پاسخ یک نماینده به ادعای روحانی/ احتمال اجرای کالابرگ الکترونیکی از مرداد

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸۸۳۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۲۱۰ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۶۸۴ نفر رسید.

همچنین در حال حاضر ۵۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۹۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۴۹۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۳۱ نفر دُز دوم و ۲۹ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۴۸۹ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

به این ترتیب مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۲ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۱۷ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۸۶۹ هزار و ۷۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است

***

اثر تورمی حذف ارز 4200 پایان یافت؟

دنیای اقتصاد نوشت: «مارها نشان می‌دهد تورم ماهانه تیرماه نسبت به خرداد کاهش قابل‌توجهی داشته است. براساس گزارش منتشرشده، شاخص قیمت مصرف‌کننده در اولین ماه تابستان به 3/ 504 واحد رسیده که نسبت به خردادماه 6/ 4 درصد رشد داشته است. رقم تورم ماهانه در خردادماه به 2/ 12درصد رسیده بود که رکورد تاریخی به حساب می‌آید. حذف ارز 4200تومانی در اردیبهشت‌ماه مهمترین دلیل افزایش تورم ماهانه در پایان بهار بود. اما به نظر می‌رسد کاهش 6/ 7 واحد درصدی تورم ماهانه در تیرماه نشان‌دهنده گذر شوک حذف ارز ترجیحی باشد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز بر گذرا بودن این شوک تاکید داشتند. البته که تورم ماهانه 6/ 4درصدی همچنان تورم بالایی محسوب می‌شود و نشان‌دهنده موثر بودن عوامل پولی بر تورم است که ممکن است در ماه‌های بعد نیز تکرار شود....

آمارها نشان می‌دهد که تورم تیرماه سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته رشد 54درصدی داشته که به نسبت تورم نقطه‌‌ای خرداد‌ماه 5/ 1 واحد درصد بیشتر شده است. علاوه براین، در اولین ماه تابستان تورم نقطه‌ای گروه خوراکی‌ها و آَشامیدنی‌ها 86درصد و تورم گروه غیرخوراکی‌ها و خدمات 9/ 36درصد بوده است که در مقایسه با تورم نقطه‌ای خردادماه افزایش داشته‌اند. از سوی دیگر، تورم 12ماهه تیرماه، 5/ 40درصد بوده است که به نسبت خردادماه حدود 1/ 1 واحد درصد رشد داشته است.»

***

تحلیل شریعتمداری درباره حمایت رهبری از روسیه در جنگ اوکراین

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: « بعد از ملاقات پوتین با رهبر معظم انقلاب، «ند‌پرایس»‌، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت؛ «ایالات متحده تایید ضمنی موضع روسیه در جنگ اوکراین از سوی [‌آیت‌الله‌] خامنه‌ای را با اهمیت تلقی می‌کند‌» و اظهار داشت ایران برخلاف اعلام قبلی خود مبنی بر مخالفت با جنگ «‌از پوتین و جنگ او علیه مردم اوکراین حمایت می‌کند‌».

ند‌پرایس، این واقعیت برملا شده را نادیده گرفت که آمریکا با نقض پیمان۱۹۶۳ خلیج‌خوک‌ها و اصرار بر گسترش ناتو به مرزهای روسیه عامل اصلی برپایی جنگ در اوکراین بوده است و چنان‌که روسیه در مقابل این تصمیم آمریکا دست روی دست می‌گذاشت شاهد برپایی جنگ در کریمه بود و ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای همسایه روسیه که آمریکا بیشترین دشمنی را با آن داشته و دارد، از تبعات گسترش دامنه ناتو در امان نبود.

بیانات رهبر معظم انقلاب قبل از آن که حمایت (در حد و ‌اندازه شفاهی‌) از روسیه باشد، هشداری جدی به آمریکا و متحدانش است که با دُم شیر بازی نکنند.

امروزه اگرچه جنگ اوکراین برخلاف تلقی اولیه آمریکا با شکست مفتضحانه ناتو رو‌به‌رو شده و بحران‌های بی‌سابقه غذا و انرژی سراسر آمریکا و کشورهای اروپایی را فرا گرفته است ولی اظهارات رهبر معظم انقلاب در ملاقات با پوتین حکایت از آن دارد که ایران از واقعیت پشت پرده جنگ اوکراین با خبر است و تحرکات ناتو در منطقه را به دقت زیر نظر دارد و از آنجا که می‌داند در صورت پیروزی آمریکا در اوکراین، ایران یکی از اهداف بعدی و اصلی‌ترین آنها خواهد بود، مقابله روسیه با آمریکا و ناتو در اوکراین را بخشی از امنیت خود دانسته و به طور منطقی و طبیعی از آن حمایت می‌کند.»

***

درخواست قالیباف برای افزایش حقوق بازنشستگان

به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز در نطق پیش از دستور خود گفت: با توجه به اهتمام ویژه دولت در پیگیری مطالبات بازنشستگان و با توجه به نظر هیأت تطبیق مجلس در مورد تعیین حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال 1401 با قانون، ضروری است دولت محترم هر چه سریع‌تر نسبت به رفع ایراد قانونی و اتخاذ تصمیم لازم برای رفع دغدغه‌های بازنشستگان محترم مبادرت ورزد.

به گزارش تسنیم، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چندی پیش از لغو مصوبه 10 درصد پرداخت حقوق بازنشستگان توسط مجلس خبر داد و گفت: در پی اعلام نظر هیئت تطبیق مجلس مبنی بر مغایر قانون دانستن مصوبه هیأت دولت درباره افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان، رئیس مجلس آن را تأیید کرد و بر این اساس، طبق قانون، مصوبه دولت خلاف قانون است.

وی همچنین گفت: دولت مکلف است مجدداً مصوبه هیئت امنای صندوق و شورای عالی کار را در دستور کار قرار بدهد و امیدواریم این اقدام مجلس در لغو مصوبه هیئت وزیران این فضا را فراهم کند که دولت با 38 درصد موافقت کند و هر چه سریع‌تر پرداخت بازنشستگان در کشور با عدد جدید اعلام شود.

***

پاسخ یک نماینده به ادعای روحانی

به گزارش ایسنا، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس، در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارات رییس جمهور پیشین در خصوص قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، بیان کرد: روند پیوسته تحریم ها علیه کشور نهایتا مجلس یازدهم را به این نتیجه رساند که یک قانونی را تصویب کند که بر اساس آن باتوجه به ادامه داشتن تحریم ها علیه کشور، فعالیت های هسته ای کشور از سر گرفته شود، محدودیت ها برداشته شود و شاهد توسعه برنامه های هسته ای کشور باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: روند تصویب قانون در آذرماه سال ۹۹ به پایان رسید. قبل از آن نیز گفت وگو های کارشناسی صورت گرفت و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این طرح مورد بحث قرار گرفته بود. توجه اهل فن را به این نکته جلب می کنم که این قانون در آذر ماه سال ۱۳۹۹ تصویب شد. اخیرا ادعاهایی مطرح شده که اگر این قانون نبود در اسفند ۹۹ برجام مجددا احیا می شد. واقعیت این است که این ادعا هیچ مبنای تاریخی ندارد بلکه یک خوش خیالی است.

عمویی در پایان تاکید کرد: مذاکرات ما برای احیای برجام از ۱۳ فروردین سال ۱۴۰۰ آغاز شد. پیش از آن اصلا مذاکره ای وجود نداشت که بخواهد به نتیجه برسد. هنوز هم بعد از یک سال مذاکرات ادامه دارد، به جهت اینکه آمریکایی ها حاضر نیستند تحریم ها را بردارند. چه تیم دولت قبلی و چه تیم مذاکره کننده دولت فعلی حاضر نشدند از مواضع اساسی کشور عقب نشینی کنند. از این جهت این ادعا که بدون این قانون اسفند سال ۹۹ برجام احیا شده بود ادعایی بی مبنا است. اگر کسی مستندی دارد که مذاکراتی پیش از سال ۹۹ در جریان بوده آنها را ارائه کند. بنده فکر می کنم این یک فضاسازی برای تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات فعلی است. نهایتا کمکی به مصالح ملی و منافع مردم کشور نمی کند.

***

تعطیلی دو شبکه صداوسیما

به گزارش ایرنا، صداوسیما با پخش آگهی تلویزیونی درباره دو شبکه تلویزیونی شما و ایران کالا خبر حذف و خداحافظی این دو شبکه از آنتن را به‌صورت رسمی اعلام کرد.

پخش رسمی شبکه شما در ۸ مرداد ۱۳۹۰ با اتکا به تولیدات برنامه‌ای سیمای مراکز استان‌ها آغاز شد. این شبکه با روی کار آمدن محمد سرافراز رئیس وقت صدا وسیما با شعار کوچک سازی صدا وسیما در ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ در شبکه آموزش ادغام شد. پس از تغییرات مدیریتی صدا و سیما و به دنبال حمایت مالی دولت وقت در زمان ریاست عبدالعلی علی‌عسگری در صدا و سیما مجدداً در ۲۹ شهریور ۱۳۹۵ این شبکه دوباره به آنتن بازگشت.

شبکهٔ ایران‌کالا نیز در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ تحت عنوان شبکه بازار آغاز به فعالیت کرد و در روزهای پایانی اسفند ۱۳۹۴ بسته شد. در ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۶ افتتاح رسمی شبکه ایران کالا را شاهد بودیم.

آمار پایین مخاطب در دو شبکه تلویزیونی شما و ایران‌کالا، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما را وادار کرد که حکم خداحافظی این دو شبکه را صادر کند.

براساس تیزری که از روز گذشته از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش می‌شود، برنامه‌های این دو شبکه از پنجم مردادماه به شبکه‌های پرمخاطب سیما منتقل خواهند شد.

شنیده‌های ایرنا حاکی است به زودی شاهد ادغام شبکه‌های تماشا و آی فیلم نیز خواهیم بود. با توجه به این که ماموریت هر دو شبکه پخش سریال‌های تکراری است، این ادغام محتمل به نظر می‌رسد.

در سال ۱۳۹۳ در اثر اشتباه در تصمیم گیری، ادغام شبکه‌های تماشا و نمایش اتفاق افتاد که البته دوامی نداشت و پس از مدتی منتفی شد.چرا که اساسا این دو شبکه دو نوع محتوا (یکی فیلم و دیگری سریال ) پخش میکنند که هر کدام مخاطبان خاص خود را دارند . و ادغام آنها جز ریزش مخاطب نتیجه ای نداشت .

***

توضیحات صالح‌آبادی درباره بخشنامه حجاب و ارائه خدمات بانکی

علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره این‌که گفته می‌شود بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرده است به کسانی که مشکل حجاب دارند خدماتی ارائه نشود، در صورتی که به گفته سخنگوی دولت، دولت بنا ندارد شهروندان را برای ارائه خدمات دسته‌بندی کند، گفت: خیر چنین چیزی نبوده آن چیزی که شورای امر به معروف به دستگاه‌های مختلف ابلاغ می‌کند به بانک مرکزی هم ابلاغ کرده‌اند ما هم همان را عینا به بانک‌ها ابلاغ کردیم.

رئیس بانک مرکزی تاکید کرد: اما اینکه بگوییم خدمات نمی‌دهند، خیر چنین چیزی قطعا صحت ندارد.

***

پایان ماموریت تخت‌روانچی در سازمان ملل

به گزارش مهر، «سعید ایروانی» معاون پیشین دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به عنوان سفیر و نماینده جدید جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک جایگزین مجید تخت‌روانچی شد.

ایروانی پیش از این به عنوان کاردار سفارت ایران در بغداد، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی و معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی فعالیت کرده و در مذاکرات ایران و عربستان در بغداد نیز ریاست هیأت ایرانی را برعهده داشت.

همچنین محمود ادیب به عنوان سفیر کشورمان در گرجستان، ایرج الهی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند، مجتبی امانی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان، سید مجید قافله باشی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری چک، حسین غریبی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در لهستان، سید خلیل ساداتی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری سیرالئون، امیر سعید ایروانی به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک و علی بحرینی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو منصوب شدند.

***

لغو کنسرت باعث استعفای فرماندار اهواز شد؟

عبدالرضا سیفی معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در گفت و گو با ایسنا، درخصوص استعفای فرماندار اهواز اظهار کرد: فرماندار اهواز به علت کسالت از سمت خود استعفا داده است.

وی افزود: از چند وقت گذشته مسعود فلاحی استعفای کتبی خود را ارائه کرده بود و درخواست داشت با استعفای ایشان موافقت شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان گفت: استاندار خوزستان در ابتدا با استعفای آقای فلاحی مخالفت کردند اما به دلیل بحث سلامتی و درخواست وی با استفعای ایشان موافقت شد.

سیفی عنوان کرد: پایان ماموریت ایشان از سوی وزارت کشور اعلام شده است و سرپرست جدید اهواز معارفه خواهد شد.

به گزارش جماران، در حالی استعفای فرماندار اهواز مطرح می‌شود که در روزهای گذشته لغو برگزاری کنسرت‌ تا اطلاع ثانوی در اهواز توسط شورای تامین به ریاست فرماندار اهواز خبر ساز شده بود.

همین امر موجب شده است در فضای مجازی مطرح شود که موافقت استاندار خوزستان با استعفای فرماندار اهواز بی‌ارتباط با تصمیم لغو برگزاری کنسرت نیست.

در این راستا حتی برخی از فعالان رسانه‌ای استان از عدم رضایت استاندار خوزستان از تصمیم شورای تامین اهواز در خصوص لغو کنسرت خبر داده‌اند.

شایان ذکر است که خلیلیان استاندار خوزستان از ماه گذشته در عربستان و در مراسم حج بسر می‌برد.

***

احتمال اجرای کالابرگ الکترونیکی از مرداد

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص اثرات منفی ادامه پرداخت نقدی یارانه‌ها و تصمیم درخصوص پایان این روند، گفت: خب در اینکه این پرداخت‌ها اثر تورمی دارد قطعاً اثر تورمی خود را در کشور گذاشته است و اگر این روش ادامه پیدا کند، راه صحیح و راه‌حل مشکل تورم و گرانی نیست به همین خاطر دولت وعده‌ای که داده الکترونیکی کردن پرداخت‌ها است.

وی ادامه داد: قرار است که نرم‌افزاری را اجرایی کنند که پرداخت ۶ الی ۸ قلم کالا در قالب این نرم‌افزار به شکل الکترونیکی انجام شود، یعنی مشمولان این طرح وارد نرم‌افزار می‌شوند و فروشگاه‌هایی که برای فروش تعیین شدند هم این نرم افزار را دارند. اتفاقی که پس از اجرای این طرح اتفاق خواهد افتاد، این است که مردم این اقلام موجود در نرم افزار را به قیمت شهریور ۱۴۰۰ خریداری کرده و مبلغ را پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت این مبلغ را دولت به فروشنده پرداخت می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: این نرم افزار می‌تواند از تزریق پول به جریان اقتصادی کشور جلوگیری کند و راه حلی است که دولت وعده داده که کار به این شکل اجرایی شود.

حسینی در پاسخ به این سوال که زمان اجرای این طرح نرم‌افزاری چه زمانی خواهد بود؟، گفت: من شنیده بودم که این طرح قرار بود از تیر ماه اجرایی شود که نشد و تیر هم به صورت نقدی پرداخت شد اما با صحبت‌هایی که شده ‌به‌نظر می‌رسد که در روزهای نزدیک اجرا و پیاده‌سازی آن انجام شود و برای ماه مرداد به بهره‌برداری برسد.


پست های مرتبط

پیام بگذارید