ضعف بزرگی که خصوصی سازی را به چالش کشانده است

محمد جلیلی، به الف گفت: به‌ هرحال تصمیمات مرتبط با خصوصی سازی، تصمیمات سخت و حساسی هستند و طبیعتا بعد از اجرا، مورد ارزیابی نهادهای مختلف قرار می‌گیرند. اما نبود یک مکانیزم ارزیابی عملکرد مناسب موجب می گردد قضاوت‌های متفاوتی از نتایج حاصل از عملکرد واحدهای خصوصی شده بدست آید.

به گفته وی این قضاوت‌ها، به‌عنوان بازخورد فرایند خصوصی سازی چالش‌های جدی ایجاد می‌کند. در برخی موارد منجر به باطل نمودن واگذاری‌های منجر می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: می‌بایست یک نظام ارزیابی عملکرد اختصاصی برای فرآیند خصوصی سازی مبتنی بر شاخص‌های اقتصادی طراحی و پیاده سازی شود. این سیستم باید به گونه‌ای طراحی شود که با استفاده از مفهوم منطق فازی، حداقل ابهامات را در زمینه ارزیابی عملکرد واقعی ایجاد نماید.»

جلیلی با اشاره به اهمیت ادامه روند خصوصی سازی گفت: «اصولا دولت‌ها می‌بایست در مواردی مستقیما ورود کنند و مدیریت مستقیم آن را بر عهده بگیرند که جزو نیازهای عمومی جامعه بوده و تامین آنها توسط بخش خصوصی قابل انجام نباشد. به عنوان مثال مباحث امنیت از این جمله می‌باشد. بنابراین خصوصی سازی بصورت ذاتی همیشه یک ضرورت دائمی محسوب می‌شود. در جوامع بشری با رشد و توسعه تکنولوژی‌ها معمولا قابلیت‌های بخش خصوصی و مردم برای بر عهده گرفتن بخش دیگری از تامین نیازهایشان افزایش می‌یابد. به همین دلیل لازم است بصورت مستمر نقش مدیریت مستقیم دولتها بصورت مستمر مورد بازنگری قرار گیرد.»

این تحلیلگر مسایل اقتصادی با تاکید بر «خصوصی‌سازی واقعی» ادامه داد: «در ایران، بخش زیادی از صنایع و خدمات هنوز هم توسط دولت مدیریت می‌شود این در حالی است که بخش خصوصی توانمندی‌هایش افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است. تامین و تولید کالا و خدمات توسط بخش دولتی معمولا با قیمت تمام شده بالاتری قابل انجام می باشد. خصوصی سازی در کاهش بهای تمام شده تاثیر گذار است. خصوصی سازی موجب می‌شود نقش نظارتی دولت در فرآیند تامین کالا و خدمات مورد نیاز مردم افزایش یابد و به این نکته هم باید اشاره کنم که دولت ناظر بر بخش خصوصی است.»

او افزود: «خصوصی سازی به معنای واگذاری اموال و دارایی‌های در اختیار دولت، به بخش خصوصی است. قاعدتا در فرآیند فعلی خصوصی سازی مراحل و ضوابط قانونی از نظر شکلی به‌طور کامل رعایت می‌گردد و از آنجایی که این ضوابط و مقررات بر مبنای اصول علمی طراحی شده به همین دلیل فرآیند خصوصی سازی در ایران اصولی و علمی است. اما مشکلی که در این فرآیند وجود دارد این است که لزوما شرایط موجود بنگاه‌های اقتصادی مبتنی بر یک روال درست از ابعاد مختلف تکنولوژی، مدیریت و بازار نیست و همین مورد باعث می‌شود رعایت شکلی اصول و مقررات علمی، لزوما به نتایج درست و رضایت بخش منتج نمی‌گردد.»

جلیلی با بیان اینکه دولت چه کمکی می‌تواند به این فرایند بکند اضافه می‌کند: «همین الان هم خصوصی سازی با مدیریت و همراهی دولت در حال انجام است. نکته مهم در این زمینه برقراری قاعده برد-برد در فرآیند خصوصی سازی است. در صورتی که این قاعده برقرار شود، بصورت خودکار فرآیندهای واگذاری با حداکثر حمایت دولتی پیش خواهد رفت.»


پست های مرتبط

پیام بگذارید