آشی که نباید خیلی شور شود!

آشی که نباید خیلی شور شود!

یکی از نکات مثبت و امید بخش مطرح در سخنان رییس جمهور منتخب در ایام تبلیغات انتخاباتی بها دادن به همه اقوام و مذاهب کشور و استفاده از ظرفیت های این عزیزان در راه اعتلای کشور و نظام می باشد.

ایران اصولا کشوری چند قومیتی است که تمام اقوام و مذاهب آن در پهنه تاریخ و جغرافیای این کشور از دیرباز با بیشترین رواداری در کنار هم زندگی کرده اند.

البته مذهب غالب در ایران تشییع است و در قانون مشروطه ، قانون اساسی رژیم گذشته و همچنین قانون اساسی جمهوری اسلامی فقط برای شخص شاه ، رهبر و روسای قوا شرط شیعه اثنی عشری بودن تصریح شده و تقریبا برای دیگر مناصب دولتی قید و شرط مذهبی خاصی در نظر گرفته نشده است.

در عین حال در هیچ قانونی چه در گذشته و چه در حال حاضر هیچ منع قانونی برای اقوام مختلف در جهت احراز پست های دولتی وجود نداشته و ندارد.

اما این موضوع به این معنا نیست که همواره عدالت در مورد همه قومیت ها و مذاهب رسمی کشور رعایت شده باشد و واقعیت این است که برخی قوانین نانوشته و یا برخی ملاحظات شاید سخت گیرانه و غیر قابل قبول باعث شده که سهم برخی اقوام و مذاهب کشور از مسئولیت های اجرایی و غیره کمتر از دیگران مورد توجه قرار گیرد.

خوشبختانه با تاکید رییس جمهور منتخب به استفاده حداکثری از ظرفیت همه اقوام و مذاهب کشور در چیدمان کابینه و دیگر مسئولیت های مختلف ، امید می رود که عدالت در این زمینه بیشتر رعایت شده و زمینه حضور بیشتر همه آحاد ملت ایران در زمینه اعتلای هر چه بیشتر کشور فراهم گردد.

اما ماجرا وقتی وارد فاز منفی می شود که در اجرای این امر مطلوب از اظهارات و البته شیوه های ناصواب و نا مطلوب استفاده شده و کار به افراط و تفریط کشیده شود.

ضمن احترام به دکتر ظریف ( رییس شورای راهبردی انتخاب وزرای دولت چهاردهم ) اظهارات ایشان درباره امتیاز پیروان مذاهب در چینش کابینه از جنس این اظهارات ناصواب و نامطلوب و غیر راهبردی می باشد .

حرف صواب و درست این است که کابینه بایستی از بهترین افراد تشکیل شود فارغ از دین و مذهب و قومیت آن افراد. نه اینکه متعلق بودن و یا نبودن به یک قومیت و مذهب خاص ، امتیاز مثبت و یا منفی داشته باشد ، اولویت اصلی بایستی توانایی تخصص تعهد و کاربلدی فرد مورد نظر باشد .

مسلما این گونه اظهار نظرات باعث بروز واکنش های منفی شده و در صورت عدم کنترل جناب پزشکیان بر عملکرد زیر مجموعه های انتصابی خود ، چه بسا کار حتی از همین روزهای اول و قبل از شروع دولت از دست ایشان خارج شده و جریان امور وارد فاز جنگ و جدل های توییتری و مجازی گردیده و تجربه نشان داده که در این صورت مسئله پرداختن به مذاهب و قومیت ها که می تواند نقطه مثبت کارنامه رییس جمهور منتخب باشد ، به ضد خود تبدیل گردد.

به عنوان یک نمونه موفق از اعطای یک پست بسیار مهم و کلیدی به پیروان اقوام و مذاهب می توان به " فرماندهی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهور اسلامی ایران " اشاره کرد.

رهبر معظم انقلاب در اقدامی بسیار مهم در 26مرداد سال 1400 ؛ فرماندهی نیروی دریایی ارتش را به جناب " امیر دریادار شهرام ایرانی " که کرد اهل سنت می باشند اعطا کرده اند .

پس به کارگیری پیروان هیچ یک از اقوام و مذاهب کشور حتی در بلند پایه ترین مقامات لشکری و کشوری یک امر غیر معمول نبوده و این انتصاب بسیار جسورانه راه را برای دولت های مختلف در به کارگیری پیروان همه اقوام و مذاهب در پست های بسیارمهم و کلیدی البته به دور از هر گونه افراط و تفریط و هیاهوی پوچ و بیهوده هموار نموده است.


پست های مرتبط

پیام بگذارید