نان را دور می ریزند چون ارزان است!

این نظر قاسم زراعتکار مدیرعامل تعاونی نانوایان کشور است که در گفت و گو با الف می گوید این که نان سنتی نسبت به سال های قبل مقداری بی کیفیت شده و دورریز آن در کشور بالاست، اشتباه است و روی مطالبی که در رسانه ها و رسانه های جمعی تکرار میشود نمی شود حساب کرد چون آمار باید دقیق باشد.

وی تصریح کر‌د : ما استاندارد های لازم را برای گندم و آرد رعایت میکنیم و نانواهم بخاطر مشتری مداری کم کاری نمیکند .به نظر بنده ضایعات بخاطر ارزان بودن نان هست.

وی با بیان اینکه باید حق انتخاب آرد را به خود نانوا واگذار کنیم گفت:اینکه به صورت دستوری به نانوا آرد میدهیم اشتباه است
زراعتکار افزود به مدت ۵ سال افزایش قیمت نداشتیم.تا سال گذشته که اندکی افزایش داشتیم که بخاطر شرایط مالی نانواها بود .الان میانگین قیمت نان لواش و تافتون در استان تهران، کیلویی چهار هزار تومان است.

وی در پاسخ به این سوال که نان را به چه قیمتی بدهیم که دورریز آن کمتر شود و کیفیتش خوب باشد گفت: نان باید بر اساس تورم هرسال قیمت گذاری شود.الان تورم دستمزد ما در سال۱۴۰۱،پنجاه و هفت درصد افزایش پیدا کرده.خمیر مایه ۳۰ درصد گران شده.بیمه ۲۵درصد گران شده.هزینه های برق گاز و خوراک کارگر هم است. نانوا هم باید بتواند از پس هزینه ها بربیاید.ما باید از همه نانواهای کشور که ۹۳ درصد نان کشور را از طریق نان سنتی فراهم میکنند تشکر کنیم که با نان دانه ای ۵۰۰ تومان صورتشان را با سیلی سرخ نگه میدارند.

وی تصریح کرد حتما باید با کارشناسی دقیق یک نرخ مناسب برای نان تعیین کنیم و اجازه دهیم نانوا خودش بتواند ارد مناسب خود را سفارش دهد. سفارش ارد را باید مصرف کننده بدهد.نه اینکه کارخانه برایش تعیین بکند.انتخاب مواد باید به عهده نانوا باشد که در نتیجه کیفیت نان بهترهم خواهد شد.

زراعتکار با تاکید بر استفاده نکردن از جوش شیرین در پخت نان گفت: نظارت بر نانوایی ها هم از سوی بازرسی شورای اصناف،هم سامانه ۱۲۴ و هم خود اتحادیه صورت میگیرد و استفاده از جوش شیرین ممنوع اعلام شده،مگر در نان هایی که با آتش مستقیم پخته میشوند که بخاطر اینکه سوختگی پیش نیاید کمی رومال جوش شیرین به آن میزنند و چون قیمت آن هم بالا رفته،نانوا ها خیلی کم از آن استفاده میکنند.

وی بیان کرد برای تعیین قیمت نان باید اتحادیه انالیز قیمت نان را به اتاق اصناف و استانداری و کارگروه آرد و نان کشور و صنعت و معدن بدهد .مجموعه ای از این ارگان ها با همکاری جهاد کشاورزی باهم نظرخواهی میکنند و نرخ نان تعیین میشود .
اما مثلا الان با وجود گذشت یک ماه و افزایش هزینه های جانبی،همچنان همان قیمت پارسال نان فروش میرود.

عصو زنجیره تولید نان کشور با توضیح اینکه ما فقط در سال ۸۶به خودکفایی گندم رسیدیم،گفت در این سال ها کمبود داشتیم اما دولت وارد کرده و مشکلی در مقدار گندم مورد نیاز نداشتیم.الان خودکفایی نداریم.مقداری از خارج خریداری میشود.و امسال به علت خشکسالی احتمال واردات گندم هست
وی افزود ارد های ما طبق استانداردهای لازم استفاده میشود.۸۵درصد ارد نان های لواش و تافتون سبوس دارد.سنگک۸۳ درصد و بربری۸۲ درصد سبوس دارند.و اینکه میگوبند نان های سفید بدون سبوس هستند درست نیست.تنها درصد سبوس آنها کمتر است

زراعتکار تصریح کرد متاسفانه خلاف خیلی از کشور ها قیمت نان سنتی از صنعتی پایین تر است.با اینکه هر دو با یک قیمت آرد دریافت میکنند،اما با اختلاف قیمت بالایی نسبت به هم نان میفروشند.نان های صنعتی میتوانند با سهمیه بالای آردی که میگیرند نان را با قیمت دلخواه بفروشند.اینجا ظلم میشود به نانوایی سنتی که با کار دست و رفتن در آتش و پای تنور ایستادن کار میکنند و آقایان هم منافع خودشان را میبرند


پست های مرتبط

پیام بگذارید