در گفت و گوی الف با رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح شد لجستیک ضعیف ایران در صادرات/ صادرات غیرنفتی سال گذشته فراتر از پیش بینی ها

علیرضا پیمان پاک در گفت و گو با سایت الف تصریح کرد: در سال گذشته هدف گذاری ما در خصوص صادرات غیرنفتی 45 میلیارد دلار بود که از 48 میلیارد دلار گذشت.

به گفته وی برای سال آینده نیز حدود 55 میلیارد دلار در حوزه کالا و خدمات برنامه ریزی شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره برنامه ها و اقدامات این سازمان جهت صادرات غیر نفتی در سال 1401 بیان کرد: یک برنامه تجاری برای همکاری با کشور ها مشخص شده است که بخشی از مسائل مرتبط با این برنامه در حوزه تحریم هاست و نمی شود آن را باز کرد و بخشی دیگر اقدامات در حوزه مالی، بانکی و حمل و نقل است.

پیمان پاک یادآور شد: اقدامات دیگر در حوزه توسعه بازار من جمله چک کردن پلتفرم های تجاری کشورهای هدف، بازاریابی مراکز تجاری ،بحث ارتباط با اتاق های بازرگانی و فعال سازی اتاق های مشترک،و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است که سعی بر آن است به بهترین نحو اجرا شود.


لجستیک؛ یکی از مهم ترین محور های زنجیره تامین کالاست

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران لجستیک یکی از محورهای مهم زنجیره تامین کالا است که ایران در این زمینه با کاستی هایی روبرو است.

پیمان پاک تصریح کرد: ما موانعی داریم در حوزه بنادر ،پایانه های صادراتی، گمرکات ،خطوط حمل و نقل جاده ای و مسائل مختلف که اداره کل لجستیک را در سازمان توسعه تجارت برای این منظور تعریف کردیم.

وی در تشریح اقدامات صورت گرفته دراین باره گفت: در مبادی شمالی و خطوط منظم به سوریه اقداماتی انجام داده ایم. تسهیل حرکت کانتینری و بحث لجستیک زمینی از مسیر های مختلف من جمله بحث ورود کامیون های ایرانی به خاک پاکستان با پیگیری سازمان توسعه تجارت انجام شده. ترانزیت ورود کامیون از مرز عراق به سوریه نیز در کاهش زمان و هزینه حمل و نقل موثر بود.

رییس سازمان توسعه تجارت در عین حال یادآور شد این سازمان در بحث لجستیک متولی نیست بلکه نقش هماهنگ کننده را دارد که اقدامات یاد شده با هماهنگی های دولت پدید آمده است

ده میلیارد دلار بازار صادراتی در موافقت نامه تجاری با کشور های اوراسیا

پیمان پاک در رابطه با تجارت آزاد اوراسیا گفت: با وزیر اقتصاد اوراسیا جلسه ای داشتیم درباره به تسریع تجارت آزاد و انعقاد موافقت نامه تجارت آزاد بین ایران و 5 کشور اوراسیا. قرار بر این شد قبل ازپایان سال 2022 این موافقت نامه را امضا شود.

وی افزود: مساله دیگر مورد بحث، ترانزیت از مسیر ایران بود که بخاطر بحرانی که برای کشور های حاشیه دریای سیاه بوجود آمده مسیر بسیار خوبی است که بتوانیم کالاهای مورد نیاز هند و کشور های حوزه خلیج فارس و جنوب شرق آسیا را از سمت ایران تامین کنیم.این میتواند منجر به درامد های قابل توجهی برای کشور باشد.

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: بازار هدف ما در این کشور ها حدود پانصد میلیارد دلار است .سهم ما چیزی حدود دو میلیارد دلار است که رقم بسیار ناچیزی است. اما وقتی تعرفه های گمرکی و عوارض بازرگانی صفر باشد، منجر به این میشود که ما مزیت رقابتی پیدا میکنیم و برای خیلی از کالاهای ما بازار بوجود می آید. براوردی که ما داشتیم این است که این موافقت نامه میتواند حدود ده میلیارد دلار برای ما بازار صادراتی بوجود بیاورد.

پیمان پاک در خصوص موافقت نامه تجاری با کشور های حوزه خلیج فارس گفت: چون آن ها تعرفه شان پنج درصد هست، قراردادی یک طرفه میشود که ما فقط باید به آن ها امتیاز بدهیم.

وی افزود در حال حاضر بعضی کشور ها مثل پاکستان هستند که قصد داریم تجارت با آنها فعال شوند.در حوزه ازبکستان ،حوزه اوراسیا،جنوب شرق آسیا مثل اندونزی هم در حال مذاکرات هستیم.باید توجه داشت که با کشورهایی میشود همکاری داشت که اقتصادمان مکمل آن هاست.با کشور هایی مثل ترکیه و چین نمیخواهیم کار کنیم چون سودی برای ما ندارد.بنابراین ما باید با کشور هایی این موافقت نامه های ترجیحی را امضا کنیم که هم بتوانیم با این کشورها تراز تجارت مثبت ایجاد کنیم و هم اقتصاد ما مکمل آن ها باشد و منجر به واردات بی رویه از این کشور ها نشود.

پیمان پاک در خصوص اینکه ما با کدام کشور ها موافقت نامه ترجیحی داریم گفت:با پاکستان و سوریه تجارت آزاد داریم.با آذربایجان درحال منعقد کردن قرارداد هستیم.با ازبکستان یک قرارداد موقت داشتیم که قرار است تمدیدش کنیم و توسعه بدهیم.الان هم با اتحادیه اوراسیا موافقت نامه ترجیحی با هفتصد قلم کالای غیر نفتی داریم.


پست های مرتبط

پیام بگذارید