روایت مرعشی از بندهای جدید برجام/ علت هجمه‌ها به آیت‌الله جنتی از نظر طحان‌نظیف/ تحلیل مصباحی‌مقدم از تاثیرات اقتصادی توافق


آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۵ شهریورماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۹۶ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۷ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۳ هزار و ۶۸۴ نفر رسید.

در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۴ میلیون و ۹۶۲ هزار و ۳۵۸ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۵۹۷ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۲۸۶ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۲۴۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۵۴ هزار و ۲۹۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

روایت مرعشی از بندهای جدید برجام

سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران در روزنامه سازندگی نوشت: «در ملاقاتی که با سفیر فرانسه داشتم، او به تحقق برجام امیدوار بود. این توافق جدید نکات جالبی دارد. یکی از آن‏ها این است که اگر در زمان رسمیت برجام، قرارداد‌های بین‌‏المللی بین ایران و کمپانی‏های خارجی برقرار شود و پس از آن خروج از برجام اتفاق بیفتد یا تحریم‏ها برگردد، این توافقات یا مشمول تحریم نمی‏شوند یا حداقل سه سال برای اجرای توافقات به این کمپانی‏ها زمان می‏دهد.

برجام، فرصت فعالیت سرمایه‏‌گذاران زیادی را در ایران فراهم می‏کند. یکی دیگر از نکاتی که ایران در برجام جدید مطرح کرده، این است که آمریکا مجبور باشد با خروج از برجام، به ایران غرامت دهد. ایران این موضوع را پیشنهاد داده، اروپا قبول کرده و باید دید آمریکا چه پاسخی به درخواست غرامت داده است.»

***

علت هجمه‌ها به آیت‌الله جنتی از نظر طحان‌نظیف

به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری درباره اصلاح طرح «شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» گفت: در مرحله قبل ایرادات و ابهامات فراوان بود که اکثر آنها توسط مجلس اصلاح شد ولی چند مورد معدود باقی مانده است.

وی با بیان اینکه ایرادات و ابهامات شورای نگهبان به طرح شفافیت قوای سه‌گانه دو یا سه مورد است، ادامه داد: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ایراداتی به این طرح گرفته بود و اخیراً هم نامه‌ای به ما دادند و در این نامه آمده است که اکثر ایرادات آنان همچنان به قوت خودش باقی است. ما این ایرادات را به مجلس ارسال می‌کنیم تا اصلاح شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "با توجه به دستگیری پسر یکی از نماینده‌های مجلس به اتهام ارتباط با منافقین" آیا شورای نگهبان مسایل امنیتی را برای تایید صلاحیت‌ها در نظر می گیرد؟ گفت: شورای نگهبان مکلف است از ۴ مرجع استعلام کند و شورای نگهبان براساس گزارش های واصله، اعلام نظر می کند.

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی درباره دلیل هجمه‌ها به آیت‌الله جنتی گفت: آیت‌الله جنتی از یاران امام و رهبری و مبارزین قبل انقلاب هستند و خیلی وقت‌ها وقتی می‌خواهند به شورای نگهبان حمله کنند به ایشان هجمه می‌شود و در حالی که شورای نگهبان متشکل از ۱۲ نفر است و تصمیم گیری در این نهاد جمعی است.

***

تحلیل مصباحی‌مقدم از تاثیرات اقتصادی توافق

غلامرضا مصباحی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا درباره تاثیرات احتمالی توافق بر اقتصاد کشور به ایسنا گفت: «من یک نگرانی جدی دارم. آن نگرانی این است که تحریم‌هایی که توسط اوباما و بعد ترامپ اضافه شد و بعد هم بایدن مواردی را به آن اضافه کرد - گرچه بیشتر مصرف سیاسی داشت - در کنگره به تحریم‌های کنگره بدل شده است.

یعنی دیگر رییس‌جمهوری آمریکا نمی‌تواند این تحریم‌ها را لغو کند. حداکثر اختیار رییس‌جمهوری آمریکا تعلیق برخی از این تحریم‌هاست نه همه تحریم‌ها. تعلیق‌ها هم شش‌ماهه است. یعنی هر شش ماه باید رصد شود. با تعلیق شش‌ماهه تحریم‌ها کدام سرمایه‌گذار خارجی حاضر است بیاید در ایران سرمایه‌گذاری کند؟

معمولاً می‌گویند حداقل چشم‌انداز پنج‌ساله را ببینیم که شرایط باثبات است تا بیاییم و سرمایه‌گذاری کنیم. پس خیلی نمی‌شود دل بست، گرچه حتی همین تعلیق تحریم‌ها و برداشتن برخی از آن‌ها ممکن است گشایش‌هایی به وجود آورد اما مردم تصور نکنند که در باغ سبزی به رویشان باز خواهد شد.»

مصباحی درباره مهمترین اقدام اقتصادی دولت رئیسی گفت: «مهمترین تصمیم دولت را استقراض نکردن از بانک مرکزی می‌دانم...

دولت در پی اصلاحات ساختاری است و چند اصلاح ساختاری را شروع کرده که کمتر دولت‌های قبلی جرات می‌کردند به سمت آن‌ها بروند. یکی از آن‌ها که برای عامه مردم مشهود نیست، استقراض‌نکردن از بانک مرکزی است. از شهریور سال گذشته دولت از بانک مرکزی استقراض نکرد. تنخواهی که امسال در بودجه مجلس تصویب شده بود، در حداقل قلیل مورد استفاده قرار گرفت. این تنخواه به معنای استقراض از بانک مرکزی است، چرا که دولت می‌داند استقراض از بانک مرکزی پایه پولی را توسعه می‌دهد و منشاء اساسی تورم کشور همین است.

همچنین دولت جلوی برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی را تا حدود زیادی گرفته است. مجلس مصوبه‌ای در بودجه داشته است که اگر بانک‌ها می‌خواهند از منابع بانک مرکزی استفاده کنند باید معادلش اوراق دولتی تودیع و توثیق کنند. همین کار محدودیت زیادی را برای برداشت از منابع بانک مرکزی ایجاد کرده و به عبارت دیگر موتور اصلی تورم در اقتصاد ما بدین وسیله کنترل و مهار شده است.»

***

درآمد نجومی صداوسیما از پخش بازی‌های استقلال و پرسپولیس

فرهیختگان نوشت: «امسال استقلال و پرسپولیس کمتر از 80بازی محاسبه‌شده سال قبل بازی دارند و بازی‌های آسیایی و سوپرجام را از آن کم کردیم. با احتساب صرفا بازی‌های لیگ و حداقل یک بازی از جام‌حذفی هرکدام از این دو تیم 30بازی و در مجموع 60بازی برگزار می‌کنند که از تلویزیون پخش زنده می‌شود.

خب حالا برویم سراغ اصل مطلب. 60بازی را ضرب در 30دقیقه آگهی می‌کنیم. عدد 108هزار ثانیه به‌دست می‌آید. حالا این عدد را ضرب در میانگین تعرفه‌های شبکه سه می‌کنیم و عدد 16,956,000,000,000 به‌دست می‌آید. حق دارید، خواندنش کمی سخت است.

اجازه دهید این‌بار عدد 108هزار ثانیه را ضرب در میانگین تعرفه برنامه فوتبال برتر کنیم. عدد به‌دست آمده هم عجیب‌وغریب است. 31,752,000,000,000تومان رقم قابل‌توجهی است. می‌شود در حدود 31هزار میلیارد تومان برای 60بازی و فقط پخش زنده آنها.

اجازه دهید برگردیم به عددی که سازمان صداوسیما مدعی است به خزانه واریز کرده است. هفت‌ونیم میلیارد تومان بود؟ من و شما هم اگر جای مدیران این دو تیم بودیم، هم تلاش می‌کردیم حق‌مان را بگیریم و هم از این حق ضایع‌شده فریادمان بلند می‌شد و گوش فلک را کر می‌کرد. ازسوی دیگر شاید اگر شما هم جای سازمان صداوسیما بودید کادر را از این کوچک‌تر می‌کردید و تمام تلاش‌تان را به طرق مختلف می‌کردید که دست‌تان از این چاه نفت بدون زحمت، بریده نشود.»

***

توصیه کیهان: دو ماه برای توافق دست نگه دارید

کیهان نوشت: «مدتی است خبرهایی (غالبا از سوی مقامات و رسانه‌های غربی) از مذاکرات هسته‌ای منتشر می‌شود که، صحت و سقم آن معلوم نیست.

یک) خبری از رعایت خطوط قرمز در این اخبار دیده نمی‌شود. دو)همه تحریم‌ها قرار نیست لغو شوند. سه) سپاه پاسداران، بازوی توانمند جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از کشور همچنان در لیست تحریم‌هاست و از همه مهم‌تر چهار) هیچ تضمین محکم و غیر قابل نقضی در کار نیست.

چون دولت محترم در این‌باره اطلاع‌رسانی لازم را نداشته، میزان صحت و سقم این اخبار را نمی‌دانیم. اما لازم است نیم‌نگاهی به وضعیتی که اروپا در آن قرار دارد بیندازیم و بعد تصمیم بگیریم چرا که هنوز فرصت هست. به پیش‌بینی‌ها و گزارش‌هایی که از مؤسسات و نهادهای بین‌المللی و بانک جهانی از اوضاع اقتصادی ایران منتشر می‌شود نیز توجه کنیم.

قطعا اوضاع امروز بهتر از یک‌سال قبل است و طبق پیش‌بینی‌های این مراکز معتبر بین‌المللی، اوضاع رفته‌رفته بهتر هم خواهد شد. دولت سیزدهم هم نشان داده بدون برجام و اف‌ای‌تی‌اف می‌شود کارهای بزرگی کرد. بنابراین، آن طرفی که باید عجله کند ما نیستیم. دو ماه! فقط دو ماه دیگر اگر اوضاع به همین شکل ادامه یابد، اوضاع زمین تا آسمان تغییر خواهد کرد!»

***

دیدگاه میرکاظمی درباره ادامه پرداخت نقدی یارانه

سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با تسنیم، درباره برخی خبرها مبنی بر اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی از مهرماه، تصریح کرد: کالابرگ قانون است و تعهد دولت است و سامانه آن آماده نبوده است. معمولا وقتی سامانه مهیا می‌شود باید در حوزه کوچک‌تری اجرا شود و احیاناً اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، احصا و برطرف شود که در اجرای عمومی مشکلی برای مردم پیش نیاید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد که مردم بیشتر به یارانه نقدی علاقه‌مند هستند.

میرکاظمی در پاسخ به این سؤال که آیا 20 شهریورماه مبلغ یارانه نقدی که در ماه‌های گذشته به مردم پرداخت می‌شد برای آنان واریز می‌شود یا نه، خاطرنشان کرد: بله، آن مبلغ سر جای خود است و هر وقت که کالابرگ بیاید، جایگزین پرداخت نقدی می‌شود و مردم این ماه دریافت نقدی طبق معمول خواهند داشت.

***

مدیران ناکارآمد باید جایگاه خود را برای کارآمدان ترک کنند

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام احمد صالحی رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری در نشست خبری گفت: اینکه بتوانیم به سمت اعتمادسازی و تعامل با همه مردم برویم و حتی با مخالفان خود در جامعه ارتباط داشته باشیم از رویکردهای دولت است. حاشیه‌سازی برای جامعه و دولت خط قرمز نظام جمهوری اسلامی و همچنین دولت سیزدهم است.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری گفت: انتخاب مدیر لایق از دیگر خطوط قرمز دولت سیزدهم است. مهم‌تر از احترام به افراد، این است که به دولت، نظام و مردم احترام بگذاریم. احترامی که بتواند سرمایه اجتماعی و اعتماد مردمی را ایجاد کند. بنابراین با کمال احترام مدیران ناکارآمدی که توان خدمت‌رسانی ندارند، باید جایگاه خود را برای کارآمدان ترک کنند.

رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه مردم محرم نظام و مسئولان هستند، تصریح کرد: دولت سیزدهم برای گفتن «ببخشید»، عذرخواهی کردن و بیان اینکه «به دلایلی نتوانسته‌ام به وظیفه خود درست عمل کنم»؛ سختی ندارد.

***

پیشنهاد عبدی به قوه قضائیه درباره حبس انفرادی

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در اعتماد نوشت: «۹ سال پیش سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس که اصول‌گرا بود گفت که: «مقام معظم رهبری به‌‌تازگی فتوایی به شورای نگهبان داده‌اند که حبس در سلول انفرادی شکنجه است. به همین دلیل، اگر حکمی مبنی بر این صادر شود، مصداق عملی غیرقانونی است.» ...

هم‌چنین در خاطرات مکتوب از مقام رهبری مشابه همین مضمون از ایشان نقل است که: "گذران یک ماه در سلول انفرادی مساوی با یک سال در زندان عمومی است؛ اما در اینجا می‌گویم.»...

البته اینکه گفته شده انفرادی مصداق شکنجه است قابل تردید نیست، ولی واقعیت این است که انفرادی وجود دارد، و با تغییرات ظاهری نمی‌توان نام آن را تغییر داد پس یا باید قاطعانه آن را حذف کرد یا اگر هست باید به تفاوت آن با زندان عادی مطابق دیدگاه فوق ملتزم بود.

برای این کار، دو راه وجود دارد. راه رسمی آن تبدیل این ایده به قانون است، و اینکه هر یک ماه انفرادی را معادل یک سال زندان تلقی کنند...

اکنون هم تا قانونی شدن، می‌توان رویه‌ای را در احکام صادره ایجاد کرد که میزان زندان فرد را در آن بخشی که دادگاه می‌تواند پیش از پایان آزاد کند، از این طریق کم کند.

برای مثال اگر کسی ۲ ماه انفرادی بوده، و به ۵ سال زندان محکوم شده است، پس از گذشت سه سال، آن دو سال بعد را نادیده گرفته و او را آزاد نمایند. این در دست قاضی است و دادیار ناظر بر زندان هم می‌تواند چنین درخواستی را انجام دهد.»

***

روایت روزنامه اصولگرا از حال و هوای ورود زنان به ورزشگاه

سوم شهریور سال 1401 در تاریخ لیگ برتر روز خاصی بود چرا که برای نخستین بار عده ای از بانوان علاقه مند به فوتبال با تهیه بلیت برای تماشای دیدار تیم های استقلال و مس کرمان وارد ورزشگاه شدند. خراسان در گزارشی به نقل از خبرنگار خود که در جایگاه بانوان مستقر بود نوشت: «شور و شعف تماشاگران خانم وصف نشدنی بود، برخی در حالی که اشک شوق می ریختند لبخند می زدند و این پارادوکس عجیب را می شد در چهره بسیاری از آن ها دید. برخی با فریاد وارد ورزشگاه می شدند و باورشان نمی شد که رویای شان تحقق پیدا کرده است ...

حضور و ذوق هواداران خانم کل ورزشگاه را تحت تاثیر قرار داده بود و پس از مدت ها شاهد بودیم که جو و فضای ورزشگاه تلطیف شد و دیگر مثل هفته گذشته که 90 دقیقه الفاظ رکیک در فضا می پیچید، خبری از شعارهای تند و زننده و رکیک نبود...

این رویداد با همه کم و کاستی هایی که در تجربه اول داشت بدون مشکل خاصی به ثبت رسید تا همگان امیدوار به تکرارش در دیدارهای آینده باشند.همزمان میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال با مثبت ارزیابی کردن اولین حضور بانوان در جایگاه تماشاگران لیگ برتر گفت: با توجه به شرایطی که به وجود آمده، بانوان می توانند در هفته های آینده هم در ورزشگاه حضور داشته باشند.»

***

ادعای رسانه آمریکایی: حل اختلافات در مذاکرات وین ممکن است چند هفته زمان ببرد

به گزارش فارس، «بلومبرگ» خبر داد که موانع بر سر راه توافق برجام همچنان ادامه دارد و تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ضمانت‌های اقتصادی، همچنان محل منازعه طرفین است.

در گزارش بلومبرگ به نقل از «مقام‌های مطلع» آمده است: «ایالات متحده و ایران بر سر جزئیات کلیدی یک توافق قریب‌الوقوع برای احیای توافق هسته‌ای با هم اختلاف دارند و ممکن است چند هفته برای حل اختلافاتشان زمان نیاز باشد».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «با پاسخ واشنگتن و تهران به پیشنهاد "نهایی" اتحادیه اروپا که در ازای به عقب برگرداندن برنامه هسته‌ای رو به گسترش ایران، تحریم‌ها علیه اقتصاد این کشور از جمله صادرات نفت را کاهش می‌دهد، انتظارات برای یک پیشرفت قریب‌الوقوع بالا رفت».

به نوشته بلومبرگ، یکی از مقامات ارشد اروپایی گفت که «طرفین هرگز تا به این حد به احیای توافقنامه ۲۰۱۵ (برجام) نزدیک نشده‌اند و یک مشاور ارشد دولت بایدن هم این اظهارات را بازگو کرد».

به نوشته این رسانه آمریکایی، «با این حال، دو مقام دیگر که از مذاکرات مطلع بودند، گفتند که اختلافات بر سر تحقیقات ناظران بین‌المللی (بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) در مورد فعالیت هسته‌ای گذشته جمهوری اسلامی و دریافت ضمانت‌های اقتصادی مورد درخواست تهران در صورت خروج دولت آینده آمریکا از توافق ادامه دارد، همانطور که دونالد ترامپ‌ رئیس‌جمهور وقت آمریکا چهار سال پیش چنین کاری را انجام داد».

***


پست های مرتبط

پیام بگذارید