رئیس امور سهام و مجامع فولاد مبارکه اصفهان: خصوصی سازی با «تخصصی سازی» پیش نرفته است

مهدی توانگر در گفتگو با سایت الف یادآور شد : بنگاه داری دولت در هرجای دنیا باعث افزایش فرایند بروکراسی می شود اما در جهت اجرای بنگاه داری موفق، تخصص هایی لازم است وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی خصوصی سازی ها بابت رد دیون و درجهت پرداخت قرض انجام شده و تخصص لازمه واگذاری نبوده است. لذا اگر «تخصصی سازی» در واگذاری ها صورت گیرد شرکت ها میتوانند به اعتلا برسند.

رئیس امور سهام و مجامع فولاد مبارکه افزود: بنظر میرسد علت مخالفت عده ای با فرایند واگذاری بنگاه های دولتی، ازبین رفتن منافع آنهاست.درصورتی که در اقتصاد سالم نباید این مساله دیده شود.

توانگر ادامه داد: نباید شرایط به گونه ای باشد که بعد از واگذاری، همچنان نرخ گذاری ،صادرات و واردات دستوری باقی بماند. همه امور از ابتدای واگذاری تا سهام دار ،هیئت مدیره وقوانین و دستور العمل ها باید بصورت تخصصی اجرا شود و البته اتحاد رویه دولت و مجلس نیز نیاز است.

رئیس امور سهام و مجامع فولاد مبارکه افزود: فولاد مبارکه یکی از صنایعی است که در سبد مشمولین سهام عدالت وجود دارد. حدود 36 شرکت هستند و هر شرکتی با یک درصد معین در سبد سهام عدالت قرار دارد.

توانگر در پاسخ به این سوال که ایا روند سهام عدالت به رفاه مردم کمک میکند یا خیر بیان کرد: قطعا واگذاری سهام عدالت اقدام خوبی بوده است اما باید مدیریت مناسبی صورت گیرد.باید بررسی شود زمانی که این سهام آزاد شده و قابل معامله شود چه فشاری بر بورس می آورد.همچنین لازم است زیرساخت های لازم جهت اینکه این سهام دارها که حدود50 میلیون نفر هستند، بتوانند به سیستم سهام داری کشور اضافه شوند،ایجاد شود و سیستم مالی که بتواند این تعداد را ساپورت کند ،طراحی شود.

وی اظهار داشت: سهام عدالت تا قبل از آزادسازی و به صورت مجموعه سهام هایی در اختیار شرکت‌های سهام پذیر سهام عدالت بود و بابت اشخاص و شرکت های سهام دار هیچ اطلاعاتی در این شرکت های سهام پذیر موجود نیست.دیتاها در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی و سازمان خصوصی سازی است.این دو ارگان به عنوان متولی امر این اطلاعات را دارند و شرکت ها خودشان نمیتوانند اطلاعات خاصی را به سهام دارها بدهند چراکه این ها به عنوان یک سبد در اختیار سهام عدالت است که این سبد شامل یک سری شرکت است.لذا نمیتوانند اطلاع رسانی مجزایی انجام دهند.رسالتی که بر عهده این شرکت ها هست این است که سود آوری که صورت میگیرد در زمانی که اعلام می شود با هماهنگی های لازم به حسابی که سازمان خصوصی سازی اعلام میکند واریز شود و فرایند واریز آن به سهامداران سهام عدالت صورت گیرد.


پست های مرتبط

پیام بگذارید