفتیم.

وزیر خارجه گفت: الان در نقطه‌ای هستیم که شاید در شروع پایان توافق هستیم، ولی اینکه شروع پایان توافق چقدر می‌‌تواند زمان ببرد، دقیقا بستگی به طرف آمریکایی دارد. آنچه بین ما و سه کشور اروپایی و چین و روسیه باید انجام می‌شده، انجام شده است. آنچه بین ما و آمریکا باید انجام شود، موضوع اساسی لغو تحریم‌هاست. تمام منافع ما روی این است ولی در مدیریت بحث هسته‌ای باید یکسری چیزها را از دست بدهیم که بتوانیم این طرف چیزهایی را در حوزه تحریم به دست بیاوریم.

وزیر خارجه بیان کرد: الان به صورت مشخص درباره سه موضوع با آمریکا در حال تبادل پیام هستیم و طی روزهای آینده آخرین نظرات خود را اعلام می‌کنیم. کشورهای دیگر که به پایتخت‌ها رفتند نظرات را با هماهنگی بورل و مورا مورد بررسی قرار می‌دهند و به صورت مشخص آمریکایی‌ها. به آمریکا به صراحت گفتیم اگر نظرات ما روی این سه موضوع که نظرات منطقی است تامین شود آمادگی داریم وارد مرحله اعلام توافق بشویم و نشست جمع بندی را با حضور وزرای خارجه در وین برگزار کنیم و مراحل بعدی را براساس جدول زمانبندی و توافقی که داریم پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: به صراحت به آمریکا گفتیم که پیام داده در آستانه انتخابات هستیم و مشکل بنزین داریم و در حوزه انرژی مشکل داریم و کمک کنید، برای اینکه قدم نهایی را بردایم حتما طرف آمریکایی باید انعطاف نشان دهد. ما در همه مراحل مذاکره در موضوعاتی که می‌توانستیم انعطاف نشان دهیم، نشان دادیم. آمریکا به خوبی می‌فهمد چقدر انعطاف نشان دادیم که حسن نیت را در رسیدن به توافق نشان دهیم. الان نوبت انعطاف طرف آمریکایی است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی در مذاکرات اخیر وین در حد نسبی در دو موضوع انعطاف شفاهی خود را بیان کرده و باید کتبی باشد و در موضوع سوم و تضمین‌ها باید انعطاف آمریکا را داشته باشیم اگر آمریکا انعطاف را نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم. آنها از پلان بی صحبت می‌کنند ولی ما هم پلان بی خود را داریم. این موضوع باید از طریق مذاکرات به نتیجه برسد.

وزیر خارجه اعلام کرد: تا ۱۲ امشب آخرین جمع بندی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم اگر واکنش آمریکا با واقع بینی و انعطاف باشد توافق رخ می‌دهد و اگر آمریکا انعطاف نشان ندهد باید بیشتر گفت‌وگو کنیم.

***

حکم اعضای فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام یک ماه تمدید شد

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با تسنیم، از تمدید یک ماهه دوره فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد و گفت: با موافقت مقام معظم رهبری و با هدف پایان بررسی برنامه هفتم در مجمع تشخیص، دوره اعضای مجمع یک ماه تمدیدشده است.

وی گفت: بنابر، این، اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک ماه دیگر و بعد از پایان بررسی برنامه هفتم انتخاب و معرفی خواهند شد.

***

راه‌های جدید تجارت در سایه تحریم

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به اعتماد گفت: «وقتي كار اقتصادي يا صدور خدمات فني و مهندسي و انتقال تكنولوژي قرار است انجام شود زياد مربوط به تحريم نيست. فروش محصولات كشاورزي يا ساختماني و فولادي و غيرفولادي با كشورهايي انجام مي‌شود كه رابطه سياسي با آنها قطع نشده است. با اين كشورها رابطه وجود دارد اما معذوريت‌هايي در تحريم‌ها هست. البته اين محدوديت‌ها در سوييفت و نقل و انتقال‌هاي بانكي هست كه راه‌هاي زيادي براي انجام معاملات بين تجار وجود دارد.

يكي از اين راه‌ها، «بارتر» است. يك كشور محصولي را مي‌خرد، تاجري كه اين محصول را فروخته ارز خود را براي خريد كالاي مورد نياز در ايران صرف مي‌كند.

اين تهاتر نيست. تهاتر اين است كه شما با يك كانون كار كنيد. من جنس رو به شما مي‌دهم و در مقابلش پسته مي‌گيرم. در راهكاري كه مي‌گويم پولي كه از بابت صادرات كالا به دست آمده آزاد است و با آن كالاهاي متنوعي را مي‌خرم. يك روش ديگر اين است كه به نيازمندي‌هاي كشور مقابل توجه كنيم. توليداتي را هم در انحصار خود داريم. با توليداتي كه به صورت انحصاري داريم وارد معامله مي‌شويم و كالاي مورد نياز خود را دريافت مي‌كنيم. ما با يكي از كشورهايي كه ساليان سال معامله داشتيم و به صورت نقد هم اين كار انجام مي‌شد، بررسي‌هايي در دو قاره كرديم و متوجه شديم كه اينها به دو نوع كالا نياز دارند. ما به اين كشور گفتيم كه به شرطي كالاي شما را مي‌خريم كه شما هم اين دو كالا را از ما خريداري كنيد. وزير مربوطه آن كشور با تيم متخصص خود به اينجا آمدند و توافقات خود را هم انجام دادند و كار در حال انجام است. شايد با ده تا كشور اين كار در حال انجام است. »

***

جزییات پیشنهاد دولت درباره افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان

پیشنهاد افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان، توسط این سازمان مشترک با سازمان برنامه و بودجه کشور به دولت ارائه شده است و در روزهای آینده روال قانونی تأیید آن طی خواهد شد.

به گزارش ایلنا، عادلانه‌سازی پرداخت‌ها، افزایش قدرت خرید و همچنین کمک به حفظ بنیان خانواده در راستای قانون جوانی جمعیت کشور، از اهداف این پیشنهاد عنوان شده است.

الگوی جدید پیشنهادی، اینگونه است که معادل ریالی امتیازاتی که برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت با عنوان متناسب‌سازی حقوق به صورت ثابت در احکام کارگزینی در نظر گرفته می‌شود، به حقوق افزوده خواهد شد.

بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی مطابق با جزء 2 بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 کشور، مشمول این افزایش حقوق خواهند بود.

همچنین در راستای اجرای ماده 16 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مطابق این پیشنهاد کمک هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌هایی که در ماده 29 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مطرح شده و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات افزایش خواهد یافت.

***

دولت برای وزارت صمت تصمیم عاجل بگیرد

محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با مهر، درباره آخرین وضعیت گزینه پیشنهادی وزارت کار، گفت: هنوز دولت گزینه‌ای را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی نکرده است.

وی بیان کرد: هنوز مشخص نیست که محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی خواهد شد یا خیر.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زاهدی وفا هنوز هیچ ارتباط و تعاملی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نداشته است. ما تاکنون نه زاهدی وفا را در مجلس دیدیدم و نه نمایندگان در وزارت کار توانستند با وی ارتباط بگیرند و صحبت کنند.

رشیدی گفت: لایحه تفکیک وزارت صمت هم هنوز به مجلس ارائه نشده است و دولت باید نسبت به تعیین تکلیف این وزارتخانه تصمیم عاجل بگیرد.

***


پست های مرتبط

پیام بگذارید