پیش‌بینی مصباحی‌مقدم درباره زمان کاهش تورم/ روایت اسلامی از علت خاموش‌کردن برخی دوربین‌های آژانس/جزئیات نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس با باقری

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۳ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۷۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۳۹۷ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۷۱۷ نفر رسید.

در حال حاضر ۵۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۹۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۳۴۹ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۹۶ نفر دُز دوم و ۲۹ میلیون و ۸۹۰ هزار و ۲۶۷ نفر دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۲ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۹۱۲ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۳۲ هزار و ۸۹۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

هر سرماخوردگی مشکوک به کروناست

به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: در کشور ما وضعیت جدید اُمیکرون که سوش BA۵ است، وارد کشورمان شده و از خصوصیات آن این است که انتشارش بسیار سریع است. حدود ۱۸ برابر سرعت انتشار بیشتر دارد و می‌تواند افراد را گرفتار کند. افرادی که گرفتار می‌شوند، بسته به سن، توان ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای‌شان می‌توانند در برابر بیماری عکس‌العمل نشان دهند. به ویژه افراد سالمند و کسانیکه ضعف ایمنی یا دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی و ... دارند، مهم است و کرونا در آنها طبیعتا مهمتر است.

وزیر بهداشت افزود: در اینجا یک خودقرنطینگی لازم است و هر فردی از نظر اخلاقی باید بداند که ممکن است خودش دچار مشکل نشود، اما اگر وارد جامعه و مترو و اتوبوس و ... شود، می‌تواند تعداد زیادی از افراد را مبتلا کند. امروز هر نوع سرماخوردگی را باید مشکوک به اُمیکرون بدانیم. حال ممکن است که امکان تست دادن برای همه وجود نداشته باشد، اما از آنجایی که در شرایط همه‌گیری هستیم، باید بدانیم که اگر جشن یا مهمانی‌های خانوادگی داریم، اگر کسی احساس سرماخوردگی دارد، این را وظیفه خود بداند که شرکت نکند. گاهی اوقات در بستری‌های بیمارستان می‌بینیم که تعداد زیادی از افراد یک خانواده باهم مبتلا شده‌اند. در این شرایط باید پروتکل‌ها را رعایت کنند. در مهمانی‌ها افراد ماسک نمی‌زنند، غذا و میوه می‌خورند و راحت می‌توانند بیماری را منتشر کنند.

عین‌اللهی با بیان اینکه ما در موج هفتم کرونا به سر می‌بریم، گفت: البته هنوز به قله این موج نرسیده‌ایم. هر بیماری معمولا یک منحنی دارد که رو به بالاست، وقتی به قله برسد دوباره روند کاهشی می‌شود. ما هنوز به قله نرسیده‌ایم. احتیاط‌هایمان در شرایط موج هفتم باید بیشتر باشد. در اتوبوس و وسایل نقلیه عمومی و محیط‌های عمومی ماسک زده و رعایت بیشتری انجام دهیم.

***

نظر حناچی درباره کرباسچی

پیروز حناچی، شهردار سابق اصلاح طلب تهران در گفتگو ب اعتماد درباره غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران گفت: «ايشان مدير با جراتي بودند و حتي امروز هم درباره برخي تصميمات ايشان با هم بحث و گفت‌وگو داريم.در دوره‌اي كه مسووليت تهران را پذيرفتند، پايتخت نيازمند پوست‌اندازي بود، اگر ايشان اين ايده مبتني بر گزاره‌هاي قانوني را انجام مي‌دادند، كشور مشكلات كمتري داشت، كما اينكه تهران ظرفيت پوست‌اندازي را هم داشت.معتقدم اين كارها بايد در چارچوب ضوابط قانوني انجام مي‌شد.»

***

جزییات جدید از عملیات دستگیری جاسوسان موساد در ایران

روز گذشته وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با انتشار خبر کوتاهی اعلام کرد: شبکه‌ای از عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی که برای انجام عملیات تروریستی به کشور اعزام شده بودند، توسط سربازان گمنام امام زمان ارواحنا فداه شناسایی و کلیّه‌ عناصر عملیاتی بازداشت شدند.

اخبار رسیده به نورنیوز حاکی است ضربه به این شبکه در نتیجه یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های دستگاه اطلاعاتی ایران در داخل و خارج از کشور محقق شده است.

بر اساس گزارش دریافتی، شبکه فوق از ماه‌ها قبل با هدایت سرپل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی از طریق اقلیم کردستان عراق وارد ایران شدند و ضمن شناسایی یکی از مراکز حساس کشور در استان اصفهان، قصد داشتند نسبت به انفجار آن اقدام کنند.

این گزارش حاکی است؛ عناصر عملیاتی این شبکه، ماه‌ها برای اجرای این عملیات در یکی از کشورهای آفریقایی تحت آموزش بوده‌ و چندین نوبت نیز عملیات مورد نظر را به صورت شبیه‌سازی شده اجرا کردند.

این تیم عملیاتی پیش از ورود به ایران تحت نظارت و رصد دقیق سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات بودند و برای شناسایی تمامی اعضاء و مرتبطین داخلی و خارجی آنها ماه‌ها در تور اطلاعاتی وزارت اطلاعات قرار داشتند.

دستگیری اعضای عملیاتی این شبکه پیچیده در حالی انجام شد که حتی مواد منفجره شدیدالانفجار نیز از سوی این گروه در محل مورد نظر کار گذاشته شده و تنها چند ساعت به اجرای مرحله نهایی عملیات تروریستی آنها زمان باقی بود.

***

روزنامه دولت: روسیه بخاطر نزدیک شدن با ایران، روابط با اسرائیل را محدود کرده است

روزنامه ایران نوشت: «دامنه نفوذ و عملیات اطلاعاتی صهیونیست‌ها به عنوان دشمن منطقه‌‌ای ایران نیز زیر سایه موضعگیری اخیر روسیه با محدودیتی بی‌سابقه روبه‌رو شده است. رسانه‌های روسی در حالی از اقدام اخیر دولت این کشور در بستن «آژانس یهود» در مسکو که نقشی کلیدی در اسکان مهاجران یهودی در سرزمین‌های اشغالی ایفا می‌کند خبر داده‌اند که این اقدام را گام دیگری از سوی کرملین برای نشان دادن حسن نیت خود به ایران ارزیابی کرده‌اند.

بر پایه تحلیل رسانه‌های روسی، تعطیلی آژانس یهود در روسیه نشان می‌‌دهد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس ‌جمهور روسیه دوستی تهران را انتخاب کرده و به همین دلیل از تل‌آویو فاصله می‌گیرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این موضوع تصمیم اخیر مسکو برای تعطیلی «آژانس یهود» را رویدادی حساس خواند که بر روابط تل‌آویو-مسکو تأثیر خواهد گذاشت. پیش از این نشانه‌های شکاف اولیه در مناسبات امنیتی روسیه و رژیم صهیونیستی در متوقف شدن امتیاز آسمان باز برای هواپیماهای رژیم صهیونیستی در فضای سوریه بازتاب پیدا کرده بود که از آغاز افول در روند همکاری‌های مسکو- تل‌آویو خبر می‌‌داد.»

***

انتقاد خاندوزی از مجمع تشخیص مصلحت

به گزارش تسنیم، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در نشستی که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت تغییر ریل سیاست‌گذاری‌های کشور در برنامه هفتم، برگزار شد، گفت: امروز برای سیاست‌گذاران کشور صرف وقت برای تدوین برنامه هفتم توسعه یک اولویت جدی محسوب می‌شود.

وزیر اقتصاد گفت: در جمع صاحب‌نظران می‌توان با فراغت بیشتری در خصوص طرح جدید در تدوین برنامه‌های توسعه اظهار نظر کرد، یکی از نکات آسیب‌زای گذشته نوع رویکرد مجمع تشخیص مصلحت در تدوین سیاست‌های کلی بوده است، اگر این رویکرد اصلاح شود خروجی برنامه هفتم متفاوت و متمایز خواهد بود.

خاندوزی ادامه داد: رویکرد جایگزین جهت‌گیری مجمع تشخیص، این است که باید تصریح شود برنامه پنج‌ساله جای پرداختن به همه مسائل کشور نیست. اگر انتخاب‌های سیاستی، در سیاست‌های کلی تدوین برنامه اصلاح شود، یعنی فقط انتخاب‌های مهم راهبردی تعیین تکلیف شود، می‌تواند منجر به تحولات اساسی شود.

به‌گفته وزیر اقتصاد، با توجه به محدودیت‌های بدنه بروکراسی کشور برای پرداختن همزمان به چند مسئله، بایستی رویکرد تدوین سیاست‌های کلی تدوین برنامه‌های توسعه تغییر کند، اگر این اتفاق صورت نگیرید، وضعیت چند ده‌هزار پروژه عمرانی بلاتکلیف تکرار خواهد شد.

***

پیش‌بینی مصباحی‌مقدم درباره زمان کاهش تورم

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با نامه نیوز درباره وعده دولت برای کاهشی شدن نرخ تورم در آینده نزدیک گفت: تورم عوامل متعددی دارد. رشد هزینه ها از جمله این عوامل است. وقتی حقوق کارگران 38 تا 57درصد افزایش پیدا می کند، به طبع این مسئله روی نرخ تورم اثر می گذارد.

وی افزود: «رشد پایه پولی ناشی از رشد نقدینگی» دیگر عامل افزایش نرخ تورم است. رشد نقدینگی هم از دو طریق «استقراض دولت از بانک مرکزی» و «استقراض بانک ها از بانک مرکزی» حاصل می شود. دولت سیزدهم از ابتدای کار تا کنون از بانک مرکزی استقراض نداشت و حتی تنخواه آغاز سال 1401 را نیز مورد استفاده قرار نداد. استقراض بانکها از بانک مرکزی نیز توسط مصوبه مجلس مهار شده است و دیگر شرایط مثل قبل نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: عامل سوم تورم نیز انتظارات تورمی است یعنی در وضعیتی که مردم انتظار رشد تورم را داشته باشند خود این مسئله موجب افزایش نرخ تورم می شود چون خریدهای شان را جلو و فروش های خود را به تأخیر می اندازند؛ متأسفانه آثار این عامل همچنان در جامعه دیده می شود چون اذهان عمومی پیش بینی تورم می کنند و البته برخی تحلیل های غلط نیز به تشدید این مسئله کمک می کند. این عامل هیچگونه قابل کنترل نیست مگر آنکه دولت با اطلاع رسانی درست مانع افزایش اثرگذاری این عامل باشد.

وی با اشاره به افزایش نرخ تورم بر اثر رشد قیمت ارز، افزود: جهش های ارزی نیز گرچه خود معلول نرخ تورم است اما از عوامل افزایش تورم به حساب می آید. این عامل در دولت سیزدهم تا حدودی مهار شده است چون چندی پیش که نرخ ارز شروع به جهش کرد، بانک مرکزی با ورود به موقع توانست موضوع را مهار کند و روند کاهشی شد ولو اینکه قیمت ارز به نقطه قبلی نرسید. در مجموع با نگاهی به چهار عامل تورمی معتقدم روند نرخ تورم کاهشی می شود.

مصباحی مقدم درباره وعده عضو هیأت رئیسه مجلس برای پایان یافتن سختی های اقتصادی تا پایان دی ماه، افزود: البته ما شاهد رو به ثبات رفتن قیمت‌ها خواهیم بود اما اینکه تا دی ماه این موضوع به نتیجه برسد، من چنین پیش‌بینی ندارم.

***

جزئیات نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس با باقری

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با تشریح نشست عصر دیروز این کمیسیون اظهار داشت: آقای باقری ضمن تشریح ابعاد بحران اوکراین و پیامدهای آن بر تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای، به موضوع سفر «بایدن» به منطقه نیز پرداخت و با بیان سناریوهای احتمالی درباره این سفر، تأکید کرد که سفر بایدن در دستیابی به اهداف خود ناکام ماند و هدف‌های پیش‌بینی‌شده برای آن تحقق پیدا نکرد.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه آقای باقری بر پایدارسازی روابط اقتصادی کشورمان با کشورهای مختلف تأکید کرد، عنوان کرد: به‌گفته معاون سیاسی وزارت خارجه، تثبیت جایگاه ایران در کریدورهای بین‌المللی یکی از موضوعات هدف‌گذاری‌شده در این وزارتخانه است و در همین راستا جمهوری اسلامی ایران باید نقش خودش را در سوآپ انرژی در منطقه تقویت کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: بخش دیگر جلسه کمیسیون به بررسی روند مذاکرات هسته‌ای اختصاص یافت و بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده روشن شد که ارتباط جمهوری اسلامی ایران با اعضای 1 4 از طریق هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا آقایان «بورل» و «مورا» ادامه دارد و موضوعات در حال گفت‌وگو است.

عمویی تصریح کرد: نمایندگان در این جلسه بر ضرورت اخذ تضمین‌های کافی از طرف آمریکایی در صورت بازگشت به برجام تأکید کردند، همچنین حل‌وفصل موضوعات پادمانی یکی از موضوعاتی بود که مورد تأکید نمایندگان قرار گرفت.

وی با ابراز اینکه "مذاکره‌کننده ارشد کشورمان و همچنین نمایندگان حاضر در جلسه بر پیگیری هدف انتفاع اقتصادی مردم از توافق احتمالی تأکید کردند" گفت:‌ اعضای کمیسیون امنیت ملی در این نشست بر اهمیت راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌های طرف‌های غربی علیه ایران در صورت کسب توافق هم تأکید کردند.

***

روایت اسلامی از علت خاموش کردن برخی دوربین‌های آژانس

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به اظهارات اخیر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه «کشوری که اهداف نظامی ندارد، غنی سازی ۶۰ درصد نمی‌کند»، اظهار کرد: در غنی سازی ۶۰ درصد اهداف جمهوری اسلامی ایران مکتوب است و ما با نظارت خود آژانس غنی سازی ۶۰ را آغاز کردیم.

وی با تاکید بر اینکه برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های‌مان مطابق پادمان عمل می‌کنیم، خاطر نشان کرد: در گذشته همه این رآکتورها حتی رآکتورهای تحقیقاتی غنی‌سازی ۹۰ درصد داشتند؛ اگر که آنها باطل بوده، بقیه‌اش هم باطل است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: هر کشوری برنامه‌های خودش را دارد ولی چارچوب و ضوابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر آن حاکم است.

اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موجود در تاسیسات هسته‌ای ایران، اظهار کرد: خیلی خوب است که مردم ما و مسئولان ما حافظه تاریخی خود را به هنگام کنند. ۲۰ سال است به جمهوری اسلامی اتهام می‌زنند که شما در حال ساخت بمب اتمی هستید و هر روز هم یکجا را آدرس دادند و علیه ما قطعنامه وضع کردند و تحریم‌هایی طراحی کردند.

اسلامی یادآور شد: ۲۰ سال همه دولتهای گذشته مذاکره کردند و حاصل آن سند برجام شده و چارچوبی که دارد اما حالا این‌ها بازهم برگشتند و همان اتهام را در قالب اسناد ربایش‌شده و مکان‌های ادعایی گذاشته‌اند روی میز.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه اساس پذیرش برجام توسط جمهوری اسلامی، رفع اتهام و اعتمادسازی بوده است، گفت: جمهوری اسلامی آن زمان پذیرش کرد که فعالیت‌های غنی‌سازی را در محدود سازد و ظرفیت و سرعت خود را کاهش دهد تا اعتمادسازی اتفاق بیفتد اما آنها پایبند نبودند.

اسلامی تصریح کرد: وقتی که نظارت تشدید شده را پذیرفتیم برای رفع اتهام بوده است، آن دوربین‌ها برای رفع این اتهام بوده است اما اگر قرار است آن اتهام‌ها پابرجا بماند دلیلی ندارد که دوربین‌ها به جای بماند. این دوربین‌ها به دست خود آژانس جمع شده است.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی هیچ زمانی پنهان‌کاری نداشته است. ما هیچ زمانی غنی‌سازی خارج از چارچوب و بدون هماهنگی با آژانس نداشته‌ایم. ایجاد ظرفیت آب سنگین و همه زیرساخت‌های صنایع اتمی ما با هماهنگی آژانس بوده و تحت نظارت آژانس بوده و الان هم هست. اما این دوربین‌های به اصطلاح برجامی، به توافق برجام مربوط است اگر به توافق برگرشتند همانطور که در برجام با شرح و بسطی، PMD را بستند، دوباره همان کار را بکنند و ما وقتی اطمینان حاصل کردیم که دیگر نمی‌خواهند شیطنتی در آن انجام دهند، ما هم تصمیم‌گیری می‌کنیم.

***

دادگاه متروپل هفته آینده برگزار می‌شود

علی دهقانی رئیس کل دادگستری استان خوزستان در باره آخرین وضعیت پرونده حادثه متروپل اظهار کرد: به محض وصول پرونده به دادگستری شهرستان مرکز استان جهت رسیدگی به شعبه ویژه کیفری ۲ ارجاع شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان تصریح کرد: وقت رسیدگی برای هفته آینده تعیین شده است که پس از دادرسی قانونی با رعایت مقررات و تشریفات رسیدگی در اسرع وقت و حداقل زمان ممکن رای مقتضی و متناسب در این زمینه صادر خواهد شد.

وی در مورد تعداد افراد بازداشت شده در ارتباط با این حادثه گفت: در این خصوص در حال حاضر ۲۱ نفر بازداشت هستند.

***

موضع ایران درباره جنگ اوکراین تغییر نکرده است

به گزارش ایسنا ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه همچنین در نشست خبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضع ایران در خصوص بحران اوکراین و اظهارنظرهای برخی از مقامات آمریکایی در مورد موضع ایران در خصوص جنگ اوکراین تصریح کرد: موضع ایران در مورد بحران اوکراین کاملا روشن است. ایران با هرگونه راهکار نظامی و جنگ درباره هر کشوری در منطقه مخالف است و بارها تاکید کرده که اختلافات باید از طریق سیاسی حل و فصل شود. معتقدیم که بحران اوکراین نیز باید از طریق راهکارهای سیاسی حل و فصل شود و هیچ تغییری در موضع عملی و سیاسی ایران در مورد این بحران اتفاق نیفتاده است و ما در حال تماس و مشورت های مستمر با طرفین در این بحران برای حل و فصل سیاسی آن هستیم.


پست های مرتبط

پیام بگذارید