سوداگری حتی با سفر اربعین!


بلیت تهران نجف شش میلیون تومان است. این صحبت رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی است که هفته گذشته اعلام کرد و گفت: «در پرواز ایرلاین‌های خارجی قیمت‌گذاری ممنوع است و نرخ بلیت تابع نرخ بازار است، برای مسیرهای خارجی شرکت‌های داخلی هم قیمت گذاری نمی‌کنیم. اما برای پروازهای نجف به طور استثنا وارد قیمت گذاری شدیم و نه فقط برای ایام اربعین که از ۱۵ این ماه است بلکه بلیت تهران - نجف تا زمان تصمیم گیری جدید با نرخ ۶ میلیون تومانی به فروش خواهد رسید.»

این در حالی است که تا پیش از ماه محرم قیمت بلیت تهران نجف حدود دو میلیون و 500 هزار تومان بود اما اکنون به شش میلیون تومان نرخ پایه تغییر کرده است.

در سالهای گذشته وضعیت به این صورت بود که بلیط نرخ مشخصی داشت اما تصمیم گرفته شد که در زمان افزایش و کاهش تقاضا نرخ ها تغییر کند و سیستم قیمت شناور تعیین شد. در طول سالهای گذشته با اینکه نرخ‌های شناور وجود داشت باز هم در زمان اربعین قیمت گذاری می‌شد. از سوی دیگر پیش از ماه محرم قیمت بلیت هواپیما در اواسط هفته به 950 هزار تومان رسید و در پایان هفته دو میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت اما رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بلیت تهران نجف یا تهران بغداد شش میلیون تومان قیمت دارد و این در حالی است که قیمت بلیط رفت و برگشت اکنون به 42 میلیون تومان برای پرواز ایرلاین‌های خارجی رسیده است! بلیت تهران ایلام نیز که نایاب شده و افرادی که قصد عزیمت به کربلا از طریق مرزهای زمینی را دارند باید با اتوبوس خود را به محل عبور از مرز برسانند!

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره نایاب شدن بلیط هواپیما برای ایرلاین‌های داخلی به خبرنگار ما توضیح داد: در روزهای پیک و افزایش تقاضا برای سفر به عراق این موضوع مطرح شد که چرا بلیت نجف گران‌تر از بلیت استانبول شده‌ است؟ درحالی که شرکت‌های هواپیمایی هیچ نقشی و اختیاری در این افزایش قیمت نداشتند بلکه این هزینه‌ها به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل شده‌ است.

به گفته وی، بلیت‌های مسیرهای زیارتی عموما در پیک سفر به صورت یکسرخالی انجام می‌شود که بر قیمت بلیت اثر می‌گذارد و نکته بعدی این است که فرودگاه نجف از گران‌ترین فرودگاه‌های منطقه است و پیش از این هم چندین بار با مسئولان فرودگاه نجف درباره هزینه‌های بالای این فرودگاه مذاکراتی داشتیم و حتی در مقطعی به دلیل گران بودن هزینه‌های این فرودگاه شرکت‌ها هواپیمایی کشورمان پروازهای خود را به فرودگاه نجف قطع کردند.

اسعدی سامانی می‌گوید تعیین سقف تعداد پرواز ایران و عراق در هفته 120 پرواز است و اگر پرواز بیشتری انجام شود به ازای هر کدام باید 4 هزار دلار به حساب فرودگاه نجف واریز شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی قیمت 6 میلیون تومان را برای پروازهای نجف اعلام کرده اما پروازهایی از مشهد به نجف با قیمت هر بلیت 25 میلیون تومان فروخته می‌شود، این در حالی است که برای مسافت دورتری مانند سفر از مشهد یا حتی تهران به سایر کشورها با همان ایرلاین و در همان روز، قیمت کمتری دارد.

در حالیکه مسئولان از تعیین نرخ مصوب 6 میلیون تومان برای پروازهای اربعین و لزوم اجرای آن توسط ایرلاین ها خبر می دهند، اما آنچه در این میان افکار عمومی به دنبال آن هستند این است که آیا قیمت 6 میلیون تومانی برای پروازهای اربعین قابل تحقق است؟

به گفته کارشناسان ایجاد کننده این مشکل خود سازمان هواپیمایی و ایرلاین ها هستند چرا که خودشان به عنوان اجرا کننده تصمیم گیر و ناظر نیز هستند. بعد از این افزایش قیمت بلیت سازمان هواپیمایی کشوری با صدور ابلاغیه ای در 11 شهریور ماه 1401 به شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد، فروش بلیت هواپیما فقط از طریق سایت رسمی شرکت‌ها و یا به صورت حضوری از دفتر فروش هر شرکت انجام شود. سازمان هواپیمایی در ابلاغیه شماره 3 خود به شرکت‌های هواپیمایی درباره پروازهای اربعین هشدار داده است در صورت بروز تخطی از این بخشنامه مسؤولان شرکت هواپیمایی به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

طبق ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری در بازه زمانی 15 شهریور تا 30 شهریور امسال قیمت بلیت پروازهای اربعین از فرودگاه‌های مشهد، کرمان، یزد و زاهدان به نجف و بغداد و بالعکس به صورت یک طرفه 3 میلیون و 800 هزار تومان و به صورت دو طرفه 7 میلیون و 600 هزار تومان است.


پست های مرتبط

پیام بگذارید