یک راه کوتاه برای خنثی کردن تحریم ها

مهرداد ویس کرمی، در گفت و گو با الف در خصوص ساخت این پالایشگاه ها به عنوان راهکاری کوتاه مدت و پربازده توضیح داد: در حاضر تلاش های خوبی در راستای ساخت پالایشگاه های فراسرزمینی در حال انجام است. اما متاسفانه در دولت‌های قبلی از برخی ظرفیت های موجود از جمله فرصت هایی که در کشور سوریه در زمینه معادن داشتیم، به خوبی استفاده نشد. پالایشگاه سازی هم در داخل کشور و هم در خارج از مرزها می تواند در خنثی سازی تحریم ها نقش مهمی داشته باشد.

وی تصریح کرد: همکاری در این حوزه با کشورهای دیگر یکی از روش هایی است که دیگر کشورها نیز تجربیات خوبی در آن دارند. شاید بتوان این نوع همکاری ها را با شرکت های چندملیتی مقایسه کرد. شرکت هایی که در یک کشور مستقر شده اند اما سهامداران آن ها از کشورهای متفاوت هستند. پالایشگاه های فراسرزمینی در سایه برقراری ارتباط با دیگر کشورها می‌توانند اثر مثبتی در خنثی سازی تحریم ها داشته باشند و یکی از بهترین گزینه ها برای کشورهای تحت تحریم به شمار می روند. با استفاده از این روش در واقع ما از ظرفیت کشورهای دوست برای بی اثر کردن تحریم ها استفاده می کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: بی اثر کردن تحریم ها به این معناست که اقداماتی انجام دهیم تا دشمن به این نتیجه برسد که تحریم هایش تأثیری در رشد، پیشرفت کشور و معیشت مردم نداشته و راهش این است که اقتصاد کشورمان را از اتکای به نفت خارج کنیم و اقتصادی درون زا با نگاه به بیرون داشته باشیم.

ویس کرمی با بیان اینکه خنثی سازی تحریم یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است افزود: باید طوری عمل کنیم که نبض اقتصاد در دست نفت نباشد. چیزی که متاسفانه طی سالیان گذشته شاهدش بوده ایم و بستر را برای سوءاستفاده تحریم کنندگان فراهم کرده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: خام فروشی که متاسفانه در کشور ما به عنوان یک رویه غلط طی سال های گذشته وجود داشته و بر اثر سوءمدیریت و کاهلی مدیران اتفاق افتاده، باید کنار گذاشته شود. اگر نفت را تبدیل به صنایع پتروشیمی کنیم، به طور طبیعی تحریم را خنثی کرده‌ایم. موضوع دیگر این است که وحدت و انسجام درونی در کشور می تواند در بی اثر سازی تحریم ها موثر باشد. در این صورت است که دشمن می فهمد فشارهایش اراده مردم را سست نکرده و آن ها را از ادامه مسیرشان دور نکرده است.

ویس کرمی با بیان اینکه کشورهای غربی تا زمانی فشار می آورند که احساس کنند این فشار به لحاظ روانی اثر دارد گفت: اقتدار نظامی و دفاعی کشور نیز در بی اثر سازی تحریم ها موثر است و در سایه این امنیت و اقتدار می توانیم روابط تجاری خود را با کشورهای دیگر گسترش دهیم.

وی ادامه داد: بازارهای خوبی در کشورهای اطراف وجود دارد که بستر مناسبی برای بی اثر سازی تحریم‌هاست. از سوی دیگر، از مزیت های کشور که به آن ها بی توجهی شده است، می توان بهره برداری کرد. مثلاً در بحث امنیت و خودکفایی غذایی خیلی قوی و خوب عمل نکرده ایم. با توجه به ظرفیت های موجود می توانیم به سمت تولید نهاده های دامی در کشورمان حرکت کنیم.


پست های مرتبط

پیام بگذارید