حمایت رسانه‌ای عربستان و اسرائیل از فتنه‌انگیزی در عراق


به گزارش الف، درحالی که پرونده سیاسی عراق به نقطه صفر برگشته و همه تلاش های احزاب برای تشکیل دولت تا این مرحله به شکست منجر شد، شخصیت های مختلف عراقی از جمله احزاب شیعی با تاکید بر اینکه اینگونه آشوب ها به نفع عراق و ملت آن نیست خواستار میانجیگری برای پایان دادن به این فضای ملتهب شدند. «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق از جمله طرفهایی بود که همه را به آرامش و گفتگو فراخوانده و تاکید کرد: از همه نیروهای ملی و خیرخواه می‌خواهم که حساسیت‌ها و نزاع‌های سابق را کنار بگذارند و با روحیه مسئولیت‌پذیری که شایسته عراق و جایگاه آن است وارد گفت‌وگوی فراگیر شوند.

اما بعد از این سخنان، طرفداران جریان صدر به دفتر حکیم حمله کردند و همچنان به اقدامات خشونت آمیز خود ادامه می دهند. درحالی که شخص مقتدی صدر نیز از حامیان خود خواسته بود عقب نشینی کنند اما به نظر می رسد که جدیتی در این زمینه ندارد. از سوی دیگر مقتدی صدر در وابستگی به کشورهای خارجی به ویژه رژیم های عربی متحد آمریکا شهرت دارد و به همین دلیل برخی ناظران اقدامات وی را مشکوک ارزیابی می کنند. قابل توجه است که بعد از انتخابات پارلمانی جنجالی عراق که شواهد حاکی از دستکاری و تقلب در آن بود محور آمریکایی علیرغم مشکل تراشی برای احزاب شیعه و مخالفان واشنگتن نتوانست نفوذ آنها در دولت و پارلمان عراق را از بین ببرد.

از طرف دیگر بعد از ناکامی های پی درپی عراقی ها برای تشکیل دولت چندین بار سناریو احتمال وقوع اعتراضات خیابانی مهندسی شده مشابه اعتراضات اکتبر 2019 مطرح شده بود و برخی معتقدند ممکن است تحرکات طرفداران صدر در راستای همین سناریوها باشد. «محمد احمد الروسان» عضو دفتر سیاسی جنبش مردمی اردن در تحلیلی به همین منظور اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا به دنبال مهندسی هرج و مرج در عراق و ایجاد جنگ شیعی-شیعی در این کشور است.

از آنجایی که آشوب ها و اقدامات خشونت آمیز در کشورهای مختلف منطقه از جمله عراق هرگز جدا از اهداف آمریکا و متحدانش همانند عربستان نبوده این بار نیز شواهدی وجود دارد که نشان می دهد واشنگتن به دنبال اجرای پروژه جدید در عراق است. در مرحله فعلی شکی نیست که بسیاری از طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هستند که بر اتفاقات عراق نظارت می‌کنند و منتظرند ببینند که اعتراضات اخیر جنبش صدر به کجا ختم می شود. اما همه آنها تلاش دارند حداقل لفظا در مواضع خود بی طرف باشند.

اما با این وجود متحدان آمریکا در منطقه یعنی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نتوانستند ساکت بمانند و شروع به بهره برداری سیاسی از التهابات عراق کرده اند و این مواضع خود را دست کم از طریق رسانه هایشان علنی می کنند. بنابراین تحرکات اخیر طرفداران صدر تبدیل به فرصتی طلایی برای عربستان و رژیم صهیونیستی جهت دمیدن در آتش فتنه عراق شده است.

در همین راستا روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت با پوشش اخبار مربوط به تحولات داخلی عراق سعی دارد وانمود کند که طرفدارن صدر به دنبال مقابله با نفوذ ایران در عراق هستند. در بخش از گزارش این رسانه اسرائیلی آمده است: آقای صدر که در سال 2003 با آمریکا می جنگید اکنون به دنبال حذف متحدان تهران در عراق است.

«ایدی کوهن» سیاستمدار و روزنامه نگار صهیونیستی نیز با استقبال از هرج و مرج در عراق با انتشار چندین توییت از لبنانی ها خواست از طرفداران صدر در عراق الگو بگیرند و علیه جریان مقاومت اقدام کنند.

اما سعودی ها نیز سعی کردند از این قافله عقب نمانند و شبکه العربیه و الحدث که تریبون اصلی سیاست و دیدگاه های دولت عربستان درباره مسائل منطقه ای و بین المللی هستند در گزارش ها و اخبار مربوط به تحولات عراق موضع حمایت از طرفداران صدر را پیش گرفتند.

در صورت ادامه این تنش ها در عراق انتظار می رود که سایر بازیگران بین المللی نیز مستقیم و غیرمستقیم وارد خط آشوب های این کشور شده و سناریو خطرناکی مشابه سال 2019 را رقم بزنند. در این بین قابل توجه است که دختر صدام، دیکتاتور سابق عراق نیز به این تحولات واکنش نشان داده و برای همکاری با جریان صدر و حامیان آن اعلام آمادگی کرده است. پرواضح است که وقوع اعتراضات و شورش های برنامه ریزی شده از جمله کارت های بازی آمریکا در کشورهای تحت نفوذ خود مانند عراق و لبنان است و اغلب این پروژه خود را از طریق دامن زدن به بحران سیاسی این کشورها اجرا می کند؛ چیزی که از 3 سال گذشته تاکنون در لبنان بارها شاهد آن بوده ایم و البته عراق نیز مستثنی از این مسئله نیست.

ملت عراق حتی با بررسی سطحی اوضاع نیز می توانند متوجه شوند که اقداماتی مشابه تحرکات طرفداران جریان صدر صرفا باعث هرج و مرج سیاسی بیشتر در این کشور می گردد که خطرناک ترین پیامد آن ناامنی در مناطق مختلف و فراهم شدن زمینه سوءاستفاده تروریست هاست.


پست های مرتبط

پیام بگذارید