حاشیه‌های یک کتاب درباره دولت روحانی/ توصیه‌ آیت‌الله جنتی به دولت/ روزنامه اصولگرا: آقای رئیس‌جمهور به نیویورک نرو!


آخرین آمار کرونا در کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰۹۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۲۴۸ نفر از آنها بستری شدند.

متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۴۸ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۴۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

تا کنون ۵۳ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۹۰۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۰۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

شناسایی ۱۰۹۰ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور

***

موج‌های بعدی کرونا قطعی است/ جهش ویروس قابل پیش بینی نیست

سیدعلیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با مهر، اظهار داشت: از قله موج هفتم کرونا عبور کرده ایم و پیش بینی می‌شود در چند روز آینده وضعیت بهتر هم شود و بیمارستان‌ها بتوانند استراحت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا موج‌های جدید با شدت کمتر بروز می‌کنند، گفت: موج‌ها و خیزهایی که می‌بینیم نسبت به موج‌های قبلی از شدت کمتری برخوردارند، حاصل دو علت است. نخست، میزان واکسیناسیون و دوم، ایمنی طبیعی بدن در برابر عفونت ویروس است که باعث شده آنتی بادی‌ها در بدن، نسبت به ویروس مقاوم شوند و در نتیجه آن، شاهد کاهش موارد بستری و مرگ و میر هستیم.

این ویروس شناس، در خصوص اینکه می‌توان امیدوار بود که این روند همچنان ادامه داشته باشد و شاهد ضعیف‌تر شدن ویروس باشیم، افزود: این موضوع حداقل برای ویروس کرونا که هر دفعه شاهد جهش‌های تازه ای از آن هستیم، قابل پیش بینی نیست.

ناجی اظهار داشت: اگر همین روند ادامه داشته باشد، در اواخر پاییز شاهد موج جدید بیماری خواهیم بود که باید از همین حالا برای مواجهه با آن، برنامه ریزی داشته باشیم.

***

آقای روحانی کاش این را نمی‌گفتید!

عبدالله گنجی در روزنامه همشهری با اشاره به کتابی که اخیرا از خاطرات دوران ریاست‌جمهوری روحانی و دولتمردان او به‌چاپ رسیده که در آن به موضوع زمان شروع جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران و مطرح شدن بحث استعفای دسته‌جمعی دولت روحانی می‌نویسد: موردی که روحانی اشاره می‌کند بسیار غمبار و دردناک است. دولتمردان ایران اسلامی با عربده و تحریم ترامپ - یعنی دشمن خارجی- به‌دنبال فرار از خدمت هستند؟ یعنی چه؟ اگر گروه دیگر می‌آمد با معجزه مشکلات ایجاد شده توسط ترامپ را حل می‌کردند که شما دنبال رهایی بودید؟ این نشان می‌دهد کلیت کابینه مذکور یک کابینه بوروکرات و نازک‌نارنجی بوده است که از قضا جناب جهانگیری نیز روزی اشاره کردند که «باید با مشکلات موجود، کشور را اداره کنید وگرنه با پول فراوان که ننه‌جون من هم می‌تواند کار کند.» (مضمون) بنابراین چطور می‌توان باور کرد که آدم انقلابی و متعلق به نظام که باید هستی خود را در طبق اخلاص گذاشته و در سنگر مقابل دشمنان بی‌رحم بایستد، به‌دنبال رهایی خود باشد؟ ... فرض کنید استعفای ‌‌جمعی انجام می‌شد و رهبری هم مخالفتی نمی‌کردند آنگاه فاجعه حیثیتی برای دولت چند‌برابر می‌شد. دولتی که وسط معرکه جنگ و بمباران شدید دشمن به‌دنبال تحویل یا رهایی سنگر است، حتما انقلابی نیست و برای شرایط سخت آفریده نشده است... روحانی با این اظهارنظر کابینه را تخفیف و تحقیر کرد و علت ماندن را هم تنهایی رهبری دانستند که هرگز چنین نیست. با جابه‌جایی بیست مدیر هرگز رهبری تنها نمی‌ماند آن‌هم رهبری که کوله‌باری از تجربه و بحران‌دیدگی است.

روزنامه صبح نو هم نوشت: دفاع از عملکرد دولت تدبیروامید خیلی زود در دستور دولتمردان روحانی قرار گرفته است؛ البته علاوه‌بر دولتمردان، شخص روحانی نیز این روزها با میدان‌داری تلاش کرده است تا تمام قد در دفاع از خود و دولتش به میدان بیاید و در جاهایی با قلب واقعیت و حاشیه‌سازی‌های جدید، راهبرد پیشین خود در ایجاد تنش و فرار روبه‌جلو را پی بگیرد.

آقای معاون اول نیز که در این ماه‌ها پاسخی برای وضعیت نامطلوب برآمده از عملکرد دولت متبوع خود ندارد، برای فرافکنی به میدان آمده و با اظهاراتی باز هم توپ ناکارآمدی خود و دوستانش را به زمین نهادهای دیگر انداخته است؛ راهبردی که در هشت سال معاون‌اولی‌اش نیز شاهد آن بودیم.

جهانگیری و روحانی در کتاب «بدون دود و آتش و خون» با اظهاراتی تلاش می‌کنند تا ضمن دفاع از خود، بار دیگر حمله به نهادهای دیگر را کلید بزنند. جهانگیری در بخشی از این مصاحبه ادعا می‌کند که حضور مجلس یازدهم ‌غیر از شوک برای اقتصاد هیچ‌چیز نداشت. متاسفانه این مجلس حتی درک درستی نکرد که همه این فشارها و رفتارها را در دورانی انجام می‌دهد که جنگ اقتصادی ادامه دارد و دولت به معنای واقعی تنهای تنهاست.

جهانگیری در شرایطی حمله به مجلس یازدهم را بار دیگر در دستورکار قرار داده که این مجلس از ابتدا با طرح‌های اقتصادی تلاش کرده است گره از مشکلات اقتصادی باز کند؛ موضوعی که از ابتدا مورد تاکید نمایندگان و رییس مجلس بود.

ایسنا هم نوشت: محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی دولت حسن روحانی در گفت‌وگوی خود با نویسندگان کتاب «بدون دود و آتش و خون» ضمن ابراز امیدواری برای برداشته‌شدن قید محرمانگی مصوبات جلسات شورای هماهنگی اقتصادی می‌گوید: «اگر این اتفاق بیفتد آن‌وقت مردم می‌توانند ببینند که چه تصمیماتی در کشور گرفته شد که زندگی سخت‌تر نشود. باوجود بحران‌های معیشتی اما دولت تلاش کرد که در این مدت تجارت کالایی با تمام سختی‌ها تداوم یابد، فروش نفت ادامه داشته باشد و نقل و انتقالات مالی انجام شوند.» او استراتژی دولت را در این دوره چنین توصیف می‌کند: «دولت نباید به مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی اشاره می‌کرد چون در این صورت طرف تحریم‌کننده متوجه می‌شد که سیاست‌هایش در ایران جواب داده است. بنابراین سیاست دولت همواره سکوت بوده است.» در عین‌حال معاون اقتصادی روحانی تاکید می‌کند که «همه انتقادات را می‌شنیدیم.» و ادامه می‌دهد: «در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی، اینطور نبود که ندانیم جامعه اقتصادی چه حرفی می‌زند.» نهاوندیان در پایان با تصریح بر اینکه دولت بدون آگاهی از عوارض این موضوع تصمیم نگرفته بود، سخنانش را با این جمله ختم می‌کند: «تعداد قابل‌توجهی از تصمیمات دولت در دوره جنگ اقتصادی از سر اقتضاع بوده است. به همین جهت به تصمیمات قید زمانی داده شده است.»

بیشتر بخوانید:

نهاوندیان: کاش قید محرمانگی از حوادث سال‌های ۹۶ به بعد برداشته شود

***

نرو نیویورک برو سمرقند

روزنامه جوان نوشت: گویا سید ابراهیم رئیسی قرار است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نیز که اندکی بعد از اجلاس شانگ‌های در زمان مرسوم خود خواهد بود، شرکت کند، اما استدلال‌ محکمی وجود دارد که غیبت رئیسی در نیویورک، مواهب مادی و معنوی بیشتری برای ایران دارد تا حضور در آنجا و یک سخنرانی و یک مثلاً «عدم ملاقات» با بایدن و رفقای اروپایی‌اش.

اکنون این دولت می‌گوید از آن برزخ برجامی که گذشتگان و امریکا برای ایران درست کرده بودند، با رویکرد مستقل و نوین خود خارج شده و کشور را از شرطی‌شدن با شروط برجامی درآورده است. از طرفی نزدیکی ایران به شرق برای امریکا و اروپا، دشوار هضم و نپذیرفتنی است و حتی همین نگه داشتن ایران در «فضای مذاکره» اگر هدفی اصلی داشته باشد، کاستن از پیوند کامل ایران با دوستان شرقی و با همسایگان است و درواقع تلاش می‌شود آن راه باریکه‌ای که هنوز به سمت غرب باز است، همچنان بازنگه داشته شود تا بلکه روزی بتوان آن را تبدیل به بزرگراهی آسفالته با امکانات فراوان کرد! با این دو فرض قوی، بهترین کار هم برای منافع ملی، هم برای مذاکرات هسته‌ای و حتی هم برای رابطه سالم و عزتمندانه با غرب که جزئی قطعی از سیاست‌خارجی ایران است، حرکت در مسیری است که ما را از نیویورک دور، و به همسایگان و دوستان راهبردی روز‌های سخت از جمله چین نزدیک‌تر کند.

رئیس‌جمهور ایران هرچه‌قدر خود را بی‌نیازتر از این‌گونه سفر‌ها نشان دهد، غیبت او در مجمع عمومی سازمان‌ملل محسوس‌تر و برای تبدیل‌شدن به یک پروپاگاندای رسانه‌ای و سیاسی مناسب‌تر است. یک ایران قوی و مستقل که مشاوران رئیس‌جمهورش برخلاف برخی گذشتگان و درگذشتگان، قبل از سفر به نیویورک، برای دیدار در دالان‌ها و توالت‌های سازمان ملل با سران کدخدا و اروپای فشل برنامه‌ریزی نکرده باشند، بیشتر در چشم دشمن، بزرگ می‌نماید؛ و البته عزیزبودن در چشم مردم ایران صد‌ها بار بیشتر و مهم‌تر خواهد بود. هنوز خاطره سفر‌های پرهیاهوی رئیس دولت‌های نهم و دهم به نیویورک که به‌زعم خود و اطرافیانش آورده زیادی برای ایران داشت، اما درواقع با آن مصاحبه‌های تحقیرآمیز مجریان امریکایی و با آن لوکیشن‌های ظلمانی استودیو‌ها و آن سؤالاتی که طرف گمان می‌کرد، پاسخ‌های محکمی می‌دهد، اما سؤال مهم‌تر بود تا پاسخ، به سفر‌هایی تبدیل شد که هیچ آورده‌ای نداشت و بسیار هم کسورات داشت، از خاطرمان نرفته است. آقای رئیسی! مرد انقلابی را با صحن‌وسرای دیپلماتیک تهوع‌آور «سازمان امریکایی ضدملل» چه‌کار؟! نیویورک را واگذار و به سمرقند پر از قند برو!

***

علیه ابربدهکارپروری دولت قبل

روزنامه ایران نوشت: تلاش برای تبرئه از کم کاری‌های گذشته به سنت عبدالناصر همتی رئیس کل پیشین بانک مرکزی و کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده است. هرگاه مسئولان دولت سیزدهم از کم کاری‌ها و تخلفات وی در دوره تصدی بانک مرکزی حرفی به میان می‌‌آوردند، به سرعت درشبکه‌های اجتماعی سعی می‌‌کند پاسخ دهد، اما گاهی این پاسخ‌های شتابزده به گاف‌های بزرگی تبدیل می‌‌شود... در شرایطی که همتی جلوی دوربین و در میانه مناظرات ریاست جمهوری نام 11 ابربدهکار بانکی را به آیت‌الله رئیسی داد، دولت سیزدهم در اقدامی بی سابقه نام تمام بدهکاران کلان بانکی را اعلام عمومی کرده است و به جای ارائه نام آنها در پاکت‌های دربسته، لیست آنها روی سایت بانک مرکزی با قابلیت دسترسی همگان منتشر شده است. علاوه بر این، انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و حتی عمومی برای نخستین بار، انتشار جزئیات تسهیلات کلان بانک‌ها به اشخاص مرتبط با خود و... از دیگر اقداماتی است که در جهت شفافیت اقتصادی در دوره دولت سیزدهم انجام شده است.

بررسی عملکرد دولت سیزدهم در یک سال اخیر نشان می‌‌دهد که اقدامات درخور توجهی درجهت شفاف کردن اقتصاد و مقابله با فساد انجام داده است. در همین خصوص انتشار لیست ابربدهکاران بانکی، صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی و صورت‌های مالی شرکت‌های عمومی اقتصاد را به اتاق شیشه‌ای برد. با جدیت دولت سیزدهم بلندترین گام در راستای دستیابی به شفافیت برداشته شد. درحالی که دولت‌های قبلی به همان مسیر همیشگی اقتصاد تن داده بودند، دولت سیزدهم درجهت تحقق شعار افزایش شفافیت خود در ابتدا فهرست ابربدهکاران بانکی را منتشر کرد که همچنان ادامه دارد و درحال تکمیل است.

***

مسکن صرفا اولویت شعارها نباشد

روزنامه فرهیختگان نوشت: بعد از گمانه‌زنی‌های 2 هفته‌ای درمورد خبر دستگیری ق. م مشاور عالی و بازرس ویژه وزیر راه و شهرسازی به اتهام فساد اداری نهایتا روز گذشته رستم قاسمی طی اطلاعیه‌ای به این خبر این‌گونه واکنش نشان داد... وزیر راه و شهرسازی ... ضمن اعلام آمادگی این وزارتخانه برای همکاری در تکمیل تحقیقات و روشن شدن حقایق، رسیدگی دقیق و بدون ملاحظه درباره اتهام هر فرد در هر جایگاهی را لازم و واجب دانسته است. اگرچه وجود فساد آن‌هم در بالاترین سطوح یک وزارتخانه ظرفیت مطلوبی برای ایجاد ناامیدی دارد اما کشف و برخورد قاطع با این فساد تا حد زیادی می‌تواند اثرات این ناامیدی را کاهش دهد. دستگاه‌های دولتی اگر در امتداد همان پروژه‌ای باشد که رئیس‌جمهور نامش را گشت ارشاد مدیران گذاشته بود می‌تواند نسبت به تحقق وعده‌های دولت نیز در جامعه ایجاد امیدواری کند. از این جهت کشف فساد در دولت را باید به فال نیک گرفته و از آن تقدیر کرد. باید توجه داشت که در کنار تحقق وعده‌ برخورد با فساد، عملیاتی شدن وعده‌های اجرایی دولت نیز در احیای امید بین مردم امری ضروری است و این مساله برای وزارت راه که بار بزرگ‌ترین وعده اجرایی دولت یعنی ساخت 4 میلیون مسکن را بر دوش می‌کشد اولویت مهم‌تری محسوب می‌شود. اولویتی که انتشار اخبار اینچنینی درمورد فساد نباید از میزان توجه به آن در وزارت راه و شهرسازی بکاهد و یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم به حاشیه رانده شود...

درحال حاضر نیز جدید‌ترین ایده برای تکمیل پروژه 4 میلیون مسکن ورود وزارتخانه‌های مختلف به طرح برای ساخت مسکن مورد نیازشان محسوب می‌شود. ایده جدید اما با یک چالش جدی مواجه است. در وضعیتی که وزیر راه دستگاه‌های دولتی را به عدم همراهی برای تامین زمین متهم می‌کند این سوال وجود دارد که قاسمی با تکیه بر کدام همراهی بخشی از اجرای پروژه را به سایر وزارتخانه‌ها واگذار می‌کند؟ چنین وضعیت آشفته‌ای از ارائه آمارها و ایده‌ها باعث شده است که بسیاری گمان کنند یا دولت توان کافی برای تسریع فرآیند ساخت مسکن را ندارد یا ساخت مسکن هنوز در متن اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی قرار نگرفته است.

اگر این وعده ملی درست اجرا نشود به یک حسرت ملی بدل شده و مردم را نسبت به سایر اقدامات دولت بدبین می‌کند. از این جهت تحقق این وعده نیاز‌مند مشخص کردن مسئولانی توانمند و دقیق در سطح وزیر یا معاونان وزیر است تا زمام امر را در دست بگیرند و مستقیما بر اجرای مهم‌ترین وعده دولت نظارت داشته باشند. اتفاقاتی که درمورد رستم قاسمی تاکنون افتاده است اما این ابهام را به وجود آورده که آیا او باوجود شائبه‌هایی همچون فساد مشاوران، بی‌انگیزگی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی و بیماری توان این نظارت لحظه‌ای را دارد یا باید سکان وزارتخانه را به دست فرد دیگری واگذار کند. حتی اگر دولت نخواهد تن به تغییر وزیر بدهد می‌توان این توقع را داشت که حداقل معاونان و مدیران به‌یادگار‌مانده از دولت سابق را که متهم به کم‌کاری در حوزه مسکن هستند تغییر داده و مسئولیت اجرای طرح ملی مسکن در زمان باقی‌مانده را نیز به معاونتی پرانگیزه و توانمند سپرد.

***

موضع دولت درباره یک متهم

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری در رابطه با موضع دولت برای بازداشت یکی از منسوبین وزارت راه، گفت: رئیس جمهور بارها گفتند دولت هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد و یکی از برنامه‌های دولت این بود که مسیر برخورد با فساد را به قوه مجریه بیاورد. اگر ما موفق نشویم مسیر مقابله با فساد را به قوه مجریه بازگردانیم، مسیر درست و قابل قبول پیش نخواهد رفت.

بهادری جهرمی تاکید کرد: بسیاری از اقدامات صورت گرفته که رسانه‌ای نشده است، اما این خبر با توجه به اینکه از سوی نهادهای نظارتی در قوه مجریه انجام شده بود رسانه‌ای شده است. طبیعتاً نهادهای نظارتی مبتنی بر گزارش‌ها اغماض نمی‌کنند و بلافاصله وارد می‌شوند زیرا پیشگیری برای آنها اولویت دارد به همین دلیل است که اصولاً رسانه‌ای نمی‌شود.

وی در رابطه با اینکه آیا دولت ممکن است فردی را به جای رستم قاسمی به دلیل وضعیت جسمانی ای که دارد، جایگزین کند؟ خاطرنشان کرد: او دارد به فعالیت خود ادامه می‌دهد و این هفته در وزارت راه و شهرسازی انتصاب جدیدی صورت گرفته است و ما امیدوار هستیم بتوانیم همچنان از وی کمک بگیریم.

بیشتر بخوانید:

همکاری دفتر بازرسی ریاست جمهوری و وزارت اطلاعات در برخورد با مدیران فاسد دستگاه اجرایی

***

توصیه‌های آیت‌الله جنتی به دولت

آیت‌الله احمد جنتی، ئیس مجلس خبرگان رهبری در سخنرانی افتتاحیه اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه از تلاش شبانه‌روزی دولتمردان برای خدمت به مردم قدردانی می‌کنیم، اظهار کرد: ما برای آنان در ادامه مسیر آرزوی موفقیت داریم. دولت در بخش‌هایی توفیقات خوبی داشت و در این مسیر آرمان‌های امام راحل مورد توجه قرار گرفت. در حوزه سلامت توانستند کرونا را کنترل کنند و در حوزه سیاست خارجی فعال‌کردن ظرفیت‌های اقتصادی منطقه را شاهد بودیم و مخصوصاً با کشورهای همسایه ارتباط خوبی برقرار شد.

وی تاکید کرد: رفتارهای مناسب و دوری از اشرافیت را از دولت و رییس جمهوری مشاهده کردیم و امیدواریم این روحیه تا پایان در دولت ادامه یابد.

رییس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی دولت اما همچنان مسئله اقتصاد و معیشت، اولویت اول کشور است‌. مردم اول باید آب و نان‌شان درست باشد بعد موارد دیگر هم انجام شود.

جنتی تاکید کرد: دولت ضمن انجام کارهای روزمره، چند اصلاح اساسی هم در حوزه اقتصاد شروع کرد اما تداوم این اقدامات اساسی نیازمند تحرک ساختاری در بودجه و اصلاح نظام مالیاتی است.


پست های مرتبط

پیام بگذارید