نسخهء کاغذ را در داروخانه ها بپیچید!

تحول در نظام سلامت و درمان کشور یک نیاز اساسی و درخواست عمومی است. طرح تحول سلامت یک طرح جامع و کامل بود که در سال 93 برای بهبود روند درمان و دسترسی مردم به همه بخش های سلامت و درمان کار خود را آغاز کرد. طرح بیمه سلامت بخشی از این طرح بود که هرچند شروع خوبی داشت اما به مانند سایر بخش هایی که با سلامت درارتباط است،با مشکلات عدیده ای روبرشد و مورد استقبال کامل مردم قرار نگرفت.

در سوی دیگر این طرح، نسخه نویسی آنلاین به عنوان بخشی از طرح گسترده تر یعنی پرونده الکترونیکی که قرار بود برای همه ایرانیان تعریف شود، به عنوان یکی از مهمترین گزینه های این طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت تا برای کاهش هزینه های نظام سلامت هم برای دولت و هم مردم، اجرای آن آغاز شود. در نهایت در مجلس یازدهم این طرح تصویب و برای اجرا در اختیار دولت دوازدهم قرارداد اما بنابه دلایلی که مهمترین آن به زعم مدیران نظام سلامت ، نبود زیرساخت های فناوری خوانده می شود، اجرایش به تعویق افتاد.

وزارت بهداشت با درخواست مهلتی چند ماهه از مجلس برای اجرای این طرح کم کم به روزهای پایانی دولت قبلی نزدیک و با تغییر دولت نیز مهلت وزارت بهداشت برای اجرای این طرح به پایان رسید و نمایندگان مجلس با اخطار به دولت و وزارت بهداشت به عنوان متولی اجرای طرح، آن را موظف به اجرایش خواندند اما همچنان این مساله به درستی اجرا نشده و مردم و نظام سلامت با همان روند سابق و مشکلاتش دست به گریبان هستند.

علی رغم تاکیدات مجلس بر اجرای این طرح در سال جاری به صورت سراسری و پایان مهلت دولت، چند روز پیش، بهروز رحیمی باز هم در نخستین جلسه شورای راهبردی فناوری اطلاعات حوزه سلامت که با حضور محمدبیگی، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان برگزار شد، زیر ساخت های فناوری را دلیل اصلی، عدم درست اجرای این طرح اعلام اعلام کرده و گفته است:«پرونده الکترونیک سلامت و نسخه ‌نویسی الکترونیک در سایه توسعه زیرساخت‌ های فناوری اطلاعات محقق می‌ شود.»

نگارنده این سطور منکر مشکلات ساختاری این طرح نیست اما ادعاهای وزارت بهداشت برای اجرای پرونده الکترونیکی درحالی دائم هم در دولت گذشته و هم کنونی مطرح می شود که تجربه سامانه ثنا قوه قضاییه نمونه مطلوبی از اجرای یک طرح آنلاین برای کاهش هزینه های قضایی مردم و خود قوه قضاییه در بعد مالی و معنوی مثال زدنی است که توسط وزارت ارتباطات و فناوری که اکنون نیز بر تامین همه زیرساخت های این طرح اعلام آمادگی کرده، اجرا شده است.

در عین حال وزارت ارتباطات و فناوری نیز بر این مساله که ما برای ایجاد زیر ساخت ها همواره آمادگی خود را اعلام کرده ایم، تاکید کرده است . بنابراین این متولیان نظام سلامت هستند که باید خود را از معرض اتهام بهانه تراشی دور کنند!

قطعا و یقینا اجرای هر طرحی در هر جای این کره خاکی با مشکلات مختلفی سخت افزاری و نرم افزاری مواجه خواهد بود اما دسته بندی های صنفی و برخی شایبه های تعارض منافع نباید مانع اجرای طرح هایی شود که سایر کشورها از چند دهه قبل در حال اجرای آن هستند. ما همچنان در حال نسخه پیچی روی کاغذ هستیم! و هزینه های سنگینی را به مردم تحمیل می کنیم.

از سوی دیگر داروخانه ها و عدم همکاری آنها خود به یکی از مشکلات اجرای این طرح تبدیل شده است.یعنی عدم همکاری این بخش با مردم با بهانه های مختلف سبب کلافگی و همچنین سردرگمی پزشکانی شده که برای اجرای این طرح همگام با دولت و مردم هستند.

قطعا و یقینا دستگاه های نظارتی برای مقابله با هر نوع قاچاق و کم کاری در روند تامین دارو برای مردم در شرایط کنونی که تحریم به مشکلات این بخش دامن می زند در تلاش مضاعف هستند اما نمی توان چشم بر روی قاچاق معکوس دارو به دلیل همین روند معیوب و قدیمی نسخه پیچی کاغذی بست. نسخه آنلاین می تواند قطعا روند این نوع از قاچاق را کند و در نهایت به مرور سبب از بین رفتن آن شود اما بر هیچ کس پوشیده نیست که برخی دست های پیدا و پنهان در نظام درمان یا بیرون از این بخش با انواع بهانه جویی ها تمام قد و مقابل هر تحولی در این نظام را می ایستند. امید است در سال جدید شاهد تحول در نظام سلامت با بهره گیری ارز طرح هایی چون پرونده الکترونیکی باشیم.


پست های مرتبط

پیام بگذارید