بارزترین مولفه‌های قدرت محور مقاومت در سالی که گذشت

به گزارش الف، واقعیت‌های جدید به ویژه در یک دهه گذشته نشان می‌دهد آنچه که معادلات درگیری و توازن قدرت را در منطقه تغییر داده بیشتر از اینکه مربوط به ضعف محور آمریکایی-صهیونیستی و متحدان عرب آنها باشد، از قدرت محور مقاومت ناشی می‌شود. پرواضح است که با گذشت زمان محور آمریکایی-صهیونیستی در منطقه نیز توانمندی‌های خود را به ویژه در عرصه نظامی افزایش داده است؛ اما پیشرفت چشمگیر محور مقاومت به خصوص بعد از جنگ جولای 2006 میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان همه قواعد را به‌هم ریخته و برتری نظامی صهیونیست‌ها که کاملا وابسته به آمریکاست زیر سوال رفت.

شاخص‌ها و مولفه‌های قدرت محور مقاومت مسئله‌ای است که در یک سال گذشته نیز عمیقا مورد توجه قرار گرفت. سال 1400 هجری شمسی برای محور مقاومت با ادامه پیروزی‌های جنبش انصارالله یمن در جنگ با ائتلاف متجاوز آمریکایی-سعودی آغاز شد. در این سال ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند بیش از 12 هزار کیلومتر از اراضی اشغال شده این کشور را آزاد کنند و در آستانه آزادسازی کامل شهر راهبردی «مارب» که آخرین سنگر ائتلاف سعودی در یمن است قرار بگیرند. عملیات سه مرحله‌ای «پیروزی مبین»، عملیات «عذاب شدید»، عملیات «سپیده دم آزادی»،عملیات «سپیده دم پیروزی»، عملیات دو مرحله‌ای «بهار پیروزی» ، عملیات «سپیده دم صحرا» و عملیات‌های «بازدارندگی 5 و 6 و 7 و 8» و عملیات سه مرحله‌ای «طوفان یمن» که طی آن عمق امارات بعد از 3 سال هدف موشک‌های انصارالله قرار گرفت از جمله عملیات‌های پیروزی‌بخش یمنی‌ها در سال گذشته بود که دشمن را در باتلاق جنگ فرسایشی یمن بیشتر از گذشته گرفتار کرد.

در عرصه سوریه با وجود توطئه‌های گسترده غرب و گروه‌های تروریستی، این کشور موفق شد انتخابات ریاست‌جمهوری خود را در خرداد ماه 1400 با موفقیت برگزار کند که طی آن «بشار اسد» به عنوان یکی از حامیان اصلی مقاومت با کسب ۱۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۸۹۰رای یعنی معادل ۹۵.۱ درصد آرا به عنوان رئیس جمهور جدید برای یک دوره ۷ ساله انتخاب شد. حضور گسترده مردم سوریه در این انتخابات بیانگر آن بود که تلاش آمریکا و متحدانش برای براندازی نظام سوریه با شکست مواجه شده است.

حزب‌الله لبنان در سالی که گذشت به لطف تدابیر سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله توانست لبنان را از چند فتنه بزرگی که این کشور را در معرض جنگ داخلی قرار می‌داد از جمله کشتار منطقه خلده و الطیونه بیروت، نجات دهد.

خرید سوخت از جمهوری اسلامی ایران توسط حزب‌الله در میان بدترین بحران لبنان ابتکار سازنده‌ای از جانب حزب‌الله بود که جایگاه مردمی آن را در لبنان بالاتر برد. در ادامه دستاوردهای نظامی مقاومت لبنان، حزب‌الله در سال 1400 از سامانه‌های پیشرفته پدافندی و ناوگان پهپادی خود رونمایی کرد که تبدیل به یک چالش جدید برای اسرائیل شد. نمونه عملی این دستاورد نفوذ پهپاد «حسان» حزب‌الله به آسمان فلسطین اشغالی در تاریخ 19 بهمن بود که صهیونیست‌ها در رهگیری آن ناکام ماندند.

در عراق نیز گروه‌های مقاومت که از دو سال گذشته فشارهای خود را برای اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق تشدید کرده بودند، واشنگتن را مجبور کردند که بخش زیادی از نیروهای خود را از عراق بیرون بکشد. استراتژی مقاومت عراق برای اخراج کامل نیروهای بیگانه همچنان ادامه دارد.

اما شاید مهمترین شاخص عملی قدرت مقاومت در سال 1400 مربوط به نبرد «شمشیر قدس» و پیروزی بزرگی باشد که فلسطینیان در سطوح مختلف مقابل دشمن صهیونیستی به دست آوردند. این جنگ که به نبرد 12 روزه غزه نیز معروف است در 20 اردیبهشت 1400 و بعد از هشدار گروه‌های مقاومت فلسطین به اشغالگران صهیونیست درباره تدام تجاوزات آنها علیه اهالی قدس و مسجدالاقصی آغاز شد.

در این جنگ گروه‌های مقاومت در نوار غزه برعکس دوره‌های قبلی این بار برای دفاع از فلسطینیان ساکن قدس وارد نبرد با دشمن صهیونیستی شدند. یکی از بارزترین وجوه تفاوت نبرد شمشیر قدس با جنگ‌های قبلی فلسطینی-اسرائیلی این بود که همه فلسطینیان با یکدیگر متحد شدند و حتی فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی 1948 خیابان‌ها را علیه اشغالگران شعله‌ور کردند. مقاومت فلسطین طی 11 روز 4360 موشک و راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک و از چند موشک جدید رونمایی کرد.

بعد از این جنگ مقاومت فلسطین و به شکل ویژه حماس محبوبیت ویژه‌ای در میان ملت فلسطین پیدا کردند و به موازات بی‌اعتمادی فلسطینیان به تشکیلات خودگردان، حماس از جایگاه بالایی برخوردار شد.

در این بین جمهوری اسلامی ایران به عنوان رهبر محور مقاومت در سال 1400 نیز همانند گذشته به حمایت از این محور پرداخت. در شرایطی که رژیم‌های سازشکار عربی خیانت خود به ملت فلسطین را حتی در نبرد شمشیر قدس نیز نشان دادند، ایران بار دیگر خود را به عنوان بزرگترین حامی ملت و آرمان فلسطین معرفی کرد. در این سال عربستان سعودی ناچار شد برای حل شماری از پرونده‌های پیچیده از جمله جنگ یمن، به ایران متوسل شده و برای مذاکره با ایران، عراق را واسطه کند.


پست های مرتبط

پیام بگذارید