روایت معاون رئیسی از موفقیت دولت در مدیریت منابع/ رسیدگی قضایی ویژه به پرونده فولاد مبارکه / واکنش کنعانی به تعلل آمریکا


آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰۸۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۸۹۲ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۳ هزار و ۴۴۹ نفر رسید.

در حال حاضر نیز ۱۰۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۹۳۰ هزار و ۱۲۲ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۶۸ نفر دُز دوم و ۳۰ میلیون و ۴۳۹ هزار و ۵۷ نفر دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۲۴۷ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۷۸ هزار و ۹۵۶ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

دوراهی ایران درباره افغانستان

فرهیختگان نوشت: «به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی دو گزینه پیش‌رو خواهد داشت؛ نخست پذیرش تداوم شرایط فعلی که به معنی استمرار حکومت طالبان و صرف‌نظر کردن تدریجی از خواست تشکیل حکومتی فراگیر در این کشور خواهد بود.

درصورت انتخاب این گزینه تکلیف جبهه مقاومت و نیروهای مخالف طالبان نیز تا حد زیادی روشن بوده و به‌طور طبیعی جمهوری اسلامی باید به‌دنبال راه‌های تعامل هرچه بیشتر با طالبان برمبنای منافع سیاسی و اقتصادی خود باشد. اما درصورت انتخاب گزینه دوم یعنی تداوم پافشاری برای تشکیل دولت فراگیر از سوی طالبان، به نظر می‌رسد رویکرد فعلی تهران در قبال تحولات افغانستان به برخی بازنگری‌ها نیاز داشته باشد.

در وهله اول باید در چگونگی تعامل تهران با جناح‌های مخالف طالبان و به‌ویژه جناح موسوم به جبهه مقاومت شفافیت بیشتری به وجود آید. درواقع تهران می‌تواند با اتخاذ رویکردی صریح‌تر و در چهارچوب نزدیکی سیاسی (و نه لزوما همکاری نظامی) با مخالفان، از ظرفیت سیاسی آنها برای اعمال فشار بیشتر به طالبان در جهت توجه به درخواست‌های ایران و جامعه جهانی بهره‌‌گیری کند. علاوه‌براین نزدیکی سیاسی بیشتر به جناح‌های مخالف طالبان ممکن است مزیت جانبی دیگری هم به‌همراه داشته باشد؛ این مزیت که احتمالا آنها را از کشیده شدن به‌سوی غرب و افتادن در دام و تله آمریکا باز می‌دارد.

اما در وهله دوم موضع تهران دربرابر شرایط سیاسی و امنیتی شیعیان افغانستان نیز باید شکل شفاف‌تری به خود بگیرد. در یک سال گذشته طالبان نه‌تنها شیعیان را در ساختار سیاسی حکومت موقت خود جای نداده‌اند بلکه حتی معدود شیعیان همراه خود، همچون مولوی مهدی را به حاشیه رانده‌اند.

علاوه‌براین آنها تاکنون مواضع خود درمورد به رسمیت‌شناختن حقوق شیعیان در افغانستان را همچنان در ابهام نگه داشته‌اند. در کنار اینها طالبان در تضمین و تامین امنیت شیعیان هم موفق نبوده‌اند، چنان‌که آخرین مورد آن در مسجد «صدیقی‌ها»ی کابل، نزدیک به 100 نفر از نمازگزاران شیعه در جریان یک حمله انتحاری شهید و زخمی شدند.

در چنین وضعیتی اتخاذ مواضع انفعالی در برابر طالبان یا نادیده‌گرفتن صورت‌مساله (همچون عدم پوشش کامل خبری چنین وقایعی از سوی مراجع رسمی) نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند بلکه شرایط را برای ارتباطات آینده با جوامع شیعه افغانستان پیچیده‌تر خواهد کرد.»

***

رسیدگی قضایی به پرونده فولاد مبارکه در شعبه ویژه

غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به گزارش اخیر تحقیق و تفحص مجلس، گفت: تا شب گذشته که پیگیری می‌کردم، این گزارش هنوز به قوه قضاییه واصل نشده است؛ حال آنکه در رسانه‌ها مطرح شده گزارش مزبور به دستگاه قضایی واصل شده است.

وی تصریح کرد: علی‌ایحال، رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران به محض وصول گزارش اخیر تحقیق و تفحص مجلس، ضمن تشکیل شعبه‌ای ویژه، با دقت و سرعت و رعایت همه جوانب، گزارش مزبور را مورد رسیدگی قرار دهند؛ باید توجه داشت که اینگونه گزارش‌ها که در مجلس قرائت می‌شود، ذهنیت‌هایی را در مردم ایجاد می‌کند لذا ضروری است در رسیدگی به آنها نهایت دقت و سرعت لحاظ شود تا بر مبنای حق و قانون قضاوت شود.

***

روایت معاون رئیسی از موفقیت‌های دولت

به گزارش ایسنا، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهور در نشست خبری گفت: دولت، توفیقات خوبی بدست آورده است. در واکسیناسیون و تولید واکسن به خودکفایی رسیده ایم.در مدیریت منابع به رغم بدهی‌های گذشته به سلامتی عبور کرد. به خلق پول و استقراض اتکا نکرد. در مورد ارز ترجیحی به قانون عمل کرد. با مدیریت مصرف انرژی، دولت توفیق بدست آورد. در حوزه کسب و کار، مانع زدایی شد.

وی خاطر نشان کرد: رییس جمهور با نخبگان هر استان در حوزه های مختلف دیدار داشت و بازدیدهای سرزده هم از مناطق محروم و هم طرح های در دست اجرا داشت و در جلسات شورای اداری، تصمیمات نهایی جمع بندی می‌شد. در حین سفر، رییسی جمهور دستورات ویژه صادر می‌کردند. بعد از سفر هم مصوبات استانی به تایید رییس جمهور می رسیدند و معاون اول این مصوبات را ابلاغ می کردند.

وی تاکید کرد: این سفرها با کیفیت بسیار مطلوب شروع شد. گره گشایی از طرح های متوقف شده و نیمه تمام در دستور کار بود. به ندرت به طرح های با پیشرفت اندک بودجه تخصیص یافت. عمده طرح‌هایی که بودجه گرفتند طرح های با پیشرفت بالای ۵۰ درصد بودند.

وی درباره زمان شروع دور دوم سفرهای استانی دولت، اظهار کرد: دور دوم بعد از یک دوره تنفس و ابلاغ مصوبات، در آینده نزدیک شروع می شود. پیشنهاد ما این است که رویکرد متفاوت باشد. اگر کرونا کاهش یابد، پیشنهاد این است که از حضور رییس جمهور در اجتماعات عمومی بیشتر استفاده شود. دوره سفر بیشتر شود و سفر به شهرستان های مختلف انجام شود، اما اساس سفر دور دوم، نظارت میدانی و رصد اجرای مصوبات دور قبل است. اجرای تمام مصوبات باید پیگیری شوند. اگر طرحی قابلیت اجرایی نداده باشد، صادقانه به مردم می گوییم.البته تاکنون ۹۸ درصد مصوبات اجرا شده اند یا در حال اجرا و پیگیری هستند.

***

واکنش کنعانی به تعلل آمریکا در پاسخ به پیشنهادات ایران و اروپا

به گزارش ایسنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با بیان اینکه در آخرین دور مذاکرات وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به طرف‌های مذاکره‌کننده از جمله ایران ارائه شد، تصریح کرد: طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه خود پاسخ خودش را به پیشنهاد اتحادیه اروپا در زمان مقرر داد.

وی در همین ارتباط تصریح کرد: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل مشخصا آمریکایی‌ها پاسخی به پیشنهادات طرف اروپایی دریافت نکرده‌ایم و زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است.

کنعانی با بیان اینکه ایران همواره به صورت جدی،‌ سازنده و مسئولانه در مذاکرات حضور پیدا کرده است، افزود: به پیشنهادات طرف اروپایی نیز به موقع پاسخ دادیم. ما در مذاکرات مبتکرانه عمل کرده و انعطاف لازم را برای دستیابی به توافق از خود نشان داده‌ایم و آنچه که اکنون مهم است تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخش به پیشنهاد مطرح شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تأکید بر اینکه دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام و عدم اجرای این توافق است، افزود: در روند جاری نیز دولت آمریکا مسئول وضعیت کنونی است و اگر آمریکا اراده جدی در عمل از خود نشان دهد و مسئولانه عمل کند می‌توانیم به سمت مراحل بعدی حرکت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه بارها از سوی مقامات عالی رتبه کشور اعلام شده که ما روند معیشت و اقتصاد کشور را به روند مذاکرات گره نخواهیم زد و مذاکرات رفع تحریم‌ها را یکی از موضوعات حوزه سیاست خارجی تلقی می‌کنیم، گفت: تعلل آمریکا در ارائه پاسخ، بی‌عملی طرف اروپایی، مسائل داخلی آمریکا، فشار تندروهای داخل آمریکا، فشار لابی صهیونیست‌ها،‌ فرسایشی‌ کردن مذاکرات که شواهد آن را می‌بینیم، جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری اولویت‌های خود بازنگه نمی دارد و ایران معطل هیچ یک از این موارد نخواهد بود.

کنعانی تصریح کرد: اگر ایران نیازمند این توافق است طرف آمریکایی و اروپایی نیز بیش از ایران نیازمند این توافق هستند.

نمی‌توان اصرار کرد که توافقی به هر قیمتی منعقد شود

محسن بهاروند سفیر پیشین ایران در انگلیس در گفتگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که به نظر شما انتظار مردم از تاثیرات این توافق احتمالی چیست؟ اظهار کرد: شاید بتوان اینطور برداشت کرد که موضوع وضعیت معیشتی برای مردم دارای اهمیت زیادی است. بخشی از مشکلات معیشتی مردم ناشی از تحریم‌های ظالمانه ای است که بر مردم ما تحمیل شده است. لذا می توان گفت انتظار مردم و دولت در ایران این است که برجام بتواند تا جایی که ممکن است این تحریم‌ها لغو کند.

بهاروند ادامه داد: در عین حال فضای تنش آلود ناشی از عدم توافق هم می تواند فشار بیشتری را به مردم تحمیل کند. دولت محترم هم در پی تحقق همین منافع بنفع مردم است. ولی نمی توان اصرار کرد که توافقی به هر قیمتی منعقد شود. زیرا عدم دقت در توافقات ممکن است در دراز مدت زیان بیشتری برای ملت و کشور داشته باشد، لذا بعضی از حساسیت‌ها و دقت نظرها تا حدود زیادی ضروری است.

با امضای برجام مشکل سرمایه‌گذاری خارجی حل نمی‌شود

کامران ندری،استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با سایت خبرسراسری درباره بی اعتمادی در سرمایه گذاری خارجی افزود: «پس از امضای برجام همچنان مشکل سرمایه گذاری خارجی به قوت خود باقی است البته احتمالا بتوانیم با برخی کشور ها مانند چین و روسیه تبادل سرمایه داشته باشیم و تا یک حدی هم ممکن است از کشورهای دیگر سرمایه گذار جذب کنیم اما تکرار می کنم مسائل داخلی که مانع ورود سرمایه خارجی به کشور هست به قوت خود باقی است عواملی دفعی سرمایه گذاری خارجی در کشور ما کم نیست و همه این ها در کشور ما وجود دارد،آن چیزیکه نگران کننده است این است که برنامه ای نیز برای رفع این موانع وجود ندارد،در ایران این تصور وجود دارد که دنیا باید خود را با شرایط ما هماهنگ کند که این فکر یک مانع جدیست و به جای اینکه محیط سیاسی و فرهنگی و اقتصادی را برای جذب سرمایه آماده کنیم نگاه برعکس داریم.مخصوصا مسائل اجتماعی و فرهنگی مسائلی جدیست که بالاخره حل کردن آن ها برنامه می خواهد،مردم را باید آموزش داد،مدیران کاربلد که فقدان آن ها ضعف جدی ما هستند و مدیران ضعیف یکی از مشکلات جدی ما هستند اما جبر زمانه ما را به سمت حل این مشکلات می کشاند ولی حل شدن آن خیلی ساده نیست و با رفع تحریم ها درست است گشایش هایی اتفاق می افتد و شرط لازم برای رشد و پیشرفت اقتصادیست اما شرط کافی نیست و درست است که اگر تحریم ها رفع نشود ما هیچ قدمی نمی توانیم برداریم اما رفع تحریم ها نیز به معنای تمام شدن مشکلات نیست».

ندری در پایان درباره تاثیرات اقتصادی برجام در بازار و معیشت مردم گفت: «ممکن است در کوتاه مدت شاهد اتفاقاتی که از نظر مردم مثبت است باشید مثلا ممکن است ارز کاهش یابد و جو خوش‌بینی موقتی به وجود بیاید مدتی که بگذرد ما به سرعت متوجه موانع داخلی می شویم که عوامل اصلی ناکامی های ما را در عرصه اقتصاد تشکیل می دهد لذا در کوتاه مدت یک جو خوشبینانه ای ممکن است به وجود بیاید اما امکان استفاده از رقم ذخایر ارزی که130میلیارد دلار است امکاناتی است که با رفع تحریم‌ها برای کشور فراهم می‌شود اما اینکه مدیریت داخلی تا چه حد بتواند از این ظرفیت در جهت منافع اقتصادی مردم و افزایش رفاه مردم استفاده کند محل تردید است. مشکل اصلی در ساختار مدیریتی و نهاد های ناکارآمد است و این ها چیزی نیست که با رفع تحریم ها بتوانیم آن ها را نیز حل کنیم تحریم ها را می توان برداشت اما با مدیریت داخلی چه کننیم؟»

***

تحلیل سردار حاجی‌زاده از عوامل تضعیف اقتصاد کشور

به گزارش فارس، سردار امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در نشست بصیرتی دانش پژوهان طرح ولایت با تاکید بر اینکه ما سالهاست که شاهد جنگ ترکیبی از سوی دشمن هستیم، گفت: مشکل اقتصادی ما از دو عامل اصلی ناشی شد. یکی از آن عامل خارجی بود که با تحریم و فشار دشمن آغاز شد. دشمن برای این تحریم حداکثری تمام توان خود را بکار گرفت. بر همین اساس در دوره اوباما شروع تحریم با به کارگیری افراد و ایجاد قرارگاه و هزینه های بسیار صورت گرفت و در دوره ترامپ نیز همین فشار حداکثری حفظ شد.

حاجی زاده در ادامه تاکید کرد: دشمن با راهبرد و هدف ثابت اما تاکتیک متفاوت و البته به کارگیری سایر روش ها، با محوریت اقتصاد و هدف فروپاشی نظام برنامه ریزی کرده بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به عامل دوم تضعیف شرایط اقتصادی خاطرنشان کرد: آنچه که این مسئله را تشدید کرد موانع داخلی بود. آنهایی که به آمریکا امید بستند و بسیاری از اقدامات لازمی که باید در طول 8 سال انجام می‌دادند را انجام ندادند.

وی افزود: اقدام آمریکایی از خارج و امید آمریکایی در داخل، دو تیغه قیچی تضعیف شرایط اقتصادی کشور بود.

سردار حاجی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت موضوع تولید، تصریح کرد: نسخه حل مشکلات کشور همان است که مقام معظم رهبری در طی سال‌های مختلف مطرح کرده اند و امسال نیز دوباره موضوع تولید، اشتغال و دانش بنیان را بیان فرمودند.

***

وصول 150 میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس

به گزارش فارس، داود منظور رئیس کل سازمان امور مالیاتی در جمع خبرنگاران از تحقق 113 درصدی درآمد مالیاتی نسبت به میزان مصوب در سال گذشته خبر داد.

منظور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مالیات بر خانه‌های خالی اظهار داشت: بیش از 520 هزار رکورد خانه‌های خالی از طریق وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی اعلام شد که از این تعداد 100 هزار نفر تاکنون اعتراض کرده‌اند که از جمله اینکه اعلام کرده‌اند خانه خالی نبوده و یا اینکه آنها مالک واحد مسکونی نیستند.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته شهرداری‌ها، اطلاعات کافی از خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی ندادند، امسال در تلاشیم در قالب قانون بودجه 1401 اطلاعات دقیق‌تر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از شهرداری‌ها، سازمان ثبت و پایگاه مالیاتی دریافت کنیم و تا پایان سال فرصت جمع‌آوری اطلاعات خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس داریم.

به گفته منظور‌ در مورد خودروهای لوکس که سال گذشته شناسایی شد‌، امسال روند پرداخت مالیات آغاز شده است و مالیات دریافتی از خودروهای لوکس تاکنون 150 میلیارد تومان وصول شده است.

***

واکنش پلیس به لیست جریمه‌های ‌بدحجابی

مرکز اطلاع رسانی فراجا در پاسخ به پیگیری خبرنگار ایسنا درباره لیست منتشر شده از نرخ جریمه بدحجابی در برخی از رسانه‌ها اعلام کرد:چنین لیستی وجود وجود نداشته و مورد تایید فراجا نیست، بحث‌هایی در این خصوص مطرح شده اما ارتباطی به رقم جریمه نداشته و هنوز هیچ موضوع جدیدی به ما ابلاغ نشده است.

گفتنی است که روز گذشته لیست قیمتی از جریمه‌های بدحجابی در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد.

***

تاکید قالیباف بر اصلاح قانون انتخابات

علی بابایی کارنامی رئیس فراکسیون کارگری مجلس در گفتگو با مهر، در رابطه با اصلاح قانون انتخابات، گفت: اصلاح قانون انتخابات از ضرورت‌های این روزها است. مقام معظم رهبری نیز در این باره از مجلس و دولت گلایه کرده‌اند چراکه چند سال از ابلاغ اصلاح سیاست‌های کلی انتخابات به مجمع تشخیص نظام و ارکان نظارتی و قانونگذاری از جمله مجلس گذشته است اما متأسفانه هیچیک از این دستگاه‌ها به فکر اعمال این اصلاحات نبوده‌اند.

وی افزود: مجلس یازدهم مصمم است این کار بر زمین مانده را دنبال کند. آقای قالیباف نیز تاکید کرده بود که بر اصلاح این قانون اصرار دارد، البته با در نظر گرفتن این رویکرد که انتخابات مجلس را برای دستیابی به پارلمان ملی_محلی اصلاح کند و دوباره موضوع تناسبات استانی را مد نظر قرار دهد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در رابطه با نظر شورای نگهبان درباره این موضوع، بیان کرد: امید است در مجلس یازدهم بتوانیم با رایزنی‌های لازم، اندک نگرانی‌های شورای نگهبان درباره اصلاح قانون انتخابات را برطرف کنیم. لازمه این موضوع آن است که حُسن مسئولیت درباره پیگیری اصلاح قانون انتخابات اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح قانون انتخابات پیش از انتخابات ۱۴۰۲ مجلس محقق خواهد شد؟ گفت: قالیباف در یکی از جلسه‌های غیررسمی که داشته‌ایم گفت که موضوع اصلاح قانون انتخابات را تا شهریور ماه، نهایتاً مهر ماه در دستور کار مجلس قرار می‌دهد. اگر تا این تاریخ، رسیدگی به اصلاح قانون انتخابات به صحن مجلس بیاید، سال ۱۴۰۲ قانون اصلاح شده آن برای برگزاری انتخابات اعمال خواهد شد.

***


پست های مرتبط

پیام بگذارید