یادداشت های روزانه چهلمین جشنواره فیلم فجر-۷ فیلم هایی ضعیف، توجیهاتی ضعیف تر !

امسال در جشنواره فیلم فجر اتفاقات حاشیه‌ای کم نبودند، اما یکی از این مهمترین آنها که برای نخستین بار در جشنواره شاهد بودیم، غیبت دبیر جشنواره تا نیمه‌ی نخست آن بود. مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر که به کووید 19 مبتلا شده بود، سرانجام پس از گذشت پنج روز در خانه جشنواره حاضر شد و نشست خبری او نیز امروز برگزار شد.

در این نشست ضعیف بودن فیلم‌ها یکی از اصلی ترین بحث ها بود. البته دبیر جشنواره با اشاره به انتقاداتی که به برخی فیلم‌های حاضر در این رویداد می‌شود، بیان کرد: «هیأت انتخاب سعی کردند تنوع ژانری از نظر گونه‌های مختلف سینمایی، در فیلم‌های جشنواره داشته باشیم. طبیعی است که برخی ژانرها توانایی کافی را نداشته باشند. ما فیلم ورزشی، اکشن و.. کم ساختیم بر این اساس هیأت انتخاب کار قابل دفاعی انجام داده‌اند.»

البته این هم از آن توجیه‌های عجیب و غریب است که پذیرفتنش کار دشواری است. در کدام جشنواره دیده اید یک فیلم ضعیف را به دلیل آنکه فیلم دیگری در آن ژانر نیست، پذیرفته و یک فیلم خوب را با این بهانه که در جشنواره فیلمهای دیگری در آن ژانر هست، کنار بگذارند!

در این نشست به میزان استقبال از فیلم‌ها نیز اشاره شد. نقاش زاده با استناد به تعداد بلیط های جشنواره برافزایش بیست درصدی تماشاگران تاکید داشت. البته این قیاس با جشنواره پیش که در اوج کرونا و قبل واکسیناسیون عمومی به صورت محدودتر و با پوشش سرد رسانه‌ها برگزار شد، شاید نشان از رشد داشته باشد. اما همین امروز در گفتگویی مدیر یکی از پردیس‌های سینمایی، به استقبال ضعیف از فیلمها (به جز چند فیلم مطرح) اشاره داشت. ترک کردن سالن نمایش توسط برخی از تماشاگران در میانه فیلم و حضور چهل تا پنجاه نفر در هنگام نمایش برخی از فیلمها ازجمله نکاتی است مدیر پردیس سینمایی مگامال بدان اشاره داشت.

در رابطه با روند برگزاری جشنواره در سینما های مردمی، باید به نظارت وزارت بهداشت نیز اشاره کرد، که ظاهرا با ارسال گروه‌هایی برای بررسی اوضاع به سالن های نمایش فیلم انجام می‌شود.

امروز جدول نتایج آرای مردمی ده تایی شد هر چند که در بالای این جدول تغییر محسوسی صورت نگرفته بود اما نکته ی مهم این جدول اراِیه ریز آمار به صورت تعداد بیننده، تعداد رای و میانگین رای بود که برای نخستین بار انجام شده بود.

چند سال پش وقتی بحث ساخت فیلم از روی زندگی شهید تهرانی مقدم (از دانشمندان هسته‌ای ترور شده) مطرح شد، خانواده ایشان به شدت با این موضوع مخالفت کردند. اما امسال فیلمی با محوریت موضوعی مشابه توسط حسین دارابی جلوی دوربین رفت که «هناس» نام دارد و زندگی یکی دیگر از دانشمندان هسته‌ای ترور شده، یعنی شهید داریوش رضایی‌نژاد موضوع اصلی داستان فیلم را تشکیل می‌دهد. آنطور که در خبرها از قول کارگردان و تهیه کننده این فیلم بیان شده خانواده شهید رضایی نژاد از این فیلم بسیار ابراز رضایت کرده اند و سازندگان فیلم این رضایت را به اندازه گرفتن سیمرغ دارای اهمیت دانسته‌اند. «هناس» به عنوان نخستین فیلم امروز که در خانه جشنواره به نمایش درآمد، فیلمی عاشقانه‌ از زندگی این شهید دانشمند هسته‌ای‌ست و ماجرای ترور او را نیز به تصویر می‌کشد.

«شب طلایی» ساخته یوسف حاتمی کیا، یکی دیگر از آن فیلمهای پدر و پسری جشنواره است که به آنها اشاره کرده بودیم. ابراهیم حاتمی کیا نیز در این پروژه به عنوان تهیه کننده حضور دارد. اگر حاتمی‌کیای پدر به سینمای دفاع مقدس گرایش داشت، اما پسر او قصه‌ای اجتماعی را دستمایه فیلم خود کرده است. از نکات قابل اشاره فیلم «شب طلایی» این است که تا اینجای کار تنها فیلمی بود که به ماجرای کرونا و تاثیرات آن پرداخته است. شاید این یکی از نکات جالب جشنواره باشد، در دوره‌ای که کرونا به عنوان مهمترین مسئله سایه خود را بر روی جشنواره (وطبعا) جامعه انداخته است. در اغلب فیلم‌ها حتی به عنوان پس زمینه و چیزی که در جامعه نشانه‌هایش وجود دارد به آن پرداخته نشده است.


پست های مرتبط

پیام بگذارید