واکنش کیهان به توییت برجامی علی مطهری/ روایت سرلشگر موسوی از برخورد ناوشکن جماران با قایق‌ آمریکایی/ برنامه مخبر برای مقابله با فقر


آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۶۵ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۳ هزار و ۹۹۵ نفر رسید.

در حال حاضر ۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۰۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۶ هزار و ۷۹۲ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۸۲۴ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۸۹۷ هزار و ۲۱۱ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۸۲۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۴۶ هزار و ۲۶۷ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

راه‌حل شریعتمداری برای پایان چالش 20ساله هسته‌ای

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان به فارس گفت: چالش هسته ای ۲۰ ساله کشورمان با آمریکا و اروپا به وضوح نشان می دهد که حریف نگران تولید سلاح هسته ای از جانب ایران نیست، بلکه از آن به عنوان بهانه‌ای برای تحریم ها استفاده می‌کند و از آنجا که تحریم‌های اقتصادی تقریباً تنها اهرم باقیمانده در دست آمریکا برای مقابله با ایران اسلامی است، هرگز از آن دست نخواهد کشید.

وی افزود: از این روی مذاکره برای لغو تحریم‌ها آب در هاون کوبیدن است و با جرات می توان گفت که این مذاکرات راه به جائی نمی برد و می بینید که تاکنون از «ناکجا آباد »! بیرون نرفته است.

شریعتمداری گفت : نگاهی به چالش ۲۰ ساله بیندازید ! انگار شرح وظیفه و دستور العملی که برای آژانس بین المللی انرژی اتمی تعریف شده است، پیشگیری از صنعت هسته ای صلح آمیز ایران، بازرسی های فراگیر از مراکز نظامی کشورمان به بهانه فعالیت هسته ای اعلام نشده ! و ارائه اطلاعات نظامی ایران به آمریکا، اسرائیل و برخی از کشورهای اروپائی است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که چاره چیست؟ گفت : خروج از NPT . ما در پی تولید سلاح هسته ای نیستیم ولی بیشترین فشار آژانس روی ایران متمرکز شده است و در همان حال هند، پاکستان و کره شمالی دارای سلاح اتمی هستند و عضو NPT هم نیستند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود : فراز و نشیب های چالش ۲۰ ساله کمترین تردیدی باقی نمی گذارد که اگر اهل باج دادن نباشیم ــ که دولت کنونی اینگونه نیست ــ مذاکرات هرگز به نقطه ای نخواهد رسید که منافع کشورمان را در پی داشته باشد و سرانجام به این نتیجه می رسیم که تنها راه پیش رویمان خروج از NPT است .

شریعتمداری اضافه کرد: ماده ۱۰ معاهده ان پی تی، این حق را برای تمام کشورهای عضو قائل شده است .

***

روایت سرلشگر موسوی از برخورد ناوشکن جماران با قایق‌ آمریکایی

به گزارش ایرنا، امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در حاشیه مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه دافوس ارتش درباره برخورد ناوشکن جماران با قایق‌های هدایت پذیر آمریکا در دریا و ادعای آمریکایی‌ها، تصریح کرد: آمریکایی‌ها با خوی تجاوزگری و خود بزرگ بینی که دارند نسبت به حقوق ملت‌ها و نسبت به حقوق پذیرفته شده بین المللی گاهی بی توجهی می‌کنند. این شناورهای بدون سرنشین که با ماموریت‌هایی از طرف نیروی دریایی آمریکا در دریاها مشغول مأموریت هستند بدون توجه به اینکه این منطقه، منطقه عبور سایر شناورها است و آنها می‌توانند خطراتی را برای عبور امن شناورهای دیگر فراهم کنند، رها می‌کنند و نسبت به ایمن سازی آنها توجه لازم را ندارند.

وی ادامه داد: به همین دلیل مدتی پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از این شناورها را توقیف کرد و بعد در محل امنی آن را رها کردند و چند روز پیش نیز نیروی دریایی ما در منطقه مأموریتی با دو شناور آمریکایی برخورد کرد و این دو شناور را از منطقه‌ای که ممکن بود به امنیت سایر شناورهای منطقه و نه تنها ایران را آسیب وارد کند، عبور کردند و در منطقه امنی آنها را رها کردند و به آمریکایی‌ها با واسطه اطلاع داده شد که شناورهای آنها در منطقه معین قرار دارد؛ هشدار داده شد که قوانین بین المللی را رعایت کنند.

فرمانده کل ارتش در مورد توقیف این شناورهای آمریکایی، خاطرنشان کرد: توقیف آنها به درد ما نمی‌خورد و ما فقط برای حفظ امنیت شناورهایی که از آن منطقه عبور می‌کنند، کار بین المللی و حقوق بشری را انجام می‌دهیم و توقیف آنها سودی برای ما ندارد و ما تمام تلاش مان را برای کمک به امنیت انجام می‌دهیم.

***

برنامه مخبر برای مقابله با فقر

به گزارش تسنیم محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در اجلاسیه جهادگران کشور‌ با بیان اینکه ابتدا که دولت را تحویل گرفتیم با مشکلات زیادی مواجه بودیم، وضعیت فروش نفت ما مناسب نبود طوری که نفتی که می‌فروختیم وجه آن را در اختیار نداشتیم، کالاهای اساسی ما همه به خط قرمز رسیده بود، گفت: کشورهای اطراف ما مدعی بودند که دیپلماسی را می‌فهمند و کشورهای منطقه علیه ما بودند اما با این راهنمایی که مقام معظم رهبری به رئیس جمهور کردند، نفت‌مان را فروختیم، پولمان را جابه‌جا کردیم و نیز کالاهای اساسی را آوردیم.

وی با بیان اینکه برای مقابله با فقر برنامه جدی داریم گفت: اولین کاری که کردیم هدفمندی یارانه‌ها بود و همه دوستان جهادی که جمع شده‌اند یک وجه مشترک دارند و آن دلسوزی و جان دادن به خدمت برای رفع محرومیت است که شعار این دولت نیز هست.سال قبل 360 هزار میلیارد تومان یارانه برای گوشت، تخم مرغ، روغن و سایر اقلام دادیم اما چه کسانی از این یارانه‌ها استفاده کردند.افرادی که یک نسبت از این یارانه سهم داشتند اما هیچ استفاده‌ای نمی‌کردند از طرفی یک فرد هم پسمانده ناهار و شام وی به اندازه نیاز یک ماه فرد دیگری بوده و این کجای عدالت است.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها حداقل یارانه هر فرد دست خودش است، هرچند اتفاقاتی در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای افتاد اما به سرعت آرامش گرفته و با کاهش تورم این گرانی‌ها همچنان کمتر خواهد شد. امیدواریم با همین تفکری که مقام معظم رهبری بیش از 50 سال قبل شروع کردند و آن جهاد کبیر است، شاهد کشوری قوی، پیشرفته و با عزت خواهیم بود.

***

واکنش کیهان به توییت برجامی علی مطهری

علی مطهری در توئیتر نوشت: «با توجه به این که ما دنبال ساخت بمب اتم نبوده و نیستیم و از طرفی دانش هسته‌ای را کسب کرده و در صورت نیاز می‌توانیم اورانیوم ۲۰% غنی‌شده را برای مصارف رادیودارو و کشاورزی تولید کنیم، فعالیت اضافه در این زمینه تاکنون صدها هزار میلیارد تومان هزینه و سختی غیرضروری بر مردم تحمیل کرده و کشور را از پیشرفت درخور باز داشته است.

طوری رفتار کرده‌ایم که انقلاب مترادف با سانتریفیوژ شده و از برخی آرمانهای اصلی خود بازمانده است. البته پافشاری امروز مسئولان بر تضمین و راستی‌آزمایی و اتمام مسائل پادمانی بجا و لازم است ولی اصلاً نباید به اینجا می‌رسیدیم.»

کیهان درباره این اظهارات نوشت: «درباره این تحلیل آقای مطهری گفتنی است که اولاً مواضع وی در گذشته نشان داده که او مانند بسیاری از دنباله‌روهای تبلیغات روحانی در دولت قبل، نه از فناوری هسته‌ای و نه از مفاد برجام، چیزی سر درنمی‌آورده است...

ثانیاً آقای علی مطهری و هم‌طیفان او باید توضیح دهند برجام کذایی با همه کمالات نداشته‌ای که برای آن می‌شمردند، چگونه توافقی بود که تضمین و راستی‌آزمایی و بسته‌شدن پرونده پی‌ام‌دی را برخلاف ادعاهای اولیه نداشت و حالا باید در مذاکرات فرسایشی تصمیم گرفته شود؟...

ثالثاً هر سطح از غنی‌‌سازی، کاربرد متفاوت خود را دارد و معاهده ان‌پی‌تی، سطوح مختلف را منع نکرده بلکه آنچه ممنوع است ساخت بمب اتمی است. بنابراین علی مطهری با کدام دانش فنی یا حقوقی و سیاسی، غنی‌‌سازی 20 درصد را مطابق میل غربی‌ها کافی می‌داند؟...

رابعاً صدها هزار میلیارد تومان خسارت ادعایی از سوی آقای مطهری، نتیجه اعتماد به دشمن کلاهبردار و اطاعت مو به مو از زیاده‌خواهی‌های اوست، و نه پافشاری بر حقوق خود مطابق NPT.

خامساً انقلاب، مترادف سانتریفیوژ نیست. انقلاب مترادف عزت و استقلال و پیشرفت و آزادی و آبادانی کشور است. برنامه هسته‌ای در این میان یک شاخص مهم است همچنان که خار چشم دشمن بوده است. اما دشمن نشان داده که هدفش برنامه هسته‌ای و سانتریفیوژ نیست. بلکه با توانمندی‌های نظامی، نفوذ منطقه‌ای، دیپلماسی و تجارت، تعاملات اقتصادی، و هر آن چیزی که موجی عزت و استقلال ملت ایران شود، مشکل دارد.»

***

یک پیشنهاد درباره برنامه‌های توسعه

کیومرث اشتریان، دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره تدوین برنامه هفتم توسعه در شرق نوشت: «فرایند تدوین قانون برنامه و آیین‌نامه‌های آن را بنگرید تا ببینید که چقدر زمان‌بر و خسارت‌آور است.... حداقل 13 مرحله باید طی شود تا مصوبه‌ای برای اجرا آماده شود... در این فرایند طولانی چندین بار مسئولان تغییر می‌کنند و در عمل بسیاری از برنامه‌ها اجرائی نمی‌شوند.

گم‌شدن مسئولیت‌ها و وظایف، فراموشی دیوان‌سالاری، عدم مشروعیت فرایندی و... نتیجه قهری چنین فرایند طولانی است. یک راه‌حل این است که برنامه‌های توسعه چهارساله باشد و هر دولتی در سه ماه اول خود برنامه توسعه را ارائه و تا شش ماه برای تدوین آیین‌نامه‌ها و «سندهای اجرائی» سیاست‌ها فرصت داشته باشد. این در صورتی امکان‌پذیر است که برنامه به چند محور اصلی کاهش یابد.

«سیکل سیاسی» و «سیکل سیاستی» در نظام حکمرانی کشور با یکدیگر انطباق ندارد و سبب می‌شود که مسئولیت افراد در قوه مجریه و مقننه گم شود. تداخل دوره چهارساله ریاست‌جمهوری و دوره پنج‌ساله برنامه به گونه‌ای‌ است که اغلبِ افرادی که در مجلس قانون تصویب می‌کنند، در دوره بعدی نماینده نیستند که برنامه‌های مصوب خود را دنبال کنند.

به همین‌ شکل کسانی که در دولت برنامه می‌نویسند، مجری نخواهند ماند و گسست مفهومی و نظری بین تدوین‌کننده و مجری پدید می‌آید. راه‌حل آن است که همچنان که گفته شد دوره برنامه‌ها چهارساله باشد و هر دولتی مسئول برنامه‌ای باشد که خود تدوین کرده است.

هنگامی که رئیس‌جمهور وزرای خود را به مجلس معرفی می‌کند، باید برنامه توسعه چهارساله را ارائه دهد. نگویید که امکان‌پذیر نیست. تجربه ثابت کرده است که سرفصل برنامه‌ها شباهت بسیاری به هم دارد و اصطلاحا «تفویضی»های برنامه‌های گوناگون توسعه بسیار است؛ بنابراین فرصت سه‌ماهه کافی‌ است؛ چون کسی که رئیس‌جمهور می‌شود، طبق اصول یکی از «رجال سیاسی» است که از وضعیت توسعه کشور و برنامه‌های اصلی آن آگاه است و باید از پیش خود را برای این مسئولیت مهم آماده کرده باشد.

البته این مستلزم آن است که یک بار مشکل تداخل حل شود و مثلا برنامه هفتم سال از ابتدای سال 1402 به مدت شش سال دیده شود تا پس از برنامه هفتم برنامه‌ها چهارساله باشند.»

***

انتخابات کنگره بر روند مذاکرات تاثیر خواهد گذاشت؟

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا به نامه نیوز گفت: «همیشه بین یک انتخابات و توافق برجام یک ارتباط برقرار می‌شود. مثلا انتخابات 1400 ایران و برجام، انتخابات میان دوره‌ای 2022 امریکا و برجام. انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا و برجام و ... اما من قائل به ارتباطات نیستیم. این انتخابات‌ها موثر است اما مشکل اصلی انتخابات یا اینکه چه دولتی در ایران یا آمریکا باشد حتی اینکه چه جناحی در مجلس ایران و چه جناحی در کنگره آمریکا باشد نیست. این‌ها همه فرع بر یک اصل بزرگتر است».

وی گفت: «مساله اصلی این است که فاصله بین مطالبات ایران و آمریکا به قدری زیاد است که رسیدن به یک توافق را بسیار دشوار می‌کند. از این جهت من معتقد هستیم که مذاکرات ادامه خواهد داشت اما توافق ممکن است که بعد از انتخابات 2022 امریکا هم شاید حاصل نشود. مگر اینکه رویکرد کلان دو کشور تغییر کند البته من بعید می‌دانم که چنین اتفاقی رخ دهد».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی افزود: «ممکن است که جمهوری خواهان در انتخابات کنگره برنده شوند اما الان که هر دو مجلس آمریکا و کاخ سفید در اختیار دموکرات‌ها است نیز گره‌ای باز نشده است. از طرف دیگر وقتی روحانی در پاستور بود نیز گره‌ای باز نشد لذا رفت و آمد دولت‌ها و حزب‌ها خیلی موثر نیست. نمی‌گویم که اثر صفر دارد اما نگاه هیات حاکمه‌های دو کشور ایران و آمریکا باید برای دستیابی به توافق تغییر کند که من نسبت به آن خوشبین نیستم و معتقدم که برای مشاهده توافق بین ایران و آمریکا خیلی راه درازی وجود دارد».

***

دولت اراده‌ای برای اجرای کالابرگ ندارد

محسن پیرهادی، نماینده تهران در مورد اینکه چرا دولت کالا برگ ارائه نمی دهد و آیا این تخلف از قانون نیست، به عصرایران گفت: ما اینجا از دولت گلایه داریم. هر اقدامی در حوزه کالابرگ الکترونیکی و هر مسئله ای که منزلت مردم حفظ شود، آنها راحت تر خرید کنند و قدرت انتخاب و‌خرید بیشتری داشته باشند مورد حمایت مجلس است. کالابرگ تورم ایجاد نمی کند و مدیریت تنظیم بازار هم هوشمند و دقیق می شود ولی هنوز دولت نتوانسته است خودش را به این تصمیم برساند که کالابرگ ارائه دهد. دولت هنوز نخواسته است که کالابرگ را اجرایی کند و اراده جدی برای این کار نداشته است و مطالبه ما هم هست که به بهترین شکل این تغییر ریل صورت گیرد چراکه پول توزیع کردن حداقل کار است و با روش‌های بهتری هم می شود کشور و اقتصاد را اداره کرد.

وی در مورد اینکه اگر این وضعیت ادامه داشته باشد واکنش مجلس چیست،گفت: مجلس قبول نمی کند که یارانه مستقیم داده شود ‌و امیدواریم وضعیت بهتر شود. با توجه به تحرک دولت و شخص رییس جمهور و انگیزه ای که مدیران دولتی دارند امیدواریم وضعیت مردم بهتر شود.

وی افزود: ما به دولت فرصت دادیم و قاعدتا اگر نظرات مان تامین نشود احکام محکم تر و جدی تر را در بودجه سال آینده خواهیم بست اما در همین فاصله هم در حوزه وظایف نظارتی مان از دولت مطالب می کنیم که وضع بهتر شود.

***

خرید جنگنده سوخو ۳۵ از روسیه در دستور کار ارتش ایران

امیر سرتیپ حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با برنا درباره خرید جنگنده برای نیروی هوایی ارتش گفت که خرید جنگنده‌های سوخو 35 از روسیه در دستورکار نیروی هوایی است.

وی با بیان اینکه خرید سوخو 30 در برنامه نیست و فعلاً خرید سوخو 35 از روسیه مطرح است، افزود: این موضوع در دستورکار قرار دارد و امیدواریم بتوانیم در آینده به این جنگنده‌های نسل 4 دست پیدا کنیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش همچنین تأکید کرد که تصمیم‌گیری نهایی در زمینه خرید جنگنده سوخو 35 از روسیه در اختیار فرماندهی ارتش و فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح است.

***

افزایش صادرات غیرنفتی ما را به مرز بی نیازی از نفت رسانده است

به گزارش تسنیم سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در نشست با فعالان اقتصادی استان یزد با اعلام اینکه "وضعیت تولیدی در سطح کلان مناسب است و در چهار ماه اول سال در اکثر محصولات تولیدی شاهد افزایش بوده‌ایم" اظهار داشت: در چهارماهه نخست امسال نسبت به مشابه سال قبل اقلام تولیدی افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه وضعیت صادرات کشور هم بسیار مطلوب شده است، افزود: در سال 1400 نسبت به سال 99 حدود 38 درصد افزایش صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که رقم آن به جایی رسیده است که فقط 3.5 میلیارد دلار دیگر فاصله داریم که بگوییم نفت دیگر در تأمین ارزی کشور اثری ندارد که این دستاوردها توسط فعالان اقتصادی حاصل شده است و جای تقدیر و تشکر دارد و لازم است اطلاع دهیم اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.


پست های مرتبط

پیام بگذارید