یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

یک شاخص برای انتخاب اعضای کابینه جدید

همانگونه که انتظار می رفت و آقای پزشکیان رییس جمهور منتخب هم بدان اذعان نموده انتخاب افراد برای کابینه بسیار سخت تر از آن چیزی است که ابتدا به نظر می آمد.
به گفته پزشکیان به هر کس می گویم آدم معرفی کنید ، همه افراد خودشان را معرفی می کنند!
این واقعیت انتخاب وزرا و اعضای کابینه در کشور و تقریبا در همه دوره ها بوده است.
هر گروه و جناحی بیشتر بدنبال این است که تعداد بیشتری از افراد خود را وارد کابینه دولت نماید فارغ از اینکه آن افراد توانایی انجام کار دارند یا خیر.
ضرر مستقیم اینگونه انتخاب و چینش کابینه همواره در درجه اول متوجه شخص رییس جمهور منتخب و دولت او و بعد متوجه مردم می شود.
متاسفانه در ساختار سیاسی ما هیچ شاخص و ملاک مشخص و مدونی برای انتخاب وزرا وجود ندارد و یکی از مهم ترین دلایل عدم موفقیت دولت های گذشته نیز عدم یافتن و به گارگیری افراد مناسب در پست های مختلف وزارتی و معاونت ها بوده است.
با این حال اما مدیرانی در همین ساختار سیاسی رشد کرده و به مدارج بالای دولتی رسیده اند که می توان از آنها به عنوان نمونه های موفق به لحاظ مدیریتی نام برد.
یکی از این مدیران که می تواند مورد توجه دولت جدید و شورای راهبردی انتخاب اعضا کابینه قرار گیرد محمد مخبر می باشد.
پس از حادثه بالگرد رییس جمهور فقید و در فقدان ایشان معاون اول دولت سیزدهم یعنی محمد مخبر سکان هدایت قوه مجریه را بر عهده گرفت و به عنوان اولین کفیل ریاست جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی معرفی گردید.
مخبر در حالی ریاست کابینه را بر عهده گرفت که کل کشورو نظام سیاسی آن در شوک شهادت رییس جمهور و همراهانش فرو رفته بود.
اما این شرایط دراماتیک و احساسی باعث نشد که مخبر اسیر احساسات و جو ایجاد شده ناشی از این حادثه شده و اجازه دهد حتی یک روز دولت تعطیل شود و کارها بر زمین بماند ، حتی در لحظاتی که هنوز سرنوشت سرنشینان بالگرد سانحه دیده کاملا مشخص نشده بود ، او با تشکیل جلسه هییت دولت بر لزوم ادامه کارها و ادامه مسیر تاکید نمود.
همچنین در عین حالی که او ارجح ترین فرد از اعضای کابینه برای ثبت نام در انتخابات و برافراشتن علم ادامه مسیر رییس جمهور فقید به شمار می رفت ، اما از این کار صرف نظر کرده و تمام تلاش خود را صرف اداره امور کشور و برگزاری انتخابات نمود.
مخبر یک مدیر تکنوکرات میانه رو فراجناحی بدون حاشیه است که مدیریت و تدبیرخود را در برگزاری موفق و بدور از حاشیه دوانتخابات سنگین پشت سرهم به نمایش گذاشت ، اسیر تندروها و تندروی ها نشد و مسئولیتی را که رهبر انقلاب از او خواستند ( بر زمین نماندن کار دولت و برگزاری انتخابات مهم ریاست جمهوری ) با بهترین شرایط و کمترین ضریب خطا انجام داده و به پایان رساند.
به قول معروف " خوش بود گر محک تجربه آید به میان " و در این میان و در تجربه بزرگی که کل کشو از سر گذراند یکی از مدیرانی که به سختی محک خورد و البته موفق از آن بیرون آمد معاون اول و اولین کفیل ریاست جمهوری ایران یعنی محمد مخبر بود.

اگر رییس جمهورمنتخب به دنبال وزرا و معاونانی است که بتواند به کمک آنها برنامه های مهم خود را با کمترین حاشیه به پیش ببرد ، مخبر و مدیرانی از جنس او و با شاخصه های رفتاری و مدیریتی او می توانند گزینه های مناسبی به شمار آیند


پست های مرتبط

پیام بگذارید